Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yh-äitinä flunssassa/influenssassa? Mitä jos ei saa lapsia hoitoon?

Vierailija
10.02.2012 |

Mulla on 3-v lapsi ja toinen tulossa. Olen nuori yh-äiti ja mietin, että miten äidit selviää, jos kuumetta melkein 40 astetta ja keuhkoputkentulehdukset ja örkkitaudit päälle, niin lastenhoidosta? Jos olette ns.vuodepotilaita. Ottasko kukaan yleinen taho tällaisissa tapauksissa hoitoon jos äiti on niin sairaana? Eihän kukaan tollasessa kunnossa ole lastenhoitokykyinen. Mun ystävälle kävi kerran niin, että sillä oli noi samat kausisairaudet ja se hoiti lastaan samassa ja kun ei levännyt ja joutui puolikuolleena heräämään vauvan takia melkein oksentaen päälle ja puolipökränneenä vauva sylissä, niin saikin sitten hengitysvaikeuksia ja jälkitautina keuhkokuumeen ja joutui sairaalaan. Joutuuko äiti todella henkensä kaupalla tekemään kotona lapsenhoidot ja onko se enää inhimillistä, että puolikuolleena koitetaan ähertää lasten kanssa vaikka omat voimat olisi ihan loppu ja tuntuis että pyörtyy siitä olotilasta.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos lapset kotihoidossa ja kotona oleva vanhempi sairastuu, ei lapsia mihinkään hoitoon saa ja puoliso ei monestakaan työpaikasta voi olla tuon takia pois (jos siis haluaa työpaikkansa pitää)

Vierailija
2/14 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein siis niin, että mies on töisä tai työmatkalla vaikkapa Intiassa, joten kyllä se on itse hoidettava kun itse on ne lapset maailmaan pykännytkin. Toisilla sosiaaliset verkostot ovat perempia, toisilla ei (eism. meillä jotka asummee ulkomailla miehen työkomennuksen vuoksi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamalla rokotteen olisi tästä selvinnyt. Otin lapsilleni, osa sai ilmasen ikänsä puolesta neuvolassa ja yhdelle ostin rokotteen, maksoi 12 euroa. Saas nähdä moniko oppilas on sairaslomalla kohta.

Vierailija
4/14 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olin kamalassa oksennustaudissa ja hoidettavana kaksi oksentelevaa, ripuloivaa lasta (vauva ja 2v). Ei mies saa olla pois töistä, kun olen kotona, ja hän ei tietystikään sairastunut, vaikka siinä tilanteessa se olisi ollut hyvä. Olin ihan näännyksissä, vaihdoin vaippoja lattialla kosteuspyyhkeiden kanssa, kun en uskaltanut kantaa lapsia (huimasi) ja konttasin vessaan. Ainoa mahdollisuus lienee itse palkata hoitaja avuksi.

Vierailija
5/14 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran rokotteen ja sitten sairastin myös influenssan. Niitä on erilaisia kantoja.

Vierailija
6/14 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyörittänyt tuota rumbaa ja lapset kipeinä myös. Lisäksi olen hoidellut töitäni etänä niin paljon kuin olen pystynyt.

Enkä ole yh-äiti, ihan tavallinen perusäiti.

Mitähän sinä oikein kuvittelet äitiyden olevan?

Vierailija
7/14 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se vaan valitettavasti on niin, että itse on selvittävä. Inhimillistä se ei ole, eikä voi kuin toivoa ettei kovin montaa norovirusta enää näin pikkulapsiaikana meille tulisi.

T. Kolmen lapsen totaaliyh

Vierailija
8/14 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin monissa viruksissa ja etenee keuhkoihin aiheuttaen keuhkokuumeen tms vakavan jälkitaudin? Äitiys siis on sitä, että jäädään kotiin hoitamaan lapsia kuoleman kielissä, koska lapset ovat tärkeämpiä, kuin äidin tarvitsema mahd.tehohoito sairaalassa??! Ei voi olla totta. Henkensä kaupalla siis äidin on jäätävä kotiin hoitaa lapsia, entä kun se hengitys loppuukin ja äidin voimat ei enää jaksa ja lyyhistyy tajuttomana lattialle? Onko lapsien kannalta hyvä menettää äiti tämän takia, koska ei keuhkokuumessakaan ole kaikkivoipainen? Tässä ketjussa ei nyt puhuta pienestä flunssasta! Vaan vakavemmasta!

Vierailija
9/14 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset pysyi onneks terveenä. Olen yh, lapset tosin jo isompia. En tiedä kuin oisin selvinnyt jos ois ollut vauvaikäisiä. Olin petipotilas 3 päivää, kuume 38-40. Lapset sai itse tehdä ruuat ym jutut.

Vierailija
10/14 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos ei sinulla ole hommata lapsille hoitajaa, lastensuojelu hakee huostaan.

Minä sain hengitysvaikeuksia sikainfluenssasta, ei muuta kuin ambulanssilla sairaalaan.

