¤¤¤JOULUmasut tiistaina¤¤¤
Kommentit (28)
Vihdoinkin taas aamusella oon koneella, kun yleensä iltasin on paljon " kiiruumpi" kirjottaa. Nyt on aikaa kun en aatellu mennä tytön kans ulos kun on myrskyä luvannut:/ Eilen oltiin ulkona ja ehdittiin oleen reilu puoltuntia kun alkoi sataan, mut sinnikkäästi oltiin sit viel reilu tunti ja oltiin kyl niin märkiä ja tyttö ihan kuranen niin päätin et tänään ei mennä, koska sadetta luvannut! Mä en jaksa sitä kuriksien pesua yms. touhua kun kotiin tullaan, eilenkin supisteli ikävästi sen touhun jälkeen:(
no niin nyt tuli paineetkin mitattua ja hyvät oli:) (125/72), mut yks mitä oon jo kauan ihmetellyt on pulssi, se huitelee tuol 100 molemmin puolin!! Ootekko muut huomannu et teil ois pulssi kauheen korkee?? Kysyin sitä siel polilla ja siel sanottiin et se saattaa vaan liittyä raskauteen:/ Sit oon itekseni aatellut et jos mun elimistö siis sydän joutuu pumppaan tota verta paljon nopeemmin kun sille on kolme tarvitsijaa?! En tiiä, mut kummallista se kyl mun mielestä on!
Eilen sit aattelin kun muutaman kerran tuli aika kipee supistus et nyt kyl saakin tulla, kun paikat oli niin epäkypsät et en halua että käy niinkuin esikoisen kanssa. Esikoisen odotus aikana paikat oli täysin epäkypsät ja vauva ei ollut vielä edes laskeutunut kun vedet meni, joten oli aika homma saada se pihalle:/ Ja sen vuoksi ei varmaan omia supistuksia tullut kun ois varmaan viel pysyny masussa vaik kuinka kauan jos ne vedet ei ois menny! No mistäs sen sit tietää mikä johtuu mistäkin, mut tälläsiä mä täällä pähkäilen:P
Mulla on tää päivä jotankin kummitellut koko raskauden ajan eli jotenkin on ollu sellanen olo et jos vauvat päättää liian aikasin syntyä niin syntyis rv 33+3 ja tänäänhän mulla on toi 33+3!!! No viel ainakin vaikuttaa ihan hyvältä, koska ei oo edes pahemmin supistellut, mut on tää päivä niin pirun alussa vielä, hui! Siis taidan olla lopullisesti seonnut:P
Jahas, eipä mul taida muuta olla (ja taitaa tos olla ihan tarpeeks turhaa höpinää) joten annetaan muillekin tilaa!
Rölli-peikko ja tylpykät 33+3
Tytöt on päikyssä ja mähain itelleni pussin panttereita, suklaalevyn ja pullon vihreetä limskaa... Heh. Oikeen tällanen herkkuhetki.
Aattelin nyt vielä nautiskella issessein, kun muutama päivä on vielä aikaa viedä toi kuopuskin päikkyyn. Esikoinenhan on eskarissa.
Kohta lukeen kirjaa ja vaikka unille.
Röllipeikko: vai on sulla 45 toi masunmitta... Huh. Itellä on 33 ja tuntuu että maha on joka paikassa tiellä. Mutta näköjään kaksosilla se on niin valtava, ettei yhden vauvan kanssa pääse lähellekään. Mutta aika ihanannäkösiä nuo kaksosmasut, mun kaveri sai vuosi sitten myös. Jos oikeen alkaa vatsa painaa, niin eikun maha kottikärryihin ja lenkille...=)
Jahas, ei muutakuin herkuttelemaan.
Käry 35+3
Täytyypä tulla itekkin pinoutuu, tyttö kun on kerhossa. PITI kyllä siivota tää väli, mutta kerkiihän sitä...inhottavia nää sadepäivät!
Mulla on nyt torstaina se äitipolin aika, päätetään sitten se sektiopäivä! Ja viimeksihän siellä sanottiin, että mahdollisesti jo seuraavalle viikolle... eli se olisi sitten ensviikko!!!! Voi kun leikkaisivatkin! rupesin kyllä fundeeraan, että luulisi että ne leikkaa vasta kun 38 viikkoa on täynnä.. No jokatapauksessa ei mee enää kauaa.
Mä alan oleen ihan kypsä näihin öihin! Ei tule nukkumisesta mitää ja sitten aamulla väsyttää niin pirusti kun tyttö heräilee 8 aikaan. Viimeyönäkin heräsin vessaan, tulin takasin sänkyyn ja pyörin ja hyörin siinä ja ajattelin että aamu on jo lähelläkin, niin kello oli vasta vaille 1! Loppuyö meni niin hitaasti. Yöllä monesti toivoo että tulis jo aamu, kun ei kerta nuku. Ja mulla on jännä, vaikka kaikki olisi yällä hyvinkin, niin saatan silti herätä yöllä ja oon sit ihan pirtee..
Koskahan sitä seuraavan kerran saa nukkua!?
Pitääkin kysyä teiltä yhdestä tyhmästä asiasta.. VIELÄKÖ TE PÄÄSTÄTTE MIEHENNE VIIHTEELLE?
Mulla olisi mies nyt tulevanan viikonloppuna menossa mökille kavereiden kanssa ja tiedän ettei se ainakaan ajokunnossa ole jos mulle lähtö tuleekin.. Taksillakin aika matka 2h... ja kallis. ja kuka haluaa kännistä miestä mukaan synnytykseen!? mulla kun on vielä todellakin kiire sitten sinne laitokselle että keritään leikkaamaan, vauva kun on edelleen jalkatarjonnassa.
Nooh..toivotaan ettei päätä syntyä nyt. En kyllä ole kieltänyt miestä lähtemästä, vihjasin vaan vähän.. mutta eipä se tajuu, luulee että vauva syntyy joko laskettunapäivänä tai päätettynä sektiopäivänä. (putkiaivo...)
Nyt kai rupeen sitten siivoileen...ja jospa pesisi noi vauvan lakanat..
narnia 36+2
Mä en varmaan enää päästäin miestä lähtemään, mut luulen et mies sen itekkin tajuis (tai sit ei), kun mulla näitä supistuksiakin on ollut niin mieskin on kyl herännyt ja tietää et lähtö voi tulla hetkenä minä hyvänsä vaik viikkoja onkin näin " vähän" !
No meillä mies käy muutenkin tosi vähän missään juhlimassa, tietää varmaan et kuinka mua ottaa päähän kun en pääse mukaan;)
Rölli-peikko edelleen koneella;)
En kylläkään sano hyvää huomenta sillä tää on kaukana siitä...
Heräsin yöllä vartin yli5 suppareihin ja tunnin verran olin sängyssä niitä kuunnelleen kunnes uni vei mukanaan. Seittemän aikoihin sit heräilin ja supparit jatkuneet yksittäisinä koko aamun. Veskissä oon taas niitten ansiostakin ravata vähän väliä...ikävää tuo kun menee massu sekaisin kun kunnolla supistaa. Esikoista odottaessa neuvolassa sanoivat,että tuollaiset supistukset ovat niitä jotka saavat jotain aikaankin kin on kuulma suolisto ja kohtu jotenkin yhteistyössä tai jotain sellaista.
Onneksi poika nukkui aamulla peräti yhdeksään. Nyt onkin sitten touhua täysi kun yöunta kertyi 13tuntia!!
VIOLET:Kysynpä taas...näitkä vastaukseni siule vkl:n pinossa?
Nyt on pakko mennä syömään jotain, jos vaikka kestäisivät sisälläkin.
Minny ja masu 37+5
Uusi päivä taas aluillaan, olin nukahtanut illalla niin yllättäen, että mulla oli vaatteet päällä. Mies oli sitten riisinut osan vaatteista, kun en ollut tajunnut mistään mitään kun ite oli tullut nukkumaan.
Illan supisteli taas hurjana... Kait se lähtö kokoajan lähestyy...
Tuosta viihteelle menosta... No mun mies ei muutenkaan käy viihteellä niin asia ei koske minua, mutta meidän mietteillä oleva kysymys kuuluu uskaltaako mies lähteä jääkiekkopeliin lauantaina. Ilmoittelin, etten ite en taida enää jaksaa mukaan lähteä. Viime pelit niin vaikeita ollut. Supisteluineen ja asentoinen (kun ei oikein hyvä istuu, eikä seistäkkään jaksais paria tuntia paikallaan).
Mie miehen päästäisin, mutta mies miettii uskaltaako lähteä, jos synnytys alkaakin... Hän hurjan huolehtivainen, pieninkin huokaus ja kysymys: mikä hätänä? Välillä oikein ärsyttää. Mutta silti niin suloista.
Nyt se kodinrakennusvietti ilmeisesti iskenyt minuun =) Ärsyttää pieninkin epäjärjestys ja kaikki heti siivottava... JOTENKIN USKOMATONTA, että sellainen tulee minunkinlaiselle sottapytylle, mutta olen siitä ERITTÄIN tyytyväinen. Ennen asunto sai olla sellainen, kun on kuhan just ja just mahtui kävelemään kompastumatta. *punastuu*
Eilen oli myös neuvolassa käynti, kaikki hyvin! Verenpaineet laskeneet taas " normaaliin" . KIVA JUTTU ja viikon päästä taas uusiks!
Mutta voikaa hyvin!
Jakautumista odotellen:
Kikero ja pikku pallopää 37+3
Voi kun tulisi lunta! Täällä Vantaalla on satanut vettä niin, että meidän pieni pihamme oikein lainehtii. No, saavatpahan uusi ja pienenpieni nurmikko ja syyskuussa istutettu omenapuu ainakin kosteutta ;)
Annoin eilen periksi inhottavalle närästykselle ja kävin ostamassa Rennietä. Nukutti niin hyvin, etten käynyt yöllä edes vessassa. Vauva sen sijaan on koko eilisen illan ja tämän aamun ollut kummallisen hiljainen. Huolestuttaa. En ole kuitenkaan vielä soittanut äitiyspolille, koska kyllä se jonkin verran liikusteli eilen illalla. Onko muilla vastaavaa, että liikkeitä tulee nyt loppuraskaudessa välillä vähän ja sitten toisinaan enemmän?
Miehen viihtellä käymisestä: Meilläkin mieheni käy tosi harvoin missään. Viime lauantaina hän oli pikkujouluissa ja oli ihan kiva, että meni. Käskin pitää kännykän auki koko ajan. Toiset pikkujoulut hänellä onkin 30.11., mutta ne alkavat tosi aikaisin ja ovat työpaikalla. Sen sijaan mieheni perui kokonaan jonkin työpaikan risteilyn, " laatuyksikköseminaarin" , joka olisi tammikuussa. Hän kokee, että haluaa mieluummin olla kotona vauvan ja minun kanssa kuin lähteä risteilylle samojen ihmisten kanssa, joita näkee joka päivä töissä. Ihanaa :)
SnowApple 35+6
ainakin täällä. Puoli kahdeksan on noustu, aamu lähti jotenkin kurjasti käyntiin kun tyttö kiukkuili...ja mä nukuin viime yön tosi huonosti. Illan sekstailut ei tällä kertaa aiheuttanu kunnon suppareita(kuten viimeksi), mutta kunnon jomottelut sai aikaan. Kolmeen mennessä en ollu kunnolla nukkunu, semmosta koiran unta kun jomotteli ja piti ravata vessassa. Eli siis mulla kyllä noi jomottelut ja supistelut aina melkein aiheuttaa sen että pitää mennä kakkoselle vessaan. Joku täällä sanoi että ne on niitä tehokkaita supistuksia, jospa olisikin. Mulla siis ihan on niin että toi vessassa ravaaminen on tehny haavoja ja pukamat, että täytyy sitten aina suihkutella peräpää, ei kärsi nyt pyyhkiä..ihana aihe..mutta niin todellista tällä hetkellä.
Torstaina äitipolilla sitten nähdään onko jomottelut ja supparit saanu mitään aikaan. Toivottavasti edes jotain.
Aaaargh, nyt tuo tyttö vaan rääkyy on niiiiin uhmakas välillä että hermo menee... kauheesti olis hommaa, mutta maha vaan kiristelee jos yhtään tekee ja tyttö kiukkuilee ja EN JAKSA!!! illalla siis vieraita tulossa ja pitäis siivota ja leipoa...huoh.
Ehkä palaan myöhemmin paremmalla päällä.
Oksaska rv 36+0
Olin eilen polilla synnytystapa -arviossa ja lääkäri oli siitä mieltä että jos haluan niin voitais sopia sektio aika. Mulla on edellinen synnytys siis päättynyt korkean suoran ja pitkittyneen ja pysähtyneen synnytyksen vuoksi kiireelliseen sektioon. Olo on TODELLA helpottunut kun tiedän nyt ettei mun tartte enää pelätä ja olla ahdistunut. Pelkäsin siis että sama toistuis,ja lantiota epäiltiin ahtaaksi. Tämäkin vauva on edelleen poikittain (puolimetriä=) ) aivan kuten veljensä kaks ja puolivuotta sitten.Tätä ei käännetty koska se vaihtoi siellä ultrassakin asentoa koko ajan. Jos se ei lähde itellään syntymään niin se uusi syntymäpäivä olisi 7.12. Nyt jänskättää ihan kauheasti!
Mä olisin itse halunnut synnyttää alakautta, sektion jälkeiset päivät on niin kamalaa kipua että sen puolesta vähän hirvittää. En mielestäni valinnut helpompaa tietä, mutta ainakin tiedän ettei mun tällä kertaa tarvitse synnyttää kahta kertaa, siltä tuo edellinen tuntui. Vauva on aika pieni, vasta 2600g. Siis siinä suhtees pieni että yleensä seuraavat vauvat on vähä isompia, kun istukka jotenkin toimii paremmin aina mitä enemmän on raskauksia. (lääkäri). Jos vauva kasvaa vielä n3viikkoa masussa niin se olis syntyessään sit n 3000-3200g.
Taas kuopus meni aamulla miehen mukana mummolaan päivähoitoon. Eilen olikin supisteluja koko päivän. Kivuttomia, mutta kiristyviä ja niitä tulee useammin. Harjottelua vielä, mutta mukavaa, kun jotakin tapahtuu. Vatsakin kerrankin toimii niinkuin tavallisella ihmisellä. Obsidan tekee vielä ilmaa kaupan päälle. Matrifolinia joku kehui, olen samaa mieltä, sitä olen ennen käyttänyt. Mutta kun sain tuota toista ilmaiseksi neuvolasta. Ja eihän sitä silloin voi olla käyttämättä, vaikka kuinka olis kurjaa...
Eilen alettiin esikoisen kanssa väsätä joulukortteja ja tänään saadaan ne varmaan valmiiksi. Jos valmistelisin nuo kaksi kaappia ja senkin maalauskuntoon ja kävisin viikonlopuksi ostamassa maalit. Pysyisi hyvin supistelut päällä, kun tekisi jotakin raskaampaa. Anttilan postipakettikin odottaa postissa, siellä on loput joululahjat. No, pari vielä puuttuu. Tyttö (4 v.) " kirjoitti" eilen joulupukille ja tippa silmässä miehen kanssa sitä eilen illalla katseltiin. Äskenhän tuo oli vielä ihan pieni. Kohtuulliset oli toiveet ja pikkusiskolle kanssa. Aamulla tytölle iski kauhea hätä, ettei ollut muistanut mitään toivoa masuvauvalle!!! Lohdutin häntä, että vauvahan on lahja sinänsä, eikä mitään vielä tarvitse.
Mulle sanottiin joskus, että jos supistelut loppuu suihkussa (suihkutellaan alaselkää ja vatsaa), niin ne ei ole niitä todellisia. Levossakin niiden oikeiden pitäisi loppua. Mulla niitä tulee tosin vain levossa, joten se siitä ohjeesta. Mutta mulla tosin molemmat käynnistettyjä yliajalla, joten ensikertalainen olen siinä suhteessa.
Oma napa hyrisee rv 34+4 ja torstaina siirryn hoitovapaalta vihdoin äitiyslomalaiseksi. Ei muuta mitään, paitsi että saan vihdoin kesälomaltapaluurahat töistä!!! Muutama rako olisi silläkin summalla paikattava.
Nyt tarttee suoda muutama ajatus ruoalle, jos sähköt säilyy. Ja iltapäivän puuha on saada vihdoin kehtoon patjalle päällinen. Että pääsisi petaamaan sen valmiiksi;)
*Kitta 75 ja masuvauva rv 34+4*
Piti tulla kirjoittamaan ÄBBÄlle,että mahtaa tosiaan olla jännät paikat kun tietää jo nyt etukäteen sen viimeisen eräpäivän.
Joku on nyt mennyt sytyttämään nuotion masuuni...on tainnut vauvaa alkaa palelemaan sillä poltto on välillä ihan kamalaa...huh...
minny ja masu edelleen 37+5
Ajattelin pitkästä aikaa jotain kirjotellakin, olen pari viikkoa vain taustaillut mukana. On jotenkin ollut niin kuitti kokoajan että hyvä kun saa normaalit päiväaskareet tehtyä... Täälläkin supistelut alkaa jo tuntumaan ja pistää mahan sekaisin, äsken jo aloin vakavana kuulostelemaan että olisko nämä niitä " oikeita" suppareita kun oli aika kivuliaitakin, mutta tietenkin loppu sitten just kun seinään. Ajattelin jos vauva tulee yhtään tossa kärsivällisyydessään äitiinsä, niin saattaisi jo kohta syntyäkin. :/
Vauva-tavarat on suurimmaksi osin hankittu, vielä puuttuu jotain vaippoja ja sellaisia mitä voi ostaa sitten kun vauva on syntynyt. Myös toi sukupuoli antaa arvuuttaa vielä itseään, joten en ole niitä vaatteitakaan kauheasti ostellut. Viime ultrassa ja sitä edellisessä kyllä veikattiin samaa, mutta silti jotenkin vaan ei uskalla alkaa ostelemaan, jos se ei kuitenkaan sitten pidäkkään paikkaansa?
Onko muilla vauva laskeutunut? Siis epäilisin että tää jässikkä olisi jo vähän alempana kun tuntuu jo niin mukavasti kokoajan tuolla häpyluissa? Varsinkin kun kävelee, tuntuu siis siltä että sillä olisi jo pää tuolla aika alhaalla jalkojen välissä... Ensikertalaisena on vaikeaa aina tietää että mitä siellä oikein tapahtuu ja kun mun mielestä mun vatsa ei kuitenkaan ole mitenkään erityisesti sitten taas alempana... No, neuvola huomenna ja toivottavasti sitten synnytystapa-arvio kanssa kohta kun on isompi vauva tilauksessa. Ja tuntuu muuten pitkältäkin kun pää on tuolla ihan alhaalla ja sitten taas jalat vetää kyllä sellaisia potkuja ihan ylös kylkiluihin :P Jänniä aikoja!
Eipä muuta kun rentoa (ja näköjään nyt myös aurinkoista) päivänjatkoa!
J78 & mussukka 35+3
Eilen illalla oksensin ja ripuloin... en tiedä onko vatsatauti, tuleeko raudasta vaiko onko synnytyksen lähestymistä. Esikoisesta oksentelin loppuaikana ja vatsa toimi vilkkaasti ennen vesien menoa.. huoh. Onneksi mies pystyi jäämään kotiin hoitamaan esikoista! Nyt tosin on sillai ok olo, että söin aamullakin vähän jotain. Mutta veto on pois :(
Kauhee myrsky! Noh huomisesta alkaen pitäisi viiletä täälläkin joten saa nähdä tuleeko luntakin joku päivä :) Itse aina ilostun kovasti kun tulee lunta vaikka en mikään talvi-ihminen olekaan. Linnuille kävin taas talipallon laittamassa kun esikoinen tykkää katsella lintuja kovasti.
Jeps, nyt ei vointi salli enää koneella istumista. Moido
t. beal rv 34+3
Pikaiset kuulumiset taaltakin.
Kylla monella tuntuu jo olevan suppareita vaikka kuinka paljon - mina joskus saan yhden tai kaksi paivassa, mutta siihenkin tarvitaan sitten reipas kavely. Pari kuukautta sitten mulla oli suppareita ennemmankin. Tosin viela ei oo kiire - 3 yota viela ja daddy on takaisin kotona - vaikka kylla saisi meidan wriggler jo nayttaytya ensi viikolla!
Taallakin tosin on huonosti nukuttuja oita - nama minun tunnottomat kadet valvottavat, kun ne aina herattaa jos yhtaan yritan kaantya kyljelleni niiden paalle. Nyt odottelen etta mun katilo tulee taas mua kattomaan kotona - se on tosi mukava ja istuu taalla teella ja jutellaan aina muutakin kuin raskaus ja vauva-asioita mika on mukavaa :-) (silla on joskus kauan kauan sitten ollut suomalainen poikaystava ja on myos kaynyt sen kanssa aikoinaan Suomessa!)
Tumble & Wriggler rv 37+5
SnowApple: kyselit vauvan liikkumisesta. Mulla vauvan liikkeet väheni viime tiistaina ja keskiviikkona en tuntenut koko aamupäivällä kuin korkeintaan 5 liikettä. Soitin synnärille ja käskivät tulla näytille. Kaikki oli hyvin (otettiin sydänkäyrää ja ultralla katsottiin virtauksia), mutta mulle sanottiin, että mun täytyy alkaa laskeen liikkeitä päivittäin ja jos on edelleen hiljaista niin sit herkästi takaisin. Mulla vauva piristyi omaksi liikkuvaiseksi itsekseen heti torstaina ja on siitä lähtien myllännyt lähes jatkuvasti :) Mulla syynä vauvan huonoon liikkumiseen saattoi olla opiskelustressi (jäin koulusta sitten heti pois ja nyt teen enää vain pari pakollista juttua). Ja kyllähän vauvan liikkeet vähenee loppuraskaudessa, joten yleensä ei ole mitään hätää. Mutta koita sitä liikelaskentaa, jos saat 10 liikettä tunnissa niin vauva saa tarpeeksi happea ja kaikki on hyvin :) Toi laskeminen täytyy kuulemma suorittaa vauvan vilkkaimpaan aikaan.
minny: Joo, luin vastauksesi, mutta unohdin eilen kommentoida :) Mä luulen ettei sun yksittäinen annos voi olla 25000. Se annostus nimittäin lasketaan painon mukaan ja on 100/kg. Mulla paino on tällä hetkellä 80kg (annos olisi 8000), mutta lääkärit laskivat annoksen vähän matalammaksi raskauden aiheuttaman painonnousun vuoksi. Mullakin lukee paketin kyljessä 25000, mutta annos jota pistän on 7500. Mun pakkauksessa lukee näin: " 25000 ky anti-Xa/ml" ja mun pakkauskoko on " 0,3 ml = 7500 IE/KY" . Selostin varmaan tosi sekavasti, mutta voit tarkistaa oman annoksesi esim. ruiskun kyljestä. Mä pahoin pelkäsinkin tota epiduraalin saamista!! :( Mä oon lukenut lääkärilehdistä, että epiduraalin voi saada jos edellisestä pistoksesta on 12 tuntia. Päteeköhän toi oikeesti vai onko kyse vain anestesialääkärin päätöksestä olla varmuuden vuoksi antamatta epiduraalia kun lääkitys on käytössä?? Plaah... No, miehen sisko on molemmissa synnytyksissä ottanut vain parakervikaalipuudutuksen ja kehui sitä. Ehkä minäkin selviän...
Omaan napaan ei kuulu mitään uutta. Vauva potkii kovasti, se on sille epätyypillistä. Yleensä se vain " muljuaa" , mut nyt potkuja on sadellut koko aamun!! Outoa. Jospa se haluais jo tulla pihalle!? ;) *elättelee toiveita*
Mulla oli jotain mielessä, mutta dementia vaivaa. Täytyy palailla takaisin kirjoittamaan jos asia tulee mieleeni :)
violet ja masu-Aarre rv 37+4
Olipa pettymys heti aamusta, kun kävin postia hakemassa, kun ei vauva lehteä tullukkaan!!:( syykin sitten selvis kun tulin tänne nettiin..siin menee aina aamupäivä nii mukavasti sitä lueskellessa.
Tänään olikin neuvola ja neuvolatäti oli sitä mieltä, että vauva olis laskeutunu, mut en kyllä itse oo huomannu mitään eroa. Sf-mitta ei kyllä ollu enää kasvanu et ehkä sekin kertoo, et maha olisi hieman pudonnut. Paljonko teillä muilla tässä loppuvaiheessa on tullut painoa viikossa?? mul on joku 200-300g/vko tullu viime viikkojen aikana. Harmittaa kun en vieläkään oo saanu ainuttakaan painoarviota vauvasta olis kiva saada edes jotain suuntaa antavaa tietoa.
Huomenna onneksi pääsee synnärille tutustumaan, jos sit vähän jännityskin vähenis, ku pääsee näkemään, että mihin sitä sitten joutuu kun tosipaikka tulee!!!
Hauskaa myrskyisen päivän jatkoa kaikille....
Melina rv 34 +4
Täällä taas hermoillaan tämän mukulan liikkeistä.. hemmetti kun mä en jaksais millään enää tätä epätietoisuutta ja kauheeta mahan vatkausta, et heräisit nyt jo.. Syntyis pian pois tuolta niin ei tarttis enää itkeä ja surra onko se edes hengissä/terve kun ei liiku sitten millään. Eilen illalla sain sen viimein liikkeelle kun laitoin kännykän soittoäänet soimaan ja puhelimen miltei mahaan kiinni. Kun se yleensä saattaa aamuisin herätä miehen herätyskelloon, joten koetin sitten herätellä sillä. Ja kyllähän sieltä tieten se 5-10 liikettä tuli sitten, mutta jatkuvasti PITI ärsyttää sitä jotenkin että tuli noinkin monta liikettä.
