Voi ei!! Olen raskaana ja ottanut joka pvä multivita plus tabletteja 2kpl.
Nyt huomasin että niissä on A-vitamiinia ja suositultu päiväannos 1kpl, annostusta ei saa ylittää.
nyt iski paniikki ja ahdistus!
Kommentit (25)
Jätä nyt sitten vain ottamatta ja vaihdat merkkiä, ei se sen ihmeempää ole. Onko ollut jo np- ja rakenneultra? Niissä nyt ainakin sitten näkyy jos jotain ongelmia on tullut.
Jätä nyt sitten vain ottamatta ja vaihdat merkkiä, ei se sen ihmeempää ole. Onko ollut jo np- ja rakenneultra? Niissä nyt ainakin sitten näkyy jos jotain ongelmia on tullut.
Nyt huomasin että niissä on A-vitamiinia ja suositultu päiväannos 1kpl, annostusta ei saa ylittää.
nyt iski paniikki ja ahdistus!
kysy neuvolasta. mulle ainekin sanottiin että tiettyjä vitamiinia ei saisi edes paljoo ottaa. en enää muista mitä kielettiin ottamasta liikaa. kannattaa kysyä neuvolasta.
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,26264,2…
Raskaus
A-vitamiinin päivittäinen RDA -saantisuositusten (Recommended Dietary Allowance) mukainen saantitaso on raskauden aikana 800 mikrogrammaa vuorokaudessa. Tämän riittävän vitamiinimäärän saa yleensä normaa-lista suomalaisesta ruokavaliosta, siksi A-vitamiinilisälle ei ole raskausaikana tarvetta.
Tavallisimmat monivitamiinivalmisteet, joita voi ostaa suomalaisista apteekeista, eivät sisällä sikiötä vaurioittavaa määrää A-vitamiinia.
Raskauden aikana retinoidimuotoisen A-vitamiinin pitkäaikaissaannin ei tulisi ylittää 3 000 mikrogrammaa (= 10 000 IU) päivässä. Koska myös yksittäinen suuri kerta-annos voi olla sikiölle haitallinen, kerta-annoksesta saata-van retinoidimuotoisen A-vitamiinin määrän tulisi olla korkeintaan 7500 mikrogrammaa (= 25 000 IU).
Ylisuuret annokset voivat aiheuttaa sikiövaurioina mm. hermoston, luuston ja sydämen epämuodostumia.
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437
Teratologinen tietopalvelu
Avoinna arkisin klo 9-12
puh: (09) 4717 6500
(normaalihintainen puhelu)
Teratologinen tietopalvelu on valtakunnallinen puhelinpalvelu, joka antaa tietoa teratogeeneistä.
Teratogeeneillä tarkoitetaan ulkoisia tekijöitä, joilla on haitallisia vaikutuksia hedelmällisyyteen tai kehittyvään sikiöön. Tällaisia voivat olla äidin tai isän käyttämät lääkkeet, äidin infektiot, sekä erilaiset kemialliset tai fysikaaliset ympäristöaltistukset.
Teratologinen tietopalvelu vastaa myös imetyksen aikaista altistumista koskeviin kyselyihin.
Teratologiseen tietopalveluun voivat ottaa yhteyttä raskautta suunnittelevat, tai jo lasta odottavat äidit ja isät, terveydenhuollon ammattihenkilöt, apteekit ja viranomaiset sekä tiedotusvälineet. Palvelu ei puutu äidin, raskauden tai lapsen hoitoon, eikä määrää lääkkeitä.
Palvelun ollessa suljettuna ota yhteys omaan neuvolaan tai äitiyspoliklinikkaan.
Teratologisen tietopalvelun toimialaan eivät kuulu:
Palvelu ei puutu äidin, raskauden tai lapsen hoitoon, eikä määrää lääkkeitä.
Työolosuhteiden turvallisuuden arviointi
Työssä tapahtuvaan altistumiseen liittyvät riskit kuuluvat ensisijaisesti omaan työterveyshuoltoon.
Yleinen raskauden ja imetyksen aikainen ravitsemusneuvonta
Yleinen lääkeneuvonta (esim. lääkkeiden yhteis- ja haittavaikutukset)
Katos huvikses paljonko amerikkalaisissa raskausvitamiineissa on a-vitamiinia: http://www.iherb.com/m/dd?pid=2413
Ja miksi ihmeessä otat edes 2???? Tutustu käyttöohjeeseen ennen tabujen aloitusta hyvä ihminen!!! Ja kun raskaudut, tutki mitä saa ja mitä ei saa syödä seuraavan kerran!!! Ja nyt ota rauhallisesti ja lopeta ne tabut.
http://www.multivita.fi/multivita-raskaus-ja-imetys.php
Ei raskaana ollessa saa popsia mitä tahansa vitameeneja!
ihan varmasti noissa vitamiinien annostuksissa on turvamarginaali aika suuri. Itse altistuin aikanaan raskauden alussa, siitä tietämättä, suurelle määrälle erästä kemikaalia. Sen oli todettu jo pienenä pitoisuutena voivan aiheuttaa sikiövaurioita rottakokeiden mukaan. Terve poika sieltä kuitenkin tuli, ja hän on nyt 21-v yliopisto-opiskeiija.
Siis millainen ihminen mokaa tuollaisessa asiassa? Mä ainakin olin tasan tarkkaan selvillä vitamiinisuosituksista ja vaihdoin heti raskausvitamiineihin, johan se asia käsitellään neuvolassakin.
Äh, tää on provo.
kun en tiennyt olevani raskaana. Sittemmin ostin raskausvitamiineja, tämä tapahtui jossain viikolla 5 eli vasta silloin aloin syödä sitä kuuluisaa foolihappoakin. Hyöty tosin on kyseenalainen, koska oksensin suurinpiirtein kaiken pois.
kerkesinkin jo jostain lukea että saantisuositus a-vitamiinille on 800mikrogrammaa päivässä. purkista luin että yksi tabletti sisältää 300 mikrogrammaa, eli yht 600mikrogrammaa oon ottanut. en varmaan siis kauhean yli suositusten ole mennyt, maksaruokia en ole syönyt ym.
ja tupla-annoksen oon ottanut siksi että oon ollut flunssassa.
kun en tiennyt olevani raskaana. Sittemmin ostin raskausvitamiineja, tämä tapahtui jossain viikolla 5 eli vasta silloin aloin syödä sitä kuuluisaa foolihappoakin. Hyöty tosin on kyseenalainen, koska oksensin suurinpiirtein kaiken pois.
minä olen nyt viikolla 4 tai 5.
Siis millainen ihminen mokaa tuollaisessa asiassa? Mä ainakin olin tasan tarkkaan selvillä vitamiinisuosituksista ja vaihdoin heti raskausvitamiineihin, johan se asia käsitellään neuvolassakin.
Äh, tää on provo.
en ole vielä käynyt neuvolassa.
ja tupla-annoksen oon ottanut siksi että oon ollut flunssassa.
luuletko, etta jos sulla on jo flunssa, vitamiinien yliannostaminen parantaa sen jotenkin nopeammin?
Soita maanantaina Teratologiseen tietopalveluun jossa voivat arvioida tilanteen.
Olisiko syytä kasvaa vanhemmuuteen ja ottaa VASTUU tekemistään AJOISSA????? OTA SELVÄÄ MITÄ SUUHUSI PISTÄT; ensisijaisesti kaikki voi olla sikiölle vaarallista.