Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pääsee töihin työkkäriin tai kelaan?

Vierailija
10.02.2012 |

Millainen koulutus pitää olla?

Millaisia ominaisuuksia työntekijältä vaaditaan?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten mistä ne sen voi tietää, että on "henkilönä sopivampi"?? Tuskin se hakemuksessa ilmi tulee, että millainen henkilö on persoonaltaan. Haastattelis sitten kaikki!

t.5

Vierailija
22/34 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos avointa paikkaa hakee 150 ihmistä, niin kymmeniä sopivia hakijoita jää väkisin ulkopuolelle.

joten mistä ne sen voi tietää, että on "henkilönä sopivampi"?? Tuskin se hakemuksessa ilmi tulee, että millainen henkilö on persoonaltaan. Haastattelis sitten kaikki!

t.5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja parempi palkkahan tuolla on kuin suurimmassa osassa työpaikoista.

Ja korkeakoulututkinto löytyy, mutta ilman työkokemusta olisi parempi, että sitä ei olisi.

Vierailija
24/34 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työkkärissä töissä ääräaikaisella sopimuksella ja järkyttävä se heidän "rekrytointinsa". Henkilöt jotka juoksevat röökillä pomon kanssa saavat jatkosopimuksia, viis siitä mikä koulutus tai millainen asiakaspalvelija on.

Esimiehet pelkäävät palkata korkeastikoulutettuja koska heillä itsellään yleensä vain maksimissaan se merkonomin tutkinto...

Vierailija
25/34 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työkkärissä määräaikaisena minäkin. Sinne pääsin tietysti suhteilla, koska tunsin yhden  osastonjohtajan.

Vakituisia virkoja ei valtiolla nykyään saa, vaikka edellisen paikan omistaja kuolis. Se virka vaan jätetään täyttämättä ja ne työt taas jaetaan muille tehtäväksi.

Joskus, ehkä joskus tulee joku virka haettavaksi. Sitä hakee tietysti kaikki ne jotka ovat parhaillaan pätkätyöllistettynä työkkärissä, sitten muilta paikkakunnilta jotkut toiveikkaina, että muutapa tuonne kaupunkiin ´sitten kun olen saanut viran toimistolta.Ja sitten hakee vielä ne opiskelijat, ja muut työttömät maisterit ja sosionomit, jotka ei ole päivääkään olleet työkkärissä töissä.

Viran sai esim. se,joka oli 6 vuotta, siis 6 vuotta istunut juurikin siinä samassa kopissa ja tehnyt juurikin sitä samaa hommaa koko ajan. Vihdoin se palkittiin ja se sai sen viran.

Kerran oli taas joku vuosikausien pätkäläinen siinä luulossa, että nyt se virka tulee kun semmoinen tuli vihdoin auki. Sitten olikin joku TE-keskuksen pomon kaverin tytär, joka sattumalta halus muuttaa tännepäin ja tartti töitä, se sai sen paikan.

Välillä mua ihan suoraan sanottuna vitutti, kun oli virka auki ja jotkut ulkopaikkakuntalaiset, ei ikinä työkkärissä töissä olleet, ja EI korkeakoulutetut laittoi hakemuksia ja kyseli perään että milloin on haastattelukutsut tulossa. Kun KAIKKI kyllä tiesi,että sitä paikkaa ei saa kuin se-ja-se henkilö ja mitä ne muut edes hakee.

Työkkärissä ei ole virallisesti mitään korkeakoulupakkoa pohjakoulutuksessa. Siksi siellä työskentelee vieläkin, jopa johtoasemassa tyyppejä jollain kirjekurssilla-teknikoksi-pohjalta. Ja merkonomeja,nuoriso-ohjaaja ja jotain drop-outeja. Nykyään vaan linjauksena on että pitää olla akateeminen. Tradenomi ei riitä, ainakaan täälläpäin.

´Voi myöskin saada vakituisen viran jos on pikkupaikkakunnan pikkujulkkis, entinen urheiljatähti ja sitten pitää olla niitä suhteita, eli pitää tuntea joku talosta.

Muuten ei mitään asiaa. En kyllä itse enää lähtis sinne töihin vaikka pääsisinkin. Kuukuaden ryynäämisestä, päivystyksestä, asiakkaiden kanssa veivaamisesta käteen 1390 euroa. Mukana kielilisä, hah. Nevör ögein.

Vierailija
26/34 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työkkärissä töissä. Siihen aikaan käytännössä pääsi vain siten, että ensin oli siellä työllistämistuella ja sitten kun tuli paikkoja avoimeksi, niin saattoi saada vakinaisen tai määräaikaisen paikan. Mutta niihin paikkoihin oli paljon muitakin hakijoita. Yksi otettiin minun aikanani ulkopuolelta julkisen hakemuksen perusteella - eikä ne lukuisat määräaikaiset tykänneet. Omaa työtäni olisi jatkettu määräaikaisella sopimuksella, mutta sain muita töitä. Yhtä paikkaa, joka oli auki sen jälkeen kun olin jo lähtenyt, haki kuulemma 301 hakijaa. Paikan sai kuulemma se, joka sitä virkaa juuri silloin määräaikaisena hoiti ja varalle valittiin se, joka oli hoitanut sitä aiemmin tukityöllistettynä. 

