Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinien vanhempana olo on välillä niin raskasta:(

Vierailija
22.02.2012 |

Miten ne omat fiksut lapset voi ailloin tällöin töpeksiä, välillä pahemminkin ja nolommin. Kun on juuri jostain asiasta varoittanut, niin eikös niin käy suurinpiirtein viikon sisällä. Mulla on kaksi niin järkevän oloista teiniä, joilla on hyvät arvot ja ovat reiluja kavereita. Koulunsa hoitaa hyvin, MUTTA kun pitää sitä alkoa mennä kokeilemaan ja sitten mokataan ja kunnolla...Mitään laitonta ei olla tehty vaan itseään nolattu...No olen saarnannut ja sen jälkeen tukenut kaikin keinoin, kuunnellut ja yrittänyt tsempata, että perhe tukee tällaisissa tilanteissa. Kurjalta silti tuntuu. Nuoret elää omaa elämäänsä eikä niitä kotiinkaan voi sulkea, toki rajat on. JOtenkin on vaan yritettävä kasvaa siihen, että vaikka kuinka heitä varjelisi, niin omat oppirahat näemmä pitää maksaa enkä voi heidän puolestaan elää, vaikka niiiiin haluaisinkin. Pahalta tuntuu silti, itsen ja nuoren puolesta. No viikon päästä on jo asioihin tullut etäisyyttä pikkusen enemmän ja ihmisillä uudet jutut puhuttavana, toki asia aina sisimmässä on nolo muisto...En halua kertoa tarkemmin mitä on tehty, mutta henkilökohtaisesti itsensä on nolannut, josta ei muille ole vahinkoa...Oli vain pakko asiaa kirjoittaa mielestään...Niin ja olen todella vietttänyt löastenin kanssa aikaa ja ovat saaneet huomiota. Ehkä sen vuoksi saankin tavallaan tämän ikävän kunnian, että kertovat minulle itse mokansa. En ainakaan vielä ole asiasta muualta kuullut. Ihana asiahan tuo on, että uskaltavat äidille paljastaa, vaikka nyt melkein tuntuisi paremmalta, kun en tietäisi. Tosin en silloin voisi tukea rakasta lastani ja sitä hän nyt kaipaa ja mäkin kaipaisin, kai siksi tänne kirjoitin)

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin kaipaisin tukea itselleni. En ole saanut öisin nukuttua ja olen ahdistunut. Miten tämä voikaan otttaa näin koville;(

Tsemppiä vaan asian yli, ja eteenpäin!

Vierailija
2/41 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoitko napakasti, että pojan käytös valtavan typerää ja ala-arvoista! Häpeä! Viinassako haluat siittää lapsen? Vain luuserit toimii niin.

Tämä siksi että menee perille ennen seuraavia bileitä, sillä tuskin poikasi on mikään luuseri mutta tulee sellaiseksi ellet ole tiukka.

Kun omat lapseni olivat vielä pieniä meillä oli viinipullo/olutta joskus sunnuntaisin ruokailun yht. tarjolla. Näin halusimme opettaa lapsiamme ns. normaalia juomista. Nyt aikuisina jatkavat tätä tyyliä:) eivät ole örveltäneet missään.

Kyseessä oli ap:n tytär, ei poika, ja tuo vieras poika oli tuo aktiivinen osapuoli. Miksi tällä palstalla on niin vitusti näitä hyviä neuvonantajia jotka eivät edes aloitusviestiä osaa lukea?

Ap: kuulostaa että olet toiminut aivan oikein. Teini toivottavasti ymmärtää nyt opetuksen. Ihanaa ettet ole tuomitseva vaikka pysytkin lujana ja puhut asioista niiden oikeilla nimillä. Voimia jatkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tullainen juttu leviää nopeasti facessa yms....

Vierailija
4/41 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei teillä kovin huonosti asiat ole, jos välit on noin hyvässä kunnossa ja tyttö luottaa ja tukeutuu sinuun (olen ihan kateellinen; meillä välitä teinin kanssa olleet todella huonot, nyt vähän parantuneet kun olen kaikki voimani keskittätnyt siihen, mutta ei olla lähelläkään tuota tasoa kuin teillä).

Yritä nyt vaan lohduttaa teiniäsi, sano että vaikka tuo on ikävä kokemus, niin ei maailma siihen kaadu, ja kaikki tekee virheitä, hän ei todellakaan ole ainoa, joka tuonkin virheen on tehnyt. Ja tästä lähtien tyttösi osaa kyllä varoa vastaavia tilanteita, joten tämän erehdyksen vuoksi hän ehkä välttyy joltain muulta, vielä pahemmalta, kuten esim. raiskaukselta, hyväksikäytöltä tms. Nythän kyseessä oli kuitenkin kai suunnilleen samanikäinen poika, jonka kanssa tyttö on seurustellutkin, joten kyllä hän tästä yli pääsee, vaikka ikävä muisto siitä varmaan jääkin. Mutta erehtyminen on inhimillistä ja virheitä tekee kaikki, niin teinit kuin aikuisetkin, ja tärkeintä on se, että on joku, joka tukee ja ymmärtää ja auttaa virheiden yli, ja myös se, että ottaa virheistä opikseen.

Vierailija
5/41 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla, että arvostatte sitä, että tyttö kertoo minulle paljon asioitaan:)

Vierailija
6/41 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos han rupeaa jo paasemaan asian ohi mutta se on viela sinulle arka paikka. Sinun jarkytyksesi ja pettymyksesi, ja tyton vastaavat, ovat kaksi eri asiaa ja kuulostaa vahan silta etta sinulla ottaa tama juttu kovemmalle kuin tyttarella. Han on kuitenkin nuori, on ollut varmaan muissakin bileissa ja nahnyt vastaavaa tapahtuvan muille, ja nahnyt myos sen etta tuollaiset jutut unohtuvat ulkopuolisilta hyvin nopeasti. Eli pui sina omat traumasi muiden kanssa ja tue tyttoa vain jos han haluaa nimenomaan sinulta tukea (kaverit voivat olla hanelle parempaa tukea koska katsovat asiaa nuorten perspektiivista). Muuten voi kayda niin etta pitkitat ja paisuttelet asiaa tyton kannalta ihan turhaan.

Kaikki teinit mokailee, mutta kunhan on varmistettu etta seurauksia ei ole tullut niin mina rohkaisisin tyttoa ottamaan opiksi, jattamaan asian taakseen ja ajattelemaan etta taas tuli yksi kokemus jota voi vanhana mummona kiikkutuolissa muistella.

Vierailija
7/41 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoituksesta päässyt selville kumpi on oma, poika vai tyttö. Ei mulla tosin ole aikaakaan tavata edestakaisin mutta onhan v-sanalla aikaa selvittää asia!.

Mistä tuo tapa ettei saa olla tuomitseva? Tätä samaa ihmetteli eräs miespuolinen lapstenpsykiatrikin. Itse olisin antanut teinilleni myös rangaistuksen moisesta. Vähintään kk kotiarestia että muistaa. Sitten asia olisi ohi!!

Toisekseen neuvoisin ettei itse puhuisi asiasta eikä selittelisi mitään. Korkeintaan vastaisi kyselyyn -no niin that is it!

Vierailija
8/41 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aivan totta ja tärkeä huomio. Hyvin olisi mahdollista, että minä tätä vatvoisin vaikka kuinka kauan. Olen muutenkin luonteeltani herkkä ja 'märehdin' asioita. Olen ottanut tämän kovin raskaasti, ihan fyysisestikin. En ole saanut nukuttua ja pohdin asiaan koko ajan. Siksi kävin tänään lääkärissä. Siitä oli apua. Varsinkin, kun lääkäristä koko juttu tuntui hyvin normaalilta kasvuun kuuluvia juttuja ja kokeiluja, varsinkin kun väkivallasta tms. ei ollut kyse ja ehkäisystä oli huolehdittu. Sekin vähän helpotti, kun vanha mieslääkäri oli tuota mieltä:D Olen saanut teiltä paljon tukea ja perspektiiviä. Eihän tämä maailmanloppu sentään ole, vaikka siltäkin on tuntunut. Kai se on pahin asia, kun nuori ei toiminut luottamuksen mukaisesti ja oli niin tyhmä, toimi siis ihan vastoin omaa luonnettaan. Hän itse paheksuu tuollaista toimintaa, minkä itse meni sitten tekemään. Kertokaa vain vielä lisää eri asioita mitä tulee mieleen ja omia kokemuksianne. Kiitos teille:)

Vierailija
9/41 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se, että miten jatkossa pojat suhtautuu tuollaiseen tyttöön? Tyttö on ollut kovin suosittu ja juurikin kunnollisen ja mukavan tytön maineessa. On kaunis, urheilee, koulu menee hienosti yms. Mitäs tästä olette mieltä? Ehkä toi ei nuorista oo niin paha juttu kuin musta vai? Toki voi vetää vääränlaisia poikia puoleensa? Mutta uskon kyllä kaikkien tietävän, että ei hän tuosta ole voinut ihmisenä muuttua vai?

Vierailija
10/41 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis tunnen pojankin tai tiedän, koska on käynyt meillä useampia kertoja, koska aiemmin tapailivat. Mutta ei tää heistä apria uudelleen tehnyt, niin ainakin luulen.

Vierailija
11/41 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet selvästi asioiden edelle ja suret ???? omia ajatuksiasi! Sun nuoruusnormit ei päde tänään joten pliis rauhoitu!

Epäilen kyllä että olet hieman sinisilmäinen. Muista, että nuorilla on itsellään kova halu sexiin joten....kannattaisko puhua tytölle miten tästä eteenpäin käyttäytyy ja missä piireissä juhlii.

Vierailija
12/41 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on kovin 'vanhakantainen' ja paheksuu ihan hirveästi tyttömme käytöstä. Miehen ahdistus ahdistaa minua vielä lisää. ON tosi jyrkkä ja tuomitseva eikä näe mitään ymmärrystä. On sitä mieltä, että mitäs sitten, kun se unelmien poika tulee vastaan ja tyttö on harrastanut seksiä. Että siihen päättyy sekin juttu sitten. Hän ei olisi kuulema jatkanut minun kanssaan suhdetta, jos en olisi ollut neitsyt. Yritin kertoa, että mitä jos meille olisikin tullut ero parin vuoden päästä, niin miten sitten hänen seuraavat suhteensa...Ihan hirveää tuo hänen jyrkkyytensä...mitenköhän tästä nyt selvitään, kun isäkin tulee kotiin...:( Koitin selittää, että eivät kaikki ajattele seksistä noin. Itsekin olen nuorena seurustellut poikien kanssa, jotka olivat harrastaneet seksiä ja minä olin neitsyt, mutta ei se minua kyllä haitannut eikä olisi ollut este seurustelulle.

Vierailija
13/41 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on kovin 'vanhakantainen' ja paheksuu ihan hirveästi tyttömme käytöstä. Miehen ahdistus ahdistaa minua vielä lisää. ON tosi jyrkkä ja tuomitseva eikä näe mitään ymmärrystä. On sitä mieltä, että mitäs sitten, kun se unelmien poika tulee vastaan ja tyttö on harrastanut seksiä. Että siihen päättyy sekin juttu sitten. Hän ei olisi kuulema jatkanut minun kanssaan suhdetta, jos en olisi ollut neitsyt.

Eikä ajatellut silloinkaan, kun itse olin ap:n tyttären ikäinen kymmenen vuotta sitten. Suurin ongelma tässä lienee, että vanhemmat eivät pääse yli tytön tekemästä mokasta, mikä ei todellakaan ole maata kaatava asia. Jos ei ole tullut tauteja tai raskaaksi, niin turha tuota asiaa on paisutella.

Kun tytär kerran tajuaa toimineensa typerästi niin eiköhän opi mokastansa. Ihmiset tekevät virheitä, niistä kun oppii ja pääsee yli niin hyvä juttu.

Vierailija
14/41 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin jyrkkä kuin mieheni. Monet eronneet ja perheelliset menevät naimisiin. Elämä menee kaikilla eri tavoin. Mulla ja miehelläni vain sattui osumaan se oikea heti nuorena kohdalle, mutta harratettiin mekin seksiä 3 kk:n seurustelun alettua. Olishan meillekin ero voinut tulla? Toki tuö tytön juttu nyt oli eri, kun eivät seurustele ja oli tuollainen satunnainen juttu, tosin tuttu poika kyllä. En tiedä miten ihmeessä saan miheni nyt vähän maan pinnalle! Kertokaa tähän kokemuksianne, niin näytän tän keskustelun hänelle, kun tulee kotiin. Täällä saa vähän muidenkin näkökulmaa asiaan.

Vierailija
15/41 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä menin, mutta omat 16 ja 17v ei koskaan. Eivät ole olleet kännissä ja viihtyvät illat kotona. Oma äitini antoi minun liikkua vapaasti tuossa iässä, siksi juuri itse en anna mihinkään bileisiin mennä.

Vierailija
16/41 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain kasilta asti. Niissä on kyllä juotu ja pussailtu, mutta ei sen enempää. Tyttö kun on fiksu ja häneen on aina voinut luottaa, uskalsimme hänet sinne järkevän kaverinsa kanssa päästää. Muu porukkakin oli tiedossa, joten senkin puolesta uskalsimme. Arvaa olemmeko enää samaa mieltä? Jälkiviisas on niin helppo olla. KAdun, että päästin. Mutta on tyttö käynyt aiemminkin monesti bileissä, myös samalla porukalla eikä ole ollut ongelmia. Nyt vain meni juominen överiksi. :(

Vierailija
17/41 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka euroopan tai maailmanmittakaavasta käsin. Tietenkin vakava juttu, mutta jos Äidille pystyy puhumaan, on Vahva turva olemassa. Elämä joskus keikuttaa, mutta samalla opettaa.

Vierailija
18/41 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei olisi pitänyt kertoa asiasta miehelle ollenkaan...mullehan tyttö asiansa kertoi ja mä sit miehelle. Ajattelin vain, että isänkin on hyvä tietää, jos kuulee juttua muualta, niin on parempi tietää siitä etukäteen...:(

Vierailija
19/41 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta päästit silti? Minä olen juonut ekaa kertaa 13v:na, teininä oli tietty makeeta kun kukaan ei rajoittanut 16v:na, ei ollut typeriä kotiintuloaikoja kuten kavereilla ym. Mutta aikuisena en onneksi ajattele kuten teini vaan kuten aikuinen. Jos tietää että alaikäinen juo ja on menossa bileisiin joissa juodaan niin se on vastuutonta.

Mä en edes tiedä miten joku voi laskea tuon ikäisen tyttölapsen kulkemaan tuolla juovuksissa. Itse ollut monta kertaa vaarallisessa tilanteessa kun joku hyypiö alkanut ahdistelemaan ja oma kaveri teininä raiskattu kun tuli kännissä bileistä. Sitten nämä kaikki kadonneet, tapetut, raiskatut ja humalassa hukkuneet teinitytöt. En pystyisi kyllä öitäni nukkumaan jos lapset menisivät tuolla kaupungilla. Pakko miettiä että välitättekö te lapsistanne kun voitte tehdä niin?

Tiedän että yleinen mielipide on että "kyllä minäkin teininä" eikä tämä kohdistu vain ap:hen. Mutta oikeasti ettekö ole kasvaneet sieltä teini-iästä lainkaan kun samaistutte teiniin ettekä ajattele kuin aikuiset kun annatte lastenne juoda?

t. oliko se nyt 32 jonka teinit tuossa istuvat pelaamassa pleikkaa ja dataamassa koneella kun on istuttu ilta yhdessä ja katsottu leffaa.

ps. me vanhemmat kyllä käydään ulkona välillä, juodaan jne. Mutta lapset tekee sitä sitten kun ikä riittää, jos edes kiinnostusta on. Lapsuus on muutenkin liian lyhyt, mitään ei menetä jos sitä venyttää sinne lailliseen 18v saakka.

jostain kasilta asti. Niissä on kyllä juotu ja pussailtu, mutta ei sen enempää. Tyttö kun on fiksu ja häneen on aina voinut luottaa, uskalsimme hänet sinne järkevän kaverinsa kanssa päästää. Muu porukkakin oli tiedossa, joten senkin puolesta uskalsimme. Arvaa olemmeko enää samaa mieltä? Jälkiviisas on niin helppo olla. KAdun, että päästin. Mutta on tyttö käynyt aiemminkin monesti bileissä, myös samalla porukalla eikä ole ollut ongelmia. Nyt vain meni juominen överiksi. :(

Vierailija
20/41 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahan kolauksen. Monet ovat ihmeissään kyselleet tytöltä, etä pitääkö juttu paikkansa, mitä puhutaan. Eli kyllä sillä näkijöitä oli ollut...yms. ikävää...koskahan tää laantuu? Lisäksi on saanu kyllä kuulla vähän huuteluakin asiasta...;(