Konkreettisi inkkejä ulkomaille muuttamisesta? Unelmana on...
Olisin koska vain valmis vaihtamaan suomalaisittaisn hyvät, johtotason työpaikkamme ja ison omakotitalomme lämpimämpään ilmastoon! Antakaa vinkkejä erityisesti USA:an muutosta.
Muutama opiskeluvuosi siellä on takana, sekä turistikäyntejä, mutta ei vakiasumista lasten kanssa. Eli USA sekä kaukoidän lämpimät kohteet, miksei myös keski-eurooppa-vinkkejä kaivataan!
Mistä kannattaa aloittaa? Jne... Uskon että työpaikat saatuamme meidän tulotaso olisi nykyistä niin paljon korkeampi, että voisimme vierailla Suomen rakkaillamme säännöllisesti, ehkäpä useammin kuin nyt, toiselta paikkakunnalta.
Uskon mys että olisin "mukavampi" ihmisenä läpimämmässä ilmanalassa, täällä tuntuu, ettei hengenheimolaisia löydy mistään, kaikki vaan narisee. Itse olen enemmän näe/koe/uskalla-tyyppiä ja muutama vuosi vielä täällä pimeässä ja kylmässä tekee minusta ahdistuneen ja katkeran! PLEASE, auttakaa mua aloittamaan aurinkoisempi elämä positiivisemmassa ilmapiirissä.
Kiitos!
Kommentit (35)
Minulla se paperisota on jo kaukana takana joten kylla tunnen USAn virastot.
siinä tapauksessa sorry, omat kokemukseni konsulaateista yms. virastoista on ainostaan huonoja koska usein ei tiedetä mitä mun kanssa pitäis tehdä... "What is this? I've never seen this before.. " blah! Kerran joku taliaivo alkoi riitelemään fi-en käännöksestä, koska mulla oli kaksikielinen ote maistraatista jossa luki "huoltaja-guardian", ja vaikka hän ei osaanut suomea alkoi sitten väittää, että käännös on väärin... hmm! Mielenkiintoisia asioita on kyllä tullut vastaan. No ok, SS office oli ammattitaioitoinen nainen kun hain numeroa. DMV on kanssa ihan ehdoton painajainen joka kerta!! Tosin DMV taitaa kaikille olla painajainen :-p
kun kohdallesi on sattunut noin monta 'taliaivoa'.
Pitihan sinun edellisessa viestissasikin paasta vahan napayttamaan ja osoittamaan omaa erinomaisuuttasi.
Minulla on aivan toisenlaiset kokemukset, Taalla osataan ajatella maalaisjarjella toisin kuin Suomessa missa mennaan lain viimeisen pisteen mukaan. DMV:ssakaan ei ole ollut mitaan vaikeuksia, painvastoin.
vierailua saattaa rajoittaa aika tehokkaasti se, että todella harvassa maassa Euroopan ulkopuolisessa maassa on niin hitosti lomia kuin Suomessa. Itse asun Sveitsissä ja peruslomat on täällä 20 päivää vuodessa.
USA:ssa useimmat ystäväni paahtaa 3 viikon vuosilomilla. Sairaslomaedut on myös monilla todella nihkeät. Yhdelläkin kaverilla on vuodessa oikeus 7 sairaspäivään, jos tulee enemmän, niin menee vuosilomapäiviä.
Eiköhän teidän kannattaisi alkaa edistää projektianne työnhaun kautta. Miehelläsi varmaan paremmat mahdollisuudet työllistyä, joten hän vaan hakemuksia pistämään lämpimiin maihin.
I have no patience for ignorance. Jos en aina silloin tällöin vänkäisi ihmisten kanssa olisi monta asiaa jota en olisi saanut vaikka olisin niihin oikeutettu. Hyvä jos hommat toimii kuin unelma siellä jossain; itse en halua olla joku human roadkill vaikka jonkun mielestä se asenne ei sitten ihan seesteisin olisikaan. Ja ihan viimeisksi halusin sanoa että voi kun oikein lämmittää mieltä tuo - ah niin kotoinen - suomalainen, vähättelevä ja vihamielinen asenne, tuli ihan ikävä! Joku sanoi kerran täällä palstalla, `voit viedä tytön pois Suomesta, mutta et Suomea tytöstä` [tms] - erittäin kuvaava ilmaisu. I'm done talking to you now.
Ehka omassa asenteessasi on jotain vikaa
Pitihan sinun edellisessa viestissasikin paasta vahan napayttamaan ja osoittamaan omaa erinomaisuuttasi.
Minulla on aivan toisenlaiset kokemukset, Taalla osataan ajatella maalaisjarjella toisin kuin Suomessa missa mennaan lain viimeisen pisteen mukaan. DMV:ssakaan ei ole ollut mitaan vaikeuksia, painvastoin.
Ei kannata yrittaa, ellei ole jo tyopaikka tiedossa
mutta silti et tiedä että nämä netin keskustelupalstat ovat hyviä paikkoja kysellä ihmisten omia kokemuksia eri asioista. Lukemista illalle kun ei silloin suurlähetystöönkään mennä kyselemään asioita.
