Auttakaa pliis supistuksista!!
Sellaiset supistukset, joista pitäisi huolestua (nyt rv26), millaisia ovat? Muistuttavatko synnytyssupistuksia, vai ovatko vaan kohdun kiristymistuntemuksia? Tätä tietoa en ole mistään löytänyt/saanut. Olen synnyttänyt ja tiedän millaisia ovat tositoimen supistukset, mutta kovettumisista en nyt sitten tiedäkään, ovatko ne vaarallisia? Ekassa raskaudessani niitä ei ollut.
Kommentit (4)
Jos sulla ei ole tulehdusta (oireetonta hiivaa tai virtsatietulehdusta) eikä supistukset varsinaisesti satu eivätkä tule säännöllisesti, ne on yleensä vaarattomia.
Vatsa voi kovettua kivikovaksi esim. kun nousee istumasta/sängyltä, kävelee reippaasti tms.
Yhtäkkiä saattaa vetäistä mahan ihan kovaksi, mut menee hetkessä ohi. Tällä hetkellä olen rv21 ja kyllä niitä silloin tällöin tuntuu. Mulle sanottiin neuvolasta, että vaarattomia ovat, kohtu vaan harjoittelee tositoimia varten. Sitten jos maha jää kovaksi ja ei supistus laukea, niin sitten pitää ottaa yhteyttä.
alapäätä vihlovista ja jomottavista(mitä tulee kun kohdunsuu aukeaa), tai sitten ihan niistä kipeää tekevistä supistuksista jotka eivät mene itsekseen ohi.
Sellaiset kohdun kovettumiset ja napakammatkin lyhyet puristukset lienee ihan normaaleja, ainakin itselläni on niitä ollut varsinkin toisessa raskaudessa, eivätkä ole mitään saanet aikaan.
Oletko yrittänyt levätä? Menevätkö silloin ohi? Että reippaasti kävellessä esim supistaa, mutta kun pysähtyy ja istuu niin helpottaa?
Mutta jos huolettaa, niin soita ihmeessä neuvolaan!