Kuinka luottaa uuteen raskauteen?
Hei,
Minulla oli keskenmeno viime kesänä. Nyt olen uudelleen raskaana. Onnea varjostaa kuitenkin pelko uudesta keskenmenosta, enkä mitenkään osaa nauttia raskaudesta. Erityisesti te vastaavan kokeneet. Miten koitte uuden raskauden? Muutkin saavat toki mielellään vastata.
Kommentit (6)
niin riskisi, että se toistuisi on yhtä pieni kuin sellaisella, jolla ei ole keskenmenoa koskaan ollut. On hyvin todennäköistä, että kaikki menee hyvin. Itselläni kolme keskenmenoa ja yksi lapsi.
Mulla on keskenmeno- ja täysiaikaisen lapsen kohtukuolema. Keskenmenopelko mulla on helpottanut kun on toinen kolmannes alkanut, mulla ei enää keskenmenoja silloin ole ollut. Kohtukuoleman jälkeisen raskauden sitten vaan keskityin selviämään edes itse hengissä. Pelko ei hellittänyt ollenkaan, päinvastoin paheni loppua kohden.
Ei ole tietysti kivaa tulla kertomaan, mutta oli 3 km peräkkäin. En tosiaan luottanutkaan että kaikki menisi hyvin. Miksi tulin sitten tähän ketjuun, niin suositukseni on että hakeudu alkuraskaudessa ultraan mahdollisimman usein, että vaan todetaan että raskaus on kunnossa, ja tämä oli ihan väestöliiton lapsettomuuserikoislääkärin neuvo. Saat rauhoitettua mieltäsi ja stressi ei tee tepposia,
Kiitos kaikille ihanista vastauksista. Yritän aluksi jaksaa ajatuksella, että tämä voi onnistua ja tosiaan alkuraskauden ultraan menen heti viikolla 7. KM. puhumattakaan kohtukuolemasta, josta yksi vastaaja kertoi, on tosi traumaattinen kokemus. Toivon kaikille vastaajille onnea raskauksiin ja elämään ylipäätään.
mulla sama ongelma.
Mulla oli ensimmäinen keskenmeno -09 vkolla 9+0, seuraava raskaus onnistui ja tyttö syntyi 2010.
Joulukuussa -11 oli taas keskenmeno vkolla 12+0 :(
se oli kova paikka, luulin jo että oltiin voiton puolella kun muutama pvä sitten oli huonovointisuus loppunut ym, mut sit alkoikin tuhruvuoto ja pian ihan kunnon vuoto :( ultralla katsottiin niin kohtu oli tyhjä :(
Nyt olen taas raskaana vkolla 7+2 ja koko ajan pelottaa että koska taas alkaa jäämään tuhrua paperiin :(
Mut jos nyt tällä kertaa saatais vauva syliin asti, laskettu aikakin on miehen 30v päivänä, et ehkä se on näin tarkoitettu :)
Tsemppiä sulle kans! :)
Itselläni oli kuitenkin sellainen tilanne, että arvasin ensimmäisellä kerralla etukäteen, että raskaus ei etene "oikein" eikä keskenmeno tullut siis yllätyksenä, vaikka suuri suru ja pettymys olikin.
Uusi raskaus tuntui aivan erilaiselta, joten piiiitkältä tuntuvien ensiviikkojen jälkeen olen tietoisesti heittäytynyt luottamaan siihen, että tämä voi onnistua ja nauttimaan raskaudesta. Mitä muutakaan voin?
Menettämisen pelko hiipii mieleen usein, ja keskityn usein tunnustelemaan ja lastemaan vauvan liikkeitä. Yritän kuitenkin luottaa kehooni.
Kuinka pitkällä olet? Itse rv 32.