Voiko synnytykseen johtavat supistukset alkaa ihan yhtäkkiä?
Eli mulla on tilanne että la ylihuomenna ja en ole kärsinyt supistuksen supistusta koko raskauden aikana. En edes harkkarisupistusta ole missään vaiheessa tunnistanut.
Voiko supistukset siis alkaa ihan yhtäkkiä? Kaikki muut tutut tunteneet jo viikkokaupalla ennen laskettua aikaa jos minkämoista supistusta ja kipuilua, mutta minä en mitään.
Sen verran on ollut tuntemuksia että tunnen miten vauva on valahtanut välillä alaspäin kun vihloo alamahalta, mutta sitäkään ei ole viikkoon enää tuntunut. Pää ei varmaan kauhean alhaalla vielä ole.
Mitäs kun limatulppaa olen tavannut jo muutamaan otteeseen, eikös se kerro kohdunsuun avautumisesta? Voiko kohdunsuu avautua / kypsyä ilman supistuksia? :)
Tyhmiä kyselee tämä esikoisen odottaja :) Ja mikään kiire mulla ei ole synnyttämään, todellakaan, jännittää vaan kauheesti et voiko se lähtö tulla ihan puun takaa :)
Kommentit (17)
supistuksia tunsin vasta kun paikat oli 7cm auki. Siitä vajaa tunti joka kerta niin lapsi oli maailmassa.
Onneksi meni vedet aina ensin, sillä muuten olisin varmaan joutunut synnyttämään tien päällä matkalla sairaalaan.
Eli voi. Minäkin esikoista odottaessa tulkitsin kaikenmaailman kipuja, että "nää on varmaan niitä supistuksia". Kun synnytys oli ohi, tajusin, että ei ne supistuksia olleet vaan vauva oli möyrinyt mahassa ja tuntui niitä viiltelyitä tai sellaisia muljahduksia.
Suurimmalla osalla ei oikeasti supistele, mutta se vain muka kuuluu asiaan ja sillä saa kivasti saikkua.
Harjoitussupistuksia ei välttämättä huomaa, etenkään esikoisen kanssa, kun ei ole vielä kokemusta. Synnytyssupistukset silti tunnistaa varmasti.
Minulla esikoinen lähti syntymään supistuksilla, enkä ollut sitä ennen huomannut sen kummempia harjoitussupistuksia.
Pakkaa siis sairaalakassi valmiiksi. :)
minä siis sairastin rv 37 oksennustaudin, ja vasta kun olin muutaman tunnin oksennellut tunsin ekat supistukset. Sairaalaan päästyäni 4 cm auki...
Tarkkailussa kun olin sairaalassa, niin supistuskäyrää oli kiva seurata: monesti huomasin käyrän lähtevän nousuun, mutta en tuntenut supistusta itse ollenkaan (ei käynyt kipeää, ei tuntunut kiristävältä).
No limatulpan huomasin ihan selkeesti viikko sit ku kävin vessassa, pyyhkiessä alapää oli tosi märkä ja paperissa oli sit iso limamöykky.
Huh, nyt ootellaan :)
ap
sinä rv 37 oliko sulla varmasti oksennustauti, kun joillainhan ihan oikeasti se synnytys alkaa oksennuksella - tai supistukset, mulla kun ekasta meni vesi, niin itse synnytys käynnistyi sitten niin, että ensin oksentelin jonkin verran ja viimeisten oksennusten aikana alkoi tuntua ekat (jo heti tosi kipeät) supistukset... Ja olen kuullut muutamilta, että heillä on aina alkanut oksentamisella, useamman kerran synnyttäessä...
sinä rv 37 oliko sulla varmasti oksennustauti, kun joillainhan ihan oikeasti se synnytys alkaa oksennuksella - tai supistukset, mulla kun ekasta meni vesi, niin itse synnytys käynnistyi sitten niin, että ensin oksentelin jonkin verran ja viimeisten oksennusten aikana alkoi tuntua ekat (jo heti tosi kipeät) supistukset... Ja olen kuullut muutamilta, että heillä on aina alkanut oksentamisella, useamman kerran synnyttäessä...
Minullakaan ei ollut supistuksia kuin vasta synnytyksen käynnistettyä. Siitä 9 h ja lapsi syntyi.
Ihmetttelin, että mitä ne supistelut ja harjoitussupparit oikein ovat. Välillä luulin että lapsen möyrimiset, viiltelyt tai liitoskivut olisivat niitä mutta päädyin aina siihen että ei kuulu kuvaukseen. Ja näin jälkennpäin mietittynä olivat kyllä ihan eri juttu kuin supistukset.
Mulla meni vedet ihan yllättäen seitsemältä, ei tullut supistuksia. Ysiltä lähdettiin sairaalaan näytille (ihan varmuuden vuoksi, vauva ei ollut liikkunut kunnolla) ja siellä sitten alkoi aivan tolkuttomat supistukset yhtäkkiä ennen kätilön sisätutkimusta.
Luulin oikeasti että mitä helv* se ronkkii siellä kun sattui niin pirusti mutta vilkaistessani ei ollut edes kerinnyt kokeilemaan, kysyi vain onko kauankin supistanut näin kipeesti. :D
Kolmelta syntyi tyttö.
ja vasiatuksista päätellen toisinaaan myös tosielämässä. En ole ennen uskonut.
jopa lääkärin toteamaa asiaa. Av,mamma tietää kaiken.
Minäkin olen synnyttänyt oksennustaudin seurauksena. Perheessä riehui rotavirus ja vedet meni kun oksensin.
Ja palstamammalle. Se rotavirus todettiin sairaalassa ihan verikokeesta. Joten usko tai älä, mutta aina silloin tällöin jokunen nainen synnyttää oikeassa oksennustaudissa.
Kun äiti tulee sairaalaan ambulanssilla oksennustaudin aiheuttaman nestehukan ja supistelujen takia, sanoo av.tk-lääkäri, että "kyllä äiti nyt kuvittelee olevansa oksennustaudissa. Ettekö te tiedä, että jotkut nyt vain oksentelevat synnytyksessä2. Ja sitten pannaan synnyttänyt rotaviruksessa oleva äiti synnytyksen jälkeen muiden äitien kanssa samaan huoneeseen. Kun eihän nyt herranen aika voi oikeasti olla oksennustauti kun minäkin oksensin synnytyksessä ihan muuten vain.
jopa lääkärin toteamaa asiaa. Av,mamma tietää kaiken. Minäkin olen synnyttänyt oksennustaudin seurauksena. Perheessä riehui rotavirus ja vedet meni kun oksensin. Ja palstamammalle. Se rotavirus todettiin sairaalassa ihan verikokeesta. Joten usko tai älä, mutta aina silloin tällöin jokunen nainen synnyttää oikeassa oksennustaudissa.
Kun äiti tulee sairaalaan ambulanssilla oksennustaudin aiheuttaman nestehukan ja supistelujen takia, sanoo av.tk-lääkäri, että "kyllä äiti nyt kuvittelee olevansa oksennustaudissa. Ettekö te tiedä, että jotkut nyt vain oksentelevat synnytyksessä2. Ja sitten pannaan synnyttänyt rotaviruksessa oleva äiti synnytyksen jälkeen muiden äitien kanssa samaan huoneeseen. Kun eihän nyt herranen aika voi oikeasti olla oksennustauti kun minäkin oksensin synnytyksessä ihan muuten vain.
jopa lääkärin toteamaa asiaa. Av,mamma tietää kaiken. Minäkin olen synnyttänyt oksennustaudin seurauksena. Perheessä riehui rotavirus ja vedet meni kun oksensin. Ja palstamammalle. Se rotavirus todettiin sairaalassa ihan verikokeesta. Joten usko tai älä, mutta aina silloin tällöin jokunen nainen synnyttää oikeassa oksennustaudissa.
Itse kävin synnärillä tartuttamassa koko osaston (no en sentään, siellä oli muutenkin oksennustautia liikkeellä ja epäilen että sieltä sairaalasta tai tarkemmin äitiyspolilta sen taudin sain itekin)... Ja oli kuulkaas todella hauskaa olla rv37 perätilavauvan kanssa yöaikaan pelkäämässä, että se synnytys lähtee vielä etenemään ja joudutaan päivystyssektioon.
Meni sitten seuraavaksi päiväksi sovittu ulkokäännösyritys sivu suun, ja koska mies sitten sairastui (ilmeisesti vain myötätunnosta, kun kerran synnytyksen käynnistyminen aiheuttaa oksentelua), niin parin päivän päästä "pääsin" yksinäni takaisin synnärille ulkokäänökseen, sisko puhelimen päässä päivystysvalmiudessa tulemaan tukihenkilöksi jos synnytys päättää taas yrittää käynnistyä ja joudutaan suoraan sektioon...
mutta meni hieman jo ohi aiheen :-)
-5
minä siis sairastin rv 37 oksennustaudin, ja vasta kun olin muutaman tunnin oksennellut tunsin ekat supistukset. Sairaalaan päästyäni 4 cm auki...
Tarkkailussa kun olin sairaalassa, niin supistuskäyrää oli kiva seurata: monesti huomasin käyrän lähtevän nousuun, mutta en tuntenut supistusta itse ollenkaan (ei käynyt kipeää, ei tuntunut kiristävältä).
Mulla kans synnytys käynnistyi vatsataudin aikana. Miehellä oli ollut pari päivää ennen sama tauti... Ainakin saatiin perhehuone ja meidän piti pysyäkin siellä, ettei tartutettu muita.
Mulla oli harjoitussupistuksia pitkään, mutta ne oli ihan eri juttu kuin synnytyssupistukset. Heti ekasta supistuksesta tiesin että nyt se alkoi. Oli todella intensiiviset avaavat supistukset, ja vauva syntyi 6h ekasta, 4,5h säännöllisistä supistuksista. Vedet meni vasta ponnistusvaiheessa.
Niin, vauva syntyi rv38. Luulen että tilanne oli kypsä muutenkin, mutta vatsatauti auttoi käynnistymään. Toinen lapsi syntyi ihan ilman vatsatauteja samoilla viikoilla!
itselläni 4 kk vanha tyttö ja synnytykseen johtavat supistukset lähtivät ihan yllättäen liikkeelle. Toki olin supistellut pitkin raskautta aina välillä, mutta täysin kivuttomasti ja selvästi "harjoitellen". Viikon 38 jälkeen en supistellut kertaakaan ennen kuin 40 + 1 supistukset yhtäkkiä käynnistyivät suht voimakkaina, 8 minuutin välein mutta vain hyvin vähän kivuliaina illalla noin klo 22. Tajusin soittaa sairaalaan, josta sanottiin, ettei mitään kiirettä kun noin hyvin menee, aamulla sitten. Puolilta öin päätimme kuitenkin lähteä sairaalaan näytille, kun kuitenkin oli kakkonen tulossa ja supistukset olivat suht voimakkaita ja selvästi säännöllisiä. KÄvelin vähän kättärin pihalla ja ympäristössä ja menimme sisään noin 20 min kävelyn jälkeen ennen yhtä. Olin 8 senttiä auki ja lapsi oli ulkona noin 35 min sisään tulosta...
Esikoisen kanssa ensimmäinen supistus oli synnytyssupistus, mutta synnytyskin vei sitten noin 12 tuntia.
Minulla siis supistukset on molemmilla kerroilla olleet selvästi merkki synnytyksestä ja supistusten alettua on jo ollut kiire tai ainakin kaikki käynnissä. Kummassakaan raskaudessa ei ole paljoa supistellut, kakkosraskaudessa kuitenkin kohtu jonkin verran harjoitteli etukäteen. Ei kuitenkaan koskaan kivuliaasti -- vain kevyesti kovettuen. Eka synnytyssupistus oli heti ihan erilainen. TUnnistat sen kyllä :)
Itse olen kyllä molemmilla kerroilla tuntenut synnytyksen lähestyvän jo hyvissä ajoin.
näin kävi kolme kertaa, ekasta meni vedet ensin, mutta sitäkään ennen ei yhtään supistusta ollut tullut. Joka kerta ekasta supistuksesta alle 4 tuntia ja lapsi ulkona.
Mistä tiedät tavanneesi limatulppaa? Ikinä en ole sitä nähnyt ja terkka sanoi, ettei sitä aina tunnista, vaikka näkisi...