Miksi miehen uni on täreämpää kuin naisen lapsiperheissä?
Kommentit (30)
Minä joka olen kotona voin nukahtaa tai ainakin torkahtaa sohvalle tai järjestää päiväni unisuuden mukaan.
Ja lomilla, noh, mä olen herkempiunisempi, mun on helpompi herätä ja nukahtaa uudestaan kuin miehen.
Koska mies käy töissä ja nainen vetelehtii kotona.
asian muuttaminen varmasti jokaisen perheen omissa käsissä?!
Meillä minä myös herään itkuun kun mies vain kuorsaa. Ehkä pitäisi töniä ukko hereille, mutta en raaski.
mielestä liioitellaan rankasti!
Itse olen vauva-aikana sekä "vetelehtinyt kotona" että käynyt töissä puolison "vetelehtiessä kotona".
Tuossa töissäkäynnissä rankinta oli joka-aamuiset maidonpumppaussessiot ja niitähän ei miehen tarvitse edes tehdä...
Ollaan kokeiltu lasten ollessa pieniä kaikenlaisia hoitosysteemejä ja mikään niistä ei ole niin helppo kuin se, että itse käy töissä ja puoliso on kotona...
ap
silloin kun moemmat olemme töissä. Silloin kun minä olen kotona ja mies töissä niin silloin se olen minä joka valvon, koska kotona voi kulkea silmät ristissä ja pää sumussa mutta töissä on pakko skarpata.
Mutta pakkohan noita univelkoja on kotonaolevankin nukkua välillä pois.
Eli se vanhempi, joka on kotona pienen kanssa, heräilee yöllä ja työssäkäyvä saa nukkua paremmin. Silloin kun molemmat oltiin töissä, niin itseasiassa lapsen isä heräili hiukan minua enemmän öisin.
Meillä minä myös herään itkuun kun mies vain kuorsaa. Ehkä pitäisi töniä ukko hereille, mutta en raaski.
Ettei öisin tarvitse herätä, kun vauva ei koskaan pulloa huolinut. Mutta nyt, kun ei yösyöttöä ole enää aikoihin ollut olen alkanut miettimään tätä. Ja olen siitä ääneenkin puhunut. Muuten mies on päivisin paljon lapsen kans ja pääsen esim. yksin kauppaan tms.
Pitänee taas mainita asiasta, koska ihan yhtä aikaisin me lähdemme töihin. Minä olen meistä se joka on huonompi nukahtamaan käytyään hereillä, vaikka lapsi nukahtaakin helposti uuedelleen, saatan minä valvoa vielä tunti sen jälkeen.
ap
Yleensä mies käy töissä. Evoluutio on ajanut miehet inhoamaan lasten itkua ja se vain ajaa heitä uusille apajille ja uusien naisten luo. Luin jostain tästä.
Minä olen niin herkkäuninen, että häiriinnyn pienimmästäkin asiasta ja saatan sen jälkeen valvoa pari tuntia.
Viikonloppuisin taas puretaan vauvalomalaisen univelkoja, jos niitä on.
Yleensä mies käy töissä. Evoluutio on ajanut miehet inhoamaan lasten itkua ja se vain ajaa heitä uusille apajille ja uusien naisten luo. Luin jostain tästä.
Villi veikkaus: olet mies ja alle 20 v.
lapsi jo sen ikäinen että molemmat vanhemmat töissä, ja silti miehen uni on pyhempää kuin minun
Meillä mies hoitaa 2-vuotiaan yöheräilyt tarvittaessa Minä olen niin herkkäuninen, että häiriinnyn pienimmästäkin asiasta ja saatan sen jälkeen valvoa pari tuntia.
vai miten hoidatte sen, että kun 2-vuotias alkaa huutaa yöllä, sinä et siihen herää :D Nukutko kuulosuojainten kanssa kuten Jani Sievinen?
meillä mies on arkisin töissä ja minä perjantain ja lauantain (ja ehkä yhden päivän arkisin).
Tottakai minä herään ja hoidan lasta arkisin öisin kun miehen täytyy herätä aamulla töihin, se on selvä juttu ja fine mulle.
Mutta kun perjantain jälkeen saavun kotiin yövuoron jälkeen saattaa mies olla yhä hereillä pelaillen tietokoneella tai pleikkarilla! Miksei voi sitä yhtä yötä mennä ajoissa nukkumaan, että jaksaa lauantaina herätä vauvan kanssa/herätä yöllä nostamaan tuttia vauvan suuhun jotta mä saan nukkua lauantaina pitkään koska illalla on taas työvuoro tiedossa! En vain käsitä tätä miksi minä sitten kömmin suoraan sänkyyn, herään yöllä lapsen huutoihin monta kertaa ja aamulla 7 ylös lapsenkanssa.
Toivoisin että tämä yksi yö olisi, ja sitten lauantai - sunnuntai yönä mä voisin taas heräillä ja nousta aikaisin että mies saa nukkua pitkään, koska mä voin nukkua sitten päiväunia ja saada univelat kuntoon taas alkuviikosta. aarg. Ja sanottu on monta kertaa. Jos mies herää sitten lauantaina lapsen kanssa, harvoin, niin saan koko päivän ennen töihin menoa kuunnella sitä väsymyksen määrää. Eli valittamista.
Anteeksi pitkä teksti, vtuttaa vaan aina välillä.
ei ole. Kun vauva oli pieni, mies nousi joka yösyötölle. Ei niitä ollut kuin 1 per yö, mutta silti. Sanoin hänelle, ja usutin jopa neuvolatädinkin sanomaan hänelle että on ok että hän nukkuu, mutta ei, nousi aina vain. Siis minusta siihen yölliseen hetkeen ei kahta tarvittu.
Kun yösyötöt loppuivat ja alkoivat muut itkut, kauhukohtauset yms., niin mieshän se kömpi ylös. Lopulta minä en enää kömpinyt, en edes herännyt aina, ja aamulla sain kuulla kuinka rauhallinen tai rauhaton yö oli ollut.
Käytöksellään hän kuulemma hyvittää minulle hotelliöitä joina saa nukkua työmatkoillaan rauhassa ja katkotta. Matkoja on viikottain.
niin pääsääntöisesti minä hoidan lapset öisin MUTTA yöimetysten loppumisen jälkeen olemme jakaneet öitä. Meillä n. 4-5 yötä/vko minä hoidan yöt, mies loput.
En ymmärrä sitä ajatusmallia, että äidin pitäisi jaksaa kuukaudesta toiseen ilman kokonaisia öitä väliin. Pakkohan sen kotona olevankin joskus saada nukuttua kunnolla. Tietenkin on eri asia jos oikeasti jaksaa, mutta väitänpä, että harva huonounisen lapsen vanhempi jaksaa kuukaudesta toiseen ilman että tulee fyysisiä ja/tai psyykkisiä oireiluja liian vähästä nukkumisesta.
Kun olimme molemmat töissä ekan ja tokan lapsen välissä, niin aikalailla tasan meni yövalvomiset.
yöheräilyt nyt, kun olemme molemmat töissä ja minä raskaana. Olen sikeäunisempi kuin mies, joten hän herää yleensä ensin. Nyt ollaan myös tietoisesti tehty näin, että raskaana oleessani saisin levätä. Meillä tosin 2-vuotias herää yleensä vain kerran jos sitäkään, joten mitenkään älyttömästi ei tarvitse heräillä. Sitten, kun vauva syntyy saan minä heräillä varmasti taas ensimmäisen vuoden.
Viikonloppuna meillä on systeemi, että minä herään lapsen kanssa lauantaina ja mies sunnuntaina. Yhtenä aamuna saadaan siis molemmat nukkua pitkään.
Luulisin, ettei tämä nyt nykyään niin harvinaista ole. Meillä lapset ovat yhteisiä ja yhdessä myös heistä huolehditaan.
Toki ymmärrän sen silloin kun äiti on lapsen kans kotona ja mies kulkee töissä. Mutta miksi äiti ei edelleenkään tarvitse kuin pätkäunet kun palaa töihin, mutta miehen pitää saada nukkua kunnon yö. Vai onko tämä joku sisäänrakennettu juttu naisen ja miehen välillä.
Itse toivoisin, että saisin edes kerran kuussa nukkua vapaa aamuna tunninkaan pidempään ja heräämättä yöllä kertaakaan. Ja olen toiveen ääneen esittänytkin, mutta nalkuttamaan en halua/jaksa alkaa. Olkoon sitten näin.
ap