Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

EDES KREIKASSA EI OLE NÄIN: Suomessa jotkut saa 2 eläkettä yhtäaikaa

Vierailija
27.02.2012 |

Kovasti Kreikan rahanmenoa kritisoidaan, mutta Suomen yli miljardin menokohdetta ei: Hyvätuloisimmat lesket saavat erikoislääkärin tulot

Työeläkejärjestelmä kustantaa sadalle eniten leskeneläkettä saavalle erikoislääkärin tulotason. Sadan eniten leskeneläkettä saavan suomalaisen leskeneläkkeen keskiarvo on 6 750 euroa kuukaudessa, vaikka he eivät ole sitä koskaan säästäneet. Näin korkeita leskeneläkkeitä eivät muiden maiden sosiaalivakuutukset maksa.

Asia selviää Eläketurvakeskuksen tilastosta, jonka Helsingin Sanomat pyysi laskemaan.

Leskeneläkettä saa Suomessa elämänsä loppuun asti ja RINNAN oman eläkkeen kanssa, jollei se ylitä määrättyä rajaa.

Leski voi 50 vuotta täytettyään mennä jopa uusiin naimisiin ilman että menettää leskeneläkkeensä.

Palkansaajien tutkimuslaitoksen tutkimusjohtaja Reija Liljan mukaan suomalainen leskeneläkejärjestelmä on kallis ja epätasa-arvoinen. Leskeneläkkeisiin ei ole kiinnitetty huomiota eläkekeskustelussa, jossa paljon pienempiä etuuksia ollaan karsimassa.

"Näin tapahtuu täysin riippumatta siitä, onko maksaja perheellinen ja tuleeko oma perhe koskaan saamaan tällaista etua", huomauttaa Lilja.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain leski saa leskeneläkettä, joten olemme siis kateellisia siitä, että jonkun puoliso on kuollut.

Vierailija
2/13 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kaikilta kuole sukulaisia?

Miksi yhteiskunnan tulee maksaa kahta eläkettä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt jo aika nopeasti tässä ketjussa.

Vierailija
4/13 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka sitten on oikeutettu leskeneläkkeeseen? Tuskin jokainen tavan mummo jolta on ukko kuollut?

Vierailija
5/13 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täyttänyt 65v.

Vierailija
6/13 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis jokainen tavan mummo, koska tavan mummot ovat monesti yli tuon iän...

Vierailija
7/13 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitusvirhe pakostakin, se on jotain parinsadan euron luokkaa.

Vierailija
8/13 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko nimellä lesken- vai perhe-eläke tms. Mutta siis äitini jäi leskeksi 69v ja saa kuolleen isäni eläkkeestä melkein puolet oman eläkkeensä päälle.

Vierailija
9/13 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu te olette tyhmiä se lesken-eläke on korkeintaan pari sataa euroa eikä yhtään enempää. Jollain rikkailla voi olla maksettu henkivakuutus jota ne sitten saa kun toinen

kuolee, lesken-eläke ei ole juuti mitään.

Vierailija
10/13 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/hs-outo-etu-vain-suomessa---he-saavat…

HS:n mukaan suomalaisten veronmaksajien tyel-maksuista (23,3% jokaisesta palkasta) kustannetaan kalliita leskeneläkkeita.

Sadan eniten leskeneläkettä saavan suomalaisen leskeneläkkeen keskiarvo on 6 750 euroa kuukaudessa, vaikka he eivät ole sitä koskaan säästäneet.

Näin korkeita leskeneläkkeitä eivät muiden maiden sosiaalivakuutukset maksa.

Leskeneläkettä maksetaan puolisonsa menettäneelle leskelle tämän elämän loppuun asti hänen oman eläkkeensä lisäksi, jollei se ylitä määrättyä rajaa.

Leski voi 50 vuotta täytettyään mennä jopa uusiin naimisiin ilman että menettää leskeneläkkeensä.

HS:n mukaan Suomi on ainoa Pohjoismaa, jossa leskeneläkettä voi saada oman eläkkeen rinnalla.

Vierailija
11/13 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko nimellä lesken- vai perhe-eläke tms. Mutta siis äitini jäi leskeksi 69v ja saa kuolleen isäni eläkkeestä melkein puolet oman eläkkeensä päälle.

Kelan leskeneläkettä ei makseta 65 vuotta täyttäneelle leskelle, kun sen sijaan työeläkelakien mukaisella leskeneläkkeellä ei ole ikärajaa.

Vierailija
12/13 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkueläkkeen jälkeen voit saada jatkoeläkettä, joka koostuu perusmäärästä ja TULOsidonnaisesta täydennysmäärästä.

Turha nussuttaa ettei joku muka saa jos itse et saa.

Vierailija
13/13 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Saan itse leskeneläkettä. Mieheni kuoli 2009, ja sitä ennen jäin työelämästä pois osa-aikaeläkkeelle hoitaakseni häntä. Sukulainen hoiti ne tunnit, jotka kävin töissä säilyttääkseni työpaikkani. Olin siis omaishoitaja 24 tuntia ilman palkkaa, vaipat saatiin terveyskeskuksesta ei muuta. Mieheni sairausaika oli vajaat neljä vuotta, mutta yhtä hyvin se olisi voinut olla 10 vuotta, olin asennoitunut niin. Mies kuoli 61 vuotiaana ja oli laitoshoidossa vain 3 kuukautta ennen kuolemaa. Nyt kysynkin kirjoittajilta. Jos isänne sairastuu äidin ollessa työelämäss, hän ei sitten kai voi jäädä hoitamaan puolisoaan, koska siinä menettää niin paljon eläkkeestään. Samoin äitinne ei voi jäädä hoitamaan pois työelämästä, jos joku lapsista tarvitsisi lastenhoitoapua esim. vakavan sairauden takia. Mieheni oli aikoinaan sellaisessa työssä että käytännössä ei koskaan voinut olla pois töistä, joten vastuu kodista ja lapsista jäi minulle. Lasten ollessa pieniä olin välillä poissa 5 vuotta ja hoidin lapsia kotona. Siltä ajalta ei tietenkään kertynyt eläkettä. Mieheni kuoltua minulle laskettiin oma eläke, käteen olisi verojen jälkeen jäänyt 800 euroa. Niinpä palasin kokopäivätyöhön, vaikka minulla todettiin sepelvaltimotautikin miehen kuoleman jälkeen. SIIS: Tulevaisuudessa ohje on, että hankkikaa korkeintaan yksi lapsi, sillä useamman hoitolomat vievät eläkkeenne ja samoin laittakaa puolisonne, vanhemmanne tai lapsenne tarvittaessa laitoshoitoon, koska mitään eläkettä ei kerry teille itselle, jos jäätte hoitamaan tai omaishoitajaksi. Olette kai selvillä siitä, että mitä suurempi pn lesken oma eläke, sitä pienempi on leskeneläke. Nyt siis minunkin leskeneläkkeeni pienenee koko ajan kun tienaan omaa eläkettä. Ja mihin eläkerahat ovat menneet? Talon korjaukseen joka euro, lisää on joutunut pyytämään lapsilta.

Miettikää siis seurannaisvaikutuksia. Itse en kadu sitä, että jäin hoitamaan miestäni, mutta mistään rahasummasta en koskaan ryhtyisi 24 tunnin hoitajaksi kenellekään vieraalle ihmiselle, ilman suurta rakkautta siitä ei yksinkertaisesti selviäisi.