Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistaa. Kukaan ei pyydä työhaastatteluun.

Vierailija
21.02.2012 |

Työpaikka menossa alta kun määräaikainen suhde päättyy, eikä sitä jatketa (tuotannolliset ja taloudelliset syyt... eli yt:t). Olen koulutettu ja mulla on yli 10 vuoden kokemus ammatistani ja olen alle 35-vuotias, lapsetkin jo hankittu. Olen ulospäinsuuntautunut, aikaansaava, energinen... ja mulla on suosittelijat (mm. nykyinen esimieheni suosittelee!) Olen aina saanut paljon kiitosta työstäni ja olen hyvä tyyppi.

Olen hakenut tehtäviä, joihin mulla todellakin on osaamista ja kokemusta. Ja ei haastattelukutsun kutsua. Tää on niin turhauttavaa. Tekis mieli heittäytyä lattialle ja huutaa -mitä siihen paperiin pitää oikein kirjoittaa, että pääsee edes haastatteluun? Olen vahva haastatteluissa -aina kun olen päässyt haastatteluun, olen saanut paikan (yhtä lukuunottamassa, jossa jäin kakkoseksi)... mutta millä ilveellä mä pääse sinne haastatteluun? Miten saan ne firmat siitä paperista näkemään että mä olen OIKEESTI hyvä ja kiva ja pätevä?

On niin turhauttavaa vaan hakea ja hakea... ja sitten huomata, että esim. se yksi paikka, jota hain on auennut taas uudelleen hakuun (ei tullut edes "kiitos ei kiitos" viestiä)

Pää hajoo... ja työttömyys uhkaa. Voi itku.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on nimittäin samoja kokemuksia.

Vierailija
22/31 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysuhka päällä ja asuinseudun tilanne heikko. Tuntuu tosi pahalle jäädä työttömäksi, 10v työuraa takana. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo siltä vaikuttaa, että sun CV:ssä mättää jokin. Ehkä se on liian yksityiskohtainen? Muutoin liian pitkä? Täynnä samoja tylsiä verbejä, mitä jokainen käyttää? Ethän vain mainosta itseäsi olemalla "dynaaminen ja aloitteellinen tiimityöntekijä", uh.

Sun CV:n pitää erottua! Laita sinne jokin yllättävä juttu, jolla jäät työhönottajan mieleen ja sun hakemus siirretään kutsuttavien pinoon. Työhönottaja plaraa kymmeniä, satojakin hakemuksia, se on puuduttavaa hommaa. Heitä sinne sekaan persoonallinen säväys, jotain odottamatonta, jotain, joka saa hänet ajattelemaan, "tämä ihminen pitää tavata".

Mieti millaisen hakemuksen haluaisit ko. paikan rekrytoijana nähdä? Mikä herättäisi Sinun kiinnostuksen?

Koulutus ja työkokemus eivät aina ole ratkaisevia. Useimmat firmat haluavat joukkoonsa "hyvän tyypin".

Tsemppiä!!

Vierailija
24/31 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan tuo cv ainakin "uudistaa", jos et ole sitä vähään aikaan tehnyt. Suositukset siitä millainen cv:n tulisi olla, ovat muuttuneet hurjasti viime vuosina. Omina amk-aikoinani (kymmenisen vuotta sitten) opetetiin tekemään sellainen luettelomainen cv, nykyään se muistuttaa enemmän työhakemusta, johon kirjoitetaan kokonaisia lauseita ja asiakokonaisuuksia.

Mieheni oli samanlaisessa tilanteessa viime vuonna kuin sinä nyt. Häneltä oli lähdössä työpaikka alta, koska koko firma lopetti toimintansa Suomessa. Hän haki töitä, ja haki ja haki, lähetteli (jos sitä nyt lähettelemiseksi voi kutsua, kun netissä täytellään samoja kaavakkeita uudestaan ja uudestaan...) kymmeniä hakemuksia saamatta yhtäkään kutsua haastatteluun. Työkokemus on hänellä todella kattava ja monipuolinen ja ikää 33 vuotta, monen mielestä parhaassa työiässä oleva ihminen siis!

Työnantaja tarjosi näille erotettaville työntekijöilleen työnhakukonsultin (tms.) opastusta, ensin ryhmässä ja sitten jokaiselle yksitellen. Miehen cv meni aivan uusiksi. Siis muuttui aivan erilaiseksi mitä se oli ennen ollut. Samoin mies sai neuvon, että kannattaa aina soittaa näihin työpaikkoihin, jos ilmoituksessa on mainittu, että lisätietoja antaa se ja se. Näin jätät itsestäsi edes jonkunlaisen kuvan ja saatat jäädä mieleen. Nämä vinkit saatuaan miehelle alkoi tullakin kutsuja haastatteluihin, ja lopulta se työpaikkakin irtosi, itse asiassa hän sai lopulta valita kahdesta paikasta sen paremman. :)

Tsemppiä! Älä luovu toivosta!

Vierailija
25/31 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kaikkihan niin tekevät? Tai kun kaikilla on "persoonallinen" cv niin ei se oma "persoonallinen" sieltä massasta enää silloin erotu.

Vierailija
26/31 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama näkökulma:

- myös cv pitää aina kohdistaa juuri siihen haettavaan paikkaan. Jos olet tehnyt asioita a,b ja c, ja uudessa tehtävässä edellytetään asian c hallitsemista, kirjoita cv niin, että c korostuu ja a ja b tuovat hyvän ekstran.

- älä ole "yhteistyökykyinen" tai "ihmisten kanssa toimeentuleva". Kaikki ovat. Kerro tuo sama cv:ssä toisin sanoin: jos valmennat junnuja jumpassa tai olet SPR:n ystävätoiminnassa, kerrot saman asian hyvällä tavalla. Jos harrastuksiasi ovat juoksu, kirjojen lukeminen ja italian opiskelu, kerrot olevasi erakko.

- luettele cv:ssä kaikki hallitsemasi tietokoneohjelmat ja osaamistasosi niissä. Mä hain henkilöä tehtävää, jossa vaadittiin tietyn ohjelman osaamista. Jos osaamista ei ollut mainittu cv:ssä, hakemus meni mappi ö:hön. Muutaman kohdalla harmitti, koska hakukirjeen rivien välistä saattoi lukea, että ko. ohjelma on tuttu, mutta kun en voinut olla varma...

- jos sulla on cv:ssä aukkoja, selitä ne jo siinä cv:ssä..! Mistä rekrytoija voi tietää, mikä on se vailla merkintöjä oleva kolme vuotta. Opiskelu, työttömyys, kotiäitiys vai mikä?

Vierailija
27/31 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

19, millä kirjaimella firman nimi alkoi?

Itsellä on nimittäin samoja kokemuksia.

A:lla alkoi.

Vierailija
28/31 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi samassa asemassa, paitsi pätkätyötä pätkän perään tässä on onnistunut haalimaan, välillä työttömänä sen verran, että ansiosidonnainen ei ole päässyt katkeamaan.

Lähinnä sellaisiin töihin olen päässyt, joita kukaan muu ei ole suostunut tekemään. P*skaduunia suorastaan, mutta tällä koulutuksella (akateeminen) ja työkokemuksella (n. 15 vuotta) alkaa palkka olla kohdallaan, kunhan siihen pääsisi käsiksi.

Todellisuus on monissa paikoissa se, että mikään viimeisen päälle viritetty hakemus ei riitä. Olen hakenut paikkaa, johon oli yli 80 hakijaa, käsittääkseni suuri osa vaatimattomat kelpoisuusehdot täyttäviä. Paikka laitettiin uudestaan auki, ja valituksi tuli sellainen henkilö, joka oli jo ennestään siinä organisaatiossa töissä. Että semmoista...

Vierailija
29/31 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvistaa entisestään käsitystäni siitä, että rekrytoijat ovat melkoisen yksinkertaista sakkia.

Ollakseen ihmisten kanssa toimeentuleva ja yhteistyökykyinen on siis harrastettava jotain junnuvalmennusta tai vastaavaa? Miten sitten selität sen, että tunnen erittäin ulospäinsuuntautuneita ja ihmisten kanssa toimeentulevia juoksuharrastajia, jotka eivät todellakaan valmenna junnuja tms. ja jotka menestyvät hienosti em. ominaisuuksia vaativissa työtehtävissään?

- älä ole "yhteistyökykyinen" tai "ihmisten kanssa toimeentuleva". Kaikki ovat. Kerro tuo sama cv:ssä toisin sanoin: jos valmennat junnuja jumpassa tai olet SPR:n ystävätoiminnassa, kerrot saman asian hyvällä tavalla. Jos harrastuksiasi ovat juoksu, kirjojen lukeminen ja italian opiskelu, kerrot olevasi erakko.

Vierailija
30/31 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sosiaalinen, joviaali, tiimipeluri. Ehdottomasti pidetty työtoveri ja osaan tehdä yhdessä asioita. Silti harrastan lukemista, puutarhanhoitoa ja juoksua/hiihtoa. Se se sitten kertookin, että olen erakko ja en osaa toimia työpaikalla ryhmässä... Huoh. Aikamoista rekrytointia, jos tuolta pohjalta ratkaisuja tehdään. Monet itseasiassa työssä sosiaaliset harrastaa yksilölajeja ja erityisesti ruuhkavuosia eläville ne on monesti ainoa vaihtoehto, koska eivät sido aikataulua.

Vahvistaa entisestään käsitystäni siitä, että rekrytoijat ovat melkoisen yksinkertaista sakkia.

Ollakseen ihmisten kanssa toimeentuleva ja yhteistyökykyinen on siis harrastettava jotain junnuvalmennusta tai vastaavaa? Miten sitten selität sen, että tunnen erittäin ulospäinsuuntautuneita ja ihmisten kanssa toimeentulevia juoksuharrastajia, jotka eivät todellakaan valmenna junnuja tms. ja jotka menestyvät hienosti em. ominaisuuksia vaativissa työtehtävissään?

Vierailija
31/31 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko rekrytoijat tosiaan noin tyhmiä? Minä harrastan juoksua ja käyn viikottain yhteislenkeillä muiden kanssa sekä kisamatkoilla porukassa. Sekö tämän yhden kirjoittajan mukaan kertoo erakkoluonteesta? Anteeksi vain, mutta melkoisen mustavalkoinen näkemys sulla on - kannattaisiko vähän korjata sitä, saattaa muuten mennä sulta ohi joku hyvä hakijakandidaatti.

Uskomatonta paskaa. Ei ihme, että on vaikea nykyään saada töitä kun rekrytoijatkaan eivät osaa hommiaan.