Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö minun avustaa äitiäni rahallisesti? esim.pikkuveljeni asioissa

Vierailija
24.02.2012 |

äitini on pienipalkkaisessa työssä käyvä, naimisissa oleva vajaa 6kymppinen nainen. Pikkuveljeni on 20vuotias, kotona asuva opiskelija. Nyt tarvii silmälasit, äiti sanoi ettei hänellä ole laseihin oikein rahaa, vihjasi että minun pitäisi auttaa. Isosiskoni on luvannut auttaa satasella silmälasien ostossa. Muutenkin äiti jatkuvasti valittaa raha-asioistaan ja siitä kuinka menee rahaa pikkuveljeen. Äitini mies on töissä myös.

Me olemme mieheni kanssa työssäkäyviä ja meillä on kaksi lasta. Tienaamme molemmat myös vähän. Nyt en ole avustanut äitiä ja vaikenin nytkin tuossa silmälasiasiassa. Koenko turhaa huonoa omaatuntoa tässä asiassa? Tulisiko auttaa, millä summalla? Miten muut toimisitte tässä tilanteessa? Mieheltään äitini ei halua rahaa ottaa

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sellaisiakin jotka ei ole edes sukua. Esim. juuri silmälasien ostossa tai jossain lääkärikuluissa tai isommissa vaate/tavarahankinnoissa. Toisinaan jopa ruokakasiilla. Jos minulla on varaa siihen miksi en tekisi niin. En tuppaa rahojani, enkä nolaa vähävaraista, mutta autan jos pyydetään. Pyyntö voi tulla toista kautta, mutta katson että apu menee suoraan. En anna lypsää itseäni vääriin tarkoituksiin.

Vierailija
2/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sinun ei kuuluu auttaa tuossa tilanteessa, yleensä äitisi iässä ihmisillä on velaton asunto ja varallsiitta, siis jos 2 työssäkäyvää ihmistä kyseessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten muutkin opiskelijat. Jos äidin mies asuu samassa osoiteessa, on sillä jonkinlainen elatusvelvollisuus tätä veljeä kohtaan, varmaan johtuu meinaan miehen tuloista, että veljesi ei saa esim. toimeentulotukea silmälaseihinsa.

Vierailija
4/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheltään ei halua rahaa pyytää. Äiti tienaa saman verran kuin minä ja miehensä omaa miestä enemmän. Mutta äidin ongelma kun ei halua ottaa mieheltä rahaa

Vierailija
5/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan antaisi mitään tuossa tilanteessa.

Vierailija
6/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kun isosisko on luvannut auttaa tuolla summalla, niin eikös se sillä ole hoidettu?

Toki joihinkin arvokkaisiin merkkilaseihin saa menemään enemmänkin, mutta ne nyt eivät tässä tapauksessa näytä tulevan kysymykseen.

Jos äidilläsi ja veljelläsi on toimeentulo-ongelmia niin oikea osoite on sosiaalitoimisto. Sieltä voi hakea toimeentulotukea.

Sinun kannattaa keskittyä ihan oman perheenne toimeentuloon, niin toimit silloin oikein. Parikymppinen opiskelijaveljesi voi mennä vaikka jonnekin osa-aikatöihin jos tarvitsee lisää rahaa.

Vierailija
7/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ostaa itse silmälasinsa tai on ilman.

Sitten kun hänellä on synttärit niin voitte kerätä kolehdin ja antaa lahjakortin silmälasiliikkeeseen jos ei saa niitä itse ostettua...ei rahana jos menee juhlimiseen ;)

Vierailija
8/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäiset perheenjäsenesi ovat vastuussa ihan itsestään, etenkin kun kukaan heistä ei ole koskaan ollutkaan sinun elatusvastuussasi.

Vierailija
9/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

veljesi, toissijaisesti äitisi ja hänen miehensä. En ymmärrä, kuinka äitisi ei voi ottaa rahaa mieheltään, mutta lapsiltaan voi.?

Vierailija
10/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos ei voi niin ei tietenkään saateta itseä vaikeuksiin sen takia. Ilmeisesti ap:llä ei ole rahaa auttaa ja se siittä sitten. Jos ei voi niin ei voi.

Vierailija
11/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasirahat, jos on pienipalkkainen äiti niin saavat sen kyllä sieltä.

Vierailija
12/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei tarvisi auttaa, koska itsellä on tässä kaksi pientä lasta hoidettavana. On äidin ongelma jos ei ota mieheltään rahaa. Mies tienaa äitiä enemmän joten on kait luonnollista että osallistuu myös tällaisiin menoihin. Mies maksaa laskut, vuokran ja äiti ostaa ruoan. Äiti kyllä käyttää paljon rahaa itseensä, nytkin viime viikolla osti 60e maksavan tunikan ja käy kuukausittain kampaajalla (ei luulisi oikein köyhällä olevan tollaseen varaa)

Toinen vaihtoehto ois ottaa asumusero miehestä, jolloin sais asumistukea ja mahdollisesti toimeentulotukea tai sitten ottaa mieheltään rahaa.

Nyt sanoi että lasit maksavat 150e. Siskoni kertoi että laittaa satasen ja äiti maksaa itse 50e, tästä siskoni maksamasta osuudesta ei äitini maininnut mitään. Ehkä odotti että maksan 50e jolloin hänen ei tarvi osallistua?

Vierailija
13/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja avustan äitiäni, jää oma perheeni ilman ekstraa. Koen huonoa omaatuntoa koska olimme juuri ulkomaanmatkalla ja nyt en avustaisi äitiä mutta toisaalta tiedän myös ettei se ole mun vastuulla. Tienaamme mieheni kanssa kuitenkin yhteensä vähemmän kuin äitini miehensä kanssa, ja vielä miehellä uhka saada potkut töistä

Vierailija
14/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastauksissa mainita, ap:nkaan. Eikö veljesi ole nuori, terve ihminen, miksi ei hanki vaikka osapäivätöitä vaan lusmuaa kotona ja odottaa että äiti maksaa? käy ne muutkin opiskelijat töissä.

Vierailija
15/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei tarvisi auttaa, koska itsellä on tässä kaksi pientä lasta hoidettavana. On äidin ongelma jos ei ota mieheltään rahaa. Mies tienaa äitiä enemmän joten on kait luonnollista että osallistuu myös tällaisiin menoihin. Mies maksaa laskut, vuokran ja äiti ostaa ruoan. Äiti kyllä käyttää paljon rahaa itseensä, nytkin viime viikolla osti 60e maksavan tunikan ja käy kuukausittain kampaajalla (ei luulisi oikein köyhällä olevan tollaseen varaa)

Toinen vaihtoehto ois ottaa asumusero miehestä, jolloin sais asumistukea ja mahdollisesti toimeentulotukea tai sitten ottaa mieheltään rahaa.

Nyt sanoi että lasit maksavat 150e. Siskoni kertoi että laittaa satasen ja äiti maksaa itse 50e, tästä siskoni maksamasta osuudesta ei äitini maininnut mitään. Ehkä odotti että maksan 50e jolloin hänen ei tarvi osallistua?

kuuluva ihminen :( Sori tyly kommentti, mutta noita on nähty. Ne vaan eivät osaa asettua toisen ihmisen asemaan. Ja aika usein tytön ja pojan arvostus on vähän eri luokkaa.

Ja sinä ap olet ollut liian kiltti kun äitisi voi noin laveilla odotuksilla olla liikenteessä. Yleensä tuon tyyppiset ihmiset kunnioittavat parhaiten niitä läheisiä, jotka ovat vaativia ja pitävät tiukasti rajoistaan kiinni.

Sinun tehtäväsi on huolehtia oman perheesi hyvinvoinnista, that's all. Jos tunnet pienintäkään huonoa omaatuntoa siitä ettet ole antamassa rahaa, tartu tuohon tunteeseen ja pyri korjaamaan se heti terveemmäksi :)

Jos äitisi on niin pölö ettei ymmärrä, että tarvitsette rahojanne itse huomattavasti enemmän, niin se on voivoi. Hän saa toki mielessään kuvitella mitä tahansa asioita ja luoda odotuksia, mutta ei niihin tarvitse vastata.

Vierailija
16/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitisi tuolla tavalla pienellä epärehellisyydellä yrittää saada sinulta rahaa, en antaisi. Tuo viittaa siihen, että jos kerran annat, pyyntöjä tulee vain lisää ja olet ikuisessa kierteessä.

Tuskin se veljesi ilman laseja jäisi, vaikka siskosikaan ei osallistuisi. Kyllä äitisi ne rahat pakon edessä hommaisi joko mieheltään tai sossusta.

Vierailija
17/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan antamisesta alkaa vain kivinen tie, joka päättyy huonosti. Ensikerralla taas pyydetään lainaa ja toistuvasti. JOssain vaiheessa et enää halua antaa rahaa, vaikka kuinka syyllistetään. Äiti ja pahimmassa tapauksessa veljesi suuttuu ja et saa rahojasi ikinä takaisin etkä kiitosta.

Sanot että sinulla on nyt muita huollettavia etkä lähde tälle linjalle. Äitisi lapsi kyseessä, ei sinun.

Vierailija
18/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

autat? Kun me ostettiin veljille ajokortit ei se ollut äidin auttamista vaan veljien. Äiti ei niitä olisi koskaan ostanut, mutta ei opiselevilla veljilläkään ollut niihin varaa.

Vierailija
19/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jo tuossa kierteessä, aina avustaa äitiäni, lainaa rahaa, saa niistä takaisin ehkä puolet, äitini pidentää laina-aikaa yms.yms. Olen itsekin muutaman kerran lainannut äidille ja on kyllä maksanut takaisin. Ostan myös muutaman kerran vuodessa veljelleni vaatetta, keväällä vein tuliaisena farkut, hupparin ja t-paidan, jouluksi annoin pari paitaa ja nyt taas kun tapaamme niin annan vaatteita, jotka löysin alesta.

Olen myös äidille joskus jonkun laukun, hatun tai muuta pientä ostanut ja vaihdamme keskenämme vaatteita, jotka ei itselle sovikaan jne.

Äiti ei ole koskaan avustanut mua rahallisesti. Koen etten halua lähteä tuohon suohon, koska äitini tulisi aina pyytämään enemmän ja enemmän. Joten parempi olla auttamatta. Toki joskus voin lainata, mutta maksaa saa takaisin.

Kerran äitini sanoikin mulle, että siskoni on sisaruksista köyhin (oli silloin opiskelija) mutta kuitenkin pystyy minua auttamaan. Eli vihje vihje..

Vierailija
20/23 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisia vanhempia, jotka eivät pysty omasta elämästä pitämään huolta. Sitten syödään kalliita leikkeleitä yms. Oppisivat säästämään. JOs minulta äiti kysyisi rahaa niin veisin perunasäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi