Miten tämä asuntolaina-asia kannattaisi järjestää..
Olemme aloittamassa talon rakentamista ja joudumme ottamaan isohkon pankkilainan. Kiinteistön omistus on merkitty papereihin 50%/50% (ja tontin maksoimmekin puoliksi). Miehelläni on vakituinen korkeapalkkainen työ. Itse olen kotiäiti, joka on aloittamassa yritystoimintaa.
Aluksi ajattelimme että mieheni ottaa kokonaan lainan omiin nimiinsä, mutta sitten luimme jostakin että silloin verottaja saattaa pätkäistä minulle lahjaveron, koska mieheni silloin tavallaan lahjoittaa minulle osuuden kiinteistöstä (koska puolet on minun nimissä).
ELi nyt sitten mietimme että ottaisimme lainan molempien nimiin. Alkuvuosina sen lyhennys olisi käytännössä kokonaan mieheni rahoista, myöhempinä vuosina sitten toivottavasti enenevissä määrin minunkin rahoistani.
Toinen vaihtoehto olisi että mieheni ottaisi lainan omiin nimiinsä ja lainaisi minulle edelleen korottamana osuuden, jota lyhentämällä omistusosuuteni nousee 50%. Lyhentäisin lainaa sitten vuosien varrella pikkuhiljaa maksukyvyn mukaan (siis ihan oikeasti lyhentäisin, laina ei olisi vain paperilla).
Kumpi näistä olisi järkevämpi vaihtoehto. Onko jommassa kummassa vielä riski että verottaja jotenkin puuttuu järjestelyyn..?!
Talo molempien nimissä ja laina myös. Verottajalla ei mitään sanottavaa. Meillä sama järjestely, toinen maksaa.