Imetys on pe*seestä! ( älä lue jos ei kiinnosta)
Ihan oikeasti, se on hemmetin hankalaa. Toinen lapsi ja imetys näyttää kaatuvan tähän 7-viikkoon. Alku menikin hyvin ja maitoa riitti mutta ei enään. Vauva huutaa pää punasena jos rintaa tarjoaa, voi ottaa sen muutamaksi sekunniksi suuhunsa ja taas raivoaa kuin hullu. Pelkkää taistelua ollut jo muutaman viikon.
Pullosta olen sittena tuttelia antanut ja hyvin menee ales. Sen jälkeen ollaan taas niin hyvä tuulisia ja hymyillään. PupatessAAN ei tule tippaakaan samoin kuin lypsäessä.
Miten maito voi näin "yks kaks" loppua kesken? Niinku olisin halunnut imettää vauvaa sen 6kk- jollei enemmänkin mutta ei.
Valitettavasti kuulun tähän " olen maailman paskin äiti kun en voi imettää lastani"- kategoriaan. Mitenköhän saisin tän itsesäälin pois tästä?
Esikoista imetin 8kk, korvike oli mukana silloin tällöin.
Kommentit (45)
Jo sairaalassa alkoi rinnanpäät olla niin kipeät, että pääsi itku imetettäessä. Lnsinoh-voidetta meni PALJON!! Vauvan imuote oli kuulemma hyvä. Sairaalassa sain vastaukseksi vain, että kyllä se menee ohi ihan muutamassa päivässä. No ei mennyt, vaan nännit vuotivat verta n. viikon päästä. Neuvolan terkka ei paljon ottanut kantaa, sanoi vaan, että rasvaile ja yritä rintakumeilla. Kumeistahan vauva huusi kuin tapettais! Ja ne olivat niin isot, ettei mahtuneet edes vauvan suuhun kunnolla!
Olin niin väsynyt, etten jaksanut edes etsiä netistä tietoa. Jos nyt olisi sama tilanne, niin ehkä tietäisin paremmin jo miten toimia..
Kaupasta löysin vain Ainu-pumpun, sen vetopasuunan, ja sillä ei pumppaus onnistunut laisinkaan. Ranteet oli paskana jo parissa päivässä. Mieheni kannusti, että anna pullosta korviketta, niin ei tarvitse itseään väsyttää ja uuvuttaa asialla. Lopuksi sitten annoin, vaikka monet itkut siinä tuli itkettyä, kun en omaa lastani pysty luonnollisesti ruokkimaan :(
Muutaman viikon päästä löysin Aventin pumpun ja sillä vähän sain herutettuakin. Rintaa vauva ei enää huolinut.. Pumppauksella yritin lisätä maitomäärää. Sovittiin mieheni kanssa, että hän hoitaa yösyötöt 2 viikkoa, kun minä pumppaan aina 3 tunnin välein, yötä päivää. Hän oli silloin lomalla. Sen pari viikkoa jaksoin, mutta maitomäärä ei lisääntynyt. Lähtötilanne oli 0 ml ja kahden viikon päästä sitä tuli pumpatessa kummastakin rinnasta yhteensä 20 ml.
Nyt vauva on jo 7 kk ja olen sinut sen asian kanssa, ettei imetys onnistunut. Kateellinen olen kyllä niille äideille, jotka sujuvasti ottavat tissin esiin ja ruokkivat lapsensa. Ehkä sen toisen lapsen kanssa onnistun minäkin!!
että nimenomaan illalla kitiseminen ja jatkuva rinnalla olo (uudestaa ja uudestaan) on tosi tyypillistä vauvoille.
Tästä joku imetysguru kirjoittikin nimellä "vauvan kello", kuinka iltapäivästä vauva kitisee ja rintaa pitää tarjota jatkuvasti. Vauva tankkaa maitoa ja tilaa sitä lisää. Voisiko tästä olla kyse kohdallasi?+
Onko siis niin, että vauva imee, mutta alkaa kohta kiukuta --> silloin tarjoa vaan uudestaan rintaa, vaikka edellisestä imetyksestä olisi 10 minuuttia. Vai suuttuuko vauva heti rinnalle päästyään eikä edes ota imuotetta?
ettei ole sulla sammasta rinnanpäissä tai lapsella suussa, se saattaa aiheuttaa kipua ja rinnan hylkimistä. (neuvolassa osaavat auttaa tunnistamiseen)
Jo sairaalassa alkoi rinnanpäät olla niin kipeät, että pääsi itku imetettäessä. Lnsinoh-voidetta meni PALJON!! Vauvan imuote oli kuulemma hyvä.
Kurjaa! Kuulostaa siltä, että imuote on ollut väärä. Todella monesti sanotaan synnärillä, että ote olisi hyvä, vaikka oikeasti ei olekaan. Itkettävän kova kipu ei ole normaalia. :( Sympatiaa sinulle!
Itselläni on imetys onnistunut, ja onhan se helppoa. Mutta onhan korvikeruokinnassakin hyvät puolensa. Isä pystyy helpommin olemaan tasavertainen vanhempi, kun myös hän voi hoitaa ruokintaa. Myös ruoan määrää on helpompi tarkkailla korvikkeen kanssa. Imettäessä pitää vain luottaa maidon riittävyyteen. :)
Olet kyllä hyvä äiti, kun sentään yritit imettää. Olet tehnyt parhaasi! Toivottavasti ensi kerralla onnistuu paremmin!
Hunajassa mahdollisesti esiintyvä botuliinibakteeri on hengenvaarallinen alle 1 v. lapselle. Ei siis hunajaa missään nimessä alle 1 vuotiaalle. Niin lukee hunajapurkissakin.
Tärkeintä on, että vauva saa ruokaa, oli se sitten korviketta tai äidinmaitoa. Voi olla, että illalla maitoa heruu huonommin, koska tissit ovat jo oppineet, että illalla ei maitoa tarvita (samoin käy, kun yöimetykset loppuvat: yöllä ei maitoa myöskään enää synny niin, että tissit olisivat aina aamusta kivikovat). On ne opetettavissa tuottamaan taas maitoa, mutta ei tuosta vain. Kun korviketta jo menee noinkin paljon, älä ainakaan jätä sitä kerrasta pois.
Yksi lukemani vinkki on, että jos vauva on kovin nälkäinen ja äkäinen, kannattaa antaa alkuun tilkka maitoa pullosta, joka taittaa nälältä pahimman kärjen. Kun vauva rauhoittuu, niin ottaa sitten vasta rinnalle. Kun ei ole ihan kiljuva nälkä, malttaa paremmin odotella herumista. Siinä jää sitten vauvalle sellainen muistikuva, että rinnalla oli hyvä olla ja masukin tuli täyteen.
vauvan kuuluukin olla pitkään rinnalla, tekee tankkausta yötä varten. Kysynnän ja tarjonnan laki toimii tässäkin. Mulla kesti sen tasapainon löytyminen 3 kk, sitten kaikki sujui ongelmitta. Oletko "pesinyt" lapsen kanssa, eli viettänyt esim.koko päivän lapsen kanssa peiton alla "nahatusten" pitäisi lisätä maidontuotantoa. googleta "maitolaituri" sieltä lisää neuvoja.Ja jaksamista sinulle!
Mäkin sain keskosvauvan eikä imetys sitten enää onnistunut kun vauva oli juuri ja juuri oppinut edes sille pullolle (ensin oli nenämahaletku).
Pumppasin maitoa sitten minäkin kaikkiaan puoli vuotta ja oli kyllä lähellä ettei mielenterveys mennyt sen mukana. Imetys ei ole äitiyden mitta! Varsinkin kun kääntöpuolena voi tosiaan olla masennus jos liikaa itseään uuvuttaa suotta. Juurikin tuo pumppausaika oli todella masentavaa. Vei tosiaan tunteja päivästä.. Pumppaukset yötä päivää, vauvan syöttäminen, joka kesti keskosuuden vuoksi vielä normaalia kauemmin.. Pullojen pesut, steriloimiset ja maidon lämmittämiset (rintamaitoahan ei mielellään saa lämmittää mikrossa)... Hullun hommaa se oli, vaikka minäkin olen ylpeä siitä, etten luovuttanut helpolla (vaikka se vauva ei suoraan rinnasta syönytkään).
Mun neuvo myös on, että yritä jos jaksat, mutta piä vaaria siitä, ettei mene "hulluuden" partaalle koko touhu. Parempi antaa pullosta/osittaisimettää kuin masentua!
Pidä vauvaa paljon ihokontaktissa. Siinä eritty oksitosiinihormonia, joka innostaa vauvaa rinnalle ja se on avuksi myös maidon herumisessa. Eli vauva vaippasilleen, äidille vain imetysliivit ja joku avattava neule, huppari tms ja köllöttele vauvan kanssa sohvalla tai sängyllä.
Ja minäkin suosittelen maitolaiturin sivuja. Imetystulipuhelin on ajoittain kovin ruuhkainen, toki kannattaa yrittää. Jos aleellasi on edes siedettävän matkan päässä imetystukiryhmä, käy siellä. Ei tarvitse olla mikään täysimetykseen edes pyrkivä, jos siellä käy. Jos imetyksen vertaistukiryhmät on liian kaukana, yksi vaihtoehto on kaupallinen imetystukipuhelin, esim. Paarmuska. Sieltä tekevät kotikäyntejäkin, maksaa toki jotain, mutta voi olla sen arvoista.
vielä linkki imetystukea skypellä. Itse sain vuosi sitten apua tuolta, kun imetyspuhelin oli kokoajan varattu. Silloin se toimi kirjoittamalla.
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view…
Kuule, moni muukaan ei onnistu imetyksessä. Minäkään en onnistunut, vaikka 2,5 kk yritin joka syötöllä imetystä ja sitten vielä 2 kk päälle pumppasin maitoa 6-8 kertaa päivässä. Sitten olinkin niin uupunut, että masishan siinä puhkesi. Siksi sanonkin sen, mitä monet imetysmammat eivät koskaan halua sanoa: lopeta imetys, jos se on noin ylivoimaista. Tärkeintä on nauttia lapsesta - vauvakin sen vaistoaa.
Et ole huono äiti. Yritit kovasti, muttei onnistunut. Minua helpotti kun ajattelin, että aina elämässä ei asiat mene kuin haluaisi, mutta onneksi kyse silti vain näin "vähäpätöisestä". Vauva on sentään terve. Ja muillehan tämä ei kuulu. Sinä itse tiedät miten asiat ovat.
Anna ajan kulua, niin pettymys kyllä unohtuu. Minulla unohtui todella nopeasti, vaikka imetyksen epäonnistuminen oli todella kriisin paikka. Huomasin, että elämä vauvan kanssa on ihanaa, kun turha stressi on poissa ja sai itsekin levätä. Pian aloiteltiinkin jo kiinteitä. Nyt poika 7 kk ja syö lähes kokonaan kiinteitä. Imetyspettymys on muisto vain!
mutta muistan jostain lukeneeni, että "rintaraivarit" voi johtua siitä, että maitoa suihkuaa liikaa vauvan suuhun ja he sitten kokevat tämän epämiellyttävänä.
Mulla ei oo kanssa koskaan tullut pumpatessa tai lypsäessä juurikaan maitoa, mutta silti sitä on tuntunut riittävän hyvin.
On varmasti todella turhauttavaa kun haluaisit imettää, mutta tämän ongelman kanssa painitte. Maitolaiturin keskusteluista saattaisi löytyä apua pulmaasi ja vertaistukea. Paljon tsemppiä ja jaksamista!
aamulla syön, yleensä 2 lämmintä ateriaa ja iltapala. Imetän lapsentahtisesti- lähes tulkoon tarjoan rintaa kokoajan lapselle mutta siltikään ei. En tiedä miten paljon tressi vaikuttaa asiaan. Miehen kanssa on jo kuukauden mennyt ihan päin peppua, riidellään päivästä toiseen ja sitten tää imetyksen epäonnistuminen tressaa.
Olen myös huomannut että aamuisin ja päivisin vauva ei niinkään itke nälkäänsä ja rintaa huolii paremmin mutta illat ja yöt ei onnistu sitten lainkaan. Miksi iltaa kohden maito ei ikinä riitä vaan joudun tyytymään korvikkeeseen?
Toisaalta haluaisin luovuttaa ja antaa vain korviketta mutta toisaalta taas haluaisin koittaa jaksaa. Osaimetän jonkin aikaa ja katson että onko se aina yhtä taistelua ja teen ratkaisun sitten. Kuten joku jo sanoikin, nii tästä uupuu ja masentuu vain itse.
ap
Multa stressi vei ekan imetysen varmaan osaltaan.
Toista kun imetin minulle ihana kätilö opasti että illalla ja iltayöllä lapsi tilaa seuraavan päivän maidot, aamulla tankkaa rasvaisimmat. Illalla siksi olisi hyvä yrittää imettää niin paljon kun voit jos maito vähenee.
Toinen kullanarvoinen vinkki jonka sain oli että missään tapauksessa ei saa yömaitoja antaa säännöllisesti pullosta sillä yöimeys pitää hormonitoiminnan imetykselle yllä. Säännöllisellä yöpullolla maidon tulo lakkaa helpommin...
Jos rinnanpäät on rikki, käytä villaisia tissisuojia. Mä en saanut yksiäkään haavoja niiden ansiosta...
Sä olet hyvä äiti vaikka imetys ei onnistuisikaan.
ja hyvä äitiys liittyy toisiinsa.
Ensimmäinen (ja todennäköisesti viimeinen) lapsi käytti korviketta, koska imetys ei vaan lähtenyt käyntiin.
En koe siitä huolimatta mitän huonoa omaatuntoa. Ilmeisesti siis pitäisi?
tuli mieleen, että jospa lapsi ei pidä paskan mausta.
mitä enemmän saa pullosta korviketta, sitä vähemmän rinnat tuottaa. Pullosta saa nopeammin ja helpommin, joten vauva alkaa suosimaan pulloa...
Olen minäkin lukenut, että parilla prosentilla on fyysinen "vika", joka totaalisesti estää imetyksen. Ts. maitoa ei tule vaikka päällä seisoisi.Taidat olla joku yksinkertainen amitsu, jos et osaa tietoa tulkita oikein. Missään ei ole julkistettu tilastoa, joka kertoisi, että 2 % äideistä ei pysty imettämään YLIPÄÄTÄÄN. Tuohon pariin prossaan ei ole laskettu muista syistä imetyksessä epäonnistuneita kuten ei myöskään äitejä, joiden vauvat eivät ole osanneet imeä.
Kyllä imetysongelmat ovat hyvin yleisiä.