Milloin on liian vanha äidiksi?
Minkä ikäisenä uskaltaa vielä yrittää raskautta?
Vauvakuume on, mutta mietin että olenko jo liian vanha..
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="17.01.2013 klo 18:02"]
Minulla on jo kolme lasta..
Tuntuu vaan niin hullunkuriselta kun edellisestä raskaudesta on jo 10v... Jotenkin tuntee itsensä vanhaksi ja kuluneeksi.. Näen odottavia äitejä ja varmaan kuvittelen vaan, mutta näyttävät aina vaan nuoremmilta..
[/quote]
minullakin oli edellisestä raskaudesta 10 vuotta ja kun sitten kolmas sai alkunsa (kertalaakista muuten, kuten edellisetkin), olin jo 42. Raskaus meni hyvin, lapsi oli täysin terve ja on edelleen, ei ole edes korvatulehduksia, pian 4v täyttää, fiksu ja taitava tenava.
Jos lapsia vielä haluatte niin toimeksi vaan. Mitä väliä sillä on ovatko muut äidit nuoria. Nyt on kyse teidän lapsestanne.
Varmaan sitten on liian vanha,kun munasolut on loppu(vaihdevuodet).Muutenhan nykyään lapset tehdään huomattavasti vanhempana kuin esim.omien vanhempieni nuoruudessa.
Voihan alkaa äidiksi muutenkin kuin synnyttämällä lapsella. Sijaisvanhemmuus on hyvä vaihtoehto.
Vauvakuume on aina.
Mutta jos olen jo nyt 38 vuotiaana "kalkkis" omille teineille, mitä olisin sitten 15 vuoden päästä?
"ei, en ole **** mummo vaan äiti"
Ap olisi siis noin viisikymppinen. Mitä ajattelemista siinä on? Minun tuttavapiirissäni on vaikka kuinka paljon viisikymppisiä teinien vanhempia.
Tietyissä piireissä (vähän koulutetut ja muuten yksinkertaiset ihmiset) lapset tehdään parikymppisenä ja nelikymppisestä eteenpäin sitten vaan odotellaan lapsenlapsia lihavina maatuskoina joilla on diabetes ja verenpaineongelmia. Eikä ilmeisesti osata edes kuvitella että kaikilla ei ole asiat yhtä hullusti.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 11:08"]
Olet liian vanha!! Ajattele lastasi kuinka vanha olet ku se on vasta teini:( lapset on hyvä tehdä viimeistään 30-vuotiaana!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 13:42"]
Vauvakuume on aina.
Mutta jos olen jo nyt 38 vuotiaana "kalkkis" omille teineille, mitä olisin sitten 15 vuoden päästä?
"ei, en ole **** mummo vaan äiti"
[/quote]
Vanhemmat ovat ajasta jälkeen jääneitä kalkkiksia minkä ikäisinä tahansa, olen 30-vuotias ja täysin kalkkis 12-vuotiaalleni. Vaikka olen aika nuori ja tietysti kovin nuorekas mielestäni ainakin :)
Ja pakko puolustautua, että vaikka nuorena äitiurani aloitinkin, en ole vähän koulutettu ja yksinkertainen. Sekin on niin kovin mustavalkoista ajattelua, että meidät nuoret äidit aina niputetaan ties miksi wt-mammoiksi. Ei siinä että se nyt elämääni kauheasti kaivelisi mutta tuo asenne pikkuisen kirpaisee tällä palstalla. Ihmisiä ei voi lokeroida noin mustavalkoisesti. En minäkään mummottele vanhempia äitejä, se olisi mielestäni aika epäkohteliasta.
Nuorimmaiseni syntyi lokakuussa 2012, itse täytän aivan kohta 45 v. Ihan luomuna syntynyt ja terve lapsi. Edelliset 3 jo täysi-ikäisiä - ja iloitsevat pikkusiskostaan !
Kuka sen voi määritellä onko liian vanha äidiksi? Minä olen saanut ensimmäisen lapsen 18.v. ja hän ei ollut terve. Sen jälkeen kolme tervettä lasta. Nyt olen onnellisesti raskaana ja ikää on ihan kohta 39.v. Ei se aina ole niin varmaa, että vanhempi äiti saa sen vammaisen lapsen.
Silloin on liian vanha tulemaan äidiksi.
Miksi aina niiden vastaukset, jotka tietävät milloin joku on liian vanha äidiksi, vilisee aina kirjoitusvirheitä?
Sain 43v vauvan, nyt 46 ja yksi alkio olisi vielä kokeiltavissa. Hoitoihin menin varmistaakseni lapsen terveyden. Ei ollut vaikeuksia raskaudessa, kroppa vaatii vähän pidemmän palautumisen. Ennestään siis luomusti tulleet isommat lapset jo.
Kuten monet fiksut ihmiset ovat todenneet tässäkin ketjussa, nainen on liian vanha raskautumaan ja synnyttämään silloin kun se ei enää luomuna onnistu. Luonto on paljon viisaampi kuin ihmiset, antaa luonnon hoitaa tällaiset asiat ja jätetään se suunsoittaminen ja "minun mielipiteeni on ainoa oikea mielipide"-jumalanleikkiminen vähemmälle.
Eri asia on oma mieltymys eli jos tuntuu, ettei enää kolmevitosena lapsia jaksa, se on täysin fine. Mutta se ei tarkoita sitä, etteikö joku muu jaksaisi. Kannattaisi joskus miettiä että elämää on sen omankin navan ulkopuolella ja toiset ihmiset voivat ajatella, tuntea ja kokea elämän ihan eri tavalla kuin itse ja se on ihan yhtä oikein kuin se omakin mielipide.
Ja nainen ei ole milloinkaan liian vanha äidiksi, vai meinaatteko että äisin oikeudet pitäsii viedä pois 90-vuotiaalta isoäidiltäni??