Kuinka joku VOI ajatella näin???
[quote]
Perhepäivähoitajat eivät ole ammattilaisia. Perhepäivähoito on lapsen säilytystä, ainakaan ei voida puhua virikkeellisyydestä tai minkäänvaltakunnan kasvatusalan ammattilaisuudesta.
Varmasti ap:n lapsen päivähoidon alku olisi ollut parempi ammattitaitoisten hoitajien ja muun henkilökunnan hoidettavana päiväkodissa. Ehkäpä lapsella on suunnattoman tylsää siellä perhepäivähoidossa, luultavasti "hoitaja" ei vaan osaa kohdata eri-ikäisiä lapsia.
[/quote]
Miten voi väittää että yksikään pph ei olisi ammattilainen? Jokaisessa ammattissa on kirjoa ammattitaidossa mutta silti... Raivostuttava asenne!
Kommentit (15)
mutta pitkälti samaa mieltä. Voi kai siellä joukossa joku hyväkin hoitaja olla, mutta pääpiirteissään näin.
Ja kun pph:lla on huono päivä, ei ole toisia hoitajia "keventämässä" taakkaa, itse hän joutuu olemaan (muka) 100% lapsista huolehtimassa. Kukaan ei tiedä mitä suljettujen ovien takana tapahtuu.
onhan niitä monenlaisia ajattelutapoja.
Itse pidän perhepäivähoitoa kuitenkin parhaana hoitotapana, enkä arvosta lastenkasvatus- ja hoitoasioissa koulunpenkin tuomaa ammattilaisuutta yhtään. Tavallinen koti ja tavallinen äiti-ihminen on minusta ihan parasta pikkulapsille, toinen äiti jos ei oma äiti pysty hoitamaan.
Tai ylipäätään edes sopiva vanhemmaksi?
Paljon mieluummin laitan pienen lapsen pph:lle kuin päiväkotiin.
Jos hänellä on huonoja kokemuksia pph:sta?
Minulla ainakin on kahden vuoden takaa todella järkyttävä kokemus pph:sta. Eikä pienintäkään epäilystä etteikö tämän petohoitajan kaltaisia olisi muitakin samanlaisia. Paljon.
Kukaan ei tiedä mitä suljettujen ovien takana tapahtuu.
jäin kerran kuuntelemaan, ja otin samana päivänä lapseni kyseisestä "hoito"paikasta pois.
jotka ovat aika vaatimattomat verrattuna päiväkodin henkilökuntaan. Heistä voi oikeasti sanoa, että ovat alansa ammattilaisia.
Tottakai persoonina voivat olla parhaimmillaan mahtavia, mutta jos eivät ole, niin lyhyt koulutus, mikä sekin monilta puuttuu, ei anna hirveästi eväitä kehittymiseen.
Tai ylipäätään edes sopiva vanhemmaksi?
Pph:t eivät kun eivät ole omia.
Monelle perhepäivähoitajuus on vain tapa saada olla kotona miehen elätettävänä, lapset ovat pelkkää bisnestä, jolla rahoitetaan se oma töiden välttely. Voi sanoa kaikille, että teenhän minä töitä kotona, ja sitten katsotetaan lapsilla videoita päivät pitkät kun itse surffaillaan netissä. Ihmettelen nimittäin joistain pph:ista miten heillä voi lasten hoidolta olla aikaa roikkua esim. FB:ssä niin tiiviisti. Aika pitkät päiväunet lapsilla jos kestävät aamusta iltaan...
Lähtökohtaisestihan kaikki ihmiset haluaa toisilleen ja varsinkin lapsille pahaa :(
Tai ainakin palstalla näin on
ja aika samoin sanonkin, jos minulta kysytään.
Vuosien kokemus meidän alueen pph:sta on antanut mulle tuon käsityksen, ovat aivan peräseinäjoelta nämä hoitajat. Ja kun on monilta kuullut vastaavia juttuja, niin ihminen on sitten sellainen, että yleistää. Oletan ap, että sinäkin yleistät monia asioita, ihmisiä, ammatteja tms.
Olenkohan ainoa, joka on ollut mukavalla pph:lla hoidossa, ja siskoni myös? Äitini oli ja on kyseisen hoitajan ystävä. Ihan normaali ja mukava nainen, ei ole mitään traumoja tai ikäviä muistoja. Mieluummin lapsi pph:lle kuin johonkin päiväkotiin kolmenkymmenen kakaran kanssa tauteja saamaan. Ja tuosta virikkeellisyydestä, meillä ainakin oli hyvät leikit aina hoidossa ja tiivis viiden-kuuden lapsen porukka. Ulkoiltiin muistaakseni päivittäin.
Kukaan ei tiedä mitä suljettujen ovien takana tapahtuu.
jäin kerran kuuntelemaan, ja otin samana päivänä lapseni kyseisestä "hoito"paikasta pois.
pph jonkinlaista koulutusta?
Yleistää ei voi, jotkut pph ovat äkäsiä kantturoita, jotka eivät oikeasti edes pidä lapsista ja tekevät hommaa olosuhteiden pakosta. Ja joukossa on aarteita. Ja eniten varmaan näiden väliltä.
Olenkohan ainoa, joka on ollut mukavalla pph:lla hoidossa, ja siskoni myös? Äitini oli ja on kyseisen hoitajan ystävä. Ihan normaali ja mukava nainen, ei ole mitään traumoja tai ikäviä muistoja. Mieluummin lapsi pph:lle kuin johonkin päiväkotiin kolmenkymmenen kakaran kanssa tauteja saamaan. Ja tuosta virikkeellisyydestä, meillä ainakin oli hyvät leikit aina hoidossa ja tiivis viiden-kuuden lapsen porukka. Ulkoiltiin muistaakseni päivittäin.
Lapsena oma perhepäivähoitajani oli hullu. Huusi kuin riivattu, jahtasi lastansa ja oli täysin sekopää. Vuoden kävin siellä "hoidossa", itkin joka aamu ja sanoin vanhemmilleni etten halua mennä sinne, mutta eivät ne älypäät mitään tajunneet :)
Noh myöhemmin kun oli omia lapsia niin sitten tuli lisää kokemuksia.
Ryhmiksessä oli neljä perhepäivähoitajaa. Lapset hyppivät siellä seinille, käyttäytyivät tosi levottomasti ja alkeellisesti - jotkut mm. söivät etanoita. Ajattelin että kaikenlaisia perheitä onkin, siinä syy. Mutta sitten kun oma poika meni sinne niin hänkin alkoi hyppiä seinille! Yksi perhepäivähoitajista tuli lisäksi kertomaan että 4-vuotias poikamme on perverssi - hän kun oli huomannut, että nukkumisaikana tämä pimeässä tämä hiplaillut itseään.
Se oli viimeinen pisara, kun vauvan piti mennä samaan paikkaan hoitoon ja pph:t olisivat jättäneet tämän vaunuissa yksin nukkumaan! Alue oli kaikkea muuta kuin rauhallinen, sellainen lähiökerrostalo jonka kellarissa ryhmis toimi. Lapsi olisi nukkunut talon vieressä kulkevan kävelykadun varrella. Kuka tahansa narkki tms epämääräinen tyyppi olisi helposti voinut vaikka napata mukaansa.
Mutta on niitä hyviäkin kokemuksia tullut. Yksi vanhempi kokenut pph hoiti lapsiani monta vuotta, ilmeisesti olin jo saanut maineen päivähoitotoimistossa sopivan äkäisenä äitinä niin osoitettiin lapsille vähän parempi hoitopaikka sitten. Siellä kaikki meni hyvin.
Toinen hyvä pph oli hoitovapaalla, hänellä oli saman ikäinen lapsi mitä meillä. Koulutukseltaan taisi olla lähihoitaja ja vakityöpaikka päiväkodissa. Muuten kaikki olisi ollut täydellistä, mutta naisella oli joku pakkomielle että 1-2 -vuotiaalle pitää juottaa maitoa vaikka väkisin. Lapsi vieroksui maitoa kahdesta syystä, ensinnäkin imetin häntä ja toisekseen, myöhemmin selvisi että hän oli maidon proteiinille allerginen.
Pph:n työssä haastavinta lienee se yksinäisyys. Kaikki päivät ollaan pienten kanssa ja itse vastataan, tehdään päätökset yksin ilman muita aikuisia. Se on aika raskas asetelma.
Nykyään näen päiväkodin hyvänä hoitopaikkana myös pienimmille.
Samalla perusteella mä voisin sanoa, että alakoulun opettajat eivät ole ammattilaisia :D