Auttakaa - mulla on haastattelu tänään yhteen esimiespaikkaan...
Elikkä olisin siis esimieheni työpari, apulaisesimies. Tänään on haastattelu ja keskustelu tuosta paikasta. En tiedä, onko edes muita varteenotettavia hakijoita. Jos en saa paikkaa, se ei välttämättä haittaa, mutta tiedän olevani paras vaihtoehto siihen. Tiedän myös, että esimieheni ei välttämättä halua minua siihen, koska olen hänen mielestään ehkä pelottava, sillä otan asioita ja epäkohtia esiin muidenkin puolesta työpaikallamme.
Mutta siis mitä asioita olisi hyvä selvittää tuossa keskustelussa? Palkka tietysti ja työnjako ja työajat. Mutta mitä muuta? Olisko teillä jotain fiksuja kysymyksiä tai asioita, joita tuolla pitäisi kysyä tai sanoa? Muita vinkkejä?
Kiitos jo etukäteen:-)
Kommentit (4)
Nyt asenteesi tuntuu olevan vähän sellainen "luottamusmiesmäinen".
Jos ryhdyt esimieheksi, niin olet ensi sijassa työnantajasi edustaja. Oletko valmis siihen? Saatat joutua torppaamaan jonkun narisijan tai valittajan hyviäkin ehdotuksia ihan sen vuoksi, kun ylempi esimies niin määrää. Voisit ottaa asenteen, että olet eri leiriä kuin alaiset, mutta tuotat heille esimiespalveluja. Pyrit auttamaan siinä missä heidän työnsä sujuvoittuu ja kampeat mahdolliset kivet pois. Kuuntelet ja teet sitten oman osuutesi. Ja jos joku valittaa jostakin epäkohdasta, niin sitten muistat, että sinä itse olet sitä sitten muuttamassa. Joskus voi tulla yllättäviäkin syitä, joita et tiedä, että se ei onnistukkaan ja et saa kertoa sitä valittajille. Joudut puolustamaan työnantajaa.
Eli yhteenvetona. Valmistaudu valitsemaan "leirisi" kumpaan kuulut. Vertaa: vähän kuin vanhempi, joka ei voi olla lapsensa kaveri.
ONNEA HAASTATTELUIHIN!
Ja muista vielä asiakkaatkin, niiden vuoksi sitä töitä tekee myös esimieskin, vaikka ei olisi heihin itse kontaktissa.
varmaan ihan ensimmäisenä sinun pitäisi itsellesi selvittää haluatko sitä työtä? Kuulostaa totta puhuen aika heiveröiseltä lähtökohdalta mahdolliseen esimiestyöhön, kun sanot, ettei edes välttämättä haittaa vaikket työtä saakaan. Ei hyvä.
Uuteen työhön mennessä olisi ainakin motivaation oltava 100% kunnossa.
Kuulostaa siltä, että työpaikkasi on joku suorittavan tason osasto/yritys, eli että olisit perusduunareiden esimies. Nyt kuulostat siltä, että olet selkeästi duunareiden puolella, kun kerrot että otat epäkohtia esiin muidenkin puolesta jne. Et taida ihan nyt tajuta, mitä esimiestyö tuo mukanaan? Jos olet esimies, sitten sinä myös pyrit niitä epäkohtia parantamaan. Ja tulet törmäämään siihen faktaan, ettei kaikkia epäkohtia voi (tai edes tarvitse) muuttaa, koska se ei olisi firman kannalta järkevää. Kenen puolella sitten olet?
Se vähä, mitä kerrot esimiehestäsi/työparistasi kuulostaa haastavalta lähtökohdalta. Tajuathan sen, että mikäli työhön lähdet sinun on sitten todellakin oltava alaisiisi nähden täysin yhtä mieltä tämän oman esimiehesi kanssa? Nyt nimittäin kuulostaa siltä, ettet häntä hirveästi arvosta eikä suhteenne ole kovin hyvä. Nämä asiat sinun on puhuttava haastattelussa selviksi.
Jos olet varma että oman esimiehesi kanssa homma tulee luistamaan, niin sen lisäksi suosittelen, että ennen kuin esimieheksi ryhdyt, luet muutaman kirjan johtamiseen liittyen.
ap