nyt ymmärrän nurinan siitä ,ettei lasten kotihoitoa tueta!!!
Meillä on kolme lasta. Isot koulussa ja pienin vasta vauva. Kesällä loppuu vanhempainrahakausi ja laskin laskurilla paljonko saadaan kotihoidon tukea. JÄRKYTYS! 363e!!! Siihen kuntalisä 200e ja silti ihan törkeen vähän!! Miksi mua painostetaan näin töihin?? Olisin niin kovasti tahtonut jäädä tämän pienimmän ja viimeisen kanssa kotiin seuraamaan pienen ihmisen kasvun kehitystä :(.
Paljonkohan tuosta suuresta summasta menee vielä verojakin??
Kommentit (39)
Minä en edes saa sitä kuntalisää. Mies opiskelee vielä kevään.
Arvatkaapa onko mahdollisuutta jäädä kotiin vaikka mieli tekisi. Lapsi ei onneksi vielä tarvitse mennä kotia kauemmas hoitoon.
Tosi ristiriitaista kun lasta kehotetaan hoitamaan kolme vuotiaaksi kotona, mutta tuo raha ei juurikaan siihen kannusta. Enkä nyt meinaa että pitäisi kaikki mahdolliset tuet saada, mutta ei tuolla ja 400 euron opintotuella vain elä.
Olisin sen avulla varmaan ollut vielä vuoden pidempään kotona. Nyt vein 1,5-vuotiaan ja 3-vuotiaan hoitoon. Mikä tuntuu vieläkin pahalta
pari sataa enemmän edes. Ei toivoa, että tuolla rahalla pystyy kotona olemaan ja kolme lasta ruokkimaan ja laskut maksamaan ja ne lainat...
ap
Kotihoidontukea saan neljästä lapsestani noin 500e, tästä summasta menee vielä verot. Tiukkaa tekee, mutta meille se on arvovalinta.
meillä on jo asuminenkin niin kallista, etten usko rahojen riittävän mitenkään :(
ap
Kyllä lähtökohta lapsen hankinnalle ja hoitamiselle pitää edelleen olla se, että vanhemmilla on siihen varaa. Jos ei ole, ei hankita lapsia - ainakaan niin montaa.
Minua inhottaa ihmiset, jotka odottavat, että yhteiskunnan velvollisuus on elättää heitä ja heidän lapsiaan ja valitetaan liian pienistä tuista. On hienoa, että meillä kotonaoloa ylipäätään tuetaan. Monessa maassa menetetään se työpaikka samalla. Meillä ei. Monessa maassa ei saada senttiäkään. Meillä saa.
Hankitaan sen verran lapsia, kun on varaa eikä kitistä siitä, että ollaan kuitenkin etuoikeutettu kansa, josta pidetään aika esimerkillisesti huolta, kun verrataan useimpiin maihin maailmassa.
Kyllä lähtökohta lapsen hankinnalle ja hoitamiselle pitää edelleen olla se, että vanhemmilla on siihen varaa. Jos ei ole, ei hankita lapsia - ainakaan niin montaa. Minua inhottaa ihmiset, jotka odottavat, että yhteiskunnan velvollisuus on elättää heitä ja heidän lapsiaan ja valitetaan liian pienistä tuista. On hienoa, että meillä kotonaoloa ylipäätään tuetaan. Monessa maassa menetetään se työpaikka samalla. Meillä ei. Monessa maassa ei saada senttiäkään. Meillä saa. Hankitaan sen verran lapsia, kun on varaa eikä kitistä siitä, että ollaan kuitenkin etuoikeutettu kansa, josta pidetään aika esimerkillisesti huolta, kun verrataan useimpiin maihin maailmassa.
500 euroa täysin ilmaista rahaa kuukaudessa on sitä paitsi PALJON. Ja ne "lainat" ja "laskut" ovat kyllä ihan itse aiheutettuja.
Abortoidako sitten pitäisi jos ei aivan ole suunnitelmissa se lapsi vielä ollut?
Yhden lapsen menettäneenä tämä lapsi minulle kuitenkin on TODELLA arvokas ja rakas!
Ja vaikka raskauden alussa totesimme pärjäävämme taloudellisesti hyvin siihen asti että mies valmistuu, ei elämä menekään aina niin kuin suunnittelee.
3
Kyllä lähtökohta lapsen hankinnalle ja hoitamiselle pitää edelleen olla se, että vanhemmilla on siihen varaa. Jos ei ole, ei hankita lapsia - ainakaan niin montaa.
Minua inhottaa ihmiset, jotka odottavat, että yhteiskunnan velvollisuus on elättää heitä ja heidän lapsiaan ja valitetaan liian pienistä tuista. On hienoa, että meillä kotonaoloa ylipäätään tuetaan. Monessa maassa menetetään se työpaikka samalla. Meillä ei. Monessa maassa ei saada senttiäkään. Meillä saa.
Hankitaan sen verran lapsia, kun on varaa eikä kitistä siitä, että ollaan kuitenkin etuoikeutettu kansa, josta pidetään aika esimerkillisesti huolta, kun verrataan useimpiin maihin maailmassa.
Kyllä lähtökohta lapsen hankinnalle ja hoitamiselle pitää edelleen olla se, että vanhemmilla on siihen varaa. Jos ei ole, ei hankita lapsia - ainakaan niin montaa. Minua inhottaa ihmiset, jotka odottavat, että yhteiskunnan velvollisuus on elättää heitä ja heidän lapsiaan ja valitetaan liian pienistä tuista. On hienoa, että meillä kotonaoloa ylipäätään tuetaan. Monessa maassa menetetään se työpaikka samalla. Meillä ei. Monessa maassa ei saada senttiäkään. Meillä saa. Hankitaan sen verran lapsia, kun on varaa eikä kitistä siitä, että ollaan kuitenkin etuoikeutettu kansa, josta pidetään aika esimerkillisesti huolta, kun verrataan useimpiin maihin maailmassa.
Olkaa oikeasti kiitollisia että tulee "edes" se 550 euroa! Ja sekin tulee mm. meidän työssäkäyvien ÄITIEN (meilläkin on pieniä lapsia) verorahoista.
Lasten kasvattaminen on etuoikeus, ei työ. Ja Suomessa on hieno mahdollisuus äitiys- ja vanhempainvapaaseen puhumattakaan hoitovapaasta, ilman että menettää työpaikan. Ja siltä ajalta saa vielä rahaa!
Minä tiesin sen että ei ole varaa jäädä kotiin pitkäksi aikaa, joten säästimme ennakkoon sen verran että pystyin olemaan jonkin aikaa hoitovapaalla. En kauaa, mutta edes vähän.
Totta mooses minäkin olisin mieluummin kotona lasten kanssa, mutta ei ole lottovoittoa eikä riittävän hyvätuloista miestä. Mutta sellaista se on. Jokainen elää varojensa mukaan. Suomessa on todella hyvät etuudet, joten lopettakaa nyt ihan oikeasti tuo valittaminen...
Abortoidako sitten pitäisi jos ei aivan ole suunnitelmissa se lapsi vielä ollut? Yhden lapsen menettäneenä tämä lapsi minulle kuitenkin on TODELLA arvokas ja rakas! Ja vaikka raskauden alussa totesimme pärjäävämme taloudellisesti hyvin siihen asti että mies valmistuu, ei elämä menekään aina niin kuin suunnittelee. 3
Mutta niillä korteilla pelataan mitkä tulee. Ei kukaan pyydä abortoimaan, ei tietenkään. Ja saathan äitiyspäivärahaa ja vanhempainrahaa siinä kuin kaikki muutkin. Sitten pitää niiden omien korttien mukaan valita, jääkö kotiin (jos on rahaa) vai palaako töihin. Mikä juttu tämä oikein oli?
Mutta niin on lapsetkin rakkaudella tehtyjä ja saatuja! Rahat riittävät kyllä töissä käydessä ja mieli teki nyt vaan nurista vähän. En odota yhteiskunnan elättävän, mutta kun se raha ei kuitenkaan ihan puissa kasva.. Pitää keksiä jotain, jotta voisin jäädä kotiin vielä kesän jälkeen...
mitäköhän on työmarkkinatuki tällähetkellä? ei paljon enempää.....
meillä ei saan kuntalisää laisinkaan, joten teen ½ työaikaa ja hoidan lapsen kotona niin.. olen siis yleensä töissä kun toiset on vapaalla. kaikkea ei vaan voi saada.
en saa kuntalisää, enkä edes sisaruskorotusta joten hoitotuki on sen 319e (menikö oikein)?
Ja minusta se on PALJON.
Yhteiskunnan ei pidäkään tukea ja kannustaa naisia kotiin, vaan kannustaa naisia työelämään. Nyt kun olen itse kotona sihen asti että lapsi on 2v, niin olin itse etukäteen SÄÄSTÄNYT koko raskausajan ja äitiysvapaan ajan kuukausittain rahaa jolla voin hoitaa lastani kotona.
Lisäksi yhteiskunnan kannalta kaikki äidit eivät voi jäädä kotiin. Itse työssä ollessani, maksan veroja joka kuukausi yli 2000e yhteiskunnalle. Kyllä yhteiskunnan kannalta on kannattavampaa pitää minua töissä (ja lapsen päivähoitopaikka kunnalla ei maksa niin paljon kuin mitä minä veroina tuotan).
Ylipäätään olisi suotavaa että lapsen hoito rahoitetaan itse, ja jos siihen ei ole varaa niin sitten ei tehdä niitä lapsia. Tiedän että kuulostaa tylyltä, mutta yhteiskunnassa ei voi olla vapaamatkustajia määrättömästi.
Minusta tuo 300e on jo tosi paljon, useimmissa maissa ei ole MITÄÄN tukea. Ja tosiaan tuohon pitää laskea vielä lapsilisät päälle, minusta se on hurja summa vastikkeetonta tukea yhteiskunnalta,eli olen itse todella tyytyväinen.
meillä ei saan kuntalisää laisinkaan, joten teen ½ työaikaa ja hoidan lapsen kotona niin.. olen siis yleensä töissä kun toiset on vapaalla. kaikkea ei vaan voi saada.
Juuri ajattelin, jos osa-aikaista tekisin sitten... Miten se vaikuttaa tukiin?
ap
On niissäkin ihan mukavasti pienestä palkasta maksettavaa =)
yhteiskunnalle huomattavasi enemmän per lapsi, kuin mitkään kotihoidontuet ja kuntalisät yhteenlaskettuna. Ja suurimmissakin tuloluokissa päivähoitomaksut kattaa vain murto-osan päivähoidon todellisista kustannuksista. Maksaa ne kotiäitien työssä käyvät puolisotkin veroissaan myös päivähoidon ylläpitoa.
Monissa maissa äitiysloma on kuule 4 kuukautta, tuki sen jälkeen 0 euroa.
Ei luulisi ihan yllätyksenä tulevan, että kotihoidon tuki on noin pieni. Itse ainakin tarkistin asian jo ennen lapsen "tekemistä" ja säästin etukäteen rahaa, että voin olla pidempään kotona. Ja lainan voi laittaa lyhennysvapaalle tai tehdä muita järjestelyjä (esim. osa-aikatyö iltaisin/viikonloppuisin). Jos lapsi tulee yllätyksenä eikä yhtään ehdi varautua, niin sitten on vaan mentävä töihin. Elämä on.
En vaan tajua ihmisiä, jotka ei suunnittele elämää yhtään tähä hetkeä pidemmälle.
keksit jonkun keinon, jolla pidentää kotonaoloaikaa. Mutta oikeasti, mä en voi nyt olla aito av-mamman tyyliin ihmettelemättä, että miten kh-tuen määrä voi tulla yllätyksenä? Siis jos on viimeiseksi suunniteltu lapsi ja halu olla hänen kanssaan pitempään kotona ja asumiskulutkin ovat tiedossa niin miten se, että joutuukin menemään töihin, voi valjeta vasta siinä vaiheessa kun vanhempainrahakausi loppuu?
meillä ei saan kuntalisää laisinkaan, joten teen ½ työaikaa ja hoidan lapsen kotona niin.. olen siis yleensä töissä kun toiset on vapaalla. kaikkea ei vaan voi saada.Juuri ajattelin, jos osa-aikaista tekisin sitten... Miten se vaikuttaa tukiin?
ap
No tuohan on jo hyvin. Monissa kunnissa ei makseta kuntalisää lainkaan.