Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä te syötte, joilla menee rahaa vain muuta euro /pvä yhden hlö:n ruokiin?

Vierailija
09.02.2012 |

Aina noihin "ruoka on kallista" -ketjuihin ilmestyy joku selittämään, miten älyttömän pienellä summalla "pärjää ihan hyvin", ja usein se on joku 3 eur /hlö /päivä.

No, mitä te sitten syötte? Makaronia ja puuroa? Tuollaisella summalla ei yksinkertaisesti VOI syödä terveellisesti ja monipuolisesti, joten jatkuvasti noin elettynä on aivan vastuutonta pitää varsinkaan kasvavia lapsia huonolla ruualla.

Kommentit (242)

Vierailija
1/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä viimeisimpiä juttuja lukiessa saa vaikutelman, että eineksiin yms. roskaruokaan saa rahansa menemään. Mielestäni juuri päin vastoin. Ranskalaiset, nuudelit, makaroni, riisi, nakit, einespizzat, lihikset, pitkälle jalostetut lihavalmisteet, pinaattiletut jne. eivät maksa mitään. Sipseistä ja karkeista puhumattakaan! Mitä tarkoitatte einesruoilla: ei kai ihmiset nyt sentään kotiin/lapsille osta ruoaksi esim. siis yksittäispakattuja einesruokia? Vai ostavatko??

Mutta suomalaiset vihannekset, kala ja liha maksavat.

Asia ei kyllä ole ihan niin yksioikoinen, että koko totuus selviäisi kilohintaa katsomalla. Einesruuat voivat esimerkiksi sisältää aivan minimaalisen vähän lihaa, vaikka olisivat nimellisesti liharuokia. Rasvan ja hiilareiden määrä puolestaan ovat eineksissä korkeita, ravintoarvot taas ovat tyypillisesti alhaalla.

Eineksiä syödässä käy siis helposti niin, että vatsa, kalorien tarve sekä erilaisten ravintoaineiden tarve täyttyvät eri aikaan. Voit olla lihava mutta kärsiä aliravitsemuksesta. Vatsasi voi olla vielä nälkäinen, vaikka olet ylittänyt päivän kaloritarpeesi jo triplasti.

Kotona tehdyssä arkiruuassa nämä ovat yleensä aika hyvin tasapainossa keskimäärin, eli vatsansa täyteen syömällä ihminen saa oikean määrän energiaa ja ravintoaineita, kuten vitamiineja yms.

Einesruokaa ja vastaavaa kotiruokaa ei suoraan minun mielestäni voi verrata toisiinsa, eikä siis myöskään niiden kilohintaa.

Ja jokuhan niitä muoviin pakattuja yksittäisannoksia ostaa.

Vierailija
2/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on niin totta. Meidän yksi yh-äiti-tuttu kyllä saa silmät pyörimään päässä ruokatottumuksillaan. Nytkin jouluna kävi ilmi että tämä osti riisipurot valmiina annoksina kaupasta. Ja eräänä iltana vaimoni nautti tämän kanssa "vähän iltateetä", ja tämä yh-äiti vetäisi siinä teekupposen kanssa paketin keksejä naamaansa. Ja joka päivä pitää "vähän hemmotella itseään" siiderillä, karkeilla jne.

Tämä yh-äiti painaa arviolta sellaiset 130 kg ja ruokaan heillä menee varmaan saman verran kuussa kuin meidän suurperheellä. Meitä on moneen junaan.

keksipakettihan sinänsä on aika halpa. Kyllä vieraan tullessa voi ostaa keksejä tai pullaa. Toki ei niitä joka päivä kannata mussuttaa.

Itse tarjoan usein erilaisia vihanneksia ja dippikastiketta. Se on terveellisempi naposteluvaihtoehto - mutta myös kalliimpi kuin mitä joku keksipaketti olisi.

Tokihan vieraalle voi tarjota ihan ruokaa tai vaikka uunivoileipiäkin teen kanssa, ja hyvä vaihtoehto nekin olisivat.

Ja mikäs siinä, jos kauppaan meneekin rahaa. Jos haluaa "hemmotella" itseään, niin siitä vaan. Jos ei häntä häiritse rahan meno ja lihominen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä minä niin ajattelen, että alle euron kilohintaiset lanttu ja porkkana on ihan yhtä terveellisiä kuin granaattiomenat ja tuoreet ananakset ja tuontimansikat. Ja mitä ihmeen järkeä on ostaa paprikaa, joka maksaa 2,5 € / kg, kun voi ostaa omenoita tai mandariineja puoleen hintaan?

