Yksi kiusankappale lapsen harrastusryhmässä.
Poikani käy ns. pallokerhossa eli lajit ovat kaikkia mahdollisia pallopelejä. Se on tarkoitettu 5-7-vuotiaille (suurin osa on kuusivuotiaita).
Nyt sinne tuli uusi poika, joka on varsinainen riesa. Heti ensimmäisenä kertana hän yritti kampata poikani kun hän juoksenteli ympäri salia nätisti muiden tapaan. Myöhemmin sama lapsi potkaisi kaksi kertaa lastani haaroväliin. Kiusaaminen ei rajoittunut vain omaan lapseeni vaan myös muihin.
Seuraavalla viikolla lapset pelasivat sählyä ja mitäs tekikään tämä poika? Kamppasi omani mailan kanssa niin, että huuli aukesi.
Ryhmän vetäjä ei saa tuohon lapseen mitään kuria, vaikka kuinka yrittääkin (hänellä itsellään on samanikäisiä poikia joten kokemusta pojan viikareista löytyy).
Suoraan sanottuna vituttaa oman lapseni puolesta. Hän kävi tuossa pallokerhossa jo aikaisemmin mutta erinäisten asioiden takia päätimme pitää taukoa. Nyt kun hän vihdoin ja viimein halusi uudestaan sinne intoa puhkuen, pilaa joku perhanan räkänokka kaiken.
Minä olen nähnyt nuo kaikki tilanteet (saa sinne siis jäädä, mutta tähän mennessä olen ainoa, joka jää aina katsomaan).
En myöskään tiedä tuon pojan vanhempia mutta ilmeisesti pitää jäädä kyttäämään kuka hakee ja valittamaan asiasta, jos tuo kiusanteko ei lopu.
Kiitos että sain purkaa harmistukseni. Ärsyttää vain oman lapseni puolesta.
Kommentit (2)
häirikövän lapsen vanhemmille. Jos lapsi vahingoittaa muita jokaisella kerralla, ei lapsi voi harrastukseen osallistua ilman vanhempien läsnäoloa - ja jos sekään ei auta, niin ei ollenkaan.
Meidän lapsen harrastuksen vetäjä sai avustajan seuralta, kun muutama lapsi oli vähän haastavampi. Mutta muuten kyllä katsoisin, että vanhemmat vastaavat lapsensa käytöksestä tässäkin tapauksessa.
Kun on kyse harrastuksesta, niin ryhmään pitäisi saada yksi ylimääräinen aikuinen ihan vain katsomaan tämän muksun perään. Meille tuli harrastusryhmään vähän samantapainen lapsi, jonka kohdalla tiedämme, että "järjestelmä" on jo havainnut, että lapsi tarvitsee erityistä tukea.
Totesin, että voin hyvin mennä mukaan avittamaan, koska itsellänikin on erityislapsi, ja tiedän suurin piirtein, miten tällaisten muksujen kanssa pitäisi toimia. Pikku hiljaa tämäkin lapsi oppii ryhmän säännöt, mutta paljon hitaammin kuin normaalit lapset. Tärkeintä on kuitenkin se, että vetäjät saavat keskittyä ryhmän vetämiseen ja muiden lasten koskemattomuus voidaan taata.
Periaatteellisella tasolla olen sitä mieltä, että kaikenlaisilla lapsilla pitäisi olla oikeus harrastaa, muttei pilata toisten lasten harrastusta. Kysymys kuuluukin: kenen tehtävä on hankkia erityislapselle harrastukseen avustaja? Vanhempien vai vetäjän? Rahastahan se ei ole kiinni (kuten kouluissa tai päivähoidossa), koska vetäjät ovat vapaaehtoisia.