Lapset ja lastenlapset! Pitäkää vanhuksistanne huolta!
Kauhulla olen seurannut tuttavapiirissäni olevan yksinasuvan ja dementoituneen vanhukset toilailuja. Välillä avaimet unohtuvat ja vanhus parka haahuilee pakkasessa pienillä vaatteilla tuntitolkulla, ennen kuin joku joku lähinaapuri sattumalta hänet varmalta paleltumiskuolemalta pelastaa. Välillä vanhus sekavuuskohtauksensa aikana lähtee liikkeelle ja saattaa kävellä pitkiäkin matkoja ilman minkäänlaista loogista päämäärää... Ja aina naapurit pelastavat. Avaimet unohtuvat, kännykät hukkuvat, syöminen unohtuu, vanhus kaatuilee, satuttaa itseään, elää yhä enemmän ja enemmän menneisyydessä... Naapurit ja tuttavat ovat muodostuneet tämän vanhuksen pelastajiksi.
Lapset ja lapsenlapset eivät tunnu välittävän hänestä ollenkaan. Ehkä jopa toivovat, että kuolisi mokoma seuraavan sekavuuskohtauksensa aikana? Vanhus on yksinäinen ja omien ajatustensa ympäröimä. Aikuiset, jo eläkeikäiset, lapset ja näiden aikuiset lapset perheineen elelevät omissa oloissaan ja käyvät vanhuksen luona maksimissaan kerran-pari kuukaudessa.
Miksi ihmeessä monet havahtuvat ymmärtämään sukunsa vanhusten arvon vasta sitten, kun he ovat jo kuolleet? Sitten kun vanhempi sukupolvi on kokonaan poistunut (joko kuoleman tai dementian kautta), on turha haikailla tietoja "vanhoista ajoista" tai suvun aiemmista kohtaloista. Eikö tällaisten ihmisten omatuntoa koskaan kolkuta? Vai vältelläänkö vanhuksen seuraa siksi, ettei tahdota nähdä tilanteen todellisuutta ja omankin elämän rajallisuutta?
Kommentit (7)
Tuonkin vanhuksen paikka olisi palvelutalossa, mut niihin on vaikea päästä eikä moni halua kodistaan edes niihin lähteä.
Kukaan meistä ei voi tietää, miksi tilanne on tuollainen kuin on. En kovin herkästi lähtisi syyttelemään omaisiakaan.
Ap:n juttu olis voinut olla kuin oma kirjoittamani!!
Omassa naapurissani asuva vanhus on tosi yksinäinen. Asuu yksin omakotitalossaan, jota pitäisi vielä muistaa pakkasilla lämmittääkin. Lapsia tai muita verisukulaisia ei näy eikä kuulu. Luuleekohan nää lapset että se sen mökki lämpiää itsestään?
Dementoituva vanhus kylmissään värjöttelee yksinäisyydessään. Erityisesti iltaisin ja pimeän tultua se lähtee liikkeelle ja monesti on joku sattumalta sen sitten pakkasesta poiminut autonsa kyytiin ja vienyt takaisin kotiin. Monesti omassa lämpöisessä kodissa ja ruokapöydän ääressä istuessa tulee mieleen, onkohan reppana saanut edes ruokaa syödäkseen tai muistanut syödä. Joskus olemme hyvää hyvyyttämme hakeneet häntä meille syömään ja hyvin on maistunut.
Jälkipolvia ei selvästikään kiinnosta vanhuksen hyvinvointi. Kyllä sitä sitten hautajaisissa ollaan varmaan ikävöimässä ja itkemässä: kuvottavaa esittämistä! Pitäisivät huolta vanhuksesta vielä tämän eläessä!
Jos ihmistä ei ole määrätty holhoukseen, hän voi aivan hyvin asua siinä suuressa omakotitalossa kylmissään, eivätkä omaiset voi tehdä yhtään mitään.
En tidellakaan aio auttaa vanhempiani, jotka ovat pilanneet lapsuuteni, nuoruuteni ja pitkälle myös aikuisuuteni, väkivallalla ja sadistisella nöyryyttämisellä. Mistä tiedät, mitä tuo esimerkkivanhus on aikanaan tehnyt omille lapsilleen?
En tidellakaan aio auttaa vanhempiani, jotka ovat pilanneet lapsuuteni, nuoruuteni ja pitkälle myös aikuisuuteni, väkivallalla ja sadistisella nöyryyttämisellä. Mistä tiedät, mitä tuo esimerkkivanhus on aikanaan tehnyt omille lapsilleen?
Mun nyt tuskin tarvii edes miettiä hoitaisinko vanhempiani kun ovat tuossa tilanteessa. Kuolevat varmaan alkoholista johtuviin sairauksiin 10 vuoden sisällä..
Mä en ole niille mitään velkaa, ne on pilannut mun lapsuuden ja sitä kautta vaikuttavat mun elämääni edelleen joka ikinen päivä.
mua ja siskoani syytellään juuri vastaavanlaisilla jutuilla
ei se meidän isä muista, että me käymme joka päivä, jopa muutaman kerran päivässä, emmekä mitenkään täältä töistä pysty pitämään aisoissa sitä miten hän liikkuu ja missä vaatteissa, kotihoito ja ateriapalvelu käy, jos pääsevät sisään
tällaista se on, asuntojonossa oleilua, toivotaan ettei mitään isoa katastrofia tule, ja ne s*tanan avuliaat naapurit käyvät laittamassa hellaan takaisin sulaketta, jonka olemme poistaneet ettei tule tulipaloa jne jne jne