(ja kyllä meillä silloin tällöin syödään myös tuoretta ananasta ja paprikaa)

meillä käytetään sekä kotimaisia juureksia että muitakin vihanneksia ruuanlaitossa. Syödään sekä salaatteja että raasteita. Ja syödään monenlaisia hedelmiä. Eli ei meille paprika ole mandariinien vaihtoehto, vaan todennäköisesti saman päivän aikana syötäisiin molempia. Ja toki hyödynnämme vihanneksissakin tarjouksia - joskushan jotkut tietyt vihannekset tai hedelmät voivat olla tosi halpojakin, tietysti niitä ostetaan silloin (kunhan eivät ole niitä mandariinipusseja, joista on jo kolmasosa valmiiksi homeessa...)

Kaikkein kalleimpia emme ostele kuin poikkeustapauksessa.

Vierailija
4/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kulukorvaus on todella pieni niin meillä syödään halvalla (myös oma perhe).

Kaupungin ruokalistaa noudatan arkena ja pyhänä, jopa lomalla. Perusruokaa syödään.

Vierailija
5/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim , kebabissa naudanrangasta höyrytettyä jäännepaloja jauhettuna, kananugeteissa kanannahkaa, lihapullissa ja lihapiirakassa sisäelimiä ja nahkaa jauhettuna, silavaa ja keinotekoisia aromeja. Lisäksi suola ja rasvapitoisuus on einesruuassa korkealla.

Kotiruoka on "puhdasta" ruokaa, ei sisällä mitään keinotekoista, ei keinoteikoisia aromeja, lisäaineita jne. ja suolan määrä vähempi.

Vierailija
6/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole sun kanssa samassa taloudessa. Perunaa, riisiä, makkaraa, Lidl:n lihaa... ei paljon marjat ja kasvikset pelasta! Ja sinä kaalilaatikon tekijä: nautasikaa?? Tai sitten soijaruohetta. Huoh! Selvitä nyt (vaikka mahdotonta se onkin), ettet lapsille syötä geenimuunneltua soijarouhetta. Tai syötä minun puolesta, ei tietenkään haittaa minua.

Ja vielä koiranruoka ja sipuli: laitan lähes kaikkiin ruokiin sipulia, joten jos joka päivä iskisin koiralle jämät lautaselle niin pitkällä aikavälillähän se söisi koko ajan sipulia.

Ja minun matematiikan mukaan jos söisimme päivttäin Saarioisten pizzat, menisi päivälliseen alle kymppi. Jos taas teen itse pizzan naudan paistijauhelihasta tai hirvenjauhelihasta, ylittää se lihan hinta jo koko eineskustannukset. Eli siis en anna periksi siinä, että einesruoka olisi arvokasta. Mitä puhtaampaa ja terveellisempää ruokaa syö, sitä kalliimmaksi se tulee. Ja olen siis puhtaan ja terveellisen ruoan puolestapuhuja sekä sitä mieltä, että tuottaja ansaitsisi suuremman osuuden suomalaisesta, hyvästä ruoasta.

Vierailija
7/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

soijarouheesta tehty kaalilaatikko on todella hyvää! Eikä se soija mitään geenimuunneltua ole.

Mutta vaikka itse teenkin ruuat soijarouheesta (enkä lihasta), niin ei meidän ruokalasku silti tuollaisissa minimaalisissa summissa pyöri mitenkään.

Vierailija
8/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eilen nuudeleita, maanantai ja tiistai: pinaattilettuja. Huomenna kaurapuuro. Terveellistä ei varmasti pitkän päälle mutta opiskelija pärjää.:) Kerran viikossa porkkanapussi tai omenia.

Vierailija
9/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minun matematiikan mukaan jos söisimme päivttäin Saarioisten pizzat, menisi päivälliseen alle kymppi. Jos taas teen itse pizzan naudan paistijauhelihasta tai hirvenjauhelihasta, ylittää se lihan hinta jo koko eineskustannukset. Eli siis en anna periksi siinä, että einesruoka olisi arvokasta. Mitä puhtaampaa ja terveellisempää ruokaa syö, sitä kalliimmaksi se tulee. Ja olen siis puhtaan ja terveellisen ruoan puolestapuhuja sekä sitä mieltä, että tuottaja ansaitsisi suuremman osuuden suomalaisesta, hyvästä ruoasta.

Jotkut einesruuat voivat toki olla kalliimpia - ainakin sellaiset valmiit annokset. Mutta tuo pitsa on hyvä esimerkki siitä, että itse tehty tuoreista, kunnon aineksista, on kalliimpi kuin joku pakastepitsa.

Vierailija
10/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut einesruuat voivat toki olla kalliimpia - ainakin sellaiset valmiit annokset. Mutta tuo pitsa on hyvä esimerkki siitä, että itse tehty tuoreista, kunnon aineksista, on kalliimpi kuin joku pakastepitsa.

mitä teilläpäin tuo naudan paistijauheliha maksaa jos se yhteen pizzaan maksaa yli kympin!?

Vierailija
11/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole sun kanssa samassa taloudessa. Perunaa, riisiä, makkaraa, Lidl:n lihaa... ei paljon marjat ja kasvikset pelasta! Ja sinä kaalilaatikon tekijä: nautasikaa?? Tai sitten soijaruohetta. Huoh! Selvitä nyt (vaikka mahdotonta se onkin), ettet lapsille syötä geenimuunneltua soijarouhetta. Tai syötä minun puolesta, ei tietenkään haittaa minua. Ja vielä koiranruoka ja sipuli: laitan lähes kaikkiin ruokiin sipulia, joten jos joka päivä iskisin koiralle jämät lautaselle niin pitkällä aikavälillähän se söisi koko ajan sipulia. Ja minun matematiikan mukaan jos söisimme päivttäin Saarioisten pizzat, menisi päivälliseen alle kymppi. Jos taas teen itse pizzan naudan paistijauhelihasta tai hirvenjauhelihasta, ylittää se lihan hinta jo koko eineskustannukset. Eli siis en anna periksi siinä, että einesruoka olisi arvokasta. Mitä puhtaampaa ja terveellisempää ruokaa syö, sitä kalliimmaksi se tulee. Ja olen siis puhtaan ja terveellisen ruoan puolestapuhuja sekä sitä mieltä, että tuottaja ansaitsisi suuremman osuuden suomalaisesta, hyvästä ruoasta.

Mitä ihmeen vikaa on Lidlin lihassa???? On kotimaista, Hk:n valmistamaa, maustamatonta. Kilohnta vain edullisempaa kuin vieeisessä K-kaupassa. Sekö siitä tekee inhottavaa? Kyllä, meillä syödään perunaa, riisiä ja pastaa sen proteiiniruuan lisukkeena. Makkaraa on ruokalistalla kerran kahdessa viikossa. Tämänviikkoisessa oli lihaa 40%, ei natriumglutamaattia. Kunnan ruokalistan mukaan. Olisi mukava kuulla mitä teillä syödään?

Vierailija
12/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tarjoan usein erilaisia vihanneksia ja dippikastiketta. Se on terveellisempi naposteluvaihtoehto - mutta myös kalliimpi kuin mitä joku keksipaketti olisi.

Me laitetaan ihan tarkoituksella korostetun terveellistä naposteltavaa tarjolle kun meidän ystävämme, xxxl-kokoinen yh-äiti tulee käymään, vähän niinkuin näyttääksemme hyvää esimerkkiä että "näinkin voi syödä". Tuossa joku aika sitten tämä oli taas käymässä, ja sillä aikaa kun vaimo jutteli olohuoneessa, pilkoin ja laitoin tarjolle kurkku- ja porkkanasuikaleita sekä dippiä välipalaksi, siinä missä heillä olisi ollut tarjolla kaupan keksiä ja einespullaa.

Naisen reaktio oli aito hämmästys: "siis kuoritko sä noi porkkanat nyt, äsken, ihan siis kuorimalla kuorit ja suikaloit? Ja dippiäkin olet tehnyt... Oho!"

Ja tämä ei siis ollut mitään häneltä ironiaa tai vittuilua, vaan aitoa hämmästystä.

Hänellä ei ollut tullut moinen itse tekeminen ikinä mieleenkään. Heillä ostetaan kaikki valmiina kaupasta, riisipuurosta lähtien.

Vierailija
13/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haudutettua sipulipihviä ja muussia; liha maksoi 16€ ja perunat 0,67€, sipuleita on kaapissa. Tuosta syö 2x4 henkeä eli 2€ per annos. Salaatti ehkä 20cnt per nuppi. Tänään kaalilaatikkoa: kaali 1€, jauheliha 4€, riisiä, siirappia ja liemikuutio oli kaapissa; hintaa tuli 0,63€ per annos. Leivästä ja ruokajuomista muutama sentti lisää. Viikonloppuna ankkaa ja paistettuja perunoita: ankanrinta maksoi 12€, perunat kolmelle 50cnt - tuosta tulee reilu 5€/luxusannos salaatteineen ja valmistuslisukkeineen. Halvemmalla saa vain einespizzan

Teillä ei siis kulu rahaa kuin yhteen ateriaan päivässä. Käytte ilmeisesti kahvilla/teellä naapurissa jne.

varsinaiseen ruokaan menee rahaa. Nuo oli esimerkkejä hyvien ruokien annoshinnoista/hlö.

