Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jälkitarkastuksessa pitää käydä?

Vierailija
13.02.2012 |

Ja mitä siellä tehdään, entä miksi siitä pitää lähettää todistus Kelaan? Mitä se Kelalle kuuluu miten mä synnytyksestä palaudun?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tarkistetaan että kaikki kunnossa, ne vaivat (kohdunlakseumat, revenneet epparit, virtsankarkailu, ei-toivotut raskaudet...) on kalliita hoitaa myöhemmin.

Vierailija
2/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ne tiedot sun palautumisestas ei lue siinä todistukessa.

Aikanaan neuvolaseuranta ja vanhempainrahat koplattiin yhteen, jotta saatiin myös punikkienhuorat ja niiden kakarat houkuteltua valtion seurantaan ja sitä kautta niille opetettua, kuinka lapsia hoidetaan ja kasvatetaan kunnon kansalaisiksi. Eikä sunkaan tarvitse niitä papereita kelaan lähettää, jollet noita äitiys- ja vanhempainrahoja halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmosen vastauksessa oli vähän outo asenne...

t.ap

Vierailija
4/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voit jättää jälkitarkastuksen väliin. Se neuvolalääkäri on kumminkin joku osaamaton 5. vuosikurssin opiskelija, jonka osaamattomasta kopeloinnista alapääsi kunto ei selviä ja vakavatkin synnytysvauriot jäävät huomaamatta jos et itse ota puheeksi.

Vierailija
5/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voit jättää jälkitarkastuksen väliin. Se neuvolalääkäri on kumminkin joku osaamaton 5. vuosikurssin opiskelija, jonka osaamattomasta kopeloinnista alapääsi kunto ei selviä ja vakavatkin synnytysvauriot jäävät huomaamatta jos et itse ota puheeksi.

En ymmärrä miksi tämä kääntyy tällaiseksi rahakeskusteluksi. Oma vauvani syntyi sektiolla, joten niitä vaurioita ei liiemmin pitäisi olla...

t. ap

Vierailija
6/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kannattaisko kysyä sielä neuvolassa tällaisetkin asiat, niin saisit oikean vastauksen kerralla?

Vierailija
7/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi tämä kääntyy tällaiseksi rahakeskusteluksi. Oma vauvani syntyi sektiolla, joten niitä vaurioita ei liiemmin pitäisi olla...

t. ap

ei voi tulla sinulle??? Se kun johtuu raskaudesta...

Vierailija
8/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdun supistuminen yms?

Vierailija
9/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi tämä kääntyy tällaiseksi rahakeskusteluksi.

pointti on siinä, että vastaus sun kysymykseesi ON äitiyspäiväraha. Siis siihen, että miksi pitää käydä jälkitarkastuksessa ja lähettää siitä todistus kelaan. Kelaa ei tosiaankaan oikeasti pätkääkään kiinnosta, sun palautumisesi. Niille pitää vain lähettää todistus, koska niiden pitää valvoa, että sä olet käynyt jälkitarkastuksessa, jotta olet oikeutettu äitiyspäivärahaan. Miksi jälkitarkastuksessa käynti sitten on edellytys päivärahan saannille on oma kysymyksensä, joka liittyy kansanterveyden ydinkysymyksiin. Nykyään se voi olla siinä, että joidenkin asioiden hoitaminen on halvempaa (taas se raha) ajoissa. Aikanaan se tosiaan liittyi tähän alenpien kansaryhmien kasvattamisen ja valvomisen tavoitteeseen. Valvominenhan tässä tietysti edelleen on se avainsana, miksi sitä todistusta muuten pitäisi mihinkään lähettää. Jos ihmisiin luotettaisiin valvomatta, voitaisiin vain tarjota mahdollisuutta jälkitarkastuksiin, eikä koko todistusrumbaa ja koplausta päivärahoihin olisi tarvittu.

Vierailija
10/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiys- ja lastenneuvolajärjestelmä. Tämän avulla on saatu lapsi- ja äitikuolleisuus todella alhaiseksi.

Nykyään näitä kyseenalaistajia riittää

-ei haluttaisi käydä neuvolatarkastuksissa

-ei haluttaisi käyttää lasta neuvolassa

Miksi ihmeessä? Mielestäni ne joilla on luurankoja kaapeissaan eivät ole halukkaita tarkastuksiin. Normaalilla ihmisellä ei ole mitään salattavaa.

Onhan totta että neuvolassa helposti huomataan päihteiden käyttö ja lasten hoitamattomuus. Aliravittuja ja huonosti hoidettuja vauvoja on valitettavasti.

Mielestäni neuvolajärjestelmä on turvaverkko perheille ja lisäksi ilmainen. Miksi kukaan jättäisi tällaista palvelua käyttämättä.

On hyvä että että rahat on sidottu näihin tarkastuksiin niin sinne menee ne vänkylätkin.

Mielestäni lapsilisien saanti pitäisi sitoa lastenneuvolatarkastuksiin.

Täältäkin on saanut lukea monta kertaa ettei lasta ole käytetty tarkastuksissa ja se on mielestäni surullista.

Vierailija
11/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei jälkitarkastus kosketa sua, koska olet sektiolla synnyttänyt... Eikö ole parempi, että lääkäri sinut tarkistaa, kun et itse tiedä edes, mitä kaikkea tarkistetaan... Haava katsotaan, kohdun paautuminen, jälkivuoto, laskeuma jne. Lisäksi puhutaan ehkäisystä. Olet ollut raskaana ja sinule on tehty iso toimenpide.

Vierailija
12/12 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei sinänsä ole mitään neuvolatarkastuksia vastaan. Minulla ei ole mitään peiteltävää ja olen sekä itse käynyt että lapsenikin ovat. Tosin mitään hyötyä en ole näistä kokenut olevan: neuvolassa ei huomattu omaa verenpaineen putoamistani eikä reagoitu siihen, vaikka itse pyysin, neuvoloissa ei myöskään huomattu yhden lapseni aspergeria tai lukihäiriötä, vaikka kaikki oireet olivat kyllä näkyvissä jo 4 vanhana. Joskus kun halusin kysyä neuvoa, sellä terveydenhoitaja alkoi tavata jotain esitelappusta, jonka itsekin olin osannut lukea jo kauan sitten, ja johon nähden olisin halunnut lisätietoa. Hänellä ei sellaista ollut, onneksi löysin itse. Täysin turhaa puuhaa siellä käynti siis oikeasti oli. TÄmäkään ei minua kuitenkaan vielä niin rasita, vaikka mielestäni yhteiskunnan varat menevätkin hukkaan moisen näennäispuuhastelun ylläpidossa.

Se, mikä minua tässä oikeasti rasittaa on juuri tuo pakkomentaliteetti: että ihmiset täytyy PAKOTTAA käymään neuvoloissa erilaisten sanktioiden ja etujen menettämisen uhalla KOSKA IHMISIIN EI OIKEASTI LUOTETA. Jos luotettaisiin, että ihmiset ovat edes jossain määrin fiksuja ja vastuuntuntoisia, riittäisi tosiaan kun palvelu olisi tarjolla - ei tarvitsisi luoda kontrollijärjestelmää. Kontrollijärjestelmä kertoo siitä, että minua ja muita ihmisiä - meitä kaikkia - pidetään tyhminä ja yksinkertaisina vastuuttomina pässeinä, jotka ilman valvontaa kasvatamme vain sairaita rikollisen alkuja. Ja sellainen oletus minua kyllä närästää aika pahasti ja haluan heti kyseenalaistaa sen.