Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te haluaisitte, että perhepäivähoitaja tekisi 1-2v lasten kanssa päivisin?

Vierailija
18.02.2012 |

Olen perhepäivähoitaja ja minulla on nyt neljä 1-2v lasta hoidossa. Näistä kaksi on aloittanut vuoden alusta, muut ovat olleet vuoden hoidossa.

Näiden uusien lapsien vanhempien kanssa on tullut keskusteltua päivän tapahtumista ihan normaalisti. Olen kertonut, mitä ollaan tehty, onko syönyt ja nukkunut hyvin ja niin edelleen.

Eilen näiden kahden uuden lapsen vanhemmat tulivat samaan aikaan hakemaan lapsiaan ja jäivät keskustelemaan kanssani. He olivat keskustelleet keskenään ja tulivat nyt yhtenä rintamana sanomaan minulle, etten heidän mielestään tarjoa tarpeeksi virikkeellistä hoitoa vuoden ikäisille lapsille.

He haluaisivat, että laulaisin joka päivä ja leikittäisin, piirrettäisiin tosi usein, muovailtaisiin, leivottaisiin, tehtäisiin retkiä, käytäisiin kirjastojen satutunneille (jotka muuten ovat suunnattu yli 3-vuotiaille..) ja lähtisin lasten taitojen mukaan jopa välineurheilemaan - nyt ehdottivat hiihtoa näille vuoden ikäisille.

Olin vähän puulla päähän lyöty. Kyse on kuitenkin 1-2v lapsista, jotka ovat todella, todella pieniä. Päiväni kuluvat nopeasti ihan jo pelkästä perushoidosta. Neljän lapsen vaipat, syöttäminen, pukeminen, riisuminen, nukuttaminen, puistoon vieminen.. Meillä ollaan aamupäivät ulkona ja päiväunien jälkeen on vapaata leikkiä sisällä, koska lapset haetaan eri aikaan ja osa jo heti päiväunien jälkeen.

Luen lapsille joka päivä, laulan joskus (en ehkä viikottain), rakentelen duploista tai puupalikoista rakennelmia, vieritän palloa.. Ihan tavallista kotona olemista sen kummempaa showta pyörittämättä.

Mitä te ajattelette, pitäisikö noin pienien kanssa olla enemmän ohjattua tekemistä?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen kyllä hämmästynyt tuosta jutustasi ap. Itselläni on hoitolapsia 3 ikähaarukalla 1v2kk-2v8kk ja lisäksi 5- ja 6-vuotiaat. Ja tuon porukan kanssa siihen perushoitoon menee suurin osa ajasta. Tuntuu että jos vanhemmillaon se yksi lapsi kotona itsellä, he eivät voi tajuta millainen show on se kun uloslähtiessä puettavista 2-3 on täysin autettavia ja lopuiltakin pitää tarkistaa hanskoja ja kenkien laittoa ja sensellaista. Tai ruokaa laitettaessa ja tarjoiltaessa joillekin pitää muussailla ja kolmea parhaimmillaan syöttää. Sinulla vielä enemmän noita ihan pieniä! Meillä tuo 2v8kk on jo aika omatoiminen.

En usko että tälläkään porukalla kärsivällisyys pienillä riittäisi mihinkään isoihin retkiin. Isompien takia on kiva välillä käydä jossain mutta usein 1-2 pienintä turhautuu. Ei mikään teatteriesitys esim olisi mahdollinen vaikka aikaa siihen ja kuljetuksiin jostain aamiaisen ja lounaan ja päiväunien väliltä revittäisiinkin.

Minusta sinun ap kannattaa vaikka vielä kerran selittää millaisia juttuja teette ja miksi se on tuonikäisten kehitykselle riittävää ja hyvää hoitoa. Noin pienille tärkeintä hoidossa on se rutiinit ja toistuvuus ja kodinomaisuus. Sitten kun ovat yli taaperoiän, voi esitellä enemmänkin virikkeitä.

Vierailija
22/31 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksi ihminen ihmeisiin pysty neljän noin pienen kanssa. Itse vein vuoden alussa oman vähän alle 2-vuotiaani pph:lle, ja ryhmässä kaikki lapset ovat 1,5v-2v, eli samantapainen tilanne kuin sinulla. Itse ajattelin, että hienoa jos pph saa tuon porukan ulos edes kerran päivässä kotipihalleen ennen kevättä (vähemmän pukemista ja lapset jo vähän kasvaneet) mutta olin yllätynyt kun he käyvätkin joka päivä ulkona puistossa asti ja on ollut pari kertaa askartelua ja pari kertaa ovat käyneet jumpassa.

Mulla oli siis hyvin erilaiset odotukset kuin noilla vanhemmilla joista kerroit.