Toki meillä menee jotain aamiaistarpeisiin ja kahviin, lapsi syö koulussa ja me vanhemmat töissä. Jos noi nyt äkkiä laskis niin 5€ per päivä riittänee, sillä saa kyllä pari jugurttia, leipää, munia ja jonkun leivänpäällisen kahvin lisäksi (marjoja omasta pihasta puuron lisukkeeksi). Jos syömme lounaan kotona niin ruokaisa salaatti itse tehtynä ehkä 3€/nuppi.

Vielä vähemmän menee jos käydään naapurissa;D

Vierailija
14/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pussi herneitä maksaa 90st :). Syödään myös juuresvuokia, tomaattilinssi-soppaa, makaronilaatikkoa, spagettia tomaattisella soijarouhekastikkeella (rouhepussi maksaa n.3e ja siitä saa ainakin 20 isoa kastiketta).

leivät teen itse, sillä säästää myös tosi paljon!

Vierailija
15/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aikaa ja voimia roudata kaupasta kaiken maailman juuressäkkejä ja lihakönttejä sekä suunnitella viikon ruokalistoja etukäteen. Itse ainakin olen töistä niin väsynyt, että ei tulisi mieleenkään ruveta iltaisin leipomaan viikoks sämpylöitä ja keittämään kaikenmaailman lihasoppia ja kaalilaatikoita väsäämään pakkaseen. Nielaisen töissä jonkin einesannoksen tai minkä tahansa punaisen leiman ruoan, mikä on halpa ja suurinpiirtein syömäkelpoinen. En käy työpaikkaruokalassa, koska se maksaisi 5,60 e/pv. Aamuisin syön kahvin kanssa pari paahtoleipää, töistä tultua sama mutta ilman kahvia. Hedelmiä en syö ikinä, koska ovat liian imeliä, en pidä mistään. Kasviksista syömäkelpoisia ovat tuore tomaatti ja kurkku. Taitaa mennä suurinpiirtein 3 euroo/pv. Varaa olis parempaankin, voimia ei ja ruoanlaitto ja syöminen ei sillai kiinnosta ;( - ps. minulla ei ole lapsia

Meillä tehdään ruokaa 3-4x viikossa aina 2 päiväksi kerrallaan ja ylijäänyt pakastetaan opiskelijatytön haettavaksi. Emme todellakaan vietä koko päivää keittiössä:)

Ikävää että energiatasosi on noin huono:( Perheenäidillä ei tuollaiseen "luksukseen" ole varaa eikä aikaa oli kotona tai päivätyössä kuten minä.

50/81

Vierailija
16/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisilla menee ruokaan rahaa :) Kukin tavallaan, ja varojensa mukaan (toivottavasti). Vastasin tosiaan tähän avaukseen jo aikaisemmin ihan siltä pohjalta, että meillä menee tuo n. 600/kk/ 7hlöä.. enempään ei ole varaa, eikä aina tuohonkaan. Siihen on vain sopeuduttava.

Kirjasin tuonne listaa mitä meillä on esim tällä viikolla syöty- listassa ei ole kahvi/ tee, jota toki kuluu jonkin verran. Ja tuo kahvi on meillä aika iso menoerä sikäli, että siinä ei voi käyttää halvinta mahdollista, vaan on ostettava kalliimpaa tummapaahtoista.. muuten nousee lääkekulut kun maha ei kestä.

En myöskään kirjannut mehua (syyspuolella pakkasesta itse keitettyjä ja mehustettuja) enkä maitoja.. niitä kuluu, ja mies käyttää vähälaktoosista.

Myös hedelmät/ kasvikset puuttuu. Hedelmiä ostetaan sen mukaan mitä tarjouksessa on, tänään näytti olevan kiivit (1e/2 rasiaa) ja viinirypäleet (1,50 rasia), eilen oli eurolla appelsiineja, joita eksyy myös salaattiin viikonloppuna. Kasvikset menee samalla periatteella, aina ei pöydässä ole tuoresalaattia arkisin, viikonloppuisin on ruuasta riippuen. Lapset ovat huonoja syömään salaattia, joten en tee sitä vain katseltavaksi, siihen ei ole varaa.

Joku väitti ettei einekset ole kalliita?! esim pizzat tai ranskikset? jo pomppasi.... sillä mitä yksi pizza maksaa, tekee parhaimmillaan koko perheelle päivän ruuan! ja ranskikset (1-2e/kilo?)... kun vertaa perunan kilohintaan (30 senttiä). Kalliilta tuntuu. Täysjyväpasta maksaa meilläpäin saman verran kuin tavallinen pasta, joten sitä käytetään kyllä. Tosin pikkuisen harmittaa, että eu-pussien pasta on sitä tavallista..

Joku myös ihmetteli millä työssä käyvä vääntää ruokaa joka päivä, oikomatta einesten kautta. No, kukin varojensa mukaan... minulla ei ole varaa oikoa kovinkaan paljoa. Ja siksipä juuri on pakko turvautua siihen että samaa ruokaa syödään toisinaan parina- kolmena päivänä peräkkäin. Kyllä lapset siitä joskus narisee.. mutta näin tämä vaan mene. Ja heillä on ihan vapaat kädet vääntää itse koko perheen ruuat, jos tarjottava ateria ei miellytä ;)

Ihan kauheasti en ruokia viikoksi suunnittele, menu muotoutuu yleensä kauppareissulla tarjousten mukaan.

Vierailija
17/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä teilläpäin tuo naudan paistijauheliha maksaa jos se yhteen pizzaan maksaa yli kympin!?

Minulla ei ole aavistustakaan naudan paistijauhelihan hinnasta. Koko perhe on kasvissyöjä. Laitamme pitsaan tomaattia, paprikaa, sipulia, oliiveja, tomaattipyrettä, valkosipulia, sieniä tai soijarouhetta sekä juustoa. Kyllä se kalliimmaksi tulee kuin joku pakastepitsa. Tosin on kyllä myös ruokaisempaa ja parempaa, mieluummin sitä syömme kuin valmispitsaa.

Vierailija
18/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole sun kanssa samassa taloudessa. Perunaa, riisiä, makkaraa, Lidl:n lihaa... ei paljon marjat ja kasvikset pelasta! Ja sinä kaalilaatikon tekijä: nautasikaa?? Tai sitten soijaruohetta. Huoh! Selvitä nyt (vaikka mahdotonta se onkin), ettet lapsille syötä geenimuunneltua soijarouhetta. Tai syötä minun puolesta, ei tietenkään haittaa minua.

Ja vielä koiranruoka ja sipuli: laitan lähes kaikkiin ruokiin sipulia, joten jos joka päivä iskisin koiralle jämät lautaselle niin pitkällä aikavälillähän se söisi koko ajan sipulia.

Sikanauta on aliarvostettua. Sianliha muutenkin. Varsinkin kasvaville lapsille se sianrasvasta tuleva energia ei taatusti ole pahasta. Esim. lihapullat eivät edes onnistu jos kelpuutat vain naudan paistijauhelihaa... on kyllä kauas luonnosta eksytty jos vain file ja rasvaton paisti ruhosta kelpaa. Minne muut osat? Ostan myös esim. possun kyljyksiä. Ihan ihran kera. Mites siitä suu pannaan?

Soijarouhetta ei tosiaankaan tarvitse pelätä. Osta sellaista missä lukee "ei sisällä geenimanipuloitua soijaa". Vaikka tuo geenihomma on kyllä liioittelua: kai kaikki tietävät, että kaikki ruoka on täynnä geenejä? ;)

Vierailija
19/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

600 g näytti tämän päivän kuitissa maksavan 6,99. Pizzaanhan toki sitten lisätään vielä juustoa, sipulia, tomaattia ja tomaattisössöt pohjalle. Okei, eli hitusen alle 10 saattaisi siis olla hinta, mutta edelleen neljä einespizzaa olisi halvempaa. Ostin myös 6 kpl pussin paistovalmiita croissanteja, maksoi 1,99. Eli sikahalpaa ranskalaista soopaa. Tästäpä taas pääsen väitteeseen, että halvalla saa roskaruokaa, mikä lihottaa. Lienee pakasteranskalaisetkin kilohinnaltaan halvempia kuin multaperuna?

Ja ihmiset, jotka syövät makkaraa ruokana. Miettikää mitä se tavara on!!

Vierailija
20/242 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole aavistustakaan naudan paistijauhelihan hinnasta. Koko perhe on kasvissyöjä. Laitamme pitsaan tomaattia, paprikaa, sipulia, oliiveja, tomaattipyrettä, valkosipulia, sieniä tai soijarouhetta sekä juustoa. Kyllä se kalliimmaksi tulee kuin joku pakastepitsa. Tosin on kyllä myös ruokaisempaa ja parempaa, mieluummin sitä syömme kuin valmispitsaa.

en kysynyt sinulta, vaan siltä joka sanoi että pelkästään tuo pitsaan menevä liha maksaa enemmän kuin koko perheen einespitsat.