Lainattiin rahaa taloudellisessa ahdingossa olevalle lähisukulaiselle - nyt ollaan itse rahapulassa.
Lähisukulaiselta katosi elämä alta. Vaimo kuoli, lapset sijoitettiin isovanhemmille masennuksen ja siitä seuranneen työkyvyttömyyden takia. Asunto oli pakko myydä, että selvisi laskuista. Ei jäänyt mitään käteen, sai juuri ja juuri talouden nollille.
Lainasimme 1200 euroa viime syksynä, kun tämä sukulainen tarvitsi vuokravakuudet. Oli juuri saanut töitä, joten uskallettiin lainata, vaikkei meillä ollut ylimääräistä. Tiedettiin, että tarvitaan viimeistään maaliskuussa takaisin omien erääntyvien laskujen takia. Sanoi maksavansa vuodenvaihteeseen mennessä.
Ei maksanut, kun tuli odottamattomia menoja. Ja kaiken kukkuraksi sai potkut töistä yt-neuvotteluiden yhteydessä, koska oli ollut vähiten aikaa firmassa töissä. Nyt ei siis ole todellakaan näköpiirissä, että pystyisi maksamaan pitkiin aikoihin senttiäkään takaisin.
Meillä erääntyy kahden viikon päästä mm. isot vakuutuslaskut, joita ei voi maksaa myöhässä. Olen viimeisen viikon käyttänyt aikani laskien sitä, miten ihmeessä selviämme hengissä. Meillä ei ole varaa maksaa kaikkia laskuja. Tarvitsisimme pelkästään laskujen maksuun 600 euroa lisää rahaa, ruokamenoista puhumattakaan.
Asumme vuokralla, eikä vuokranantaja suostu siirtämään vuokranmaksua. Olen siirtänyt jo kaikkia mahdollisia laskuja, jotka mitenkään ovat siirrettävissä. Olen myynyt kirppareilla kaiken ylimääräisen irtoavan tavaran alkuvuoden aikana, sain 750 euroa. Nyt ei voida käyttää autoakaan, ei ole varaa ostaa bensaa.
Ei ole luottokortteja, enkä enää keksi mitään rahanlähdettä. Kummankaan vanhemmilla ei ole varaa auttaa, eikä läheisillä. Meillä on kolme lasta, mies töissä ja minä opiskelen + osa-aikatöissä. Teen niin paljon töitä kuin ikinä vaan töitä saan ja ehdin.
Ymmärrän, että minulla on asiat vararikossakin huomattavasti paremmin kuin tällä sukulaisella, mutta mistä ihmeestä taion ne 600 euroa?
Ollaan itketty silmät punaisiksi.
Kommentit (22)
ei hakisi vuokravakuuta soskusta.
Sosiaalitoimi antaa vuokravakuuden köyhille.
"Miksi sukulainen ei hakisi vuokravakuuta soskusta. Sosiaalitoimi antaa vuokravakuuden köyhille."
Ensinnäkin sossusta maksetaan vain kohtuullinen vuokravakuus. 1200 euroa yhdelle hengelle ei ole kohtuullinen.
Toisennakin sossu ei yleensä myönnä rahaa vaan maksusitoumuksen. Moni vuokranantaja ei hyväksy tätä.
Ap:lle kysymys: mitä laskuja on? Voisiko menoja karsia? Ovatko kaikki välttämättömiä? 600 euroa kuussa laskuihin kuulostaa paljolta (paitsi jos tuohon sisältyy vuokra, silloin ei).
tai luottokortti. Jos kuitenkin teillä on säännölliset kuukausitulot niin kumpikaan ei pitäisi olla ongelma. Niin, jos teillä on siis luottotiedot kunnossa?
Jos on noin muuten asiansa hoitava. Korot niissä hyvin kohtuullisia.
Jos teillä on noin iso vakuutuslasku, niin siinä lienee auto. Jos sillä autolla ei ole varaa ajella, niin kannattaisiko laittaa hyllylle joksikin aikaa. Vakuutuksen voisi varmaan myös vaihtaa ihan pakolliseen liikennevakuutukseen. Teillä lienee joku osakasko tms koska on noin iso vakuutuslasku.
mitä se vuokravakuus enää nyt auttaa vaikka olisikin kohtuullinen kun asia on jo vanhentunut? Sukulainen olisi tarvinnut rahan viime syksynä, ei nyt.
Ihmisten sisälukutaito on täysin nollassa tällä palstalla!
Itse kolusin laatikoiden pohjat ja löysin katkenneita kultaketjuja ja muita mitäänsanomattomia kultakoruja, myin ne ja sain 15 €/g, yhteensä lähes 600€.
tietty olisi paras jos tämä sukulaisenne sen nostaisi, mutta kyllä tonnin saatte pankista lainaa itsekin jos luottotietonne ovat kunnossa.
sekä te että sukulainen viette panttilainaamoon kaiken mikä irtoaa, luulisi löytyvän muutama huntti sillä tavalla. Yleisesti sanoisin että jos on itselläkin tiukkaa, ei lainata.
Sinuna ottaisin pankista lainan. Unohtakaa sukulaiselle lainaamanne raha ja ajatelkaa sitä hyväntekeväisyytenä. Jos rahaa lainaa, ei kannata laskea sen varaan, että sen saisi takaisin. Sukulaisenne tarvitsi ja varmasti edelleen tarvitsee sitä rahaa kipeämmin kuin te.
ensinnäkin, mun laskuopin mukaan tarvitsette enää 450 euroa, ettekä 600 euroa.
Miksei vakuutuslaskuja voi sovitella maksettavaksi osissa?
Miksi ette hanki luottokorttia ja käytä sitä nyt tämän kerran ja sitten maksatte osissa pois sen?
tietty, jos vaan luottotiedot kunnossa. Esim. S-pankista ei maksa mitään, tosin kortin saamisessa kestää jonkin aikaa.
helpottaisi lähiaikoina?
Vaihtoehtoja: luottokortti (visa, stockmann-kortti tmv), pankkilaina
Jos varmasti oma talous paranee, niin vivus myöntää ensimmäisellä kerralla pikavippilainaa 400€ ilman muita kuluja. MUTTA NÄITÄ PIKAVIPPEJÄ EI KANNATA RUVETA KÄYTTÄMÄÄN!!
OPR-vakuudelta tai joltain muulta pikavippejä myöntävältä taholta voi saada myös pidemmällä laina-ajalla olevan lainan. KOROT KORKEITA eli visa tmv edullisempaa, jos vain saatte. Mutta jos kovin hätätilanne, niin voihan tällaistakin miettiä. Pitäisi vaan miettiä, että jatkossa tilanne ei pääsisi niin umpikujaan. Ettette menisi näiden vuoksi ihan pulaan.
Seurakunnan diakoniatyö: voivat antaa taloudellista avustusta. Ei tarvi kuulua kirkkoon voidakseen hakea apua diakoniatyöstä.
Sossu?
ihmiset lainaavat hyvää hyvyyttään sukulaisille tai kavereille ja ovat itse kohta pulassa.
Liikaa näitä nähneenä en ikinä lainaa rahaa tai takaa lainaa, sillä siten saa hyvin nopeasti sukulaisuussuhteen ja ystävyyssuhteet rikki.
Oletteko kysyneet edes osasuoritusta lainaan? Laitatte sen sukulaisen nyt koville, hänen on maksettava osa lainasta heti ja loputkin mahdollisimman pian.
sille pankilainalle \ luottokortille?
sillä saisi kivasti maksuaikaa elämiseen, tosin teidän tilanteessa on turha syyttä muita kuin itseänne. Miten ihmeessä teillä on syksyllä voinut olla 1200€ ylimäärästä kun nyt ei ole vara ruokaan.
Jos menisitte töihin.
sillä saisi kivasti maksuaikaa elämiseen, tosin teidän tilanteessa on turha syyttä muita kuin itseänne. Miten ihmeessä teillä on syksyllä voinut olla 1200€ ylimäärästä kun nyt ei ole vara ruokaan.
Jos menisitte töihin.
hommatkaa ne luottokortit.