Saksalainen koulu
Kommentit (37)
ja osa pitää sitä liian vaativana ja liian sisäänpäinälämpiävänä, mutta sitten taas osa nykyisistä vanhemmista kehuu ja esimerkiksi kerhovalikoima on aivan huima nettisivujen perusteella.
Lapsi kävi pyrkimässä. Saa nähdä miten vaikea sinne on päästä...
ap
Opettajisto on kai melko pelkästään saksalaisia. Miten siellä pärjää alkuvuosina? Onko siellä Suomen koulun lomat vai Saksan 6-viikkoinen kesäloma ja pitkä syys- ja pääsiäislomat? Teititelläänkö opettajia Herr und Frau se-ja-se ja lukiossa teititellään myös oppilaita?
noilla ns. suomenkielisillä luokilla. Lomat noudattelevat suunnilleen Helsingin linjauksia. Puhuttelutavat lienevät kulttuurinmukaisia, mutta sinuttelevat opettajia... Jotka ei kaikki ole saksalaisia, todellakaan. Varmaan joukossa on koulun entisiä oppilaita.
ap
Voiko sinne siis hakea ilman että on pohjaa saksankielen taidoista? Olen itse käynyt saksalaisen linjan ja kyselen, kun toivoisin omille tyttärilleni myös mahdollisuutta päästä saksalaiseen kouluun. Olen vieläkin iloinen ja ylpeä, että kävin sen koulun! Sinne vaan!
Lomat niin kuin suomalaisessa koulussa, pieniä eroja ehkä syyslomassa, en tiedä miten nykyään. Saksalaisia opettajia teititellään, opettajat sinuttelevat myös vielä lukiossa, eli vähän välimuotoahan se on. Suomalaisia opettajia sinutellaan. Suomalaisella luokalla pärjää, vaikka ei osaa alkuun saksaa, sehän on sen luokan tarkoituskin. Saksalaiselle luokalle ei pääse, jos ei osaa riittävästi saksaa. Ja kyllä, koulu on vaativa, mutta eikö se ole hyvä asia? Ainahan sieltä voi vaihtaa pois, jos ei pärjää. Toisin päin ei onnistu.
Voiko sinne siis hakea ilman että on pohjaa saksankielen taidoista? Olen itse käynyt saksalaisen linjan ja kyselen, kun toivoisin omille tyttärilleni myös mahdollisuutta päästä saksalaiseen kouluun. Olen vieläkin iloinen ja ylpeä, että kävin sen koulun! Sinne vaan!
Kindergarteniin (molempiin) voi hakea myös ilman kielitaitoa, mutta eivät ota montaakaan tällaista lasta vuodessa. Paljon hakee sellaisia passiivisesti saksaa ymmärtäviä, jotka oppivat sitten nopeasti kielen. Mitä enemmän on taustaa, sen todennäköisemmin päsee, mutta ana kannattaa hakea! Katsovat myös, ketkä hakevat tosissaan! Ja ainakin Lauttasaari on ihan huippupaikka!
Kouluun pääsee nykyään suomalaiselle linjalle jo ensimmäiselle luokalle pääsykokeen kautta. Tästä minulla ei kokemusta, kysele suoraan koululta. Tälle luokalle ei ole tarkoituskaan ottaa jo saksaa puhuvia.
T: se toinen dsh:lainen, joka muistelee koulua lämmöllä ja jonka lapset käyvät nyt jo Kindergartenia
Ahaa, saksa alkaa siis jo ekalta? Se on siis muuttunut sitten siitä, kun kollegan lapsi sinne meni. Nettisivut on vähän epäselvät...
Koulua en ala vaihtaa, koska me ollaan paossa rikkonaista koulutaivalta täällä omalla alueella, joten jos sinne menee, siellä pysytään kanssa. Mutta koti voi kyllä auttaa paljon siinä sitten.
ap
tarkoitinkin lähinnä vaihtoa esim. lukiossa. Ala-asteella ei varmasti ongelmia ja lapset omaksuvat luonnollisesti koulun opiskelutyylin. Pienestä lapsest ei voi vain millään vielä tietää, mikä jatkossa mahdollisesti tuottaa vaikeuksia. Toiset ovat myös lahjakkaampia kielissä, kuin toiset. Parempi antaa lapselle mahdollisuus laadukkaaseen opetukseen, vaihtoja voi aina tehdä myöhemmin. Suomlaisessa koulussahan yleensä vaihdetaan muutenkin koulua yläasteelle tai lukioon siirtymisen yhteydessä. Kokonaan ei voi muutoksilta kuitenaan välttyä. Mutta vaihto pois saksalaisesta on kyllä aina pieni kulttuurishokki;-)
Minua nimenomaan se yläasteikäisenä tapahtuva vaihto on aina mietityttänyt, kun se tulee siihen pahimpaan murrosikäsaumaan.
Tuonnehan testataan oppilaat, joten jotain osviittaa siinä jo sentään saa.
No, nää on kaikki pohdintoja. En edes tiedä, miten kokeessa kävi...
ap
Mitä tarkoitatte vaativuudella? Täällä Saksassa peruskoulu on mielestäni helpompi kuin Suomessa...
Ovatko nuo tasokokeet kouluun siis vain äidinkieleltään suomenkielisille?
opiskella jollakin muulla kielellä kuin äidinkielellä...
En tiedä mitään saksankielisestä puolesta. Me ollaan ihan umpisuomalaisia ja sinne suomenkielisten puolelle on pääsykoe.
Voisin kyllä kuvitella, että jos esimerkiksi Saksasta palaa Suomeen ja haluaa ko. kouluun, se kielitaito testataan, kuten esimerkiksi Ressussa ja Englantilaisessa koulussakin tehdään vastaavissa tapauksissa.
ap
Saksassa sijaitsevaan kouluun on vaikea verrata, koska siellä taso vaihtelee paljon enemmän kuin Suomessa. Etelässä (Baijeri, Baden-Württemberg) ja idässä koulunkäynti on yleisesti ottaen huomattavasti vaativampaa kuin lännessä ja pohjoisessa. Saksassa opetussuunnitelmat ovat osavaltioiden päätettäviä asioita, eivät liittovaltion tasoisia. Esimerkiksi lukiokirjalla voi olla sama nimi, mutta siitä löytyy lisäksi tieto, minkä osavaltion opetusohjelman mukainen se on. Joidenkin osavaltioiden kirjat ovat sisältävät huomattavasti enemmän asiaa kuin toisten.
Helsingin Saksalaisen koulun vaativuus ei johdu pelkästään kielestä, mutta vahva luonnontieteellinen painotus varsinkin lukiossa johtaa usein siihen, että oppilaat, jotka eivät ole vahvoja matematiikassa tai eivät muuten vain pidä siitä tai koe tarpeellisena, siirtyvät suomenkielisiin lukioihin.
Parempaa koulua en olisi lapselleni voinut toivoa, opetus on erinomaista ja opetusryhmät pieniä. DSH:in hakiessa kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että koulupäivät ovat alusta alkaen selvästi pidempiä kuin suomalaisessa koulussa. Oman lapseni aloittaessa suomalaiset menivät vasta kolmannelle luokalle, joten nykyisten 1 ja 2 luokkien koulupäivän pituudesta en tiedä.
Lomat ovat jokseenkin samat kuin suomalaisissakin kouluissa. Syysloma on aina viikon ja joululoma loppuu vasta loppiaiseen, joten niiden vuoksi kouluvuoden aikana on vuodesta riippuen 2-4 lauantaikoulupäivää. Kesäloma kuten helsinkiläisissä kouluissa, syksyllä koulu saattaa alkaa päivää aiemmin.
En suosittele, omia lapsia koulussa, monet vaihtavat jopa ala-asteella muihin, suomalaisiin kouluihin. Stipendit jaetaan pääsääntöisesti koulun oman henkilökunnan lapsille, naurettavaa! Nykyinen rehtori todella huono, hänellä vuoden kestävä pedagoginen koulutus. Opettajat sairastuvat yllättäen ja sen jälkeen sijaisia ja vanhemmille ei mitään kerrota.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2012 klo 17:33"]
opiskella jollakin muulla kielellä kuin äidinkielellä...
En tiedä mitään saksankielisestä puolesta. Me ollaan ihan umpisuomalaisia ja sinne suomenkielisten puolelle on pääsykoe.
Voisin kyllä kuvitella, että jos esimerkiksi Saksasta palaa Suomeen ja haluaa ko. kouluun, se kielitaito testataan, kuten esimerkiksi Ressussa ja Englantilaisessa koulussakin tehdään vastaavissa tapauksissa.
ap
[/quote]Ressussa ei testata kielitaitoa, ka ratkaisee ja viime vuonna se oli 9,4
Siellä on suurin osa jompikumpi vanhemmista saksalainen
Itse käyn juuri kyseisen koulun kasiluokkaa saksankielisellä puolella. Koin ala-asteen (luokat 1-4) varsin ärsyttäväksi, koska opetus oli paikoin todella yksipuolista. Yläaste on sujunut paljon paremmin, vaikken edelleenkään voi sanoa olevani täysin tyytyväinen kouluuni. Vaativuus pitää paikkansa, opettajat vaativat paljon varsinkin matemaattis-luonnontieteellisissä aineissa ja jos todistukseen haluaa hyviä numeroita, pitää niiden eteen tehdä töitä. Liian vaativaksi en kyllä opetusta sanoisi, varmaan siksi että opetustapaan tottuu jo ala-asteella :) Kerhojen mahtavuutta en allekirjoita, koulussa on paljon porukoita ja mm. tanssiryhmästä ei ilmoitettu missään info-tauluilla, eikä sinne pääse jollei kuulu ryhmän kapteenin porukkaan. Saattaa toki johtua myös mun omista mieltymyksistä, mutta mielestäni kerholistoilta ei löydy mitään erityisen kiinnostavaa.
(kouluruoka on muuten todella hyvää, ainakin kasvisruokiin panostetaan)
ainiin, olen täysin suomalaisesta perheestä, mutta se ei ole ikinä vaikuttanut koulunkäyntiin missään määrin :D
ainiin, olen täysin suomalaisesta perheestä, mutta se ei ole ikinä vaikuttanut koulunkäyntiin missään määrin :D
Lapsemme aloitti juuri 1 luokan ja täytyy sanoa, että koulu vaikuttaa aivan mahtavalta ! Todella onnellista, että lapsemme pääsi juuri tähän kouluun !
Olen käynyt itse alusta loppuun ja ehdottomasti omatkin menevät vuoden parin päästä. Vähän vaikea kuvailla lyhyesti, mene itse tutustumaan:) Koulussa yhdistyvät todella hyvin molemmat kulttuurit, opetus tasokasta, ei luokattomuutta, vähemmän valinnaisia aineita, mutta parempi kuri ja järjestys kuin suomalaisessa. Uudesta suomalaisesta linjasta ei ole kokemusta, mutta tuskin on niin kovin erilainen, kuin ennen. Juuri vaihtui rehtori, edellinen ei ollut ihan parhaasta päästä ja omasta mielestäni pilasi hieman loistavan koulun maineen.