Miten saada itsetunto kohdilleen?
Mulla on älyttömän huono itsetunto, olen vieraiden ihmisten seurassa ujo ja välillä tuntuu, että hyvä kun silmiin uskallan katsoa. Small talk on painajaista, en keksi mitään sanottavaa ja muutenkin olen aika introvertti. Mietin usein mitä muut minusta ajattelevat ja häpeän jälkeenpäin sanomisiani ja murehdin niitä liiankin pitkään. Välillä tuntuu, että minusta ei varmaan moni oikeasti pidä ja punastelen hämmentyneenä jos joku sattuu kehumaan. Häpeilen myös vartaloani ja esim. julkisissa saunoissa yritän peitellä sitä. Taustalla varmaan mm. koulukiusaaminen teini-iässä ulkonäköön liittyen ja myöhemmät pettymykset parisuhteissa. Odotan nyt esikoistani ja pelkään, että siirrän huonon itsetuntoni myös hänen käytökseensä ja sitä en tietenkään haluaisi. Miten tästä pikkuhiljaa saisi aikuistuttua ja hyväksyttyä itsensä tällaisenaan!?
Kommentit (5)
niin mene hyvälle terapeutille työstämään asiaasi. Yksin et ehkä siihen pysty.
mutta huomioni kiinnitti tuo kun kirjoitit, että hyvä kun uskallat ihmisiä silmiin katsoa. Liioitteletko yhtään? Nimittäin ujouttahan on Suomi pullollaan, mutta aika harvoin näkee sellaista ettei uskalla katsoa silmiin. Itsenikin luokittelen ujoksi, mutta silmiin katson ihan sujuvasti kaikkia.
Olet päätynyt kuitenkin naimisiinkin? Sekään ei ole edes mahdollista jos on äärettömän ujo.
Kiitos vastanneille. Olen työelämässä, opiskelen samalla ja harrastan liikuntaa säännöllisesti. Vastauksena hänelle, joka tätä pohti... Tuo silmiin katsominen, se oli kieltämättä hieman kärjistetysti ilmaistu. Lähinnä tarkoitin sillä sitä, että usein tuntemattomien kanssa tunnen itseni aika vaivautuneeksi ja en mielellään hakeudu ehkä juttusille ns. vieraiden kanssa. Pelkään paljastavani elämästäni kipeitä asioita ja ehkä kuvittelen niiden näkyvän "päältä". Kirjoituksestani korostui ilmeisesti liikaa tuo ujous, se ei ole ollut kuitenkaan pointtini vaan se, että todella haluaisin päästä eroon tästä hemmetin ongelmasta. Kävin keskustelemassa muutama vuosi sitten psykologin kanssa, mutta siitä nyt ei paljon apua ollut.
Olet päätynyt kuitenkin naimisiinkin? Sekään ei ole edes mahdollista jos on äärettömän ujo.
Niin en näe tuota mahdottomana.
Yleensäkin biologinen vietti on melko vahva ja se ajaa monia eteenpäin huomaamattaan.
Siksi myös ujommatkin pariutuvat.
kun arvaan:
et ole työelämässä, et harrasta liikuntaa etkä paljon muutakaan, valitset aina vaihtoehdoksi jäädä kotiin jos joku pyytää sua jonnekin