Miksi miehen uni on täreämpää kuin naisen lapsiperheissä?
Kommentit (30)
ei ole. Kun vauva oli pieni, mies nousi joka yösyötölle. Ei niitä ollut kuin 1 per yö, mutta silti. Sanoin hänelle, ja usutin jopa neuvolatädinkin sanomaan hänelle että on ok että hän nukkuu, mutta ei, nousi aina vain. Siis minusta siihen yölliseen hetkeen ei kahta tarvittu.
Kun yösyötöt loppuivat ja alkoivat muut itkut, kauhukohtauset yms., niin mieshän se kömpi ylös. Lopulta minä en enää kömpinyt, en edes herännyt aina, ja aamulla sain kuulla kuinka rauhallinen tai rauhaton yö oli ollut.
Käytöksellään hän kuulemma hyvittää minulle hotelliöitä joina saa nukkua työmatkoillaan rauhassa ja katkotta. Matkoja on viikottain.
Mun mies myös alusta lähtien heräs öisin auttamaan vauvan kanssa. Meidän vauvalla kun oli melkein järjestänsä joka yösyötön aikana myös vaippa täynnä tavaraa, joten mies hoiti vauvan ja mä syötön. Sanoin kyllä joskus, että kyllä mä yksinkin voin hoitaa, mutta hän sanoi, että herää kumminkin, joten voi vähän auttaa. Myöhemmin kun yösyötöt loppui niin ollaan suunnilleen vuorotellen herätty yöherämisiin. Mä ehkä vähän enemmän, mutta riittää kun sanon, että oon väsynyt. Niin mies antaa mun kyllä helposti nukkua seuraavana yönä ja lupaa hoitaa lapsen yöheräämiset. Mä oon myös meistä se joka ei meinaa öisin saada unen päästä uudestaan kiinni ja saatan helpostikin valvoa toista tuntia öisin, jos herään. Mies nukahtaa aika nopeaa uudestaan.
Ja meillä mies on ihan oma-aloitteisesti ja vapaaehtoisesti lapsen hoitoon osallistunut. Ei ole koskaan tuonut esille sitä, että kun kerran hän kulkee töissä niin hänen on saatava nukkua koko yö heräämättä.
Toisaalta mies joka vapaaehtoisesti ajattelee lapsensa äidin hyvinvointia sekä osallistuu lapsen- ja kodinhoitoon oma-aloitteisesti ei juurikaan tarvitse kuunnella puolisonsa nalkutusta ja saa muuten yllättävän paljon myös omaa aikaa. Mun mies on tämän todennut ja se on muuten totta. Meillä ei turhista riidellä! :D
kun minä äitiyslomani ajan "vetelehdin kotona" ja mies oli töissä, ei mieheni tarvinnut kertaakaan nousta vauvan takia yöllä. Nyt kun ollaan molemmat töissä, lapsi herää n.3 kertaa vieläkin öisin. Minä herään edelleen rauhoittelemaan. Kun mieheni on lomalla, ei hän nouse myöskään silloin lapsen kanssa, vaikka mä olen se joka menee töihin. Viikonloppuisin mies usein pelaa pleikkaria yölläkin, jos lapsi herää, ei keskeytä pelaamista, vaan antaa lapsen huutaa niin kauan että mä nousen rauhottamaan. Mut hei, mähän "vetelehdin kotona" kokonaiset 9kk, joten ilmeisesti yöheräämiset kuuluu mulle?
Mun mielestä yöimetyksen loputtua yöheräilyt TÄYTYY jakaa puoliksi puolison kanssa! Siis kun molemmat ovat töissä.
Molempien lapsihan se on ja kun rintaa ei enää tarvita niin tottakai yöt jaetaan!
Jos tämä ei valkene miehellesi niin mene sinä, äiti, muualle nukkumaan pari yötä ja kas kumma - yhtäkkiä mies ymmärtää että yöheräilyt täytyy jakaa!
Ellei ymmärrä niin suosittelen lämpimästi perhe-/pariterapiaa (neuvolan kautta??). Et varmasti halua siirtää tällaista toimintamallia lapsillesi...?
kun minä äitiyslomani ajan "vetelehdin kotona" ja mies oli töissä, ei mieheni tarvinnut kertaakaan nousta vauvan takia yöllä. Nyt kun ollaan molemmat töissä, lapsi herää n.3 kertaa vieläkin öisin. Minä herään edelleen rauhoittelemaan. Kun mieheni on lomalla, ei hän nouse myöskään silloin lapsen kanssa, vaikka mä olen se joka menee töihin. Viikonloppuisin mies usein pelaa pleikkaria yölläkin, jos lapsi herää, ei keskeytä pelaamista, vaan antaa lapsen huutaa niin kauan että mä nousen rauhottamaan. Mut hei, mähän "vetelehdin kotona" kokonaiset 9kk, joten ilmeisesti yöheräämiset kuuluu mulle?
Oletko puhunut asiasta miehellesi? Miksi uhraudut??
Mies tarvii enempi unta, seksiä, vapaa-aikaa ja jännitystä. Niin se vaan on.
Se on sitä piologiaa
Mies tarvii enempi unta, seksiä, vapaa-aikaa ja jännitystä. Niin se vaan on.
Nainen on luotu vahvemmaksi kuin mies ... pärjää vähemmällä unella ja ruualla. Ja vapaa-ajankin loihtii pienistä hetkistä. Näin meillä - mutta tuohon vähempää seksiin en samaistu :)
Meillä herätään vapaalla vuorotellen, jos minulla aamumenoa niin mies herää ja päinvastoin. Miksi tällaista itketään palstoilla, kun asialle voi jokainen omassa elämässän tehdä jotain..? Ja jos asia ei ole oma, miksi pitää muiden perheiden asioita vatvoa..?
Nainen nukkuu keskimäärin vähemmän kuin mies, syö heikompilaatuista ruokaa (puuroa lounaaksi, mieshän ei voi eväsleipiä syödä kun nolottaa), kärsii enemmän kipuja ja särkyjä, joutuu väkivallan uhriksi...
..ja silti elää onnellisemman, pidemmän elämän. Miehellä on niin kiire toteuttaa itseään ja elää murrosikäisen "minäminäminä"-maailmankuvalla, että tajuaisi oikeasti mistään mitään!
asian muuttaminen varmasti jokaisen perheen omissa käsissä?!
Meillä ei miehen uni ole tärkeämpää. Mä yleensä hoidan yöheräilyt, niitäkään ei enää juurikana ole, kun pieninkin on kohta 4v. Mies taas nousee aina aamuisin lasten kanssa viikonloppuisin.
Moni voisi ottaa sinun ajatusmaailmasta mallia ja ja teidän toimintamalista oppia. Ehkä meilläkin vielä joskus. Jatkan "saarnaamista".
ap