Voisitko lisätä kotona tapahtuvia tuokioita, kuten laululeikkejä ja muuta, jos vanhemmat niitä kovasti toivovat? Kerran parissa viikossa on aika harvoin, noin pienet tykkäävät kuitenkin musiikista ja sen tahtiin liikkumisesta. Niitä tuokioita toivon itsekin, että pph toteuttaisi.

Varmaan ikävää, että "yhtenä rintamana" tullaan arvostelemaan, mutta asia on syytä puhua läpi, kun nyt ei toiveet ja todellisuus kohtaa yhtään. Vanhemmat saavat kyllä ihan itse opettaa lapsensa hiihtämään ja leipominenkin on aika kova haaste yksin neljän muksun kanssa. Jos kerran kaudessa leivotaan (laskiaispullat vaikka nyt ja pipareita joulukuun alussa) niin se on jo huippua, enempää ei tarvitse minun mielestäni.

Listaa asiat, mitä jo teette ja mieti saisitko helpohkolla lisättyä jotain uusia kivoja juttuja hoitoarkeenne. Ainahan sitä on varaa itselläänkin miettiä toimintatapojaan, että voisiko niitä päivittää jotenkin - järjen äänen päässään kuitenkin pitäen.

Tsemppiä tuleviin keskusteluihin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliammuttuja 1 ja 2- vuotiaille. Voithan ap ehdottaa, että siirtävät lapset päiväkotiin, jos haluavat lisätä virikkeiden määrää :)

Pph:lla menee paljon aikaa ruuan laittoon, kodin siivoukseen (vessa, keittiö, lasten petien lakanoiden pesu) jonka pk:ssa tekee siivooja.

Mä odottaisin seuraavanlaista kodinomaista arkea, jos mun 1-2 vuotias olisi pph:lla:

- aamupuuron keitto hoitajan toimesta, pph voi selittää lapsille mitä tekee (nyt laitetaan hiutaletta ja maitoa kattilaan, hakisitteko tädille kauhan, jolla sekoitetaan), lapsi auttaa pöydän kattamisessa esim asettamalla lusikat pöytään, jos osaa ja haluaa.

- vapaata leikkiä lasten kesken hetki, sillä välin hoitaja siivoaa keittiön aamupalan jäljiltä ja ehkä esivalmistelee lounasta.

- Sitten ulkoilemaan. Esim leikkipuistoon hiekkakasalle (hoitaja kuljettaa mukana hiekkalelut). Hoitaja keinuttaa välillä keinussa taaperoita ja laskettaa liukumäkeä, vapaata hiekkakasaleikkiä. Tai jos hoitaja asuu omakotitalossa/rivarissa voi koko porukka tehdä normaaleita "pihahommia"; marjojen poimintaa, haravointia yhdessä, pyykin rispustusta ja vapaata juoksentelua. Eli että hoitaja innostaa lasta mukaan touhuihin ja kertoo mitä tehdään ja miksi vaikka eihän sen ikäinen mitään kunnolla osaa :)

- Lounas, lapset auttavat kykyjen mukaan kattauksessa. Hoitaja kertoo mitä ruoka sisältää "katsokaa kuinka jänniä reikämakarooneja makaroonilaatikosta löytyy ja mitä muuta siellä onkaan?".

- Pisut, pesut ja päiväunille. Hoitaj a lukee joka päivä unisadun krijasta lapsille TAI laulaa unilaulun (ihan mikä vaan perinteinen laulu ja esim se soi samalla cd- levyltä.

- Unien jälkeen välipala ja taas lapset mukana kattamisessa & ruuan hakemisessa jääkaapista. Lapsille kerrotaan mitä ruoka on ja esim. nämä omenat kasvavat puussa.

- Ulkoilua, joka voi olla pulkalla vetoa, keinussa keinumista, hiukkalaatikolla oleilua (hoitaja tekee välillä yhdessä hiekkalinnaa). Huonolla ilmalla sisällä askartelua, muovailua, piirtämistä. Ylipäätään askartelua/muovailua riittää tuon ikäiselle mun mielestäni 1 kerta/viikko.

Eli loppujen lopuksi ei mitään hyperaktiivista touhua, tavallisia kodin askareita.

En tosiaankaan odottaisi, että 1- 2- vuotiasta viedään hiihtämään! Eihän ne osaa edes kunnolla kävellä :)

Vierailija
24/31 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhemmat kuvittelevat yhden ihmisen kerkeävän päivässä tehdä. Jo pelkästään päivän perushoito kuten pukemiset, riisumiset, syömiset, ulkoilut, vaipanvaihdot, syöttämiset vievät suurimman osan päivästä. Jokaista täytyy myös huomioida, pitää sylissä ym. Normaalilla järjellä varustetut ihmiset ymmärtävät ja kunnioittavat perhepäivähoitajan vastuulista ja raskasta työtä eivätkä vaadi mahdottomia. Perhepäivähoito on nimenomaan kodinomaista hoitoa.

Vierailija
25/31 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan se on turvallisuusriskikin, jos ne 4 kpl alle kaksivuotiaita ovat siellä puurokattilan alla sähläämässä. ;)

Meidän pph:lla on puuro valmiina, kun tullaan aamulla - tosin voi olla että joku ekana tulevista näkee miten hiutaleet laitetaan kattilaan.. ei ole mikään itseisarvo minusta kuitenkaan.

Vapaa leikki on mielestäni parasta pph:ssa. Lapseni juoksee joka aamu olkkariin lelujen ja muiden lasten luokse ja jää innoissaan tutkimaan leluja. Ei siinä hiutaleet paljon innosta ;)

T. aiemmin kirjoittanut, jonka mielestä ap:n kertomuksen vanhemmat ovat kohtuuttomia

yliammuttuja 1 ja 2- vuotiaille. Voithan ap ehdottaa, että siirtävät lapset päiväkotiin, jos haluavat lisätä virikkeiden määrää :) Pph:lla menee paljon aikaa ruuan laittoon, kodin siivoukseen (vessa, keittiö, lasten petien lakanoiden pesu) jonka pk:ssa tekee siivooja. Mä odottaisin seuraavanlaista kodinomaista arkea, jos mun 1-2 vuotias olisi pph:lla: - aamupuuron keitto hoitajan toimesta, pph voi selittää lapsille mitä tekee (nyt laitetaan hiutaletta ja maitoa kattilaan, hakisitteko tädille kauhan, jolla sekoitetaan), lapsi auttaa pöydän kattamisessa esim asettamalla lusikat pöytään, jos osaa ja haluaa. - vapaata leikkiä lasten kesken hetki, sillä välin hoitaja siivoaa keittiön aamupalan jäljiltä ja ehkä esivalmistelee lounasta. - Sitten ulkoilemaan. Esim leikkipuistoon hiekkakasalle (hoitaja kuljettaa mukana hiekkalelut). Hoitaja keinuttaa välillä keinussa taaperoita ja laskettaa liukumäkeä, vapaata hiekkakasaleikkiä. Tai jos hoitaja asuu omakotitalossa/rivarissa voi koko porukka tehdä normaaleita "pihahommia"; marjojen poimintaa, haravointia yhdessä, pyykin rispustusta ja vapaata juoksentelua. Eli että hoitaja innostaa lasta mukaan touhuihin ja kertoo mitä tehdään ja miksi vaikka eihän sen ikäinen mitään kunnolla osaa :) - Lounas, lapset auttavat kykyjen mukaan kattauksessa. Hoitaja kertoo mitä ruoka sisältää "katsokaa kuinka jänniä reikämakarooneja makaroonilaatikosta löytyy ja mitä muuta siellä onkaan?". - Pisut, pesut ja päiväunille. Hoitaj a lukee joka päivä unisadun krijasta lapsille TAI laulaa unilaulun (ihan mikä vaan perinteinen laulu ja esim se soi samalla cd- levyltä. - Unien jälkeen välipala ja taas lapset mukana kattamisessa & ruuan hakemisessa jääkaapista. Lapsille kerrotaan mitä ruoka on ja esim. nämä omenat kasvavat puussa. - Ulkoilua, joka voi olla pulkalla vetoa, keinussa keinumista, hiukkalaatikolla oleilua (hoitaja tekee välillä yhdessä hiekkalinnaa). Huonolla ilmalla sisällä askartelua, muovailua, piirtämistä. Ylipäätään askartelua/muovailua riittää tuon ikäiselle mun mielestäni 1 kerta/viikko. Eli loppujen lopuksi ei mitään hyperaktiivista touhua, tavallisia kodin askareita. En tosiaankaan odottaisi, että 1- 2- vuotiasta viedään hiihtämään! Eihän ne osaa edes kunnolla kävellä :)

Vierailija
26/31 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ajattelva ja tuntva ihminen ei vie hoitoon 1-vuotiasta.

Vierailija
27/31 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pyydeä tenavien äitejä perehtymään muutamaan lapsipsykogian oppaaseen, joissa järjestään sanotaan, että lapsen kiintymyssuhteen muovautumiseksi ulkopuoliseen hoitoon vieminen on tuonikäisten lasten heittejättöä.

Vierailija
28/31 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta koulun käyneenä ,sekä neljän lapsen äitinä ,tiedän,että tuon ikäiselle tärkeintä on perusturvallisuuden takaaminen ja hoivan saaminen.Pakan tärkeät vanhemmat luulevat,että heidän nuppusensa jää jostain paitsi,sitten ei kun hakemaan lapsia sinne isoon päiväkotiin,jossa lastentarhan opettajat sekoavat kun yrittävät saada kaikenlaista ihme toimintaa isolle ryhmälle alle 3-vuotiaita ja steressi on kova,voin sanoa,ettei se sielläkään niin mallikkaasti onnistu kun kyseessä todellakin on hyvin pienet lapset.

Vierailija
29/31 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset vaatimukset ovat uusi juttu ja tulevat varmasti yleistymään. Kyse on siitä, että vanhemmat ajattelevat, että lapsia pitää valmentaa, jotta heillä olisi mahdollisimman hyvät eväät pärjätä elämässä (mieluiten paremmin kuin muut). Se on amerikkalaista ja sopii ehkä jollain tavoin Amerikkalaiseen yhteiskuntaan, jossa yksilön suoritusta arvostetaan ihan eri tavalla kuin täällä. Tässä mallissa ajatellaan, että jos lasta valmennetaan mahdollisimman monipuolisesti, hänellä on enemmän valinnanvaraa uransa ja elämänsä suhteen.

Tosi vaikea tilanne sinulla. Jos tekstisi on totta, olet oikein hyvä hoitaja ja nämä vanhemmat väärässä. Löytyisipä meidänkin tytölle perhepäivähoitopaikka, ettei tarvitsisi laittaa tarhaan! Olisit tietysti voinut heti sanoa heille, että olet tehnyt tuota työtä 10 vuotta ja ensimmäsen kerran tuli tällainen tilanne. Ei ne vanhemmat tule ymmärtämään tai muuttamaan mieltään, hoidokit vaihtoon vaan. Eihän siitäkään mitään tule, jos asiakkaat ovat jatkuvasti tyytymättömiä, soittelevat kuntaan ja tenttaavat sinulta jatkuvasti, mitä on päivän aikana tehty.

Muuten, esikoiseni ei vielä ole hoitoiässä, mutta tähän asti luulin, että perhepäivähoidossa tosiaan vaan hoidetaan perustarpeet ja ulkoillaan. Ei tullut mieleenkään, että sen puitteissa käytäisiin jossain, mihin hoitajalla ei erikseen ole asiaa. 

Vierailija
30/31 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Itse olen kolmen tytön äiti,joista jo kaksi ovat 13v ja 11v, nuorin 1v 6kk. Olen itse hoitanut kaikki kolme kotona ja tiedän mitä se on :) olen itse työskennellyt perhepäivähoitajana 2v ja nyt tarkoitus jatkaa työtä ♥ mielestäni noin pienet lapset eivät tarvitse virikkeitä ja puuhaa noin paljoa..ihan perus leikit ulkoiluineen riittää.
Perhepäivähoitajan tehtävä on mielestäni tarjota lapsille kodinomainen hoitopaikka eikä mikään puuhakerho. Ainahan vsnhemmat voivat viedä lapensa päiväkotiin missä pystyvät tarjoamaan ehkä enempi virikkeitä ja puuhaa. Teet arvokasta työtä!

Vierailija
31/31 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kahden pienen lapsen vanhempi. Oletan kyllä, että lapset saa laadukasta varhaiskasvatusta päivähoidossa, olisipa hoitopaikka sitten päiväkodissa tai perhepäivähoitajalla. Tosin mielestäni alle 3v:lle laadukkaaksi varhaiskasvatukseksi riittää lyhyt toimintatuokio päivittäin + taitojen opetelu arjen askareiden lomassa (pottailu, pukemisen harjoittelu, muotojen ja värien toteaminen leikkiessä yms.).

Miedän perhepäivähoitajalla toimintatuokiot on suunnilleen niin, että 1-2pv viikossa askarrellaan (pari tekee ja pari leikkii itsenäisesti ja sitten vaihdetaan, askartelu voi olla piirtämistä, muovailua tai varsinaista askartelua), 1 päivänä liikuntaa (välillä on salivuoro lähipäiväkodissa yhdessä muiden alueen perhepäivähoitajien kanssa, välillä tekevät joatin kotijumpaa tai ulkona ohjattua seikkailurata tyylistä), 1-2 päivänä loruja ja lauluja (lorupussi tms.), satunnaisemmin leivontaa, ohajattua leikkiä, kädentaitojen harjoittelua (esim. kaikki tekevät samaa palikkajuttua) ja pelaamista (palapelit lähinnä, isompi pelaa myös jotain helppoja lautapelejä välillä). Toimintatuokiot kestää noin vartin, paitsi salivuoro päiväkodilla on pidempi. Tarkempaa tietoa siitä miten tuokiot on toteutettu minulla ei ole, kun kuulen niistä vain hoitajalta + sen mitä vanhempi lapsi osaa kertoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme