Miksi lääkäri suositteli lopettamaan imetyksen (vauva 8kk) eikä antamaan lisämaitoa?
Vauva on kasvanut pituutta normaalisti mutta paino oli tippunut pikkuisen tod. näköisesti flunssan takia. Lääkäri ei puhunut mitään lisämaidon antamisesta vaan pyysi harkitsemaan imettämisen lopettamista. Miksi lisämaito ei riitä? En haluaisi vielä lopettaa imettämistä.
Kommentit (27)
Mitään lisämaitoa ei myöskään tuonikäiselle enää tarvi alkaa antaa. Jos lapsi on kasvanut tähän asti maidollasi, ei ole mitään syytä, miksi ei kasvaisi nytkin.
Tehosta imetystä ja kiinteitä, sillä se menee. Kukaan ei voi sun puolesta päättää imetyksen kestoa.
Moni vieroittaa vauvansa tässä iässä ikään kuin vähän vahingossa lisäämällä kiinteiden määrää, jolloin vauva ei ole niin innokas rinnalla.
Jos ei halua vieroittaa vielä ja sen vaara näyttää uhkaavan, kannattaa imettää ennen kiinteitä.
Lapsen "luonnollinen" vieroittumisikä on jossain neljän vuoden tienoilla.
imetyksen luonnollinen lopettamisikä on juuri tuossa 8-10 kk iässä. Monesti vauvat itse lopettelevat rinnan imemisen tuossa iässä.
Lähes pelkällä imetyksellä mentiin ja vauva painoi 10230g ja oli 73,6cm pitkä. Tuntuu naurettavalle tuo lääkärin pyyntö lopettaa imetys. Nyt tyttö on 1v 2kk ja painaa 12 kiloa ja tavallinen ruoka uppoaa jo paremmin. Imetän vielä.
Ihan oman tuntemuksien mukaan, ei sen mukaan mitä lääkärit sanoo. Lääkärit eivät aina ole oikeassa eikä niitä tarvii kuunnella.
Meillä lapsen painossa tapahtui notkahdus tuossa vuoden iässä ja syynä oli varmaan lähinnä se, että noudatin liian tarkasti saamiani ruokintaohjeita. Minulle oli sanottu/ olin lukenut, että alle vuoden ikäinen tarvitsee vain ruokalusikallisen lihaa vuorokaudessa, muu voi rasittaa maksaa (tms.). Minä sitten kiltisti toteutin tätä ja annoin lapselle toisella pääaterialla tyyliin yhden lihapullan ja toinen oli sitten ihan vain kasvissosetta.
Tämän neuvolakäynnin jälkeen saimme sitten ajan painokontrolliin ja lapsen ruoka muuttui energiatiuhemmaksi ja lapsi sai sitten lihaakin toisessa suhteessa kasvissoseisiin. Eihän tästä nyt mitään isoa vahinkoa päässyt tapahtumaan ja paino saatiin taas kirimään näin yksinkertaisesti.
En todellakaan aio lopettaa imetystä mutta kyllä pisti ihmetyttämään ko. lääkäri. Ja varmasti th:kin hämmästyy kunhan ollaan ens kerralla puheissa.
ap
En väittänyt, että tieto on faktaa, kerroin vain, että lääkärillä voi olla tuo tieto. Oli se sitten virheellinen tai ei. Jostakin olen tiedon kuullut mutta en tiedä onko siin perää. Kunhan kirjoitin.