Voisiko kalju, roteva nainen mainostaa BMW:tä?
Jos voisi, niin miksei sellaista mainosta ole tehty?
Miksi suomalaisissa mainoksissa on usein "rumia" miehiä, mutta naiset aina kauneuskuningattaria?
Jos ajattelee tuota BMW-mainosta. Siinä ei-niin-hoikka, kalju, ei mikään maailman komein mies; so. ihan tavallisen näköinen mies mainostaa luksusautoa.
Voisiko vastaavasti isokokoisempi, kalju nainen mainostaa BMW:tä?
Entä R-kioskimainokset: R-kioskin myyjäksi kuvataan aina nuori, simpsakka, herttainen nainen. Mutta se R-kioskimainos, jossa on ne kaksi miestä. Ne ovat kaljamahaisia, kaljuuntuvia tyypillisiä suomalaisen lähiön asukkeja.
Miksei mainoksissa ole tuonnäköistä, niskasledan kasvattanutta miestä R-kioskin tiskin takana? Tai miksei pulskaa, huonosti permanentattua naista, jolla on juurikasvua?
Miksi mainoksissa miehille käy esikuvaksi tavallinen, keski-ikäinen, pullea ja kaljuuntuva mies? Miksi naisille tarjotaan samaistumiskohteiksi vain huoria, hehkeitä, laihoja naisia?
Kommentit (3)
Sama juttu on myös esim. juontajaparien kohdalla: mies voi olla vanhempi, ylipainoinen, ei-niin-komea julkkis, mutta nainen on yleensä aina nuori ja kaunis.
Juu, koskee useita juontajapareja myös. Esim. siinä ohjelmassa, jossa syksyllä haastateltiin jotain julkkispareja leikkimielisessä kisassa, ohjelman nimeä en muista. Mies oli lyhyt ja koomisen näköinen. Vielö korostettu typerillä viiksillä ja huonolla jukola-tukanmallilla. Ja nainen pitkä, hoikka kaunotar viimeisen päälle.
Ja ne K-huoltoasemamarket-mainokset, yhden pysähdyksen taktiikalla. Siinä on aina se sama, ylipainoinen, ruokkoamaton mies. Ja yleensä joku hoikka, nuori, hehkeä nainen.
Miksei vastaavasti voisi olla nuori, komea mies ja tukkansa aamulla harjaamatta jättänyt, meikitön, pullahtanut täti?
Taisi tulla freudilainen lapsus. Siis nuoria naisia, ei huoria.... :D