Amsterdam, Lontoo, Berliini?
Kauhea dilemma; kaksi matkaa suunnitteilla, mutta kolme kohdevaihtoehtoa. Kaikki kaupungit tuttuja perheen aikuisille, lapsille vain Berliini.
Lontoo; matkasta tulee helposti todella kallis.
Berliini; en keksi mitään negatiivista sanottavaa
Amsterdam; tasokkaita hotelleja vähän, ja hinnat pilvissä. Rauhatonta?
Mitkä kaksi kohdetta sinä noista kolmesta valitsisit?
Kommentit (24)
Lontoo ihana, Berliinissä en ole käynyt mutta varmasti tosi kiinnostava. Amsterdam oli mun mielestän vähän tylsä. Mutta kyse on varmaan enemmän musta kuin Amsterdamista sinänsä.
Eli Lontoo ja Berliini. Minunkin mielestäni Amsterdam oli tylsä!
Itse varmaan valitsisin Berliinin ja Amsterdamin. Berliinistä tykkään vaan tosi paljon (ja siellähän on edullistakin). Amsterdam on minusta tosi kaunis, eikä niin iso - helppo kohde lasten kanssa. Minusta rauhatonta oli vain tietyillä kaduilla/alueilla. Voittehan katsoa etukäteen lapsia kiinnostavia kohteita sieltäkin. Ja eiköhän sieltäkin hyvä hotelli löydy.
Kiitos vastauksista! Vähän hölmöä kai täältä kysyä apuja päätöksentekoon, mutta kun matkat pitäisi jo lyödä lukkoon, enkä vaan osaa päättää. Mies auttaa sanomalla "kaikki käy".
Lontoo on laaja, mutta toisaalta 4-v kaksoset saisivat lepuuttaa jalkojaan runsaasti erilaisissa julkisissa. Kiire ei ole minnekään, maisemia voi ihailla 2-kerros busseistakin. Ja Lontoo on aina Lontoo!
Amsterdamissakin voi junailla, mutta jotenkin miellän että siellä tulisi kuitenkin käveltyä eniten.
Berliinissä on sitten kaksi keskustaa ja kummassakin jotain nähtävää. Olimme siellä viimeksi viime kesänä, mutta kun tykkäämme kaupungista, niin kaipa sinne voisi mennä taas jo uudelleen.
Matkusteluhan aina toki maksaa, mutta Lontoossa ja Amsterdamissa (hyvistä) huoneistoista saa pulittaa parikin tonnia 5-6 yöstä. Berliini poikkeaa tässä suhteessa kahdesta muusta oikein reilusti. Ja sama tilanne jos ottaa 2 hotellihuonetta.
Sää noissa kohteissa lienee kevätkuukausina aika samanlainen kaikissa.
Voi jukra, minun pitää varmaankin arpoa nuo kohteet...
Muistakaahan sitten, että Lontoossa on tänä kesänä olympialaiset, alkavat heinäkuun loppupuolella.
Viime reissuillani kaupunki on ollut aika kaaoksessa, esim. maanalaisen verkostoa korjaillaan ja välillä on joku linja kokonaan suljettu.
Eli jos Lontooseen (ihana!) aiotte, niin viimeistään kesäkuussa. Tai sitten vasta kisojen jälkeen.
Amsterdam Brysseliin. Aivan ihana ja todella aliarvostettu kaupunki. Hurjan paljon halvempi kuin Amsterdam, paljon nähtävää (lapsillekin) ja mieletön ruokakulttuuri. Tunnelmallinen. Lontoosta pääsee muuten junalla Brysseliin 1,5 tunnissa.
Matkusteluhan aina toki maksaa, mutta Lontoossa ja Amsterdamissa (hyvistä) huoneistoista saa pulittaa parikin tonnia 5-6 yöstä. Berliini poikkeaa tässä suhteessa kahdesta muusta oikein reilusti. Ja sama tilanne jos ottaa 2 hotellihuonetta.Sää noissa kohteissa lienee kevätkuukausina aika samanlainen kaikissa.
Voi jukra, minun pitää varmaankin arpoa nuo kohteet...
Juuri olimme Lontoossa erittäin hyvässä hotellissa ja neljältä hengeltä yö maksoi noin 100 puntaa. Yleensä olemme olleet vielä halvemmissa hotelleissa, joten pidimme tuotakin jo aika kalliina...
Lontoo olisi edullisin majoittumiselta. Hyviä hotelleja keskustan lähettyviltä, kun vähän viitsii tutkia löytyy satasen päälle (punnissa). Monella ketjulla lastenhuone puoleen hintaan, joillain ilmaiseksi ja kaksi lasta syö monessa paikassa aikuisten kanssa ilmaiseksi. Lontoossa lapsille paljon kaikkea alkaen vaikka jokilaivasta akvaarioon. Vartijanvaihto, linnat... Tulee käytyä säännöllisesti töiden puolesta.
Dami on tosi viehättävä. Lapsuudessani kävimme siellä monesti. Kanavalautalla vaikka liikkeelle ja polkupyörillä maaseudulle (riippuu lasten iästä).
Berliini on hieno aikuisille, mutta ei mielestäni lasten paikka. Viime kesänä olin viimeksi siellä.
esim. Leijonakuningas. Lapsille ehdottomasti paras paikka. Madame Toussaun vahakabinetissa sarjakuvateema ja Spiderman 4D pyörii siellä. Aivan loistava kaupunkilomakohde.
Natural History Museum. Aivan loistava!
Muistakaahan sitten, että Lontoossa on tänä kesänä olympialaiset, alkavat heinäkuun loppupuolella.
Muistamme, matkat ajoittuvat maalis- ja huhtikuulle. Kisoja tiiraillaan tiukasti sitten kotisohvalta.
Vaihtakaa Amsterdam Brysseliin.
Kyllä, Bryssel on jees, mutta ei näissä karsinnoissa selvinnyt top kolmoseen. Olimme siellä viime talvena , seuraavan retken voisi tehdä lämpimänä kesäaikaan.
Booking.com, Hotels.com, Accor, Hilton, Scandic...
Noilta sivuilta nyt lähinnä etsin (ja varaan) majoitusta. En vaadi kuutta tähteä, mutta siistiä ja ajanmukaista pitää olla. Haluan myös että hotelli on 100% savuton. Lasten ja iän myötä on vaatimustasoni kasvanut, "nuoruuden kortteerien" aika on vaan auttamattomasti ohi. (enkä nyt tarkoita että teistä kukaan lastenne kanssa moisissa yöpyisi).
Sata puntaa yöltä neljän hengen majoituksesta kohtalaisella sijainnilla Lontoossa kuullosta todella hyvältä! Joskus vastaan tulee tarjouksia, ja ilman muuta käytän ne hyväkseni. Nyt ei ole näkynyt.
9:lle vielä, miksi Berliini ei mielestäsi ole lasten paikka?
Kun en ole noissa missään käynyt, mutta mua kiinnostaa tuo juna Lontoosta Brysseliin.
Kuinka syvällä veden alla se kulkee?
googlauksella oli seuraava
https://secure.londontown.com/hotels/booking/summary?token=Y@ozOntzOjI6…
Viisi yötä alle viiden sadan. Eiköhän noita löydy enemmänkin jos etsii.
Kun en ole noissa missään käynyt, mutta mua kiinnostaa tuo juna Lontoosta Brysseliin.
Kuinka syvällä veden alla se kulkee?
Heh heh. Lontoosta paasee kanaalin ali esim. Pariisiin ja Brysseliin parissa tunnissa pikajunalla. Huomattavasti vahemman stressaavaa kuin lentaminen ja paasee suoraan keskustasta keskustaan.
Kevaalla kauneimmillaan ja leikkipuistoista ainakin Dianan muistoksi rakennettu Peter Pan-aiheinen kannattaa kayda lapi. Siella on suuri puinen merirosvolaiva kiipeilytelineena, merenneitojen laguuni ja puutaloja koysisiltoineen ja liukumakineen. Sijaitsee Kensington Gardensin kulmassa ja lahikadulla oiva jaatelokahvila.
King's Crossin lahella puolestaan on Coram's Field, jossa useita leikkialueita, kahluuallas ja elaimia paijattavaksi. Jos siis lapset alkavat kaivata tallaista nahtavyyksien valissa.
Museoista Transport museum on hyvin lapsiystavallinen ja hauska aikuisillekin. Tiedemuseo on loistava ja kellarissa on perheen pienimmille leikkitila jatti-legoineen ja muine varkkeineen. Isommille lapsille on interaktiivinen launchpad-tila ja lyhyita esityksia pitkin paivaa.
Luonnonhistorian museo on myos hieno, mutta itse nautin enemman sen arkkitehtuurista kuin dinosauruksista!
Tykkaan myos vaellella eri alueilla (oma lapseni nyt 6v, mutta on vieraillut Lontoossa vauvasta asti) - esim. King's Crossilta Thamesin rantaan pikkukatuja. Covent Gardenin lahella ja Sohossa on paljon pienia ravintoloita, joista loytaa jokaiselle jotakin.
Puolisoni tykkaa sotahistoriasta ja on vienyt lapsemme (tuolloin 4v) mm. HMS Belfastille ja Imperial War museumiin.
London Eye on minulle liian pelottava, mutta bongaan mielellani hevosia, joten Hyde Park ja kuninkaallinen hevoskaarti ovat minulle lempikohteita. Hyde Parkissa tosin ei ole mitaan huikeita leikkipuistoja.
Regent Parkin pohjoispuolella on Lontoon elaintarha, joka on mainio. Ei ehka kuitenkaan perheen pienimmille, kavelya tulee aika tavalla. Tykkaan itse erityisesti pingviineista ja kirahveista.
Lontoo olisi mun kaksosille ja muille lapsukainen vähän liian iso palanen haukattavaksi. Tosin on Berliinikin suuri, mutta siellä toimii julkinen liikenne aivan toisella tapaa kuin Lontoossa.
Tulee paljon mukavammaksi ja ehkä halvemmaksikin, varsinkin jos on isompi perhe.
Kokeilkaa LBS tai Muuta opiskelija asuntola-Hotellia jos kesällä Lontoossa. Itse viihdyin LBS. asiallisen siistiä reilu aamiainen kohtuuhinta.
Lontoo ihana, Berliinissä en ole käynyt mutta varmasti tosi kiinnostava. Amsterdam oli mun mielestän vähän tylsä. Mutta kyse on varmaan enemmän musta kuin Amsterdamista sinänsä.