Onhan kätilöillä vaitiolovelvollisuus?
Ihan yhtä lailla kuin kaikilla hoitohenkilökunnalla? Sain kuulla että synnytyssairaalassani on eräs saman kylän naisen tytär töissä kätilönä. Kylä on juorujen suurin pesä, ja mua on alkanut tosissaan mietityttämään, että vaikka ei toimisikaan minun kätilönäni, niin silti varmasti saa tietoon kaikenlaista mitä en todellakaan halua heti olla kylillä huutelemassa.
Onhan niillä siis vaitiolovelvollisuus, ja JOS selviää että asiat on levinny tuota kautta, mihin voin ottaa yhteyttä?>>
Ja tiedän et ihan hemmetin tyhmää miettiä tuollaisia asioita mutta voi hitto keksin tuosta itselleni suuren murheen.
H-hetkeä odotellessa
Kommentit (25)
ja hän on tulossa sinulle kätilöksi, niin voit kertoa hänelle mitä olet kuullut. Ja pyytää vaikka, että kätilöä vaihdettais.
Tai antaa hänen kertoa omakantansa asiaan, joka todennäköisesti on, että hän ei äidilleen eikä kenellekään muulle kerro yhtään mitään. Mutta tuskin kertoo äidilleen edes sitä, että ei kerro. Sanoo vaan että hän ei tiedä...
En kerro kotona, vaikka perhetuttu olisi synnyttämässä. Ikinä en ole kokenut edes houkutusta kertoa , se vaitiolovelvollisuus on niin sisäänkasvanut juttu. Työasiat kuuluvat vaan työpaikalle.
Sensijaan muut ihmiset eivät sitä ymmärrä . Minulta kysellään jatkuvasti , että oliko "se ja se" jo synnyttämässä tai hoiditko muuten sitä julkkistä kun kuulemma synnytti teidän sairaalassa . Ja ihmiset voivat jopa loukkaantua kun eivät saa vastausta.
Jos on pienikin aito epäilys , että joku voi rikkoa vaitiolovelvollisuutta , siitä voi kyllä ottaa suoran yhteyden vaikka sen osaston osastonhoitajaan , kertoa huolensa ja pyytää häntä vakuuttamaan ettei näin käy . Tällöin hän varmasti puhuu kyseisen kätilön kanssa.
Toisaalta minua joskus huvittaa ajatus , että kun olen yli 20 vuotta hoitanut synnytyksiä , minä jaksaisin olla kiinnostunut juoruamaan tai puhumaan niistä vapaa-ajallakin. Suoraansanoen tylsistyn kuoliaaksi , jos joudun kuuntelemaan työjuttuja vapaa-aikanakin . Ja arvatkaa mitä ihmiset tekevät kun kuulevat että olet kätilö ? Ryntäävät puhumaan synnytyksistään... Yleensä vieraissa ympyröissä sanonkin vaan , että olen hoitoalalla .
Ja arvatkaa mitä ihmiset tekevät kun kuulevat että olet kätilö ? Ryntäävät puhumaan synnytyksistään... Yleensä vieraissa ympyröissä sanonkin vaan , että olen hoitoalalla .
viikonloppuna naapurissa oli perhetuttava kylässä. Jonku sairaalan ylilääkäri. Sinne tuli myös vanhoja sukulaisia yhtäaikaa kylään. Ei ollut kukaan paljastanut vieraan ammattia vasta ko jälkeenpäin. Vanhukset olivat olleet pahana, että heillä olisi ollut niin paljon kyseltävää... Senhän kaikki tiesi ja siksi kukaan ei kertonutkaan.
Minusta on oikeasti hauskempi keskustella synnytyksistä kavereiden kanssa ko jonku ammattilaisen. Ammattilaisilla on aina joku pätevä ja järkevä selitys kaikille meidän mielestä väärin tapahtuneille asioille! On paljon kivempi ko kukaan ei tajua mistään mitään oikeiasti eikä kukaan tiedä, että kukaan ei tajua :D kuin että joku vieressä suomentais ja kertois miksi näin ja noin pitää olla...
voi olla niinkin, että "Leenan" äiti on siinä harhassa, että Leenaa kiinnostaa kyläläisten asiat ja että hän työtehtävissään niitä levittelee. Leena itse voi olla ihan eri mieltä asiasta... Itsellä nimittäin vähän sama tilanne; sukulaiset aina kyselee sitä sun tätä mutta koskaan en tutuista tai sukulaisista mitään kerro, sukulaisia en tosin edes hoida. Tiedot monesti tosiaan leviää toisten potilaiden kautta ("se Koskelan Maijakin kuulemma siellä solumyrkyissä kävi, Lahden Liisa oli siellä yhtä aikaa ja sanoi että Maija oli laihtunut kovasti...")
...ja kaikissa viroissa ja duunipaikoissahan tuo vaitiolovelvollisuus on...
Eli oot töissä missä vaan, et voi kertoilla asiakkaiden tai firman sisäisiä asioita ympäriinsä. Kaikilla aloilla sitä nyt ei työsopimuksessa mainita, oletetaan kai että ihmiset tajuaa sen muutenkin.