Kuuluuko ateismiin ettei ihmiselle anneta anteeksi
eikä uutta mahdollisuutta? Tai että esim. rikoksen tehnyt ja siitä tuomion saanut kantaa ikuisesti leimaa otsassansa?
Kommentit (15)
tuomitaan ja muistutetaan menneistä?
uskovaisten tapa suhtautua ihmisiin. Ok, jos suostuu tekemään julkisen katumuksen ja julistautuu uskovaiseksi, niin SITTEN tietysti saisi vaikkapa Adolf Hitler kaikki syntinsä anteeksi, mutta tämä koskee siis pelkästään uskovaisia, niilla on oma diili näissä asioissa itsensä ja aatetoveriensa kanssa...
Sen sijaan uskovaisuuteen kuuluu hylätä syntinen tai epäpuhdas ystävä.
Sen sijaan uskovaisuuteen kuuluu hylätä syntinen tai epäpuhdas ystävä.
kuuluu minusta enemmän psykologian piiriin ja yleiseen ihmisenä olemiseen. Kyllähän uskonnossa paljon puhutaan tästä aiheesta, mutta en ole mielestäni koskaan pannut merkille että uskovat olisivat esim. anteeksiantavaisempia kuin ei-uskovat.
Itse olen ateisti ja annan kyllä anteeksi ainakin jos sitä pyydetään kunnollisesti.
Ateismissa valehtelija ei ole valehtelija vaan parhaimmillaan totuuden muuttaja. Totuutta muuttamalla voidaan pelastaa ihmishenkiä.
Ateismissa varas ei ole varas vaan eräänlainen selviytyvä marjastaja.
Toisen omaisuuden himoitseminen ei ole pahaa vaan kapitalismia.
Ateismissa valehtelija ei ole valehtelija vaan parhaimmillaan totuuden muuttaja. Totuutta muuttamalla voidaan pelastaa ihmishenkiä.
Ateismissa varas ei ole varas vaan eräänlainen selviytyvä marjastaja.
Toisen omaisuuden himoitseminen ei ole pahaa vaan kapitalismia.
Lue nuo omat höpinäsi oikein ajatuksella. Niissä ei ole päätä eikä häntää ja korkeintaan annat uskovasta ihmisestä hyvin omituisen kuvan.
ateismiin ei kuulu yhtään mitään. mitään yhteistä etiikkaa tai ohjenuoraa ei ole. Luulisin kuitenkin että aikalailla kaikki ihmiset on kykeneviä anteeksiantoon, riippuen toki siitä mitä toinen on tehnyt.
Ateisteissa on tietysti tästä asiasta eri tavoin ajattelevia, koska ei ole mitään pyhää kirjaa joka sanoisi miten pitäisi ajatella.
Minä olen ateisti ja minusta anteeksiantoa ei edes tarvita, koska ihmisellä lopulta ei ole vapaata tahtoa päättää tekemisistään vaan hän on biologiansa ja menneisyytensä ohjelmoima kone jolla on varsin rajalliset mahdollisuudet itse ohjata toimintaansa. Itse en siis leimaa ketään hetkeksikään heidän tekojensa takia, enkä omasta näkökulmastani ymmärrä tarvetta anteeksiannolle. Pääasia että pyrkii muuttumaaan (siinä määrin kun se on mahdollista), ja lopettaa sen menneisiin tekoihin tuijottamisen.
Ateisteissa on tietysti tästä asiasta eri tavoin ajattelevia, koska ei ole mitään pyhää kirjaa joka sanoisi miten pitäisi ajatella.
Minä olen ateisti ja minusta anteeksiantoa ei edes tarvita, koska ihmisellä lopulta ei ole vapaata tahtoa päättää tekemisistään vaan hän on biologiansa ja menneisyytensä ohjelmoima kone jolla on varsin rajalliset mahdollisuudet itse ohjata toimintaansa. Itse en siis leimaa ketään hetkeksikään heidän tekojensa takia, enkä omasta näkökulmastani ymmärrä tarvetta anteeksiannolle. Pääasia että pyrkii muuttumaaan (siinä määrin kun se on mahdollista), ja lopettaa sen menneisiin tekoihin tuijottamisen.
minäkin. Ihmisten teot on "järkeviä" niiden omassa maailmassa ja yritän aina ymmärtää sitä maailmaa, vaikka en tekoja luonnolliseesti usein hyväksykään. Sellaisten tekojen tekeminen jotka aiheuttaa muille ihmisille pahaa, on aina saatava loppumaan.
on hän silloin tekonsa sovittanut. Ei siinä mitään anteeksiantoa tarvita. Mitä tulee sitten keskinäisiin ihmissuhteisiin, niin eiköhän ateisti ja kristitty paini ihan samojen asioiden kanssa, mitä tulee vääriksi koettujen tekojen ymmärtämiseen, hyväksymiseen ja anteeksiantamiseen.
Ateismi ei ole oppi sinänsä - leimallista sille on vain se, ettei usko jumaliin. Se, ettei ateismi määritä moraalia tarkoita sitä, etteikö ateistilla ole moraalia - tämä ei vain perustu ateisitin jumalakäsitykseen.
Ateismiin ei kuulu mitään muuta kuin se, ettei uskota jumalaan/jumaliin.
minun ateismiini kuuluu paljon suvaitsevampi ajattelutapa kuin esim. kristinuskossa.
Ateismin yksi hyvistä puolista on se, ettei kukaan määrittele mitä sun pitää ajatella tai tehdä. Saat ihan itse päättää annatko anteeksi vai et.