Otetaanpa pieni faktapäivitys työttömyyskorvauksesta!
Ansiosidonnainen työttömyyspäivärahan saamisen yksi edellytys on, että työttömäksi jäänyt on maksanut jäsenmaksua työttömyyskassaan (juu, siihen oli aikarajakin, mutta jätetään se nyt kun tää perusjutunkin tajuaminen on liian vaikeaa monelle). Jos ei ole kassan jäsen, ei voi saada korvausta. Ammattiliiton jäsenyydellä ei ole mitään tekemistä ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan kanssa. Työttömyyskassan jäsen voi olla kuulumatta ammattiliittoon eikä ammattiliiton jäsenyys ole edellytys ansiosidonnaiselle päivärahalle.
Joko meni jakeluun?
Kommentit (7)
koplannut asiat niin, että ryhtymällä liiton jäseneksi samalla liittyy myös työttömyyskassaan. Työntekijä valtuuttaa (moni on varmaan sen valtakirjan allekirjoittanut) työn aloittaessaan työantajan perimään palkasta sekä jäsenmaksun että työttömyyskassan maksun (jotka nekin liitetään usein yhteen) suoraan palkasta työttömyyskassaan ja ammattiliittoon. Moni työttömyyskassahan lisäksi fyysisesti sijaitsee oman alansa liiton tiloissa, poikkeuksiakin on.
Ammattiliitot eivät suin surminkaan kuuluta asioiden erillisyyttä sillä niillehän on vain eduksi antaa ihmisten väärinkäsityksen jatkua sillä silloin ihmiset liittyvät liittoon saadakseen ansiopäivärahaa.
se olisi varmaan ollut liikaa.... t. ap
mitä ajat takaa?
Sitä että liittoon kuuluminen olisi jotenkin haitallista? Se tk-kassa (ainakin mulla) maksaa saman verran kuulun liittoon tai en. Vielä en ole näinä vuosina havainnut mitään miinusta liittoon kuulumisesta (paitsi turha jäsenlehti kuukausittain, jonka senkin varmaan saa soittamalla lopetettua), joskaan en plussaakaan. Onhan niillä jotain kytkösetuja, mutta ei ole tullut käytettyä.
mitä ajat takaa?
Sitä että liittoon kuuluminen olisi jotenkin haitallista? Se tk-kassa (ainakin mulla) maksaa saman verran kuulun liittoon tai en. Vielä en ole näinä vuosina havainnut mitään miinusta liittoon kuulumisesta (paitsi turha jäsenlehti kuukausittain, jonka senkin varmaan saa soittamalla lopetettua), joskaan en plussaakaan. Onhan niillä jotain kytkösetuja, mutta ei ole tullut käytettyä.
Ymmärsin asian niin, että työttömyyskassan jäsenmaksun osuus on joka tapauksessa sama.
Liiton jäsenet maksavat lisäksi myös liiton jäsenmaksun. Se on aika paljon itsestä kiinni, minkä verran liiton etuja ja palveluja käyttää.
Siis meillä mies ei kuulu insinööriliitoon mutta kassaan kuuluu..tulee paljon halvemmaksi.
verovähennyksiin menee mun jäsenmaksut. Se taas, että maksan kaikkien muiden liiton maksut mun verotuksesta on ihan perseestä.