Miksi kaksosuus ei saa olla rikkaus? Miksi kaksosten samanlaisuus on ongelma muille vaan ei meille?
Pojat ovat nyt 6v ja menevät siis syksyllä kouluun. Kaikki yrittää painostaa pojat eri luokille kouluun, sukulaisten ja tarhan mielestä ei ole hyväksi jos pojat ovat samalla luokalla. Tarhassa pojat ovat olleet eskarissa eri ryhmässä tarhan tätien mielestä kun niin oli parempi. Tarhasta ovat toivoneet, että pojat pukeutuisivat eri tavoin ja ei kuulemma ole hyväksi, että pojilla on aina samanlainen tukkatyyli. Samaten siskoni on poikien vauvaiästä asti hokenut kuinka identtisillä kaksosilla tulee olla omia harrastuksia ja mielenkiinnonkohteita. Pitäisikö nyt sitten pakottaa pojat harrastamaan ja leikkimään eri juttuja vaikka eivät siitä nauttisi? Pojilla on identtinen perimä ja moni mielenkiinnon kohde on periytyvää. On ihan luonnollista, että identtiset kaksoset tykkäävät samantapaisista asioista ja vaatemausta.
Niinpä, siis vaatteet. Herranjestas kun niistäkin saa kuulla jatkuvasti, jopa ulkopuolisilta on tullut noottia ettei kaksosia ole hyvä pukea samoihin vaatteisiin. Mä en poikia pakota samanlaisiin vaan pojat itse tykkäävät samanlaisista. On ostettu erilaisia, mutta tuli vaan tappelua kun kumpikin halusi saman vaatteen. Yleensä pojat siis kulkee ihan samoissa vaatteissa.
Pojilla ei ole minkäänlaista johtaja/alistuja-asetelmaa, ihan yhtä lailla ovat äänessä ja osallistuvat. Minua sapettaa, että kaksosuus nähdään nykyään pelkkänä huonona asiana ja kuvitellaan, että kaksosista tulee mielisairaita jos kaksosuus näkyy. Tuntuu, että ihan kuin kaksosuutta pitäisi hävetä ja nähdä se pelkästään huonona asiana.
Minulle poikani ovat yksittäisiä ihmisiä, jotka vaan sattuvat pitämään samoista asioista. Pojat itsekään eivät kuvittele olevansa sama ihminen vaan tietävät, että ovat veljekset eikä mikään sama ihminen. Silti tuntuu, että tämä on rikos jos kaksoset ovat läheisiä ja toisilleen tuki ja turva ja haluavat olla yhdessä, samalle luokalle.
Kommentit (18)
jotka alottivat yhdessä samalla luokalla mutta kolmanne siirrettiin erilukille. Sinuna sanoisin että haluat heidät samalle luokalle ainakin näin alkuun ja jos alkaa selvää häiriötä näkymään niin sitten siirretään. Veljieni kanssa siis toimittiin näin koska alkoivat olla ihan mahdottomia yhdessä :D
Kurjaa että painostetaan erottamaan heitä koska identtisillä kaksoilla on yleensä vahva side, ihan erilainen kun normaali sisaruksilla :)
Tunnen myös identtiset tyttökaksoset, ja he myös tykkäävät pukeutua samanlaisiin vaatteisiin. Kukaan ei tietenkään siihen pakota, vaan he itse niin haluavat.
Anna poikiesi olla ihan niin samanlaisia kuin haluavat. Varmasti heillä jossain vaiheessa tulee erojakin, ei niitä tarvitse väkisin luoda
Halusivat olla toistensa kaltaisia murrosikään asti. Olivat tosi paljon toistensa näköisiä ja ihmiset sekoittivat heidät helposti. Halusivat pitää samanlaisia vaatteita ja harrastivat samoja juttuja. Heitä harmitti tosi paljon kun nuorempi ei päässyt yhtä aikaa kouluun kun esikoinen.
Murkkuiässä ovat nyt irtaantuneet ja tullut omia kavereita. Minusta on ollut hyvä kun en heitä erottanut väkisin vaan he ovat saaneet hakea oman identiteetin itse.
enkä ole kokenut tuollaista "painostusta". Toisaalta tytöt eivät pukeudu samanlaisiin vaatteisiin kuin satunnaisesti ja heidät kyllä erottaa muutenkin, ovat eri näköiset ja pituuseroakin on 5 cm. Silti yllättävän monet tyttöjen kaverit sekoittavat tytöt keskenään. Uskoisin, että pk:ssa haluttaisiin välttää sekaantuminen ja siksi toivovat että ap:n pojat eivät olisi vaatetukseltaan, hiuksiltaan ym. täysin yhdenmukaisia.