Vierailija
27/34 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilulla, eli tarjoutumalla ilmaiseksi töihin, ei meikäläinen ainakaan päässyt. Se hieman voi kuulostaa hassulta kun kyseessä on valtion firma, mutta minkäs teet.. Ehkä opiskellessa työharjoittelupaikan kautta, kun silloin työnantajalle maksetaan harjoitteluaikaisesta ohjaamisesta? Olen sosionomi AMK.

Vierailija
28/34 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 21:17"]

Olen ollut työkkärissä töissä ääräaikaisella sopimuksella ja järkyttävä se heidän "rekrytointinsa". Henkilöt jotka juoksevat röökillä pomon kanssa saavat jatkosopimuksia, viis siitä mikä koulutus tai millainen asiakaspalvelija on.

Esimiehet pelkäävät palkata korkeastikoulutettuja koska heillä itsellään yleensä vain maksimissaan se merkonomin tutkinto...

[/quote]

vähän samanlaisen kuvan saanut... harmi. Kuitenkin sitä verorahoilla pidetään yllä.

Vierailija
29/34 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 17:53"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 21:17"]

[/quote]

vähän samanlaisen kuvan saanut... harmi. Kuitenkin sitä verorahoilla pidetään yllä.

[/quote]

Piti ihan katsoa paikallisen työkkärin 10 edellisen rekrytoinnin taustat ja kas, sinne palkattiin vain akateemisia tai AMK-pohjaisia. Tosin pomo on tohtori.

Vierailija
30/34 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 17:41"]

Työkokeilulla, eli tarjoutumalla ilmaiseksi töihin, ei meikäläinen ainakaan päässyt. Se hieman voi kuulostaa hassulta kun kyseessä on valtion firma, mutta minkäs teet.. Ehkä opiskellessa työharjoittelupaikan kautta, kun silloin työnantajalle maksetaan harjoitteluaikaisesta ohjaamisesta? Olen sosionomi AMK.

[/quote]

Miksi sosionomin pitäisi päästä työkokeiluun? Se palveluhan on vain niille, joilla ei ole koulutusta tai jotka ovat pitkään olleet poissa työelämästä. Työkkäriin ei voida ottaa opiskelijoita, koska vaitiolosäännöt ovat aika ankeat.

Vierailija
31/34 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työkkärissä töissä. Tuottavuusohjelman vuoksi moneen vuoteen ei ole ollut juurikaan auki vakivirkoja. Meillä on työvoimaneuvojia, jotka ovat vuosikausia olleet silloin tällöin työllistymisvaroin töissä, mutta eivät saa vakivirkaa koskaan. Ja yhä aiotaan vähentää vakiporukan määrää. Ennen työvoimaneuvojan virkaan (nykyinen asiantuntija) riitti merkonomin koulutus, nykyään pitää olla tradenomi. Kaikki johtajamme ovat oman työn ohessa opiskelleet korkeakoulututkinnon, jos ovat tulleet alunperin taloon merkonomeina. Johtajan paikkaa et enää saa ilman korkeakoulututkintoa. Työkokeilijoita meille ei ole otettu koskaan, koska asiakastietojärjestelmäämme ei voida antaa käyttölupaa henkilölle, joka ei ole työsuhteessa. Sama ohjeistus on varmasti KELAlla. Myöskään harjoittelijoita kouluista ei oteta tästä syystä.

Vierailija
32/34 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaan pääsee, jos siellä on jo sukulaisia. Tämä on vissi tieto. Jos siis vaikka tätisi on Kelassa jossakin päin Suomea ja sinä haet ihan eri puolelle Suomea.

Työkkäriin on aiemmin pääsyt menemällä ensi ns. tukityöhön sinne ja hivuttautumalla siellä sitten vakiduuniin. Veemäinen paikka nykyisin. Mieluummin Kela.

Vierailija
33/34 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 19:03"]

Olen työkkärissä töissä. Tuottavuusohjelman vuoksi moneen vuoteen ei ole ollut juurikaan auki vakivirkoja. Meillä on työvoimaneuvojia, jotka ovat vuosikausia olleet silloin tällöin työllistymisvaroin töissä, mutta eivät saa vakivirkaa koskaan. Ja yhä aiotaan vähentää vakiporukan määrää. Ennen työvoimaneuvojan virkaan (nykyinen asiantuntija) riitti merkonomin koulutus, nykyään pitää olla tradenomi. Kaikki johtajamme ovat oman työn ohessa opiskelleet korkeakoulututkinnon, jos ovat tulleet alunperin taloon merkonomeina. Johtajan paikkaa et enää saa ilman korkeakoulututkintoa. Työkokeilijoita meille ei ole otettu koskaan, koska asiakastietojärjestelmäämme ei voida antaa käyttölupaa henkilölle, joka ei ole työsuhteessa. Sama ohjeistus on varmasti KELAlla. Myöskään harjoittelijoita kouluista ei oteta tästä syystä.

[/quote]

Ja vielä lisäys, että työkkäriin on todella vaikea päästä nyt töihin, jos ei ole aiempaa kokemusta työhallinnosta.

Vierailija
34/34 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto