Onkos se nyt sit lappilainen vai lappalainen?
Siis kun puhutaan lapissa asuvasta ihmisestä? Mun mielestä se on lappilainen, koska Lappalainenhan on sukunimi??
Kommentit (53)
t. ex-lappilainen, aina lappilainen :)
Lappalainen on vanha nimitys saamelaisista, jota ei enää pidetä korrektina. Eli on lappilaisia ja saamelaisia.
Lappalainen = sukunimi tai saamelaisen haukkumanimi.
T: Ex-lappilainen saamelaista sukujuurta oleva
jos olet lappalainen, niin sitten lappalainen. lappilainen kuitenkin.
Lappalainen on etninen tausta, siis saamelainen. Ei täysin korrekti termi kyllkään (melkein sama ero kuin mustalainen vs. romani).
Lappilainen asuu Lapissa.
lappalainen oikeesti haukkumanimi saamelaiselle? en oo koskaan pitänyt 'pahana'. mut kai sitä täytyy sit välttää..?
lappalainen oikeesti haukkumanimi saamelaiselle? en oo koskaan pitänyt 'pahana'. mut kai sitä täytyy sit välttää..?
Lappalainen, mustalainen, neekeri... jne.
Mieluummin siis jotain muita sanavalintoja, jos haluaa välttyä epäselvyyksiltä.
ei voi olla savolaisiakaan tai hämäläisiä koska ne ovat sukunimiä.
Ja yhdyn edellisiin, lappilainen = Lapissa asuva, lappalainen = huono nimitys saamelaista alkuperää olevalle.
Sukunimeni on Lappalainen,kunnes selvitän olenko Lappalainen.
Kas siinä pulma!
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 22:06"]
Sukunimeni on Lappalainen,kunnes selvitän olenko Lappalainen.
Kas siinä pulma!
[/quote]
Mun sukunimi on saamenkieleen pohjautuva, mutta en ole saamelainen.
Vanha juttu, musta nostetaan tämä uudestaan pöydälle.. Näin saamelaisia sukujuuria omaavana, mutta aina etelä-Suomessa asuneena haluan hieman avata tätä..
Eli:
Lappilainen = jostain muualta lappiin muuttanut siellä asuva, mutta ei omaa mitään sukujuuria
Lappalainen = lapissa aina asunut alkuperäisväestöä ja omaa sukujuuret siellä, mutta ei omaa saamelaisjuuria
Saamelainen = juuret vahvasti lapissa ja sukujuuret syvällä pohjois -Norjassa. lappalaiset ei tykkää että heitä kutsutaan saamelaisiksi ja päinvastoin. Lappalaiset ja saamelaiset eivät ole parhaimmissa väleissä, etenkään sen jälkeen, kun EU määritteli, että saamelaiset omistaa lapin, vaikka he ovat ns. mamuja, eli maahanmuuttajia vuosien vuosien takaa ja lappalaiset on Suomen lapin alkuperäiskansaa
Etiäinen, takiainen vai lanthalainen? Ketä kiinnostaa kun on kaljaa? Onhan se tietenkin selvää miksi etelän miestä käy kateeksi. Kesäisin naidaan ja kalastetaan ja talvella ei juurikaan kalasteta. Sitten vielä talvi kestää lapissa sen 8 kuukautta.
Minä olen Lapista, ja mua ei haittaa vaikka sanotaan että lappalainen. Särähtää pikemminkin korvaan jos puhutaan lappilaisesta...
Vierailija kirjoitti:
Siis kun puhutaan lapissa asuvasta ihmisestä? Mun mielestä se on lappilainen, koska Lappalainenhan on sukunimi??
Lapissa on sekä lappilaisia että lappalaisia. Lappilaiset ovat yleisesti lapissa asuvia ja lappalaiset ovat alkuperäiskansaa, eli saamelaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha juttu, musta nostetaan tämä uudestaan pöydälle.. Näin saamelaisia sukujuuria omaavana, mutta aina etelä-Suomessa asuneena haluan hieman avata tätä..
Eli:
Lappilainen = jostain muualta lappiin muuttanut siellä asuva, mutta ei omaa mitään sukujuuria
Lappalainen = lapissa aina asunut alkuperäisväestöä ja omaa sukujuuret siellä, mutta ei omaa saamelaisjuuria
Saamelainen = juuret vahvasti lapissa ja sukujuuret syvällä pohjois -Norjassa. lappalaiset ei tykkää että heitä kutsutaan saamelaisiksi ja päinvastoin. Lappalaiset ja saamelaiset eivät ole parhaimmissa väleissä, etenkään sen jälkeen, kun EU määritteli, että saamelaiset omistaa lapin, vaikka he ovat ns. mamuja, eli maahanmuuttajia vuosien vuosien takaa ja lappalaiset on Suomen lapin alkuperäiskansaa
En ole samaa mieltä. Oma sukuni on Lapista vähintään 1500-luvulta asti, ja vanhemmille sukulaisille oli aina selvää, että olemme lappilaisia, emme lappalaisia, koska emme ole saamelaisia.
Sama vika täälä. Nykyään asun etelässä, mutta suku on vahvasti lappilaisia olleet jo sukupolvia. Se on koettu panettelevana, jos on kutsuttu lappalaisiksi.
N32v
Lappalainen on alkuperäisasukas. Lappilainen on sinne muuttanut lantalainen.
Nunhuka nunhuka lae lai lae lai
On siis olemassa vain Lappalaisia ja Lantalaisia.
Lappilainen on myöhemmin keksitty täysin väärä nimike.
Lantalaisuus viittaa yleisempään karjanhoitoon ja lappalaisuus taas sitten poronhoitoon, jossa karja vaelsi vapaana.
asuu lappilaisia, joista osa on lappalaisia.