Työkaverini, jo lähemmäs 40 ikäinen mies kertoi, että hän oli identtisen veljensä kanssa samalla luokalla vielä yläasteellakin. Hän oli kokenut häiritsevänä sen, että heistä muodostui kavereiden silmissä "yksi ja sama" ja kavereille oli esim. ihan sama kumpi veljeksistä lähti mukaan leikkiin. Työkaveri sanoi, että jos saisi nyt valita, niin olisi mennyt eri luokalle jo aikaisemmassa vaiheessa, jotta olisi saanut ihan omia kavereita ja oman identiteetin siinä kaverijoukossa.
Meillä on kaksi vanhempaa lasta ja heilläkin vain vuoden ikäero toisiinsa, mutta eivät ole yhtään niin läheiset kuin nuo kaksospojat, vaikka toki läheisiä nuo kaksi vanhempaakin ovat keskenään. Kaksosten side ja henkinen yhteys on jotain ainutlaatuista mitä itsekään en pelkkänä kaksosten äitinä voi varmsti täysin ymmärtää. Vain kaksoset sen tietävät :)
t. ap
Kurjaa että painostetaan erottamaan heitä koska identtisillä kaksoilla on yleensä vahva side, ihan erilainen kun normaali sisaruksilla :)
Siinä oli kaksoset, vanhat mummelit, olivat elänneet aina yhdessä ja viettivät vanhuuttaankin yhdessä. Hei eivät kaivanneet mitään muuta, heillä oli toisensa näin ainaskin siinä dokumentissa sanoivat.
"oman elämänsä statistiksi". Se varmasti on suurin syy, halutaan tukea heikomman persoonallisuuden kehitystä. Samalla helpotetaan vahvemman kaksosen vetovastuuta.
Mutta jos voimasuhteet ovat tasavahvat, ei tietenkään tarvita tukitoimia.
etteivät sosiaaliset ympyrät jää liian pieniksi. Entä kun toinen kaksosista haluaisi mennä naimisiin ja perustaa perheen? Jos toisella ei ole omaa sosiaalista elämää, se voi olla paha paikka.
Kaksoset voivat olla todella läheiset ja silti heillä voi olla myös muuta elämää. meillä pojilla on yhteiset kaverit, tarhasta ja pihapiiristä naapuritaloista.
t. ap
etteivät sosiaaliset ympyrät jää liian pieniksi. Entä kun toinen kaksosista haluaisi mennä naimisiin ja perustaa perheen? Jos toisella ei ole omaa sosiaalista elämää, se voi olla paha paikka.
he eivät ole vielä ainakaan yli 10 vuoteen menossa kumpikaan naimisiin. En minäkään pikkutyttönä olisi voinut kuvitella, että joskus menisin naimisiin, sen verran ujo olin :)
Tässä nyt vedetään taas asiat äärimmäisyyksiin. Pienten lasten kohdalla maalataan jo piruja seinille, että jos lapset ovat yhdessä niin kumpikaa heistä ei ole kykenevä avioitumaan isompana. Tämä on juuri tätä, että kaksosuus demonisoidaan ja aletaan nähdä siinä vain huonoa.
t. ap
vaikka on tyttö ja poika. Oman elämäni helppouden takia lapset ovat olleet samalla luokalla ja lukiossa valitsivat samat aineet, joten päätyivät samaan ryhmään. Molemmilla omat kaverit, omat harrastukset, mutta samat kiinnostuksenkohteet koulussa (matematiikka, kemia ja fysiikka).
kaksosten voi olla tosi vaikea saada niitä omia kavereita, jos koko ajan ovat yhdessä, sekä kotona, pihapiirissä, koulussa että harrastuksissa. Missä vaiheessa AP on aikonut antaa pojille mahdollisuuden hankkia myös ihan oma identiteetti? Sitä vaikeampaa, mitä myöhäisemmäksi se venyy.
Tunnen useampia kaksospareja ikävuosilta 7-4 ja näistä vain yhdet haluavat pukeutua samanlaisiin vaatteisiin. Tämän samaisen kaksosparin äiti on lasten vauva-ajasta lähtien pukenut lapset identtisesti. Minusta kaksosuuden korostaminen voi mennä liiallisuuksiin ja silloin se voi myös vahingoittaa lapsia. Onko PK nähnyt tällaisia oireita AP:n perheessä?
ja eri luokkiin on yksinkertaisesti se, että kaksoset usein ruokkivat rauhattomuutta ryhmässä. Heitä on hankala hallita ja he häiritsvät näin muiden työskentelyä.
kaksoset vaan erilleen kiitos!
Laita vain samalla luokalle. On paljon helpompaa, kun on samat kokeet, kirjat yms. Ja aina kaveri, ei tarvi olla yksin. Lukioon asti oltiin samalla ja sitten selkeästi mielenkiinnot vei eri suuntiin. Turhaa ehdoin tahdoin alkaa erottamaan ja erilaistamaan, elämä tekee sen muutenkin.
Ei kaksoset ole todellakaan sen rauhattomampia kuin muut lapset, että heidät sen vuoksi haluttaisiin eri luokille. Olen siis itse kaksonen ja ollut aina luokan paras. Enkä siis suinkaan mikään häirikkö.
Poikani ovat kaksi eri ihmistä, joilla on läheinen suhde veljeensä. Pojat ovat selvästi eri ihmiset, kaikki poikien kaveritkin ovat tätä mieltä. Viime syksynä naapuriimme muutti samanikäinen poika, joka ensin hämmästeli, että miten voi olla kaksi niin samannäköistä lasta, nyt taas tunnistaa pojat heti ja kutsuu aina oikealla nimellä :)
Olen pukenut lapsia myös eri vaatteisiin, ihan vauvana ja myöhemminkin. Pojat kuitenkin nykyisin itse haluavat samanlaiset vaatteet melkein aina. Pitäisikö minun kieltää pojilta tämä ja pukea toinen poika vaatteisiin joista ei tykkää? se jos mikä on mielestäni sitä, että kaksoset nähdään yhtenä ja samana. Että jos toinen tykkää, niin toinen ei saa tykätä.
t. ap
kaksosten voi olla tosi vaikea saada niitä omia kavereita, jos koko ajan ovat yhdessä, sekä kotona, pihapiirissä, koulussa että harrastuksissa. Missä vaiheessa AP on aikonut antaa pojille mahdollisuuden hankkia myös ihan oma identiteetti? Sitä vaikeampaa, mitä myöhäisemmäksi se venyy.
Tunnen useampia kaksospareja ikävuosilta 7-4 ja näistä vain yhdet haluavat pukeutua samanlaisiin vaatteisiin. Tämän samaisen kaksosparin äiti on lasten vauva-ajasta lähtien pukenut lapset identtisesti. Minusta kaksosuuden korostaminen voi mennä liiallisuuksiin ja silloin se voi myös vahingoittaa lapsia. Onko PK nähnyt tällaisia oireita AP:n perheessä?
Eipä kai kaksosia mikään pakko ole erottaa toisistaan laittamalla eri luokille. Mutta minun veljeni ovat kokeneet vain ja ainoastaan hyvänä sen asiat että heidät laitettiin eri luokille. Heillä on veljensä kanssa samat harrastukset mutta osittain eri kaverit. Ovat myös molemmat saaneet kehittyä omiksi yksilöiksi ja hakeutuneet täysin erilaisiin ammatteihin.
Toki heissä oli eroavaisuuksia jo pienenä vaikka identtisiä olivatkin, toinen suunnitteli jekut ja toinen toteutti. Syy eri luokille laittoon oli siinä että olivat yhdessä täysin pitelemättömiä ja keksivät kaikki mahdolliset jäynät mitä ajatella saattaa. Yksinään molemmat käyttäytyivät normaalin reippaan pojan tavoin.
Voihan se olla että lopputulos olisi ollut samanlainen vaikka olisivatkin olleet samalla luokalla. Mutta veljet ainakin pitävät nimenomaan sitä hyvänä että on omiakin kavereita, niitä luokkakavereita siis.
siihen, että kaksosille kehittyy oma identiteetti.
Jos koet kaksostesi olevan tasavahvat ja heillä on omiakin kavereita niin eihän teillä ole mitään syytä lotkauttaa muiden jorinoille korvianne.