Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IMETYSONGELMA!!! Olen neuvoton!!!

Vierailija
11.02.2012 |

Heippa! Minulla on 2,5viikkoinen tyttövauva joka on ollut täysimetyksellä. Maitoa piisaa koska paino ainakin nousee hienosti!! MUTTA, nyt ollaan muutama viime päivä huudettu, vatsa ilmeisesti vaivaa pikkuista kovasti :( relatipat ja cuplastop-tipat aloitettu, ei voi vielä sanoa auttaako! Tissiä vaatii noin tunnin välein,ja se rupee näkymään minun jaksamisessani, ei paljon yölläkään nukuta! Nyt mietin auttaisiko jos pumppaan maidon ja tarjoilen sen tuollaisesta anti-colicpullosta? (näis isäkin voi syöttää) Kauanko säilyy jääkaapissa ja lämmitetäänkö vesihauteessa vai mikrossa vai miten? Mistä tiedän paljonko lämmittää? Entä,mitä mieltä jos siirryn osaimetykselle,eli ryhdyn tarjoamaan korviketta? Onko huono idea? KIITOS VALTAVASTI jos joku vaivautuu vastaamaan. Mie en jaksa ennää!! :/ T: Väsynyt

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sinnittele! Miksi sotkeä hyvin alkanutta imetystä pullolla ja korvikkeella? Nuku päivisin kun vauvakin, isä voi viedä vauvan vaikka vaunulenkille niin nukkuu taatusti ainakin pari-kolme tuntia.

Vierailija
2/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5 viikkoinen, jaksa nyt vain harjoitella sitä imetystä. Palkitsee sinut varmasti vielä. Vauvoilla on yleensä aina jonkun verran ilmaa ja kitiseevät myös muutenkin. Rauhoitu. Onko imetys sitten ainoa asia jota hän voisi tunnin välein tarvita? Eikö rauhoittuisi jos kannat häntä eritavoin? Juttelet ja rauhoittelet. Sivelet poskia, käytät kylvyssä, pidät ilman vaippaa, laulelet, kävelet, jne... Aina ei ole välttämättä kyse siitä nälästä. Itse tykkään, että imetys on kaikenlaiseen pulloruokintaan verrattuna niin helppoa, että opettelen sitä jokaisen vauvan kanssa ihan rauhassa ja ajan kanssa.... Muuta en osaa sanoa. Ja tottakai, anna korviketta vaikka sitten 10 - 20 ml jos se auttaa, voihan sitä kokeilla ja sitä lypsämistä myös. En osaa sanoa oman maidon säilymisestä. Avattu korvike säilyy kylmässä aina 24 h.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole niin kiiruusti opettamaan vauvalle tutin syönti. Nyt hän todennäköisesti syö tissiä imemisen tarpeeseen, josta tulee liika syöntiä ja vatsa kipeytyy. Itse en ole koskaan lapsilleni antanut mitään "tippoja" (paitsi d-vitamiinit), nekin voivat ärsyttää lapsen vatsaa ihan turhaa. Tuossa iässä vauvat ovat vähän itkuisia, mutta kyllä se siitä helpottaa. Eli tutti käyttöön, etkä joka itkuun anna tissiä.

Vierailija
4/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen niin kiinni vauvassa.. Jos ottaisimme pullon käyttöön, pumppumaidolla tai korvikkeella, voisin joskus olla pois kotoa kauemmin kuin tunnin kaksi! Olenko huono äiti? Ja minua tosiaan säälittää pienen vatsavaivat, huuto on sydäntäsärkevää :(

Vierailija
5/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen niin kiinni vauvassa.. Jos ottaisimme pullon käyttöön, pumppumaidolla tai korvikkeella, voisin joskus olla pois kotoa kauemmin kuin tunnin kaksi! Olenko huono äiti? Ja minua tosiaan säälittää pienen vatsavaivat, huuto on sydäntäsärkevää :(

Olet ollut äiti peräti kaksi viikkoa ja nyt olet NIIIIIIn väsynyt, että ;( Pullo/korvikeruokinnalla todennäköisesti vain lisäät vatsavaivoja. Koittaa nyt vaan sopeutua siihen äitiyteen.

Vierailija
6/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetystukilista.net

Itse sain molempiin imetyksiiin paljon apua, koska neuvolaan ei voi joka asiassa soittaa.

Tsemppiä! Hyvin se menee! 2 viikon iässä alkaa usein mahan toiminta vähitellen kovettumaan, joten vaivat voivat johtua siitä tai esim. liian nopeasti nostetusta D-vitamiini annostelusta. Vaihda D-vitamiini merkkiä?

Vierailija
7/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut äiti peräti kaksi viikkoa ja nyt olet NIIIIIIn väsynyt, että ;( Pullo/korvikeruokinnalla todennäköisesti vain lisäät vatsavaivoja. Koittaa nyt vaan sopeutua siihen äitiyteen.

Kyllä nainen on naiselle susi, kun tuore äiti kysyy apua. Älä välitä tästä kruununsa kiillottajasta.

Vierailija
8/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nainen on naiselle susi, kun tuore äiti kysyy apua. Älä välitä tästä kruununsa kiillottajasta.

vaan lupaa lopettaa imetys.

Vierailija
9/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma ruokavaliosi. Syötkö jotain mikä aiheuttaisi vauvalle ilmavaivoja? Ruisleipä on ainakin yksi yleinen noiden vaivojen aiheuttaja. Muita ovat pavut, sipuli, kaali, joillakin omena jne.

Koita jaksaa täysimetystä vielä! Ekat kuusi viikkoa on sitä mitä ennen kutsuttiin lapsivuodeajaksi, eli silloin äiti on aika lailla koko ajan vauvassa kiinni. Nyt voi tuntua että aika ei kulu koskaan, mutta kyllä se kuluu! Koko ajan helpottaa :)

Vierailija
10/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapahtuu kaikenlaista. Porvoo, Porvoo, Porvoo!

Vierailija
11/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voisit olla EROSSA 2,5 vkoisesta enemmän kuin tunnin??? Huh huh.

Tuohon ongelmaasi: sitä se on, opettelua. Aineista nälkää. Komppaan myös sitä, joka sanoi, että koita muutakin rauhoittelua ym, kuin tissiä itkuun. Lisää maitoa kipeään masuun, lisää vaivoja, ähky.

Älä aloita korviketta! Menee imetys aivan sekaisin helposti, maitosi alkaa vähentyä.

Jaksa, jaksa. Makaa ja syö ja juo ja imetä. Lue lapsivuodeajasta, ja vietä sitä.

Uskalla kiintyä vauvaasi, niin et mieti noita erossa oloja. Tiedän kyllä että se symbioosi on aluksi rankkaa ja ahdistavaa. Mut sitä se on eka vuosi. Parin kuukauden päästä kietaset jo vauvan liinaan tai reppuun ja menoks. Tsemppiä!

Vierailija
12/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kokeilisin ensin kaikki muut keinot, en usko, että imetys nyt on syypää, kun se kerta on jo sujunut. Oleko kokillut kantoliinaa? Siinä voi myös isä kanniskella ja rauhoitella vauvaa. Entä tutti, syökö? Älä vielä ahdistu siitä, että olet vauvassa kiinni, nyt sun kuuluukin olla ja vasta opettelet sitä. Vauvan kasvaessa imetysvälit usein pitenevät, etkä välttämättä enää koe tilannetta ahdistavana. Voit tietysti joskus myös pumpata ja antaa pullosta, jos vauva huolii, mutta se tuskin auttaa nyt tähän hätään. Anna vauva isälle vaunuilemaan tai jotain ja yritä vähän nukkua. Tsemppiä.

Vierailija
13/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa iässä ne vatsavaivat alkavat,jos alkavat..Jatka sitkeästi imetystä,jos kerran vauvan paino nousee..siitä tiedät että saa maitoa.Tsemppiä siihen,koita keksiä imetysten ajaksi tekemistä itellesi:lukemista,puhut puhelimeen,ym.Pääasia on nyt,että annat sen pienen vauvasi imeä tissiäsi niin paljon kuin sitä haluttaa!!!!!Siitä se maito nousee ja riittää loppupeleissä vauvalle!

Vierailija
14/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jo aloittanut D-vitamiinin ja käytät D3-vitamiinitippoja niin koetapa jättää ne pois. Omani sai juuri tuon ikäisenä aivan mahdottomia vatsakramppeja D-tipoista ja joutui siirtymään Jekovitiin. Nyt vuoden ikäisenä mikä tahansa D-vitamiini käy, silloin pikkuvauvana ei herkkävatsalle kaikki sopinut.

Muutenkin tässä oli jo hyviä vinkkejä ilmavaivoja aiheuttavista ruoista ym. Meillä todettiin sitten myöhemmin refluksitauti, mutta tuon ikäisenä apu tuli tosiaan jo D-tippojen pois jättämisestä ja muut oireilut alkoivat vasta myöhemmin.

Vierailija
15/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullakin oli noita tunteita esikoisen kanssa, ahdisti ja onhan se fyysisestikin rankkaa kun koko ajan pitää imettää...

Älä nyt korviketta ainakaan anna jos maitoa tulee reilusti. Jos vauvalla on hyvä imuote niin en näe ongelmaa siinä että antaisit omaa maitoa koliikkipullosta, siis että isi antaisi jotta saat nukkua.

Pariviikkoisena ne vatsavaivat yleensä alkaa, meillä kuopusta piti vaan kannella ja hyssytellä joka ilta parin kuukauden ajan... Meillä auttoI myös disflatyl- tipat, manducareppu ja kevyt masunhieronta myötäpäivään, jalkojen pumppaus, omien jalkojeni päällä masullaan pitäminen....monet kehuu kantoliinaa, koliikkikeinua jne. Meillä vauva nukkuu vieläkin perhepedissä, vaikka on jo yli 6kk. On niin helppo antaa vaan tissi suuhun yöllä ja sitten nukahdan nopeasti siihen vauvan viereen.

Tosiaan, ne ekat kolme kuukautta on ne raskaimmat, yleensä sitten hieman helpottaa. Hienoa, että imetys lähti hyvin käyntiin. Se on lyhyt aika, koita jaksaa!

Vierailija
16/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä teet just niin kuin parhaaksi näet. Pumppaa pulloon ja lämmittäkää (kokeilemalla oikean ajan saa selville). Tai anna öisin korviketta. Sinä et äitinä ole huono jos pullosta annat maitoa, eikä lapsestasi tule sen huonompi tai sairaampi jos häntä pullosta ruokit. Tärkeää on että kuuntelet itseäsi ja jaksamistasi ja viis veisaat oman kilven kiillottajista. Maidon säilyminen ei varmastikaan ole ongelma...Eihän sitä siellä montaa päivää säilytetä ennen nauttimista. Jaksamista!

Vierailija
17/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen ennen jääkaappiin laittoa. Eli laita maitopullo isompaan kuppiin/astiaan jossa kylmää vettä. Anna olla siinä 5-10min ja sitten se pullo jääkaappiin. Voit myös viilennyksen jälkeen pakastaa maitoa, hyviä ovat esim. minigrip-pussit. Pumpattu maito tulee käyttää vuorokauden kuluessa, mieluusti niin, että jos olet aamupäivällä pumpannut, olisi se hyvä antaa jo samana päivänä. Maidon voi lämmittää juoksevan kuuman veden alla ihan siinä omassa pullossa tai kuumassa vesihauteessa. Ei mikroon, se tuhoaa tärkeitä ravintoaineita.

Sitten sitä maitoa voi vauvalle pullosta juottaa, en näe itse siinä mitään pahaa, että molemmat tavat ovat käytössä, siis imetys ja välillä pullo. Kokeile myös ihmeessä niitä anti-colicpulloja, ei ole haittaakaan.

Tuleeko maitoa suihkuamalla kun imetät? Silloin vauva hotkii myös paljon usein ilmaa, joka sitten masussa kiertää. Noiden vatsaväänteiden alkamisikä on hyvin tyypillistä juuri pari viikkoisella. Toisilla menee ohi muutamissa viikoissa, toisilla kestää ihan sinne reiluun neljäänkiin kuukauteen. Suolisto on pienellä vauvalla niin kehittymätön pitkään, ettei oikein sitä vatsapulmaa voi estääkään.

Käytä vaan säännöllisesti Rela-tippoja ja muista, että esim. Cuplaton voi toisille jopa lisätä mahaväänteitä eli ei kannata niiden varaan laskea. Mutta Relat on hyvä.

Kunnon röyhtäytys aina syömisen jälkeen, hyvä imuote imiessä ja pitkää pinnaa. Kokeilemalla erilaisia kanniskeluasentoja löydät sen, mikä ehkä parhaiten vauvallesi käy. Sitten on kaikenlaista jalkojen pumppaamista, vatsan hierontaa jne.

Ja sitä maitoa kannattaa antaa jo ainakin 50-60ml pullosta heti alkuunsa ja lisää jos vauva näyttää siltä että haluaa. Minulla kyllä yhden desin vetäisi ihan kerralla jo alle kolmiviikkoisena, jos pullosta annoin ja määräthän kasvaa vauvan kasvaessa. Loppu maito heitetään sitten pois, ei enää lämmityksen jälkeen uudestaan jääkaappiin.

Mutta älä lopeta imetystä!

Vierailija
18/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta olet imettänyt lastasi vasta 2,5 viikkoa, ja se on aika vähän aikaa. Ehkä saisit nukkua pidemmän jakson erilaisilla järjestelyillä esim. niin, että kun lapsen isä tulee töistä, hän vie vauvan pitkälle vaunulenkille imetyksen päätteeksi. Voitte sopia, että vaunulenkki on esim. 1,5 tuntia tai että sen päätteeksi isä vielä käy tapaamassa lähellä asuvaa sukulaista/ystävää ja että saat nukkua sellaisen kahden tunnin putken. Voisitte sopiva myös esim. alkuillasta tai varhaisin aamulla, että sinä et heti tunnin päästä annakaan rintaa vaan isä ottaa vauvan syliinsä, juttelee, leikkii, vie kylpyyn tms. ja sinä saat taas jatkaa toisen tunnin putkeen uniasi.

Viikonloppuna voit toki kokeilla maidon pumppaamista. Joka päivä pilaa kyllä imetyksen, mutta esim. viikonloppuisin jos isä syöttää vauvalle muutaman syötön pumpattua maitoa yöllä, niin saat nukuttua niitä univelkoja pois.

Ehkä tärkein asia, mikä kannattaa jo nyt sisäistää, on se, että mikään ei ole pysyvää. Jos vauvasi nyt valvottaa, voi tilanne olla aivan eri kuukauden päästä. Siksi onkin tärkeää yrittää sinnitellä ensin eikä tehdä liian äkillisiä ratkaisuja. Mieheni työkaveri antoi neuvon, kun hoidimme esikoistamme, että vauva muuttuu 3 kk:n välein aivan eri rytmiseksi kuin aiemmin. No, minusta useammin kuin tuon 3 kk, mutta neuvon tärkein anti on se, että vauvan kanssa kaikki muuttuu hetkessä.

Vierailija
19/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattele miltä sinusta tuntuisi, jos joutuisit vetämään vatsan täyteen samaa tahtia.

Tuommoinen 2 tuntia ainakin ateriaväliksi, niin vatsavaivat vähenevät olennaisesti. Röyhtäytä aterian päälle.

Vierailija
20/30 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka SINÄ et väsynyt parissa viikossa, niin joku toinen voi olla todella väsynyt, jos ei ole saanut käytännössä syvää unta ollenkaan!

Jos imetys tosiaan tuntuu toivottoman raskaalta, niin koita ensin pumpata sitä säilöön. Säilyy pakastimessakin pitkiä aikoja ja sieltä helppo vesihauteessa sulattaa annokset, näin isäkin voi osallistua syöttöön. Jääkaapissa taitaa säilyä sen vuorokauden, voi olla kauemminkin..?

Ja ei se korvike vauvaa riko, jos ei pumppaaminen onnistu! Pääasia, että vauva kasvaa ja äiti jaksaa :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän