Te joilla sellainen kyhmy niskassa - miten sen sais pois?
Mulla on sellainen emännänkyhmy niskan alaosassa, ja häiritsee tosi paljon. Meillä on sellainen koko äidinsuvun naisilla, joten kokonaan siitä ei pääse, mut ois kiva jos siitä ei tulis ihan kamalaa iän myötä.
Miten te muut, joilla on tällainen kyhmy, "hoidatte" sitä? Itse käyn kuntonyrkkeilyssä ja yritän pitää ryhdin hyvänä, mut eipä tuosta ihan hirveästi ole apua...pitää vissiin pitää pitkiä hiuksia loppuelämän sen peittona, on se vaan niin ruma. :-/
Kommentit (28)
Kyhmy johtuu huonosta ryhdistä ja pään asennosta. Lisäksi pitää olla rasvaa niskassa jotta se muodostuu.
Pääset kyhmystä eroon kun laihdutat ylimääräisen painon pois ja alat opiskella ryhtiä esim. Alexander-tekniikkaa, pilatesta jne. Opettelu vaatii aikaa ja menee vuosia ennen kuin ryhti tulee luonnostaan.
se kyhmy. mullekin tulee, jos lihon.
Hän neuvoi oikean päänasennon, jota pitää tietoisesti harjoitella. Eipä tuo kyhmy ole kadonnut, mutta hieman pienentynyt.
Minulla kyhmy on virheasennossa oleva nikama. Tietoisesti harjoittelemalla sitä asentoa saa korjattua, mutta kyhmyä ei saa kokonaan pois sillä se nikama on melko suuri eikä virheasentoa saa kokonaan pois.
Itse käytän yleensä huivia kaulassa tai kauluksellista paitaa kyhmyn peittämiseen.
Selkärankareuma minulla on myös ja sen myötä ryhdin tarkkailu on tullut tutuksi.
Kun menet seisomaan selkä seinää vasten (hartiat, takapuoli, kantapäät seinässä), osuuko takaraivosi seinään?
Minulla ei osunut, mutta puolen vuoden pienen harjoittelun jälkeen osui. Menin muutaman kerran päivässä vähäksi aikaa tuohon asentoon, leukaa vähän alas ja suorin niskoin kohti seinää ja minulla se auttoi - siis myös tuohon kyhmyyn. Kokonaan siitä en kai pääse eroon, mutta on se huomaamattomampi nykyään.
vedä leukaa toistuvasti päivittäin kiinni kaulaan ja päätä taaksepäin. Ettei ainakaan pahene.
se kyhmy. mullekin tulee, jos lihon.
Mutta, kun laihdun niin siinä näkyy selvästi kohollaan myös nikama, eli ei se ihan pelkkää rasvaa ole vaan kyllä siinä on se nikamakin suurempi/erilainen/eriasennossa kuin muut nikamat..
Mulla kans on suvussa naisilla tuollaista, isoäidillä on oikein suuri vaikka ei mikään läski olekaan.
selällään maaten on turvallisinta harjoitella. Muten ihan sama kuin mitä yllä on sanottu.
Maataan siis sellään ja vedetään leukaa kohti rintaa/sisäänpäin. Pidetään hetki, esim. viiteen laskien, ja päästetään. Pieni lepo. Ja muutama toisto päivittäin.
Mullakaan toi kyhmy ei ole pelkkää rasvaa, vaan jotenkin nikamat on siinä koholla. Pitääpä käydä kiropraktikolla, josko hän osais neuvoa harjoituksia. :)
ap.
Kyhmy johtuu huonosta ryhdistä ja pään asennosta. Lisäksi pitää olla rasvaa niskassa jotta se muodostuu. Pääset kyhmystä eroon kun laihdutat ylimääräisen painon pois ja alat opiskella ryhtiä esim. Alexander-tekniikkaa, pilatesta jne. Opettelu vaatii aikaa ja menee vuosia ennen kuin ryhti tulee luonnostaan.
Minulla on kävellessä hyvä ryhti, mutta niskassa kyhmy, joka on tullut kohta 30 vuoden toimistotyöskentelystä. Se on varma konsti saada kyhmy!! Eksyin palstallenne, vaikka mummo olenkin! =) Varokaa siis liian yksipuolista työasentoa!
Kyhmy johtuu huonosta ryhdistä ja pään asennosta. Lisäksi pitää olla rasvaa niskassa jotta se muodostuu. Pääset kyhmystä eroon kun laihdutat ylimääräisen painon pois ja alat opiskella ryhtiä esim. Alexander-tekniikkaa, pilatesta jne. Opettelu vaatii aikaa ja menee vuosia ennen kuin ryhti tulee luonnostaan.
Minulla on kävellessä hyvä ryhti, mutta niskassa kyhmy, joka on tullut kohta 30 vuoden toimistotyöskentelystä. Se on varma konsti saada kyhmy!! Eksyin palstallenne, vaikka mummo olenkin! =) Varokaa siis liian yksipuolista työasentoa!
Toimistotyöläiselle niskan ja kaulan lihasten jumppaaminen ja työasentoihin kiinnittäminen on erityisen tärkeää.
Vanhemmankin toimistotyöläisen kannattaa käydä kiropraktikolla tai vaikka fysioterapeutilla kyttyränsä kanssa :)
Itse sain apua fysioterapeutilta, joka on erikoistunut näihin vaivoihin.
Läskillä ei ole mitään tekemistä sen nikamakyttyrän kanssa. Enemmänhän se nikaman pullotus sieltä näkyy jos rasvaprosentti on pieni.
Mulla on ollut toi helkutin kyhmy koko aikuisiän. ei johdu pelkästään huonosta ryhdistä, eikä istumatyöstä.. vaan kuonan kertymisestä niskaan. Kuppauksella kyhmyä saa pienennettyä.
Saisikohan kiropraktikolta apua tähän vaivaan?
Olen hoikka ihminen, jolla muodostui kyttyrä keväällä niskaan tehtyäni pitkiä päiviä tietokoneella töitä huonossa ryhdissä ja kaula pitkälle eteenpäin työntyneenä.
Mä olen saanut sen pois pilateksella ja fasciajumpalla. Aikaa meni varmaan vuosi pari mutta nyt kropan asento on parempi ja kyhmy poissa
Eikös tollanen kyhmy kerro siitä, että suvussa on ollut neandertaaleja? Jostakin luin tästä.
Emännänkyhmyksi kutsuttu patti tai kyttyrä johtuu kaularangan eteenpäin romahtaneesta asennosta sekä heikoista niskan ja yläselän lihaksista. Keho kasvattaa side- ja rasvakudosta ylirasittuneen kohdan suojaksi kaula- ja rintarangan yhtymäkohtaan.
Emännänkyhmyä on mahdollista pienentää ja päästä siitä jopa eroon vahvistamalla niskalihaksia ja lisäämällä kiristyneen alueen aineenvaihduntaa.
Seiso ryhdikkäästi, katse eteen suunnattuna. Vedä päätä vaakatasossa taaksepäin, tee itsellesi kunnon kaksoisleuka. Pidä viitisen sekuntia. Toista kymmenen kertaa ja tee kolme toistosarjaa, välissä pieni lepotauko.
Kannattaa jumpata päivittäin.
Tämä juttu Maaseudun Tulevaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tollanen kyhmy kerro siitä, että suvussa on ollut neandertaaleja? Jostakin luin tästä.
Kaikilla eurooppalaiset sukujuuret omaavilla on neanderthalilaista geeniperimää.
Tämä liike auttaa myös: ota jumppakeppi tai harjanvarsi, pidä sitä vaakatasossa selkäsi takana kiinni niin, että käsivartesi ovat melko laajasti sivuilla ja kämmnenpuoli alaspäin. Nostele keppiä ylöspäin käsivarret suorina, liikkeen pitäisi tuntua hartioissa ja niskassa.Muista ryhti!
Myös stressillä saa itselleen rasvakyhmyn niskaan (sekä navan ympärille).
Minä kokeilisin alexander-tekniikkaa. Se auttaa varmaankin, jos ei nyt kokonaan poista.
Hän neuvoi oikean päänasennon, jota pitää tietoisesti harjoitella. Eipä tuo kyhmy ole kadonnut, mutta hieman pienentynyt.