Miten ihmeessä kuvittelette, että lapsenne ovat teidän vanhuuden seuranne?
siis meinaatteko tosiaan että teidän lapsenne käyvät teillä edes viikottain kun olette vanhuksia. Jestas mitä ajatusmaailmaa.
Kommentit (12)
Siksi muutankin piakkoin takaisin kotikonnuille. Äitinikin hoisi appeaan, kun appi oli vanha ja sairas, ja oli muuten ainoa joka kävi appea säännöllisesti katsomassa.
Toivon, että ap on provo. Jokainen tavallinen ihminen ymmärtää, miten suuri voimavara vanhukselle vierailevat sukulaiset ja tuttavat ovat.
mieheni käy. Nytkin serkukset on mummulassa leikkimässä.
Toisille perhe on tärkeämpi ja voidaanhan me vaikk räjähtää kaikki huomenna?
ja omat lapseni opettanut samaan, niin kyllä mä oikeastaan oletan, että joku minuakin käy välillä vilkaisemassa.
paikkakunnalla aikuisena. Täällä ei ole työpaikkoja.
sorry, en seuraa tätä sivua 24/7 niinkun jotku ilmeisesti sit tekee??
oletan, että joku minuakin käy välillä vilkaisemassa.
Mutta onko se lastesi velvollisuus?
siis meinaatteko tosiaan että teidän lapsenne käyvät teillä edes viikottain kun olette vanhuksia. Jestas mitä ajatusmaailmaa.
Kävinhän itsekin oman mummini luona viikoittain kuolemaansa asti, ja nyt ollaan perheeni ja miehen perheen kanssa tekemisissä viikottain koko ajan. Olen myös valmis heitä tiettyyn rajaan asti päivittäin auttamaan jos ja kun ikä sitä alkaa vaatia. Omaishoitajaksi sen sijaan tuskin ryhdyn.
Mutta yleensä se menee niin, että siten makaa kuin petaa. Jos perhe elelee vain omassa ydinperhekuplassaan ja isovanhemmat ( erityisesti appivanhemmat) koetaan vain ikäväksi taakaksi, niin lapsetkin varmasti tämän mallin oppivat ja mielellään sulkevat aikanaan omat vanhempansa pois perheestään.
Lisättäköön nyt vielä, että meillä kukaan ei päsmäröi suuntaan tai toiseen, eikä mun tai miehen vanhemmilla ole tarvetta yrittää määräillä lastensa elämää tai lastenlasten kasvatusta tms. Joten hyvin menee ja mukavaa on kaikilla.
Niin eikä kenenkään tarvitse nääntyä taakkojensa alle, nyt kun meillä on ruuhkavuodet pahimmillaan, isovanhemmat auttavat ihanasti, ja kun ne ovat meiltä ohi ja he kenties apua enemmän tulevat tarvitsemaan, olemme valmiit heitä auttamaan.
oletan, että joku minuakin käy välillä vilkaisemassa.
Mutta onko se lastesi velvollisuus?
Eihän kukaan voi pakottaa toista hoitamaan itseään tai vierailemaan luonaan. Se on selvä juttu. Ei ketään voi pakottaa esim. asumaan samalla paikkakunnalla missä itse asuu vain sen takia, että itsellä olisi seuraa.
Mutta kyllä mä ainakin ajattelen, että se on mun velvollisuus pitää huolta omista vanhemmistani ja appivanhemmistani, jos ja kun nämä jossain vaiheessa apua tarvitsevat. Ja ihan siksi, että hekin ovat minua paljon auttaneet.
Onko se paha asia? Ei mielestäni. Ja niin toivon omien lastenkin ajattelevan. Että on luonnollista pitää omista perheenjäsenistä huolta kehdosta hautaan.
mun mielestä on kyllä aika tyhmää olettaa että niiden lasten pitäis sit tulla melkein joka viikonloppu käymään. Mun äiti on vähän sellanen ja mun mielestä se on meille aika iso rasite.. Kun tosiaan joskus haluaa olla vaan kotona viikonloput tai on muuta menoa.
ja esim mun isovanhemmat on maalta, molemmat vanhemmista on muuttanu Helsinkiin töihin kun olivat nuoria niin ainakin itse ovat asuneet monien satojen km päässä vanhemmistaan.. Milloin luonnolisestikin on nähny vaan muutamia kertoja vuodessa.
ainakaan omille lapsille ei kannata esittää mitään vaatimuksia että niin ja niin usein tulet käymään, se on oikeasti enemmänkin rasite. Pitää olla vapaus valita menonsa
Suomalaiset ovat kyllä aika sinisilmäisiä. Mitenhän ne verot maksetaan, joilla maksetaan koulutus ym. kun ulkomaankauppa ei kulje, valtio takaa muiden maiden lainoja jne.?
Mitenhän ne kunnalliset palvelut, kun maassa on kohta muutama jättikunta?
Miten eläkkeet, onko todellakin eläkkeitä vielä maksettavaksi kun se aika koittaa?
Ennustan, että muutamien vuosien aikana nähdään ilmaisten palvelujen alasajo. Alkusoittona tälle esimerkiksi lääkkeiden kela-korvauksien omavastuun korotus.
Ei voida pitää näillä tuloilla yllä onnelaa, jossa lapset voidaan viedä päivähoitoon ja itse lorvitaan kotona. Tai lapsille syötetään ilmainen kouluruoka. Voidaan opiskella yliopistossa parikymmentäkin vuotta valmistumatta miksikään. Pidetään yllä tiestä ja rautatiet alueille, jossa asuu muutama ihminen.
en kuvittele mitään, enkä edes jaksa ajatella sinne asti.
Hyvää illanjatkoa myös sinulle :)