Eilen oli se synnytystapa-arvio. Lantio on oikein hyvä, ei mitään esteitä alatiesynnytykselle. Ei käynyt koko tutkimus lainkaan kipeetä, vaikka niin oletin! :O Hieman tietenkin tuntu epämiellyttävältä, mutta ei sattunut. Kanava oli lyhentynyt 2,5cm->2cm ja pehmentynyt. Joten nähtävästi ne supistukset on sitten jossain vaiheessa jotain saanutkin aikaan. Vauva oli käsikopelolla gynen mielestä 2800g, naurettiin miehen kanssa ettei pitäis ainakaan olla ellei oo kahdessa viikossa lihonnut kiloa.. Ja koneen mukaan se sitten olikin 2300g. Pää ja reisiluumitta menee ihan keskikäyrällä, mutta vartalonympärys ihan alakäyrän alla. JOTEN me aletaan nyt sitten ramppaamaan äitiyspoliklinikalla neuvolan lisäksi jotta saadaan varmuus että kasvaa hyvin. Ja myös näiden liikkeiden vähyyden vuoksi. Torstaina on eka aika. Saa nähdä mitä meinaavat, kun onhan tuo napero tosi hoikkanen.. Vatsanympärys on niin pieni.. :/
Paino oli noussut mulla viime torstaista jolloin viimeksi oli neuvola niin 1,5kg?!?!? Joten pakko olla isäinpäivä herkkujen turvotusta tjtn... Ei hitto noin paljon alle viikossa voi humahtaa puntariin. Gyne oli tosi tyytyväinen ettei mun paino ollut noussut ollenkaan, ja kehu että mulla taitaa muutenkin olla vointi hyvä. :) Pitää paikkaansa, kun ei tartte kantaa kuin tää oma paino, ei kolota eikä satu joka suuntaan. Kehu että sitten synnytyksessä ja imetyksen aikana varmasti karisee enemmänkin kiloja, mikäs sen kivempaa.
Tutkimusten jälkeen supisteli sitten lahjakkaasti.. MINNY mainitsi että suolisto ja kohtu olis jotenkin yhteistyössä?? Siltä on nyt tuntunut sunnuntain ja eilisen ajan... Jatkuvasti ihan kuralla ja supistelee aivan älyttömästi. Eilen oli jo välillä niin kipeä olo, menkkajomotusta ja supistusta päälle, että pelkäsin pitääkö tässä äidin ennustusten mukaan lähteä heti synnytystapa-arvion jäljiltä synnyttämään.. 8-) Ei sentään. *huoh* Yökein ja kerran oksensinkin myöhään illalla ja muutenkin voin siis tosi huonosti. Selkää särki, jalkoja särki, lonkkaa särki... Ja just kun pääsin gynelle kehumasta että ei oo ollut vaivoja.. 8-/
saatiin häkkisänky kasattua, viimeinkin. :) Hieno on!
ANNORA edelleen meillä ollaan rauhallisia. Nyt jopa enemmän rauhallisia kuin ennen!! :(( Nytkin mietin että soittaako kohta neuvolaan vai ei, että pääsis käväseen tarkistutettavana. Pelottaa että ei tästä tuu mitään kun en tiedä milloin on se aktiivisin vauvan aika, jotta voisin tehdä sitä liikelaskentaa, eilen yritin. Mut kun tällä ei ole aktiivisia aikoja!! *arhg*
TIKRU mullakin on niitä hepulikohtauksia.. :/ Ei tunnu kamalan kivalta, kun viimeksi sunnuntaina kesken kahvittelun iski sellanen olo että happi loppuu, sydän hakkaa ja rintaa kuristaa. Olis tehnyt mieli lähteä juokseen ympäri taloa siltä istumalta. En tiä mistä ihmeestä nää olot mulle tiensä löytää, mutta ei niistä näytä irtikään pääsevän.
Nyt mä juon toisen kupin kahvia ja koetan taas potkia tuota kakrua hereille. Perhanan ipana, kun ei tottele sitten millään!
Quarra ja äidin säikyttelijä rv36+6
Alkuun heti Amandalta terveisiä koko poppoolle, tietokone on epäkunnossa niin ei pääse meitä moikkaamaan ja kuulumisia hetkeen lukemaan.
Tosi surkea keli meilläkin täällä Pohjanmaalla, tulihan se oikea syksykin viimen. vaikka taisihan ne jo ainakin sinne etelämmäksi luvata lumentapastakin lähiaikoina.
Yö oli taas huono, kiitos kurkun. Onneksi oli tälle aamulle aika vyöhyketerapeutille ja kyllä sattuikin kurkun pisteet. meinasi, että on kurkunpäässä luultavasti tulehdus, pitää katella meneekö ilman kuuria ohi. Oon kyllä ihan veto pois kun pari tuntia yöllä pitää valvoa ja pikkuisäntä ei anna aamulla nukkua.
Kohdun pisteitäkin hiukan jo lämmiteltiin.. Kiinni on vielä paikat ettei kannata odotella vauvaa vielä aikoihin. Tuosta kohdun ympäriltä oli kaikki lihaspisteet niin kipeet, ettei koskea melkeen kärsinyt mutta ihmekös kun on koko ajan niitä lihaskramppeja. Pitäs vaan saada auki paikat niin helpottaisi synnytyksessäkin kun eivät kirraisi.
Illalla kun laitoin nukkumaan ja vauvalla oli taas omat iltavillinsä niin kuuluu ihan tosi iso rasahdus tuolta ihan alhaalta. olin ihan varma, että nyt vauva varmaan puhko kalvot ja vedet tulee perään mutta ei onneksi! Mistä lie sitten se ääni tuli mutta sai kyllä säpsähtämään. kunhan ei pikkuinen luitaan riko kun touhuaa.. mutta eiköhän ne jousta.
Noista liikkeistä kun oli puhe edellä, niin kyllähän ne loppua kohti hiljenee kun tila käy ahtaaksi, ei sovi samaan tapaan kaivelemaan. ja meillä tämä ainakin nukkuu tosi sikeesti välillä, ei meinaa herätä vaikka kuinka tönii(meikä kun on hysteerinen, jos menee liian kauan ilman potkuja pitää vauva herätellä, joka raskaudessa oon ollu tällanen mutta nyt varsinkin kun sydänjuttu tiedossa). ja kyllä jos on ite väsynyt niin vauvakin on hiljasempi.
Kun syö sokerista niin sillonhan vauva vilkastuu. ja hikkaa enemmän..
Juu, jospa menisi elpymään , tuli taas niin yli lötkö olo kun pukilla tunnin makas hoidossa. Meni kyllä hetki könytä ylös sieltä hoitopöydältä......
Palaillaan!
Lahja rv 35+4
Kyseltiin tuosta painon kertymisestä... Mulla heittelee ihan älyttömästi tuo paino. Viikolla 27 aloitti nousemisen pikku hiljaa...
Viikolla 26+4 oli tullut 350g/viikko
Viikolla 31+3 oli tullut 268g/viikko
Viikolla 33+6 oli tullut painoa 41g/viikko
Viikolla 35+3 oli tullut 1082g/viikko
viikolla 36+6 oli tullut 770g/viikko
(ja sitten viime viikonlopussa oli lähtenyt painoo 100g)
Olinpas yllättynyt kun ei pinoa vielä ollut... ;)
Ja varsin on aikainen (???!!!) meikäläiselle tämä ajankohta tällä jo roikkua...
Aamulla heräsin suppariin ja kauheaan vessahätään (lue: epämiellyttävään ahdistukseen/paineen tunteeseen) ja pakkohan sitä hetken kärvistelyjä kestettyäni oli nousta ja raahautua huussiin. Meillä on edelleen tämä putkiremontti meneillään, ni on sitten kiva lähteä toiseen rakennukseen yhden pissahädän takia... Minäkö laiska...en kai???!!!
Ja lisää omaa napaa.. Olen sitten minäkin virallisesti äitiyslomalla, lauantaina alkoi. Mikään ei tietysti ole sen kummemmin muuttunut kun kolme viikkoa saikulla olin. Suppareita tulee sillointällöin, mutta eivät kovin kummoisia ole. Lähinnä sellaista kovettelua. Kohdunsuu nipistelee kyllä aika mojovasti välillä, ja taitaa osansa tehdä tämä Masumörrikin niihin tuntemuksiin. Yleensä nimittäin tuntuu " nipistelyä" kun kovasti jumppailee! Hurjaa ajatella, ettei tässä enää paljoa jäljellä ole. Moni onkin saanut jo kunnon varoituksia (=suppareita) että lähtö on lähempänä kun luullaankaan...
Olen minäkin jaksanut ihmetellä ettei useampi meistä vielä ole jakaantunut. Hyvähän se vaan tietysti on, ovatpahan ainakin saaneet lapsukaiset rauhassa kasvaa masun turvassa!!!
Taidan vielä kömpiä hetkeksi lepuuttamaan kun esikoinenkin on vielä unessa. Palailen päivemmällä katsomaan kuulumiset!!
Uni 35+3