Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvihuone+uima-allas

Vierailija
13.02.2012 |

Suunnittelen etupihalle uima-allasta ja mietin, että voiko siihen tulevalle puupatiolle laittaa kasvihuoneen?

Vai vaatiiko kasvihuone jotenkin valtaisat perustukset?

Katselemani malli olisi huvimajatyyppinen ja aattelin, että sinne saisi myös ne pation tuolit nosteltua sateen suojaan jne.

Kuinkahan iso urakka tuollaisen rakentelu olisi?

Onko kellään kokemusta?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puupatiota altaan vieressä, en osaa auttaa.

Vierailija
2/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska muuten se allas on täynnä nurmisilppua ja mutaa...

Ja pihalla olisi sille patiollekin käyttöä, koska meillä on 70-luvun talo, eikä tässä ole terasseja tms.

Piha on tasainen ja aurinkoinen, joten patiolla olisi kyllä käyttöä.

Vähän arveluttaa vain se, että itse inhoan pihoja, jotka näyttää siltä että on käyty hakemassa K-raudasta kaikki mahdollinen pihahärpäke...

ap

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin meillä, altaan vieressä ei ole puuta vaan betonia/kiveä. Tee miten itse haluat ei sitä nyt vaan voi auttaa kun ei tiedä mitä haluat.

Vierailija
4/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita se uima-allas kasvihuoneen sisälle. Eli tee iso lasitettu terassipatio, ja uima-allas sinne sisälle. Käyttöaika pitenee huhtikuusta marraskuuhun. Tomaatit kasvaa ja paratiisi on melkoinen.

Vierailija
5/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita se uima-allas kasvihuoneen sisälle. Eli tee iso lasitettu terassipatio, ja uima-allas sinne sisälle. Käyttöaika pitenee huhtikuusta marraskuuhun. Tomaatit kasvaa ja paratiisi on melkoinen.

Vierailija
6/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että laitettaisiin sinne kasvihuoneen sisään.

Toisaalta olen miettinyt, että tekisin tästä piha-altaasta sitten sellaisen "koristelammen", kun lapset ei enää välitä uimisesta.

Meillä kun on talossa uima-allassiipi, joka ei vain nyt ole käytössä, mutta se oliis tarkoitus rempata jossain vaiheessa eli se uima-allas pihalla jäisi sitten tarpeettomaksi.

ap

Vierailija
7/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tehdä pihalle se koristelampi.

Järki käteen!

Vierailija
8/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tyhmä ja neuvoton tuhlaa rahaa. Halpaa saa kun itse tekee: runko kestopuusta, katto valokatteesta/kennolevystä ja vanhat ok-talon ikkunat/parvekelasit ja partsinovet kierrätyskeskuksesta/huutonetistä/lehden myydään-palstalta. Lämmitystä ja eristystä ei tarvita, lämpiää itsestään auringolla. Sähköpistokkeen voi vetää pumppua ja kesäsuihkua varten tai laittaa katolle aurinkokeräimen. Monttuhan kaivetaan joka tapauksessa, kun uima-allas tehdään, ja betonivalut. Ja jos ei kaiveta monttua, valmisallas laitetaan maan pinnalle, eli pohjatyöt routasyvyyteen, salaojaputket, soratäyttö, styroksieristykset ja harkoista kivijalka + tasaushiekka, lattian laatoitus, seinät, ovet ja katto. Runko jäykistetään ihan samoilla periaatteilla kuin mikä hyvänsä rakennus.

Itse olen tehnyt 15 neliön kasvihuoneen mökille kierrätystavarasta ja kaivanut 10 neliön koristelammen, ja hintaa niille tuli pari tonnia kolme vuotta sitten. Ihan periaatteella suo-kuokka-kottikärryt ja jussi(aviomies).

Ei siis tule oma uimahalli perusautotallia kalliimmaksi.

Kovin urakka on saven kaivamisessa ja maan poiskuljetuksessa. Muilla mailla päässee helpommalla.

Kun altaan päällä on katto, ei tarvitse siivota syksyn lehtiä.

Vierailija
9/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuinkäyttöön. Nykysähkölaskuilla...Lisätila nostaa talon arvoa ja uima-allas pihalla samaten. Uima-allas sisällä sen sijaan herättää epäilyksen kosteusvaurioista.

Vierailija
10/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tyhmä ja neuvoton tuhlaa rahaa. Halpaa saa kun itse tekee: runko kestopuusta, katto valokatteesta/kennolevystä ja vanhat ok-talon ikkunat/parvekelasit ja partsinovet kierrätyskeskuksesta/huutonetistä/lehden myydään-palstalta. Lämmitystä ja eristystä ei tarvita, lämpiää itsestään auringolla. Sähköpistokkeen voi vetää pumppua ja kesäsuihkua varten tai laittaa katolle aurinkokeräimen. Monttuhan kaivetaan joka tapauksessa, kun uima-allas tehdään, ja betonivalut. Ja jos ei kaiveta monttua, valmisallas laitetaan maan pinnalle, eli pohjatyöt routasyvyyteen, salaojaputket, soratäyttö, styroksieristykset ja harkoista kivijalka + tasaushiekka, lattian laatoitus, seinät, ovet ja katto. Runko jäykistetään ihan samoilla periaatteilla kuin mikä hyvänsä rakennus. Itse olen tehnyt 15 neliön kasvihuoneen mökille kierrätystavarasta ja kaivanut 10 neliön koristelammen, ja hintaa niille tuli pari tonnia kolme vuotta sitten. Ihan periaatteella suo-kuokka-kottikärryt ja jussi(aviomies). Ei siis tule oma uimahalli perusautotallia kalliimmaksi. Kovin urakka on saven kaivamisessa ja maan poiskuljetuksessa. Muilla mailla päässee helpommalla. Kun altaan päällä on katto, ei tarvitse siivota syksyn lehtiä.

rakennuksiin ja se tarkoittaa, että rakentamisessa tulee noudattaa tiettyjä säännöksiä.

Koristelammen kaivuu ja teko ei ole juttu eikä mikään.

Vierailija
11/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten se ei ole ongelma.

Uima-allassiipeä ei nyt rempata. Se on isompi urakka ja sidoksissa muihin talon remppoihin.

Pihalla on sellainen aivan täydellinen kohta kasvihuoneelle ja uima-altaalle... Lämmin ja tasainen, helppo kaivaa - ja sopivasti vielä tulisi vähän näkösuojaa.

Haaveilen siis sellaisesta munuaisen mallisesta altaasta.

ap

Vierailija
12/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvihuone ei oikeasti "tarvitse" juuri mitään perustuksia, eli jos sinä puupatiossa on runkopuut vähintään noin 50-60 cm välein, se kantaa kasvihuoneen hienosti vähän tuulisemmallakin säällä.

Se on sitten eri asia, että tuolla tavalla ilman perustuksia tehtynä useimmat niistä pienistä kasvihuoneista on oikeasti ihan liian pieniä minkään kasvin kasvattamiseen: ilmatila jää liian pieneksi, ilma kuumenee liikaa ja mikään ei kasva. Syventämällä kasvihuonetta perustukien avulla saa lisää ilmatilaa eli paremat kasvuolosuhteet.

Toisaalta, jos aiot siellä jotain tuoleja varastoida, et ehkä aiokaan kasvattaa mitään, joolloin ilmatila on sivu seikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan