Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis oikeastiko joku paheksuu kuohuviiniä ristiäisissä???

Vierailija
15.11.2005 |

Meillä tyttären kunniaksi nostettiin vaaleanpunaiset kuohuviinimaljat. Minusta lapsen ensimmäinen perhejuhla oli maljan arvoinen. Muuten alkoholia ei kyllä tarjottu. Lasit koristelin vaaleanpunaisin silkkinauhoin.

Ja oli juhlavaa.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarjoaisi alkoholia ristiäisissä. Toinen tilaisuus on konfirmaatio, jossa en maljoja kilistelisi.

Nimiäisissä voisin maljan nostaa, on kuitenkin erilainen tilaisuus kuin kastejuhla.

Eihän lasten synttäreilläkään juoda onnittelumaljoja, miksi sitten kastejuhlassa. Muutenkin ärsyttää, että juhlimiseen pitää aina yhdistää alkoholi - tavalla tai toisella. Ei viini/viina tee juhlista yhtään sen parempia/hienompia.

Vierailija
42/52 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvetta! Jos joku näin tekee, niin se ei taas mulle kuulu..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon Jumalaan ja poikamme kastejuhlassa oli shampanjamaljat. Minusta maljojen nostaminen sopii useaan juhlaan erinomaisesti.

Vierailija
44/52 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eläissäni ollut yhdessäkään ristiäisissä, missä maljat olisi kohotettu.

Mutta, jos joku sen kokee tarpeelliseksi, niin minun puolesta tehköön. Itse en kyllä teksisi.

Maljat kuuluisivat mielestäni aikuisten juhliin. Meillä ainakin on ristiäisissä ollut paljon lapsia mukana. Itse en odotus tai imetysaikana ota viinaa enkä viiniä, joten jäisipä maljat juomatta! (Itselleni jo lasi kuohuvaista tekee hiprakan olon, joten ei sovi kastejuhlaan.)

Meillä kasteet on järjestetty seurakunnan tiloissa, joten ei tulisi siellä mieleen maljoja nostella. Vieraat ovat tulleet autoilla, ja tilaisuus ei kuitenkaan hirveän kauan kestä, joten luulen, että harvapa sitä lasia haluaisi ottaa. Mutta voihan sitä toki pommakillakin skoolata! :-) Voi sitä juhlan tuntua!

Kiitos ei, ei sovi meille. Meiluummin sitten skoolailen vaikka imetyksen päättymistä!!! :-)

Vierailija
45/52 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan humaltuminen ja kirkko (kristinusko) on. Jeesus nautti viiniä ja niin saa ihmisetkin nauttia, kunhan eivät humallu.

Tämä ns. uskonnollisena vastauksena sille jonka mielestä alkoholi ei sovi kirkolliseen juhlaan.

Vierailija
46/52 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkien pitää ristiäisjuhlassa nauttia rintamaitoa, kuten päivänsankarikin, ettei hän pahastu.

Vierailija
47/52 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tullut oman lapsemme ristiäisissäkään mieleenkään moinen, minun mielestäni alkoholi yksinkertaisesti ei kuulu ristiäisiin. Ihan vastaavasti ihmettelisin, jos joku tarjoaisi jouluna jälkiruuaksi tippaleipiä tai kattaisi juhannuspöytään joulutorttuja. Mutta tapansa kullakin. =)

Vierailija
48/52 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhliminen ja iloitseminen vaan ei ole sama kuin maljan nostaminen.

Malja nostetaan jonkun henkilön/henkilöiden kunniaksi heidän saavutettuaan jotain. Kasteessa kukaan ihminen ei ole tehnyt mitään maljan nostamisen arvoista. Tai siis se vauva ei ole itse saavuttanut kastetta, vaan Jumala on sen hänelle antanut. Joten minusta olisi väärin nostaa malja kastetilaisuudessa vauvan kunniaksi. Juhlia ja iloita toki saa, että vauva on saanut kasteen vastaanottaa.

Vierailija
49/52 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa oli se, että isäntäparilla ei ollut tarjolla alkoholitonta vaihtoehtoa. Kun kysyin sitä, alkoi perheen äiti kiekumaan, että voit sää nyt yhden ottaa, ottaa hänkin lasillisen, vaikka imettää ja blaa blaa.

Minusta vain on yleensä tapana, että on alkoholitonkin vaihtoehto tarjolla, mutta ehkä se ei ole nykyaikaa enää. Ei saa kieltäytyä alkoholista ja jos kieltäytyy, pitää syy perustella kaikkien kuullen, aivan kuin olisi syytettyjen penkissä.

Lapsen isä oli loppupäivästä aika lärvit ja kyllä äitikin maisteli vauva sylissään ruokaviiniä aika ahkerasti. Onneksi mummi ja pappa jäivät sinne yöksi niin siellä oli joku ihan selväpäinen hoitamassa vauvaa.

Vierailija
50/52 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholittomat maljat on oltava selvästi erotettavissa alkoholillisista, mutta kuitenkin "samanarvoisesti". Eli esim. alkoholi kuoharia, alkoholiton vaaleanpunaista, tai eriväriset nauhat maljoihin.

Kaste ei muuten ole lapsen juhla, vaan perheen ja seurakunnan juhla, kun lapsi otetaan seurakunnan yhteyteen.

Vierailija
51/52 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieleni pahoitin, kun ....

Ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa juhlia ristiäisiä ainakaan tarjoilun suhteen. Voimme olla varmaankin yhtä mieltä, ettei ristiäisissä sovi humaltua. Muilta osin kyse on jaetuista tavoista juhlia. Toisilla ristiäiset on aina ruokajuhlat, toisissa perheisssä/suvuissa "vain" kahvitellaan. Se, nostetaanko maljaa, on vain yksi pieni osa tarjoilua. Voisinpa siis kärjistää "kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun serkun ristiäisissä ei ollut tarjolla täytekakkua niin kuin kaikissa muissa ristiäisissä missä olen ollut"

Vierailija
52/52 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ristiäisten ja hautajaisten mentiin pubiin, mites suomalaisten suu siihen loksahtaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi