Raskaus ja määräaikainen työsuhde
Auttakaa hölmöä!
Olen ollut nykyisessä työpaikassani vuoden verran määräaikaisella työsopimuksella. Työsopimukseni päättyy ensi kuussa. Nyt minulle on tarjottu samaisesta työpaikasta äitiysloman sijaisuutta. Olen ilmaissut kiinnostukseni asiaan ja kaikella todennäköisyydellä saan tuon sijaisuuden.
Meillä on myös vauva toiveissa ja mietinkin millaiset oikeudet minulla on työntekijänä, jos tulenkin raskaaksi ja äitiyslomani alkaisi ennen kuin sijaisuus päättyy?
Kommentit (6)
Mietin, että onko täällä jollekin käynyt niin, että olisi jäänyt äitiyslomalle kesken määräaikaisuuden ja miten työnantaja siihen suhtautui? Ap
Mietin, että onko täällä jollekin käynyt niin, että olisi jäänyt äitiyslomalle kesken määräaikaisuuden ja miten työnantaja siihen suhtautui? Ap
muuten kuin suostumalla. Laki ei suo muita mahdollisuuksia. Turhaa murehdit.
mulla ainakin. Jäin helmikuun puolivälissä mammalomalle, työsopimus päättyy syyskuussa. Firma maksaa palkkaa toukokuulle jonka jälkeen saan rahat kelasta ja lopputilirahat lomarahoineen syyskuussa. Ja pyysivät töistä heti ottamaan yhteyttä kun palaan taas työelämään, jos löytyis mun työlleni jatkoa! :) hyvä mieli tuli!
muuten kuin suostumalla. Laki ei suo muita mahdollisuuksia. Turhaa murehdit.
On olemassa muutenkin inhottavia työnantajia, mutta (toivottavasti) se ei ole sinun ongelmasi.
Kannattaisi nyt kuitenkin liittyä ammattiliittoon, sillä juuri raskauteen liittyvät jutut ovat joidenkin ammattiliittojuristien leipälaji.
Ei sinulle varmaan mitään ongelmaa tule, mutta jos kuitenkin kaiken varalta.
työnantajalla on normaalit velvollisuudet siihen asti kunnes sopimuksesi voimassaoloaika päättyy. Eli ihan normaalisti menee. Jos jäät äitiyslomalle vaikkapa niin, että sopimusta on jäljellä kaksi kuukautta, niin työnantaja maksaa palkkaa tuolta kahdelta kuukaudelta ja sitten sen jälkeen et enää ole työnantajan leivissä ja siirryt Kelan asiakkaaksi.
Toiset puhuvat tästä kuin se olisi normi. Ei ole, vaihtelee alan TES:n mukaan.
Mutta ap:lle tiedoksi, että ei raskautesi vaikuttaisi työsuhteeseen mitenkään, jos sijaisuus jatkuisi vielä äitiyslomasi aikana. Työnantajan pitäisi vain palakata toinen sijainen sinun tilallesi. Eri asia on, jos sijaisuutesi päättyisi vaikka pari kuukautta ennen äitiyslomasi alkua. Työnantajalla olisi aika suuri houkutus palkata paikallesi joku muu tai jatkaa sopimustasi vain sen pari kuukautta.
työnantajalla on normaalit velvollisuudet siihen asti kunnes sopimuksesi voimassaoloaika päättyy. Eli ihan normaalisti menee. Jos jäät äitiyslomalle vaikkapa niin, että sopimusta on jäljellä kaksi kuukautta, niin työnantaja maksaa palkkaa tuolta kahdelta kuukaudelta ja sitten sen jälkeen et enää ole työnantajan leivissä ja siirryt Kelan asiakkaaksi.