Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onhan kätilöillä vaitiolovelvollisuus?

Vierailija
19.02.2012 |

Ihan yhtä lailla kuin kaikilla hoitohenkilökunnalla? Sain kuulla että synnytyssairaalassani on eräs saman kylän naisen tytär töissä kätilönä. Kylä on juorujen suurin pesä, ja mua on alkanut tosissaan mietityttämään, että vaikka ei toimisikaan minun kätilönäni, niin silti varmasti saa tietoon kaikenlaista mitä en todellakaan halua heti olla kylillä huutelemassa.

Onhan niillä siis vaitiolovelvollisuus, ja JOS selviää että asiat on levinny tuota kautta, mihin voin ottaa yhteyttä?>>

Ja tiedän et ihan hemmetin tyhmää miettiä tuollaisia asioita mutta voi hitto keksin tuosta itselleni suuren murheen.

H-hetkeä odotellessa

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai on!

Ja potilasasiamieheen yhteys, jos aihetta ilmenee.

Vierailija
2/25 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten tiedät, tutuille voi kertoa juttuja jos ihmisellä höllässä suu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten tiedät, tutuille voi kertoa juttuja jos ihmisellä höllässä suu.

niin salaista voi olla synnytyksessä, että siitä riittäisi reposteltavaa pitkin kyliä?

Vai joitain muita esille tulevia asioita synnyttäjän terveydentilaan liittyen?

Vierailija
4/25 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskee jokaista, ylimmästä lääkäristä pienimpään harjoittelijaa, ja kaikkia siltä väliltä.

Potilasasiamieheen yhteys jos epäilet että asioitasi on levitelty sairaalan seinien ulkopuolelle, tai edes hoitoon osallsutmattomalle sairaalan sisällä.

Vierailija
5/25 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista pyytä, että kaikista asioistasi keskustellaan ilman, että muita potilaita on samassa huoneessa. Usein juorut lähtevät nimittäin sitä kautta leviämään, harvemmin hoitohlökunnan kautta. Heillehän vaitiolovelvollisuus on täysin ehdoton, he eivät saa edes kertoa sinun olevan potilaana, jos sen kiellät.

T: pienellä paikkakunnalla työskentelevä sh

Vierailija
6/25 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

molempia, en esimerkiksi halua että kylillä puhutaan että minulla on pco. Tai että minulla rd, tosin erittäin lievänä. Tai että paino noussut nyt 25 kg. Kuule kaikki taitaa kelvata tämän kylän ämmille :( Ja jos vauvalla syntyessä ilmenee jotain erikoista jne jne.

Mutta toivottavasti asiat pysyy sairaaalan seinien sisällä. En edes tunne tätä naista mutta äitini kertoi että oli tämän kätilön äiti juosten tullut kysymään äidiltäni että milloin se minun laskettu aika onkaan, kun heidän "Leenansahan" on siellä kätilönä että voi pitää silmät ja korvat auki :s

ap

Vierailija
7/25 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

molempia, en esimerkiksi halua että kylillä puhutaan että minulla on pco. Tai että minulla rd, tosin erittäin lievänä. Tai että paino noussut nyt 25 kg. Kuule kaikki taitaa kelvata tämän kylän ämmille :( Ja jos vauvalla syntyessä ilmenee jotain erikoista jne jne.

Mutta toivottavasti asiat pysyy sairaaalan seinien sisällä. En edes tunne tätä naista mutta äitini kertoi että oli tämän kätilön äiti juosten tullut kysymään äidiltäni että milloin se minun laskettu aika onkaan, kun heidän "Leenansahan" on siellä kätilönä että voi pitää silmät ja korvat auki :s

ap

Oma sukulaiseni on hoitoalalla vanhainkodissa, ja ihan järkyttävä juoruaja potilaista heidän nimillään omassa perhepiirissä. Saattaapa tämäkin Leena ihan "luottamuksella" äidillee juoruta.

Itse tekisin niin, että kieltäisin sairaalaan mennessä tietojen luovutuksen kenellekään, ja erityisesti sanoisin huolestani, että jutut leviää, kun on tuttu kätilö sairaalassa. Voisinpa jopa sanoa, että on kätilön äiti jo etukäteen kysellyt uutisia. Luulen, että jos Leena oikeasti on juoruämmä, hän on kuitenkin niin fiksu, että tajuaa pelätä työpaikkansa puolesta ja pitää suunsa kiinni kun saa ennalta "varoituksen".

Vierailija
8/25 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhutaan salassapitovelvollisuudesta. Halutessasi voit pyytää tarkistamaan lokitiedot siitä, kenen tunnuksilla sairauskertomustasi on tutkittu.

Vierailija
9/25 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaalla on todellakin oikeus yksityisyytensä ja se on ihan kiistämätön fakta. Jos juoruilunhaluinen hoitohenkilö juoruaa jotakin asioitasi jollekin, niin on se asia vietävä eteenpäin, jotta alalle sopimaton saadaan pois. Jäljethän jää kaikesta katsomisesta sinne tiedostoihin että eli kenenkään sivullisen joka sua ei hoida, ei kuulu niitä tietojasi missään kohtaa katsoa! Sen voi pyytää tarkistamaan, jos sua epäilyttää vahvasti!

