G: Arvostatko tradenomin koulutusta?
Kommentit (40)
En yleensäkään ymmärrä näitä ajatuksia ettei arvostettaisi jotain koulutusta tai ammattikuntaa. Mun mielestä jokainen, joka tekee jotain työtä ja ansaitsee sillä elantonsa on arvostettavaa. Sorry ohis, mut kävi jo ärsyttämään nää arvostusasiat ;)
Vaatiihan se tietty viitseliäisyyttä, että jaksaa 3,5 vuoden tutkinnon vääntää. Siitä syystä kunnioitan tradenomeja yhtä lailla kuin minkä tahansa muun ammatin tai pätevyyden antaneen koulutuksen suorittanutta.
Samalla hieman halveksin tradeja. Tämä johtuu siitä, miten helppoa liiketaloutta oli päästä opiskelemaan ainakin vielä ~5 vuotta sitten (nythän aloituspaikkoja on karsittu) ja kuinka naurettavan helpot pääsykokeet noihin aikoihin oli. Ihan kuin yläasteelle olisi ollut pyrkimässä. Luonnollisesti opiskelijat eivät olleet aivan sitä ikäluokkansa kirkkainta kärkeä, vaan yleisesti ottaen vähän yksinkertaisempaa ja huonommin motivoituneempaa porukkaa joka oli tullut opiskelemaan koska ei kauppikseen päässyt tai se tuntui liian vaikealta. Myös amk:jen oma propagenda ko. tutkinnon erinomaisuudesta aiheuttaa lähinnä ärsytystä ja väheksyntää. Todelliset uramahdollisuudet eivät ole ihan sitä mitä koulu puheissaan antaa ymmärtää.
Ja toimin -yllätys yllätys- logistiikan alalla.
t: se 2005 valmistunut, joka ehkä juuri siksi arvostaa omaa koulutustaan, kun tietää mikä prässi se oli...
Merkonomihan se, eli koulutus täyttä höttöpäskää.
Arvostan siinä mielessä, että on hankittu koulutus.
Itse tradenomin koulutusta en kuitenkaan arvosta. Syynä se, että lähipiirissäni on merkonomi joka tekee samoja töitä kuin tradenomi vuosia lyhyemmällä (=halvemmalla) koulutuksella ja saa samaa palkkaa. Lisäksi mut lukion jälkeen pakotettiin työkkärin puolesta hakemaan johonkin kouluun välivuonna ja huvikseni menin sitten kolmeen AMK:n pääsykokeisiin tradenomikoulutukseen. Ei ollut aikomustakaan sinne mennä ja sillä mielellä kokeetkin tein mutta kappas, mut hyväksyttiin kaikkiin... Ei siis juuri lainkaan vaatimuksia.
Kävin siellä pari viikkoa ja voi mitä sontaa. Luulivat raukat että heistä tulee vähintään Nokian toimitusjohtajia.
Merkonomeja valmistuu edelleen, joten huono vertaus muutenkin.
t: 4,8
Merkonomeja valmistuu edelleen, joten huono vertaus muutenkin.
Tradenomin tutkinto vastaa entistä opistotasoista yo-merkonomin tutkintoa. Amis-merkonomi (2. asteen koulutus, aikaisemmin myös merkantteja) on eri asia.
Tradenomin tutkinto vastaa entistä opistotasoista yo-merkonomin tutkintoa. Amis-merkonomi (2. asteen koulutus, aikaisemmin myös merkantteja) on eri asia.
Meillä oli luokassa lukuisa yo-merkonomeja ja ketään ei ollut kanssasi samaa mieltä, joten ei mee läpi vieläkään.
..ja muutenkin olen sitä mieltä, että jos sama tai suunnilleen sama ala löytyy AMK:sta ja yliopistosta, niin kannattaa kerralla nähdä hieman enemmän vaivaa, ja hankkia maisterin paperit. Erityisesti suosittelen juuri talous- ja insinööriopinnoissa.
Vaivannäkö ja kyky asettaa itselleen tavoitteita sekä pitää niistä kiinni erottavat jyvät akanoista.
Etenkin tradenomeilla ihan ylimitoitetut luulot tulevasta urakehityksestään.
t. DI
..ja muutenkin olen sitä mieltä, että jos sama tai suunnilleen sama ala löytyy AMK:sta ja yliopistosta, niin kannattaa kerralla nähdä hieman enemmän vaivaa, ja hankkia maisterin paperit. Erityisesti suosittelen juuri talous- ja insinööriopinnoissa.
Vaivannäkö ja kyky asettaa itselleen tavoitteita sekä pitää niistä kiinni erottavat jyvät akanoista.
Etenkin tradenomeilla ihan ylimitoitetut luulot tulevasta urakehityksestään.
t. DI
Eihän se ole siitä vaivannäöstä kiinni, vaan siitä että haluaa opiskella käytäntöä mielummin kuin tiedettä. Itse ainakin opiskelin ihan oikeaa alaa omankin urakehitykseni kannalta.
Meillä oli luokassa lukuisa yo-merkonomeja ja ketään ei ollut kanssasi samaa mieltä, joten ei mee läpi vieläkään.
Jessus että te tradet olette tyhmiä :D
arvostan perinteisiä ammattiosaajia, kuten lvi-alan miehiä (tai naisia) tietyllä tavalla jopa enemmän. Jos heillä on halu tehdä työnsä hyvin, ikään kuin terve ammattiylpeys.
Tradenomit näen taas niin, että jos heillä olisi (ollut) halu hoitaa hommansa hyvin ja ammatillista kunnianhimoa/kunniantuntoa, he olisivat suoraan hakeneet ja menneet yliopistoon.
..ja muutenkin olen sitä mieltä, että jos sama tai suunnilleen sama ala löytyy AMK:sta ja yliopistosta, niin kannattaa kerralla nähdä hieman enemmän vaivaa, ja hankkia maisterin paperit. Erityisesti suosittelen juuri talous- ja insinööriopinnoissa. Vaivannäkö ja kyky asettaa itselleen tavoitteita sekä pitää niistä kiinni erottavat jyvät akanoista. Etenkin tradenomeilla ihan ylimitoitetut luulot tulevasta urakehityksestään. t. DI
mutta kyllä miellän tradenomin koulutuksen suurin piirtein laajennetuksi yo-merkonomi -tutkinnoksi(entinen opistotaso).
Kilpailevat samoista duuneista ja saavat suurin piirtein samaa palkkaakin. Monen työnantajan silmissä tutkinto on lähes sama, siitä tyypistä se on lopulta kiinni mihin saakka rahkeet riittää.
Ongelma on työpaikoissa tai paremmin niiden puutteessa. Ei ole mitään takeita että saa koulutusta vastaavan työpaikan valmistumisen jälkeen.
Jumaliste, tuolla on Kittilän kaivoksellakin tyyppejä jotka on peruskoulun jälkeen suoraan lähteneet mainareiksi ja tienaavat samallalailla niinkuin paperimiehet ja ahtaajat. Ja nämäkin on ilman jatko-opintoja liksansa tienanneet.
...tehtävänkuvan, ansio- ja urakehityksen suhteen ovat samanlaiset kuin KTM:llä tai DI:llä.
"Miten DI ei erota mikä ero on AMK:lla ja yliopistolla?"
..ja muutenkin olen sitä mieltä, että jos sama tai suunnilleen sama ala löytyy AMK:sta ja yliopistosta, niin kannattaa kerralla nähdä hieman enemmän vaivaa, ja hankkia maisterin paperit. Erityisesti suosittelen juuri talous- ja insinööriopinnoissa. Vaivannäkö ja kyky asettaa itselleen tavoitteita sekä pitää niistä kiinni erottavat jyvät akanoista. Etenkin tradenomeilla ihan ylimitoitetut luulot tulevasta urakehityksestään. t. DI
Eihän se ole siitä vaivannäöstä kiinni, vaan siitä että haluaa opiskella käytäntöä mielummin kuin tiedettä. Itse ainakin opiskelin ihan oikeaa alaa omankin urakehitykseni kannalta.
Itsekin tiedän opiskelleeni samoja asioita mm. matikassa kuin DI-veljeni ja logistiikkaa opiskelleen insinöörimieheni.
Joten osaan arvostaa itseäni ja koulutustani.
Ikää kyllä enemmän kuin vastavalmistuneilla nuorilla.
- opiskelin itse yhdessä vaativimmista paikoista
- hakijoita toista tuhatta, sisään pääsi alle 70
- erittäin monipuolinen ja laaja koulutus, erittäin hyviä opettajia
- paljon projekteja oikeiden yritysten kanssa
- antoi hyvät valmiudet sekä työelämään että mahdollisiin jatko-opintoihin
- tein opinnäytetyöni hyvällä arvosanalla ja tiedän, mitä se vaati - paljon
Olen kuullut toisenlaisiakin tarinoita muiden koulujen opiskelijoilta, ja harmittaa heidän puolestaan. Opiskelin Haaga-Heliassa.
Okei, voi olla henkilökohtainen mielipiteeni, mutta aikalailla tuntuu AMK-brändinrakennushötöltä.
Tai onhan tuon täytynyt mennä opetusministeriössä läpi. Mutta ministeriöissä nyt menee läpi monta muutakin vähemmän pidemmälle ajateltua asiaa.
t: 2005 valmistunut