Mahatuti ja keltainen jaffa.
Itse kun olin lapsi ja mahataudissa, niin aina kotiin ostettiin keltaista jaffaa ja sitä käskettiin juoda. Kavereiden perheissä sama juttu. Mihin tuo keltaisen jaffan teho mahataudissa perustuu?
Kommentit (20)
hiilihappo limpparissa saa oksettamaan lisää ja tulee täysi olo..mutta luulen että se maku piristää
itse sain alas viimeksi vain ananas limukkaa, muut maut ei maistuneet.
Entinen korkeasaaren johtaja kertoi, että kokis on parem´paa mahataudissa, toimii apinoillekin :)
Pääasia kun jotain nestettä menee..
ap
cokista ja kivennäisvettä!! rajuun vatsatautiin
Kun appelsiini hedelmää alettiin lanseeraamaan Suomeen varmaan joskus 100 vuotta sitten ei väki oikein siitä pitänyt. Appelsiinia yritettiin markkinoida terveysvaikutuksilla. Silloin ei vielä oltu keksitty C-vitamiinia joten kehuttiin että appelsiinissa on K-vitamiinia. K-vitamiini auttaa joissain vatsataudeissa (rotanmyrkyn vasta-aine).
Kun appelsiini oli lyönyt itsensä läpi alettiin sitä lisätä makuna lippariin kuten Jaffaan.Koska Jaffassa oli "appelsiinia" piti siinä sitten olla myös K-vitamiinia kuten appelsiinissakin.
Eli mainoskikka.
se on kuitenkin se maku, se ei ole niin voimakas että tulisi huonompi olo? Sokerista tietysti saa energiaa ja jos pidempään sairastaa, niin silloin on parempi juoda muutakin kuin pelkkää vettä.
Mutta ihan lääkärin ohjein jos mennään, niin lihalientä tms. pitäisi juoda, koska suolatasapaino alkaa heittää jossain vaiheessa pahasti. Ei niin helposti mene alas, mutta se auttaa kyllä.
saattaa jopa imeä itseensä nestettä elimistöstä. Eli Jaffasta jos tykkää, niin lisäksi pitäisi juoda sitten vaikka vettä. Mieluiten myös maitohappobakteereja, esim. gefilus mehua, jugurttia tms. Ja jotain suolaista, ettei suolatasapaino häiriinny. Sipsejä kuulemma antavat lapsille sairaalassa juoman lisäksi.
Muut lentää saman tien ulos, vesi varsinkin.
mutta miehen kotona se oli punainen Jaffa.
Ei kelvannut edes fanta, aina piti olla jaffaa... Äitini sitä aina antoi, kuulemma muut limsat kuten kokis ei käynyt, koska syyt x ja y.
Oikeasti vatsataudissa pitäisi juoda sekä appelsiinimehua että oikeata aitoa vichyä, ei mitään sitruunavichyä tms.
Meillä esim. syntymäpäivinä tms.
Ja jos kipeenä sai limsaa niin kai se lapsi joi sitä sydämensä kyllyydestä. Tosin meillä ei saannut, äiti oli sen verran tietoinen asioista :(
ja opas neuvoi, että osta cocista, poista siitä hiilihappo vaikka kastamalla lasissa servetin kulmaa ja juo. Oli hyvä neuvo. Kipu hävisi nopeasti ja oksentelu loppui.
varmaan perustuu siihen, että jollei mikään muu maistu niin jaffa, ja se perustuu siihen hiilihappoon jota on muissakin limsoissa, Vichy on paras ja mielummin ilman happoa, nestettä pitää juoda ja suolatasapaino säilyä elimistössä, ja ehkä vähän makeaakin verensokerin ylläpitämiseen
Ei se minulla kovin hyvin sisällä pysy, jos ei pysy muukaan, mutta se on suosikkini siksi, että se maistuu kutakuinkin samalta mennen tullen. Jos en juo mitään, oksennan vain keltaisia ja vihreitä ruoansulatusnesteitä, jaffa on parempaa :)
Tämä ketju sattui silmään kuin tilauksesta. Kärvistelen juuri turistiripulin kourissa Thaimaassa.
ei missään nimessä appelsiinia, vaan kasvisuutejuomaa tai laimeaa vissyä.
Punainen Jaffa ei tehoa samalla tavalla, yrjö tulee huonommin.
Siitä saa sokereita nopeasti jotka virkistavät. Toisaalta sanotaan että jos saa liian sokeripitoista juomaa se saattaa ärsyttää mahaa liikaa.
Mulla kun oli faaraon kirous (Egyptin matkan jälkeinen mahatauti...) Jaffa oli ainoa mitä teki mieli, ja sillä verensokeri pysyi koholla vähän edes.
Yli päänsä mahatautisen kannattaa juoda mitä mieli tekee - ja yrittää pitää kiinni suolatasapainosta. Ja syödäkin kannattaa jos vaan yhtään on mahdollista.