Olisin koska vain valmis vaihtamaan suomalaisittaisn hyvät, johtotason työpaikkamme ja ison omakotitalomme lämpimämpään ilmastoon! Antakaa vinkkejä erityisesti USA:an muutosta. Muutama opiskeluvuosi siellä on takana, sekä turistikäyntejä, mutta ei vakiasumista lasten kanssa. Eli USA sekä kaukoidän lämpimät kohteet, miksei myös keski-eurooppa-vinkkejä kaivataan! Mistä kannattaa aloittaa? Jne... Uskon että työpaikat saatuamme meidän tulotaso olisi nykyistä niin paljon korkeampi, että voisimme vierailla Suomen rakkaillamme säännöllisesti, ehkäpä useammin kuin nyt, toiselta paikkakunnalta. Uskon mys että olisin "mukavampi" ihmisenä läpimämmässä ilmanalassa, täällä tuntuu, ettei hengenheimolaisia löydy mistään, kaikki vaan narisee. Itse olen enemmän näe/koe/uskalla-tyyppiä ja muutama vuosi vielä täällä pimeässä ja kylmässä tekee minusta ahdistuneen ja katkeran! PLEASE, auttakaa mua aloittamaan aurinkoisempi elämä positiivisemmassa ilmapiirissä. Kiitos!
ja opiskellutkin USAssa mutta ei tullut mieleen etta USAn suurlahetystosta saisit asianmukaista tietoa, pitaa kalastella vinkkeja av:lla.
No, kyllahan ne suomimammat kaiken tietaa.
kerran vittuillaan lentokentilläkin.
siinä tapauksessa sorry, omat kokemukseni konsulaateista yms. virastoista on ainostaan huonoja koska usein ei tiedetä mitä mun kanssa pitäis tehdä... "What is this? I've never seen this before.. " blah! Kerran joku taliaivo alkoi riitelemään fi-en käännöksestä, koska mulla oli kaksikielinen ote maistraatista jossa luki "huoltaja-guardian", ja vaikka hän ei osaanut suomea alkoi sitten väittää, että käännös on väärin... hmm! Mielenkiintoisia asioita on kyllä tullut vastaan. No ok, SS office oli ammattitaioitoinen nainen kun hain numeroa. DMV on kanssa ihan ehdoton painajainen joka kerta!! Tosin DMV taitaa kaikille olla painajainen :-p
Heippa Ap, mielenkiintoinen ketju, joka tosin yllätys, yllätys lähti sivuraiteille. Niin suomalaista että ;)
Oletteko saaneet asiaan edistystä? Itseäni kiinnostaisi myös asuminen ulkomailla, mutta ollaan ihan tavan duunareita, mies yrittäjä ja itse vasta opiskelen sh:ksi. Tosin Eu:n sisällähän minullakin on hyvä mahdollisuudet työllistyä.
Olen itse asunut kuutisen vuotta Englannissa ja pari vuotta Portugalissa. Mosambik kiinnostaisi kielen takia, voi olla että haen jotain Kepan työtä sieltä. Meillä on neljä lasta, joten onhan tämä todella iso muutos, etenkin kun kaksi on jo alakoululaisia.
Varmaan jostain expat-sivustoilta löydät enemmän tietoa. Jännää miten vähätteleviä kommentteja täältä sait, joillekin tosiaankin arka paikka että uskaltaa tavoitella haaveitaan.
Go for it!
Siis miten tuo käytännössä hankitaan? Mikä tuo sponsori sitten on? Onko yksityinen henkilö vai firma? Miten helposti sellaisen saa ja millä perusteilla?
Auttakaa pliis kun näinkin paljon olette tietäneet!
Onko sinulla samanlaisia ajatuksia kuin tässä videossa? Tässä lauletaan juurikin tuosta New Yorkin synkkyydestä ja kylmästä. Mietipä siis vielä kerran mitä haluat
Olisin koska vain valmis vaihtamaan suomalaisittaisn hyvät, johtotason työpaikkamme ja ison omakotitalomme lämpimämpään ilmastoon! Antakaa vinkkejä erityisesti USA:an muutosta. Muutama opiskeluvuosi siellä on takana, sekä turistikäyntejä, mutta ei vakiasumista lasten kanssa. Eli USA sekä kaukoidän lämpimät kohteet, miksei myös keski-eurooppa-vinkkejä kaivataan! Mistä kannattaa aloittaa? Jne... Uskon että työpaikat saatuamme meidän tulotaso olisi nykyistä niin paljon korkeampi, että voisimme vierailla Suomen rakkaillamme säännöllisesti, ehkäpä useammin kuin nyt, toiselta paikkakunnalta. Uskon mys että olisin "mukavampi" ihmisenä läpimämmässä ilmanalassa, täällä tuntuu, ettei hengenheimolaisia löydy mistään, kaikki vaan narisee. Itse olen enemmän näe/koe/uskalla-tyyppiä ja muutama vuosi vielä täällä pimeässä ja kylmässä tekee minusta ahdistuneen ja katkeran! PLEASE, auttakaa mua aloittamaan aurinkoisempi elämä positiivisemmassa ilmapiirissä. Kiitos!
ja opiskellutkin USAssa mutta ei tullut mieleen etta USAn suurlahetystosta saisit asianmukaista tietoa, pitaa kalastella vinkkeja av:lla.
Valitse sellainen maa josta on mahdollista lentää suomeen viikonlopuksi käymään. Vuosien poissaolon jälkeen alkaa muuten kiukuttaan kun täytyy varata enemmän aina lomaa jos haluaa suomeen. Tai niin mulla ainakin kävi...
koska jos sinulla ei ole tarvittavia papereita, niin 'exit on sitten tonne päin, tule takaisin sitten kun on ne paperit'.
Sponsori on se joka on tavallaan vastuussa sinusta maahanmuutajana, esim. puoliso tai yritys joka sinut palkaa. Mutta mitä tarvitset sitä lupaa varten, riippuu siitä millaista lupaa sinulla on mahdollisuus hakea. Mitä nyt olet AP sanonut tähän mennessä taitaa se lotto olla ainoa väylä tällä hetkellä.
Asiasta kolmanteen, AP tosi tärkeetä on olla hyvä kielitaito. Sun koulutusta ja työkokemusta ei välttämättä osata ymmärtää täällä, koska koulusysteemi on ei ja Suomi on monelle tuntematon paikka. Todennäköidesti joudut jonkunlaista takapakkia ottamaan uralla ennen kuin onnistut rakentamaan itsellesi 'credentials' jotka sitten paikallisetki ymmärtää. Natiivit on aina epäluuloisia ulkomaalaisia ansiota kohtaan; esim AV palstan mukaan USAn yliopistot on ihan pilipalikouluja tms. Mutta sitten pitää vaan sinnikäästi tehdä työtä sen etten että pääsee täällä eteenpäin, maahanmuutto on vain se ensimmäinen askel ja tosityö alkaa sen jälkeen.
Minulle USA on ollut hyvä paikka, saan hengittää vapaasti olematta kusipää; yrittää ja menestyä akateemisti ja ei tarvitse häpeillä sitä että osaan asioita paremmin kuin monet muut. Tämä on minulle ehdottomasti koti ja tänä vuonna saan hakea kansalaisuutta; ihanaa. Siitä kun ensikertaa mietin tänne muuttoa on nyt 13 vuotta joten varaudu siihen että pitää olla kärsivällinen kun sitä Amerikkalaista unelmaa tavoittelee.
itse olen muutanut kahdesti. ensin euroopassa ja sitten hong kongiin. molemmat aiheutti suuria kipuiluja ja hong kongiin en kotiutunut ollenkaan. eurooppa on minun henkinen kotini, mutta ei suomi. paras ohje jonka voin antaa on etta pitaa olla tosi aktiivinen heti alusta alkaen etta saa uuden ystavapiirin ja suhteet toimimaan, ilman niita ei ole mitaan.
ja opiskellutkin USAssa mutta ei tullut mieleen etta USAn suurlahetystosta saisit asianmukaista tietoa, pitaa kalastella vinkkeja av:lla. No, kyllahan ne suomimammat kaiken tietaa.
koska jos sinulla ei ole tarvittavia papereita, niin 'exit on sitten tonne päin, tule takaisin sitten kun on ne paperit'. Sponsori on se joka on tavallaan vastuussa sinusta maahanmuutajana, esim. puoliso tai yritys joka sinut palkaa. Mutta mitä tarvitset sitä lupaa varten, riippuu siitä millaista lupaa sinulla on mahdollisuus hakea. Mitä nyt olet AP sanonut tähän mennessä taitaa se lotto olla ainoa väylä tällä hetkellä. Asiasta kolmanteen, AP tosi tärkeetä on olla hyvä kielitaito. Sun koulutusta ja työkokemusta ei välttämättä osata ymmärtää täällä, koska koulusysteemi on ei ja Suomi on monelle tuntematon paikka. Todennäköidesti joudut jonkunlaista takapakkia ottamaan uralla ennen kuin onnistut rakentamaan itsellesi 'credentials' jotka sitten paikallisetki ymmärtää. Natiivit on aina epäluuloisia ulkomaalaisia ansiota kohtaan; esim AV palstan mukaan USAn yliopistot on ihan pilipalikouluja tms. Mutta sitten pitää vaan sinnikäästi tehdä työtä sen etten että pääsee täällä eteenpäin, maahanmuutto on vain se ensimmäinen askel ja tosityö alkaa sen jälkeen. Minulle USA on ollut hyvä paikka, saan hengittää vapaasti olematta kusipää; yrittää ja menestyä akateemisti ja ei tarvitse häpeillä sitä että osaan asioita paremmin kuin monet muut. Tämä on minulle ehdottomasti koti ja tänä vuonna saan hakea kansalaisuutta; ihanaa. Siitä kun ensikertaa mietin tänne muuttoa on nyt 13 vuotta joten varaudu siihen että pitää olla kärsivällinen kun sitä Amerikkalaista unelmaa tavoittelee.