Vierailija
10/25 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaalla on todellakin oikeus yksityisyytensä ja se on ihan kiistämätön fakta. Jos juoruilunhaluinen hoitohenkilö juoruaa jotakin asioitasi jollekin, niin on se asia vietävä eteenpäin, jotta alalle sopimaton saadaan pois. Jäljethän jää kaikesta katsomisesta sinne tiedostoihin että eli kenenkään sivullisen joka sua ei hoida, ei kuulu niitä tietojasi missään kohtaa katsoa! Sen voi pyytää tarkistamaan, jos sua epäilyttää vahvasti!

Raportilla Leena kyllä kuulee kaiken, ilman että hänen tarvii käydä koneella katsomassa tietoja.

Vierailija
11/25 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään puhutaan salassapitovelvollisuudesta. Halutessasi voit pyytää tarkistamaan lokitiedot siitä, kenen tunnuksilla sairauskertomustasi on tutkittu.

keneltä lokitietoja voi pyytää ja saako ne itselle nähtäväksi? Esim. meidän keskussairaalassa potilasasiamies on ihan röyhkeästi sairaalan puolella ja vesittää joka asian parhaalla mahdollisella tavalla. Joten en luottaisi, jos esim. potilasasiamies vain sanoisi että lokeissa ei mitään ihmeellistä ollut.

Ja entä jos salassapitovelvollisuutta kuitenkin rikotaan? Mihin ollaan yhteydessä? Kanteluviranomaiset käsittääkseni tekevät äärimmäisen harvoin poliisille tutkintapyynnön, toisekseen kanteluiden käsittelykin on luokkaa pari vuotta. Samoin sairaalassa asia yleensä kiistetään, on tavallista että pidetään yhtenä rintamana omien puolta potilasta vastaan.

Vierailija
12/25 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
13/25 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rd

Mikä se oikeasti on?

Vierailija
14/25 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tavalla tai toisella jäänee vielä juoruilustaan kiinni ja joutuu sitten vieläpä vastuuseenkin. Nolo homma, jos ei ihmisellä ole yhtä oleellisimpaa omaan työhönsä liittyvää moraalista ja siis ihan lain sanelemaa asiaa sisäistettynä. Siinä ei selittelyt auta.

Aika kamalaa varmasti asua tuollaisessa tuppukylässä, kun sinne mahtuu epäilemättä aina muutama näitä älynlahjoiltaan vähäisempiä, joilla vaan ei ole käsitystä missä loppuu omat ja alkaa ne muiden asiat. :/

Vierailija
15/25 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan yhtäkään tapausta?

Vierailija
16/25 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta jos ämmillä ei ole muuta elämää kuin vatvoa puolitutun synnytystä, niin suo heille huvinsa. Hyvin todennäköistä on, että kätilö on kuitenkin ihan tolkullinen ihminen eikä halua sekaantua kylän juoruämmäkerhoon sen enempää kuin sinäkään.

Pco ei ainakaan tule esiin muualla kuin sairauskertomuksessa, ja jos siitä jotain jutunjuurta saavat aikaan, niin sulla on aineksia ottaa yhteyttä potilasasiamieheen. Rd on eri juttu, kun saattaa aiheuttaa sen että vauva tarvii vähän tippaa myös, eli se homma näkyy päälle päin ilman että tarvii kaivaa papereita.

Tsemppiä tulevaan ja koita keskittyä kuitenkin olennaiseen :) Uskon, että kylän juoruämmien naamat unohtuvat kun saat oman rakkaan pikkuisen syliisi. Asiat tärkeysjärjestykseen!

Vierailija
17/25 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rd

Mikä se oikeasti on?

rd=raskausdiabetes

Vierailija
18/25 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. kun itse olin synnyttämässä, vuodeosastolla oli töissä eräs kätilö, joka oli opiskeluaikoinaan ollut samalla osastolla töissä kuin äitini. He ovat FB-kavereita, muttei tämä kätilö voinut tietenkään sanoa äidilleni vaitiolovelvollisuuden takia mitään siitä, että hoiti meitä sairaalassa. Laittoi vain sydämen kommentiksi :)

Oli muuten ihana kätilö tämä kyseinen henkilö.

Vierailija
19/25 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys potilasasiamieheen jos epäilet että salassapitovelvollisuutta on rikottu. Jos siitä ei ole apua niin varmasti voi olla yhteydessä ylihoitajaankin. Jos tuntuu että sairaalassa ei oteta asiaa vakavasti niin kaipa poliisillekin voi tehdä rikosilmoituksen, mutta ehkä asia olisi syytä selvittää sairaalan kanssa kuintenkin.

Itseäni raivostuttavat tuollaiset juoruämmät ja varmasti ihan vain periaatteesta olisin tosi tiukkana asian kanssa. Vaikka ei olisi sen kummemmasta asiasta kyse kuin että tämä tuttu hoitaja kertoisi äidilleen vauvani jo syntyneen niin tutkintapyyntö lähtisi varmasti.

Vierailija
20/25 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö ei saa kertoa kenellekään edes sitä, että olet synnyttämässä ja kumpi tuli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä