Mitä mieltä, jos tietäisit jonkun tuttavan tuloiksi 95000 e vuodessa?
Ajattelisitko heidän olevan varakkaita vaikka asuvat ihan perusparitalossa, yksi auto, äiti kotona ja kaksi lasta. Pukeutuminen ihan perustyyliä eikä millään snobbailla.
Kommentit (43)
ainakaan niin, että se tulisi automaattisesti! Sehän kurjistaisi kahden tulonsaajan perheiden asemaa!! Olisi TODELLA epäreilua tienata vähemmän vain siksi, että olen NAIMISISSA! Hyvänen aika sentään. Mielestäni on reilua, että jokaista verotetaan omana itsenään ja JOS valtiolla olisi varaa, saisi VALITA yhteisverotuksen, jos se tulisi edullisemmaksi.
ts. kun mieheni saa joskus ns. bonuksia, menee niistä automaattisesti 60%. Eli, taas jotkut kateelliset katsovat bruttotuloja ja päivittelevät, että onhan teillä varaa vaikka mihin. Voi pyhä yksinkertaisuus!
t.ap
Tässäpä sinulle kaipaamiasi tosiseikkoja:
Suomessa korkein v. 2005 voimassa oleva kunnallisvero% on 21%
Korkein kirkollisvero% on 2,25
Valtionvero lasketaan siten, että tulojen ollessa 56900 veron määrä on alarajan kohdalla 10080 euroa ja jokaisesta ylimenevästä eurosta maksetaan valtionveroa 33,5%.
Jos siin ajatellaan, että henkilöllä ei olisi mitään verovähennyksiä (ei lapsia, ei asuntolainaa - ei myöskään huomioitaisi ansiotulovähennystä tai tel ja tyvamaksujen vähennysmaksuoikeutta), niin vero olisi enimmillään seuraava:
kunnallisvero 95000 * 0,21 = 19950,00
kirkollisvero 95000 * 0,0225 = 2137,50
valtionvero (95000-56900) * 0,335 + 10080 = 22843,50
ELI YHTEENSÄ 44931 EUROA VEROJA, MIKÄ PROSENTTEINA PALKASTA TARKOITTAA 47,3%:A.
Ja tässä laskelmassahan ei huomioitu edes noita palkanmaksajan automaattisesti vähennyskelpoisia eriä.
Siksi niitä ei huomioitu tuossa.
Ja siksi toisekseen, tuossa laskelmassa oli käytetty KORKEIMPIA Suomessa käytössä olevia prosentteja. Keskimääräinen kunnallisveroprosentti on 18,3.
verotustiedot mitä tahansa. Kiitos vaan verotustiedon oppitunnista mutta mä katson mitä meidän pankkisaldo näyttää aina palkkapäivän jälkeen ja osaan kyllä laskea.
t.ap joka oli myös edellinen TEL ja LEL-tyyppi
Sä sen sijaan et näytä ymmärtävän, että se mitä vähennetään palkansaajilta ennakonpidätyksenä on hiukan eri juttu kuin lopullinen verotus.
vaikken itsekään kyllä palkanlaskija ole, vaikka joku vastaajista ilmiselvästi olikin.
Mutta vastatakseni kysymykseesi, enpä olisi mitään mieltä. Ajattelisin varmaan että onpa hassua, täsmälleen samat tulot kuin meillä. :-)
Ja ei, ei ole leveää tämä elämä. On lainaa niin paljon, että joka pennille löytyy joku muukin käyttötarkoitus kuin leveä elämä.... :-) Toimeen tullaan, ja se on tärkeintä.
Se on paljon vielä bruttonakin, saati sitten käteen.
Ei varmaan tarvitse miettiä ostaako ruokaan esim ruukkoyrttejä, erikoismausteita, erikoishedelmiä, kotimaisia tomaatteja, yli 10 euron vaatteita, meneekö uimahalliin vai leffaan tässä kuussa jne.
Muo suunnattomasti on alkanut vituttaa, kun kaverit ihan selvästi utelee meidän tuloista, ja onpa jotku kysyneet suoraankin. Rahoilla ei leveillä mutta, kyllä sitä käytetään ehkä normaalia enemmän. Tietyt kaverit ovat sitä mieltä et, ei sais suunnilleen edes olla silloin tällöin allapäin kun, " onhan sulla rahaa" . Ja sekä sitten on joka asiaan ratkaisu? Antakaa varakkaiden rauhassa rikastua tai köyhtyä, Mitä helvettiä se teille kuuluu`?
Vierailija:
Joten, kun monet tuttavaperheemme tienaavat yhteensä jopa vähemmän kuin mieheni, heille jää enemmän käteen. Ja luulevat siis, että ryvemme rahassa :D Miksei Suomessa ole perheellä yhteisverotus kuten Saksassa??
Anteeksi valitus! Tiedän, että monella on vähemmän mutta on silti niin väärin, että verottaja lohkaisee suurimman osan....
t.ap
PS: 45.000 euroa käteen on HELVETIN paljon, varsinkin jos sen tienaa vain yksi henkilö ja toinen saa sitten hoitaa lapsia ja kotia. Monilla ei siihen mahdollisuutta. Meillä 2 töissä ja käteen vuodessa 28.000 euroa. Teillä kuitenkin 17.000 euroa enemmän eli vanha satku. Onko se vähän. Meillä töissä molemmat työmatkoineen 7-17. Joskus vielä ylitöitä, että päästään tohon summaan. Mäkin mielelläni jäisin kotiin ja hankkisin liudan lapsia, mutta sitten tulot noin 16.000 euroa käteen vuodessa.
Teidän perheen tulot siis 29.000 euroa enemmän, joten lopeta valitus.
En silti kadehtisi, parin vuoden päästä olen toivottavasti itse samoissa tuloissa.
Jos mä menen töihin tai siis pakkohan mun on mennä, niin tulot lisääntyy noin 13.000 euroa vuodessa. Me pärjäämme ihan hyvin.
Mutta ei me (2 aikusta + 2 lasta) eletä tai pukeuduta niin, että jotenkin
tavallisista duunariperheistä erottauduttais. Saman lailla henkalla ja maukalla tms. liikeissä asioidaan;)
Vierailija:
Ainoa missä kohtalaiset tulot näkyy on se, että esimerkiksi ostettaessa viikonlopun ruokia, ei välitetä meneekö 80 vai 150 Euroa. Ja vaatteita haetaan kyllä välillä alennusmyynneistä ja kirpparillakin joskus seikkailen. Lapsellakaan ei ole Reimatec:jä vaan 20 eurolla ostetut käytetyt Jontathanit. Itse kuljen 3 vuotta vanhassa talvitakissa ja harmittaa ostaa uusi, kun nätti talvitakki maksaa melkein satasen tai ylikin.Säästöön jää jotain, puolivelkaisena asuntona 3 h + k, matkalla käydään pari kertaa vuodessa ja pihassa on 5 vuotta vanha perusjapsi.
Meidän tulot nettona vuodessa n. 24.000 euroa ja meilläkin lapsella 60 euron haalari, perus-saksalainen auto, 3 v. vanha. Talvitakit jopa 15 vuotta vanhoja aikuisella, mihinkäs se aikuisen takki kuluisi ja takkeja mulla ainakin 20 kpl.
Vierailija:
Ainoa missä kohtalaiset tulot näkyy on se, että esimerkiksi ostettaessa viikonlopun ruokia, ei välitetä meneekö 80 vai 150 Euroa. Ja vaatteita haetaan kyllä välillä alennusmyynneistä ja kirpparillakin joskus seikkailen. Lapsellakaan ei ole Reimatec:jä vaan 20 eurolla ostetut käytetyt Jontathanit. Itse kuljen 3 vuotta vanhassa talvitakissa ja harmittaa ostaa uusi, kun nätti talvitakki maksaa melkein satasen tai ylikin.Säästöön jää jotain, puolivelkaisena asuntona 3 h + k, matkalla käydään pari kertaa vuodessa ja pihassa on 5 vuotta vanha perusjapsi.
Meidän tulot nettona vuodessa n. 24.000 euroa ja meilläkin lapsella 60 euron haalari, perus-saksalainen auto, 3 v. vanha. Talvitakit jopa 15 vuotta vanhoja aikuisella, mihinkäs se aikuisen takki kuluisi ja takkeja mulla ainakin 20 kpl.
Vierailija:
Mutta ei me (2 aikusta + 2 lasta) eletä tai pukeuduta niin, että jotenkin
tavallisista duunariperheistä erottauduttais. Saman lailla henkalla ja maukalla tms. liikeissä asioidaan;)
Onko teidänkin ruokamenot kuussa nelisensataa euroa? Ostatteko vaatteita koko perheelle vuodessa alle tonnilla? Lomat: onko ne tyyliin risteily, särkänniemi? Talo on tietenkin noin 80 neliötä? Auto on joku 10.000 euron auto? Hiuksenleikkuut kotona? Ravintolat max kerran kuussa? Työssä eväät? Ei mitään maksullisia harrastuksia?
kivoja provoja taas liikkeellä, luuletteko että joku vielä noita uskoo, heh. No, kivahan se on siellä vuokrakaksiossa fantasioida juu.
Mulle terveys on tärkein perheen jälkeen.
aerobicia, kuntosalia, laskettelua, uimista?
Jonkin verran tulee aikanaan palautusta, mutta silti verotus on aivan älytöntä Suomessa (ja siltikään verorahat ei riitä mihinkään, mitä en ymmärrä ollenkaan)