Mursin selkäni tapaturmassa - eipä me muuta apua saatu kuin sellainen pinni, jolla sain noukittua likapyykit lattialta kumartumatta. Mies otti palkatonta vapaata neljäksi kuukaudeksi ja palkkasimme siivoojan käymään joka viikko.

Olen myös murtanut käteni. Sama juttu, itse selvittiin. Vaatteet lojui kolme kuukautta kuopuksen sängyn päällä, kun en pystynyt viikkailemaan, eikä mies ehtinyt.

Edelleen kysyn, että mitä oikein odotit? Että jossakin on punainen nappi, jota painamalla saa yhteiskunnalta ilmaisen mukavan tädin essu päällä paistelemaan lapsukaisille lettuja?

Vierailija
11/14 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se virus sitten sinulla tutkittiin? Meillä oli viime vuonna A- virus miehellä ja yhdellä lapsista.

Nyt otettiin rokotus joka suojaa 3 virukselle. Ei se A- virus 4 päivässä lähtenyt. Kesti miltei pari viikkoa. Ja jatkui lapsella.

Virus määriteltiin lääkärissä. Tungettiin pitkät pumpulitikut nenään ja kitalakeen että tulee oksennusrefleksi.

Tavallinen lenssu kestää sen 3-4 päivää eikä rokotus sitä estä tarttumasta.

Rokotteen teho tulee parin viikon jälkeen vasta. Mutta sen ottaminen suojaa kyseiseltä virukselta, tänä vuonna kaikki 3 viruskantaa on samanlaisia jolloin yksi rokote suojaa monelta, ei kuten sikainfluenssarokote.

Vierailija
12/14 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme kerran miehen kanssa yhtä aikaa sairaana ja kaksi pientä lasta...ja kyllä se olin minä joka sai hoitaa lapset. Mies vaan makasi "puolikuolleena" sängyssä ja valitti. Olin ihan yhtä sairas mutta sisulla tein ne pakolliset hommat koska muuten lapset olisi jääneet ilman hoitoa. Ja kyllä otti nupista mutta ei ollut voimia riidellä...muistan kyllä ikuisesti :(

Vierailija
13/14 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelen, MITÄ AP LUULEE tai tarjoaa vaihtoehdoksi? Lasta on välillä hoidettava oman terveyden kustannuksella tällaisessa tilanteessa, niin se vain on. Joskus on tosiaan hirveässä kunnossakin vaan jaksettava sitä lastenhoitoa. Ja jos ihan oikeasti ei fyysisesti kertakaikkiaan kykene lapsia minimivaatimusten mukaisestikaan huoltamaan, eikä hoitajaa löydy, niin eikun yh sairaalaan ja lapset sosiaalitoimen huomaan.

Minusta on kuitenkin vähän outoa, jos joku on niin vailla tukiverkkoa, ettei yhtään sukulaista, ystävää tai lapsen toista vanhempaa löydy tällaiseen tilanteeseen lastenhoitoavuksi. Kannataako lapsia edes tehdä, jos on niin yksin maailmassa, että sosiaalitoimi on ainoa vaihtoehto, jos jollain tapaa estyy lapsiaan itse hoitamasta?!? Voihan yh joutua onnettomuuteenkin. Elämässä tulee väistämättä tilanteita, joissa kaipaa tai tarvitsee apua vanhemmuuteensa. Kannataisikohan harkita lasten tekemistä pari kertaa, jos ainoa apu löytyy näissä tilanteissa kunnan sosiaalitoimesta (siis ihan jo niiden lasten takia kannataa harkita turvaverkon haalimista oman vanhemmuuden ympärille).

Yh olen minäkin (ja lapsella ei ole edes sitä bioisää) mutta ikinä en ole joutunut yksin näistä tilanteista selviytymään. Sukulaisia ja ystäviä on aina ollut tukena hädässä, ja minä olen vastavuoroisesti tukena heidän hädässään. - Sellaisen mallin ja sosiaalisen ympäristön myös haluan lapsilleni tarjota.

Vierailija
14/14 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, itsekin kohta 3-vuotiaan pojan yh-äiti ja viimeisen kuukauden sisällä olimme samaa aikaa viikon 42 asteen kuumeessa ja pari viikkoa sen jälkeen jouduin sairaalaan samaisen taudin takia 3 päiväksi. Itsehän se on hoidot järjestettävä, Luojan kiitos minulla loistavat vanhemmat ja lapsella tädit, sedät ja kummit.

Näitä asioita paljon suunnittelin ja otin selvää siinävaiheessa kun ukko minun raskaana ollessa lähti litomaan ja jouduin sen päätöksen tekemään, pystynkö minä antamaan tälle lapselle kaiken, myös silloin kun itse olen sairaana.

Ja ihanan elämän sain, sairauksineen kaikkinensa.

Voimia!

Täytyy kuitenkin sanoa, että neuvolasta ystävälleni tarjottiin kotiapulaista tämän katkaistua jalkansa-kävi kerran päivässä eikä laskua näkynyt. Että varmaankin myös paikkakunta jne kohtaista. Mene ja tiedä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi