kuuluuko murrosiän alkamiseen (tytöillä)
painonnousu? Mulla on 11 vuotta täyttävä tyttö ja ihan muutamassa kuukaudessa on hän alkanut lihomaan.Tissit on saattaneet kasvaa lihomisen takia, myös vatsaa ja pyöreyttämuualle on alkanut tulla-Ruokavlio ei ole muuttunut.Täytyykö alkaa huolestumaan, vai onko normaalia?
Kommentit (15)
Miten ap, lihoitko sinä murrosiän alussa?
kaiolin aina suht normaalipainoinen, en ruipelo,mutten lihavakaan.
Tuli pyöreyttä pepun ja lantion seutuville ja vähän muuallekin. On varmaan perinnöllistä. Jos on kovin laiha ja tikkusuora, niin tuskin paino nousee, jos taas lihaisampaa mallia, niin sitten kyllä. Miten itselläsi, minkämuotoinen olet ja onko tyttäresi tullut sinuun?
nyt vasta sitä pyöreyttä on alkanut tulla ja ihanlyhyessä ajassa.Itse olen normaalipituinen, ehkä hiean ylipainoinen, mutta paino on tullut vasta aikuisiällä,yli 30 vuotiaana. ap
ja ravinnerikkaasta ruoasta. Aika ikävää, jos nuori saa tuon ikäisenä raskausarvet, jotka jäävät elinikäisiksi:(
pituutta alkaa tulla lisää ja paino laahaa perässä.
Kylmä totuus on se, että syömättä ei liho!
Mulla on tullu parin kuukaude aikan lisää painoa pari kiloa ja alavatsa isommaksi. Olen 13 vuotias tyttö
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:03"]Mulla on tullu parin kuukaude aikan lisää painoa pari kiloa ja alavatsa isommaksi. Olen 13 vuotias tyttö
[/quote]
Mä oon kans parista tutusta teini-ikäisestä tytöstä huomannu, että vatsaa ruvennut tulemaan enemmän ja peppu levinnyt. Nuorempana ei ollu niin paljon muotoja. Helposti huomaa, kun tiukkoja vaatteita käyttää.
Joka kerta ku käyn vaa'alla, mun paino on noussu. Painan nyt n. 40kg ja vuoden alussa painoin ehkä 32kg. Mutta musta tuntuu et oon paljon lihavampi ku mun kaverit. Ihaku sitä läskiä vaan kertys ja kertys koko aika lisäää. Oon 13v tyttö, 153cm pitkä ja tosiaan siis 40kg
[quote author="Vierailija" time="20.02.2012 klo 10:41"]ja ravinnerikkaasta ruoasta. Aika ikävää, jos nuori saa tuon ikäisenä raskausarvet, jotka jäävät elinikäisiksi:(
[/quote]
Mä sain raskausarvet kai 10-12 vuoden iässä. Painoindeksini on aina ollut alle 18. Joillekin niitä tulee helpommin. En edes huomannut missään vaiheessa mitään yht'äkkistä lantion levenemistä.
Olin 10-vuotiaaksi hieman lyhyt, en kuitenkaan huomiotaherättävästi. Lapsena olin ollut aina normaalipainoinen, vaihdellen hoikasta pyöreään, mutta 12-vuotiaana sairastuin syömishäiriöön. Minulla oli silloin jo aikuisen muodot, mutta hoikistuin huomattavasti.
Raskausarvet sain 11-vuotiaana. Olin 11-12-vuotiaana tukeva, nykyään aikuisena painan vähemmän kuin 12-vuotiaana.
Laihduttamisen seurauksena pituuskasvu pysähtyi ja kasvoin enää vajaa 5 cm, 3 cm alle ennusteen.
Oon 12v tyttö ja mulla on ihan sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta ku käyn vaa'alla, mun paino on noussu. Painan nyt n. 40kg ja vuoden alussa painoin ehkä 32kg. Mutta musta tuntuu et oon paljon lihavampi ku mun kaverit. Ihaku sitä läskiä vaan kertys ja kertys koko aika lisäää. Oon 13v tyttö, 153cm pitkä ja tosiaan siis 40kg
Kuulostaa ihan normaalilta ja hyvältä painolta. Tuo on teini-iän muutoksia. 👍❤️
12v myöhässä tulee,mutta oon itse tyttö 13v ja olen 165 ja painan 73kg. Noin kg tullut lisäpainoa mutta olen terveydenhoitajan mukaan kasvanut tasaisesti ja paino on tasainen. Olen niin sanotusti "leveä" (tulee isältä) leveät hartiat yms muuten keskiverto hoikka ja lihaksikas. Syön terveellisesti ja urheilen ainakin kerran päivässä.
moni pyöristyy siinä vaiheessa kun alkaa naisellisia muotoja muutenkin tulla. Yleensä asia tasoittuu kasvun myötä. En olisi tuosta huolissani jos tosiaan ruokavalio on ok ja sitä painoa ei ihan valtavasti tule. Minä sain tuossa iässä jopa mahaan, rintoihin ja peppuun ja reisiin kunnon raskausarvet kun pyöristyin naisen muotoiseksi niin nopeasti ettei iho kestänyt. Vuoden päästä tuosta olin kuitenkin taas ilman ruokavaliomuutoksia laiha ruipelo tyttönen.