Imettäjät! Invavessat eivät ole varsinkaan teitä varte
vaikka maailman napoja muuten luulettekin olevanne!
Kommentit (60)
niin kannattaa kyllä pysyä kotona, todella.
Jos 2-vuotias ei osaa pissata pönttöön eikä sitä siihen haluta opettaa, kannattaa pysyä kotona. Jos 2-vuotias ei osaa pidättää viittä minuuttia eikä sillä haluta käyttää vaippoja, kannattaa pysyä kotona. Todella.
Vauvani kyllä sietää häiriöitä, mutta syömiseen hän ei kykene vielä keskittymään, jos ympärillä välkkyy kirkkaita valoja ja kuuluu meteliä, tai jos ohi vilahtelee ihmisiä kiireellä vessaan taaperoidensa kanssa.
Mutta ihan kertauksena:olisikin vain se 5 minuutin odotus, mutta ei. Aikaa on parhaillaan mennyt yli 15 minuuttia, kun ollaan Prisman lastenhoitohuoneen ulkopuolella odoteltu. Lapsi osaa pissata myös pönttöön, mutta kaikissa paikoissa ei lähistöltä löydy muuta vessaa, tai siis se lähistön ainoa pönttö löytyy sieltä invavessasta. Sen imettävän mamman takapuolen alta.
Ja ihan oikeasti. Vauva tottuu kyllä ääniin, valoihin ja meteliin. Tuo on ohimenevä vaihe. Tai tiedäthän sinä sen itsekin, että tapauksessasi todellinen syy ei ole vauvassa, vaan äidissä.
Imetys on luonnollinen asia, sitä ei tarvitse hävetä. Sen voi tehdä ilman, että tissejään tarvitsee vilauttaa kenellekään tai ilman, että kukaan edes käytännössä huomaa koko tapahtumaa. Surullista, jos tuollaisen asian takia on noin hankala käydä oikein missään. Vauvaa ei voi imettää vauvauinnissa, vauva-biossa, perhekahvilassa, vauvajumpassa, muskarissa jne.
23
Minä en tiedä muiden imetyksistä, mutta minun vauvani syö siinä viidessä minuutissa, enkä sitä vessaa sen kauemmin varaa. En nyt puhu muiden puolesta, vaan kerron vain omasta tilanteestamme.
Minulla ei myöskään ole minkäänlaista tarvetta totuttaa vauvaa syömään hälyssä. Menen katsos sinne vessaan tarvittaessa imettämään. Viideksi minuutiksi.
Imetys toki on luonnollista, mutta se ei tarkoita, että kaikki sitä haluaisivat julkisesti tehdä (eikä kyse ole välttämättä mistään häpeästä). Ei sitä myöskään voida vaatia. Minulla on imetyspaitoja, mutta ilmeisesti en osaa niitä käyttää sitten niin kuin pitäisi, sillä kyllä minun isot rintani sieltä vauvan takaa vilkkuvat. Varsinkin, kun se levoton vauva tosiaan tiirailee sitten jatkuvasti ohikulkevia ihmisiä/mitä milloinkin. Minun ei silti ole "hankala käydä missään", koska imetän siellä vessassa. Sen viisi minuuttia. Jos se ei ole minulle tai vauvalleni ongelma, miten ihmeessä se on muille ihmisille sitä? Kaikissa noissa mainitsemissasi esimerkkipaikoissa sitä paitsi on luonnollisempaa imettää vauvaa "julkisesti" kuin kauppakeskuksessa, ja kokemukseni mukaan melkein kaikkialla on myös kyseistä tarkoitusta varten se lastenhoitohuone/invavessa. Jossa siis imetän. Viisi minuuttia.
Lasketaanko tosiaan haluttomuus paljastella rintoja neuroosiksi? Siinä tapauksessa tyttäreni saa minun puolestani periäkin tämän "neuroosin". Sehän on hyvin helppo neuroosi, ei haittaa elämää mitenkään. Paljon ikävämpi ja hankalampi olisi sellainen neuroosi, joka aiheuttaa suunnatonta ahdistusta ja ärsyyntymistä, jos joku ei ajattele ja toimi tasan niin kuin minä teen.
Ja taas kertauksen vuoksi: imetän lastenhoitohuoneessa tai hätätapauksessa vessassa vauvani vuoksi, en itseni. Olen nähnyt niin julmetun suuren vaivan imetyksen onnistumiseksi, etten missään tapauksessa aio riskeerata sitä yrittämällä väkisin imettää vauvalle epämieluisassa paikassa. Vauvahan voi esim. ryhtyä rintalakkoon, jos imetystapahtuma ei häntä miellytä. En ota riskiä, vaikka se vaivaisikin jotakuta besserwisseriä, joka tietää absoluuttisen totuuden eli että vauvaa EI VOI imettää vessassa.
Ja kyllä, pystyn tarvittaessa syömään myös vessassa (onko sinulla kenties neuroosi sen suhteen???). Diabeetikkona joudun välillä korjailemaan matalia sokereita, enkä mielelläni sitä tee tärisevänä, hikeä valuvana kauppakeskuksen käytävällä. En toki haluaisi asetella mitään ruokia vessan tasoille, mutta eihän vauvakaan niin joudu tekemään; hän makaa sylissäni rinta suussaan eikä koske mihinkään muualle vessassa. Joskus toki p***a haisee, mutta se ei vauvaa taida häiritä, sillä hän usein kakkii itsekin syödessään ja kyllä vain sekin tuoksahdus sieltä vaipasta ilmoille pääsee. Olen itse asiassa imettänyt vessan lisäksi esim. autossa ja sovituskopissa, enkä niissäkään mielelläni itse söisi. Sinänsä tuo vessassasyömisargumentti on vähän erikoinen vauvan kohdalla...
Sitten vielä mielenkiinnosta kyselen aiemmalta kommentoijalta, mistä hän kauppakeskuksessa löytää (oikeasti!) rauhallisen imetyspaikan? Penkkejä ei missään pimeissä nurkissa ole vaan kyllä ne oman kokemukseni mukaan sijaitsevat ihan käytävillä. Kahvilaan en välttämättä halua mennä ostamaan väkisin jotain limua (kahvia kun en juo), ja ilman sitä en ole maksava asiakas. Yleensä kauppakeskusten kahvilat eivät myöskään ole millään lailla rauhallisia keitaita.
Invassa tai tavallisessa, enkä imetä.
mutta miksi invalidien pitää päästä HETI sinne vessaan? Miksei voi jonottaa niin kuin normaalit ihmiset? Voihan siellä invavessassa olla joku toinen inva jo ja kolmas vielä jonossa ennen tätä pidätyskyvytöntä invaa, mitäs sitten tehdään? Onko pidätyskyvytön etusijalla? Mitä jos kaikilla heistä on pidätysongelmia?
En ymmärrä, miksi pitää sillä punaisella sekunnilla päästä vessaan. Maailma nyt on sellainen, että odottelemaan joutuu. Kyllähän ne invat jostain sinne vessaan tuleekin, tuskin heti vessahädän iskiessä on invavessoja joka puolella.
No tavallinen vessa tai inva niin odota siinä nyt että joku lopettaa imettämisen!
Minulla on pikasyöjiä lapset olleet, ei kestä varttia kauemmin mutta koita odottaa se jos on oikeasti hätä, vaikka viimesilläsi raskaana tai jos lastenhoito on yhdistetty invavessaan ja joku siellä imettää ja naapero on vääntänyt paskat vaippaan ja kiljuu oven takana.
Imettää voi siellä kahviossa. Saat sieltä vessasta vielä jonkun pöpön ja rintatulehduksen..
34
No tavallinen vessa tai inva niin odota siinä nyt että joku lopettaa imettämisen!
Minulla on pikasyöjiä lapset olleet, ei kestä varttia kauemmin mutta koita odottaa se jos on oikeasti hätä, vaikka viimesilläsi raskaana tai jos lastenhoito on yhdistetty invavessaan ja joku siellä imettää ja naapero on vääntänyt paskat vaippaan ja kiljuu oven takana.
Imettää voi siellä kahviossa. Saat sieltä vessasta vielä jonkun pöpön ja rintatulehduksen..
34
Nyt menee argumentoinnin taso jo niin matalalle, että tunnen myötähäpeää... Miten vessasta saa jonkun pöpön ja rintatulehduksen (hahah!), jos istun pöntön kannen päällä kaikissa vaatteissani? Eiköhän siellä kahvilassa ole sitten ihan yhtä suuri vaara näihin superbakteereihin :)
Onko jotenkin parempi huudattaa nälkäistä nelikuista vauvaa, joka ei suostu syömään hälyssä, kuin kakat vaipassa olevaa taaperoa? Ja minunpa vauvani tankkaa maitonsa viidessä, ei viidessätoista minuutissa.
Mutta teet kyllä elämästäsi aika hankalaa. Ja jotenkin surullista, että yrität ristiriitaisilla viesteilläsi esittää sen olevan vauvastasi johtuvaa. Jos kerran aina imetät piilossa, mistä edet tiedät vauvasi häiriintyvän muualla syömisestä? Minustakin on jotenkin kurjaa, että pakotat vauvasi aterioimaan vessassa. Siis vessassa!?
Itse olen todellakin aina löytänyt rauhallisen imetyspaikan ostoskeskuksista. Esim. Jumbo: Flamingon puolella on todella rauhallista. Kamppi: todella hyvät imetystilat, joissa toki muitakin lapsia vanhempineen. Ideapark: 2. kerros jne. Imettäjän pitää muuten muistaa juoda tosi paljon, ei siis yhtään paha, vaikka menisitkin kahvilaan juomaan limun "väkisin" ja samalla imettäisit.
Ja onhan tuo toimintasi lapselle turhan hankalaa, kun ei saa ruokaa, kun tulee nälkä, vaan joutuu odttamaan vessaan pääsyä. Jos kerran vauvakinossakin joudut lähtemään pimeästä leffasalista imettävien äitien keskeltä kesken leffaa vessaan imettämään. Vauvauinnissa vauvan olisi nestetasapainon vuoksi tärkeä saada rintaa mahd. pian. Sen sijaan että imettäisit heti uinnin jälkeen muiden äitien tavoin saunassa tai pukuhuoneessa, vauvasi joutuu odottamaan vessaan pääsyä. Vauvajumpassa sama juttu: kun muut imettävät jumpan päätyttyä salin lattialla matoilla, sinun vauvasi joutuu odottamaan vessaan. Muskarissa jos vauvalle tulee nälkä, ei hän saa maitoa heti, vaan vasta kun pääsette vessaan. Ajattelisit nyt oikeasti sitä lapsen parasta.
Mitenköhän olet ajatellut toimia, jos saat useampia lapsia? Jos lähdet heidän kanssaan yksin ostoksille, isommat lapset joutuvat seisomaan paikallaan hipihiljaa vessassa, kun imetät nuorimmaista?
23
Ja vaikka julkisia vessoja siivotaan päivittäin ja kenties hyvin usein niin koskemalla mitä vaan pintaa saa käteen jonkun pöpön joka menee rinnasta sisään.
Rintatulehdukset on yleisiä ja hygienia niihin auttaa. Julkinen vessa ei ole hygienian keidas..
Mistään superpöpöistä en puhu vaan ihan niistä joita kulkee ihmisten välillä.
Jos vessoja siivotaan desinfioimalla niin toki pöpöille tulee immuunisuoja ja sitä kautta niiden tappaminen ei enää onnistu.
Joka tapauksessa avaat oven, ehkä painat valonkatkasijaa, laitat pöntön kannen kiinni. Lasket lapsen mahdollisesti jonnekin, ehkä vaihdat hänen vaipan?
Mutta miten vaan: jokaisella on oikeus imettää kahvilan puolella.
34
Mutta teet kyllä elämästäsi aika hankalaa. Ja jotenkin surullista, että yrität ristiriitaisilla viesteilläsi esittää sen olevan vauvastasi johtuvaa. Jos kerran aina imetät piilossa, mistä edet tiedät vauvasi häiriintyvän muualla syömisestä? Minustakin on jotenkin kurjaa, että pakotat vauvasi aterioimaan vessassa. Siis vessassa!?
Itse olen todellakin aina löytänyt rauhallisen imetyspaikan ostoskeskuksista. Esim. Jumbo: Flamingon puolella on todella rauhallista. Kamppi: todella hyvät imetystilat, joissa toki muitakin lapsia vanhempineen. Ideapark: 2. kerros jne. Imettäjän pitää muuten muistaa juoda tosi paljon, ei siis yhtään paha, vaikka menisitkin kahvilaan juomaan limun "väkisin" ja samalla imettäisit.
Ja onhan tuo toimintasi lapselle turhan hankalaa, kun ei saa ruokaa, kun tulee nälkä, vaan joutuu odttamaan vessaan pääsyä. Jos kerran vauvakinossakin joudut lähtemään pimeästä leffasalista imettävien äitien keskeltä kesken leffaa vessaan imettämään. Vauvauinnissa vauvan olisi nestetasapainon vuoksi tärkeä saada rintaa mahd. pian. Sen sijaan että imettäisit heti uinnin jälkeen muiden äitien tavoin saunassa tai pukuhuoneessa, vauvasi joutuu odottamaan vessaan pääsyä. Vauvajumpassa sama juttu: kun muut imettävät jumpan päätyttyä salin lattialla matoilla, sinun vauvasi joutuu odottamaan vessaan. Muskarissa jos vauvalle tulee nälkä, ei hän saa maitoa heti, vaan vasta kun pääsette vessaan. Ajattelisit nyt oikeasti sitä lapsen parasta.
Mitenköhän olet ajatellut toimia, jos saat useampia lapsia? Jos lähdet heidän kanssaan yksin ostoksille, isommat lapset joutuvat seisomaan paikallaan hipihiljaa vessassa, kun imetät nuorimmaista?
23
No mutta kun elämäni nimenomaan ei ole hankalaa! Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, nuo mainitsemasi esimerkit "vauvapaikoista" ovat imettämisen kannalta todellakin ihan eri asia kuin ihmisiä vilisevä kauppakeskus. Ei kai myöskään mikään laki määrää, että vauvan kanssa on käytävä vauvauinnissa ja -kinossa; me emme näitä nimittäin harrasta. Muskarissa taas lastenhoitohuoneeseen on noin kymmenen metrin matka, jonka aikana vauva ei ehdi nälkään kuolla. Yleensäkään sinne lastenhoitotilaan (tai vessaan...) ei ole pitkä matka, ja kyllähän nyt liikkeellä ollessa muutenkin joutuu hakemaan vähintään sen istumapaikan imetystä varten, ellei sitten satu olemaan näitä kantoliinassa imettäjiä, jotka tekevät sen ihan kävellessään juustotiskin ohi. Toisaalta myös pulloruokittu vauva joutuu aina hetkisen odottelemaan, kun maito lämmitetään tai vähintään pannaan tuttipulloon. Ei minun vauvani joudu sen kauempaa odottelemaan. Ja tämä nimenomainen vauva tosiaankin irrottaa imuotteensa heti, kun ohi vilahtaa yksikin ihminen (tai koira tai kissa tai tai tai), joten tässä tilanteessa ei auta yhtään se, että Flamingon puolella Jumbossa on rauhallisempaa. Ihan kotioloissakin vauvan keskittyminen imemiseen herpaantuu todella helposti, joten minun ei tarvitse mennä kauppakeskukseen testaamaan. En sitten tiedä, mikä tuleva adhd on kyseessä... Näillä nyt vain mennään, ja todellakin näen toimivani vauvan parhaaksi.
Jos saisin muita lapsia, imettäisin myös lastenhoitohuoneessa tai tarvittaessa invavessassa, koska en mitenkään voisi olla varma, että 2-vuotias pysyisi nätisti jossain penkillä avoimessa tilassa odottamassa vauvan kylläisyyttä. Mitä siitäkin tulisi, että vauva tississä kiinni lähtisin juoksemaan pitkin käytäviä uhmaikäisen perässä, vaunut toisessa kädessä? Minusta tässä on ihan sen taaperon turvallisuus kyseessä.
Ja sille bakteerikammoiselle tiedoksi, että rintatulehdus ei suinkaan tule yleensä mistään tavallisista vessapöpöistä. Olen kuule siitäkin joutunut ottamaan selvää aika tavalla. Vessoja sentään siivotaan suht usein, toisin kuin jotain kahvilan tuoleja (miten pehmustetut istuimet edes saa puhtaaksi?) tai pöytiä, jotka vain sipaistaan jollain kostealla rätillä lukuisien muiden pöytien jälkeen. Lisäksi voi käyttää käsidesiä vessan ovenkahvaan koskemisen jälkeen. Minulla ei ainakaan ole tarvetta koskea mihinkään muuhun kuin ovenkahvaan ja vessapaperia apuna käyttäen mahdollisesti pöntön kanteen, kun menen vauvaa imettämään. Eivät ne bakteerit sentään seiniltä tissien kimppuun hyökkää! Eihän sitten imettävä äiti voisi käydä itsekään julkisessa vessassa (ei myöskään isä, koska hän kantaisi sitten ne saastat kotiinkin), jos vessat kerran ovat varmoja rintatulehduksen pesiä, eikä käsidesiä osata käyttää.
Lisäyksenä vielä; on perin juurin huvittavaa, että muut ihmiset kuvittelevat tietävänsä, miten hankalaa elämäni on. Itse kun en koe sitä millään lailla hankalaksi. Ja oikeasti, voisi vähän miettiä näitä kommentteja, joiden mukaan vauva kärsii, jos se ei saa maitoa vauvajumpan jälkeen lattialla tai vauvauinnin jälkeen pukuhuoneessa. Mitä sitten tapahtuukaan niille korviketta syöville vauvaparoille? Hui kauhistus! Tai miksi kestäisi kauemmin kävellä uimisen päätteeksi vessaan kuin pukuhuoneeseen?
Eri mieltä saa asioista aina olla, kunnon väittelyhän on elämän suola, mutta kyllä se oma kanta pitäisi mielestäni perustella jotenkin järkevästi.
Jos saisin muita lapsia, imettäisin myös lastenhoitohuoneessa tai tarvittaessa invavessassa, koska en mitenkään voisi olla varma, että 2-vuotias pysyisi nätisti jossain penkillä avoimessa tilassa odottamassa vauvan kylläisyyttä. Mitä siitäkin tulisi, että vauva tississä kiinni lähtisin juoksemaan pitkin käytäviä uhmaikäisen perässä, vaunut toisessa kädessä? Minusta tässä on ihan sen taaperon turvallisuus kyseessä.
Sehän on tosi hygieenistä sun taaperollesi olla siellä vessassa, kun sinä imetät. 2-vuotias varmaan pysyykin tosi helposti paikaallaan koskematta mihinkään esim. 5 minuuttia. Ei kai kukaan raahaa lapsiaan ehdoin tahdoin kuluttamaan aikaansa likaisissa vessoissa yhtään sen pidempään kuin on pakko (siis vessakäynnin/vaipan vaihdon ajan)?
Kuinkahan mahtaa ylipäänsä käydä pikkusisaruksen imetyksen kanssa, jos on muita lapsia kotona? Kun eihän se vauva pysty imemään, jos kuuluu risahduskin...
Älä viitsi oikeasti valehdella itsellesi, että tämä johtuisi vauvastasi, lapsen turvallisuudesta tms. Tuskinpa lapsellasi on adhd tai muutakakaan vikaa, ihan normaalilta vauvalta kuulostaa.
Argumenttisi ovat sitä paitsi ristiriitaisia ja epäuskottavia. Itse kerroin esimerkkejä niistä käytännön tilanteista, joissa omat ennakkoluulosi tuottavat hankaluuksia. Toisaalta itsekin sen varmasti ymmärrät ja asia varmasti on tullut useastikin mieleesi esim. siellä muskarissa, jossa muut äidit hoitavat asian helposti ja vauvantahtisesti. Sinä menet pakoon vessaan...
23
Käytän saippuaa ja vettä.
Rintatulehdusta ei ole tullut kertaakaan vaikka 4 lasta imettänyt. Yhden kerran oli toinen rinta pakkautunut mutta se on toinen juttu..
En ole mikään bakteerikammoinen, olen maitoa luovuttanut ja tiedän että hygieniasta tulehdus tulee. Ja yleiset vessat on likaisia vaikket näe mitään likaa. Et voi tietää millainen edellinen ulostamassa käynyt on siisteystasoltaan. Menet vessaan (kosket jo silloin pintoihin) ja istut alas, nostat lapsen rinnalle ja varmasti jossain vaiheessa pöpöjä liikkuu rinnalle käsistäsi. Se on ihan luonnollista!
En ole koskaan imettänyt lapsia niin että joku olisi vaarassa. Laita 2- vuotias vaikka vaunuun istumaan viereesi tai jotain puuhaa siksi ajaksi.
On todella kurja paikka kun mamma imettää lasta hoitohuoneessa ja lapsella on kakka vaipassa ja kiljuu oven takana. Olen joskus hakannut ovea tovin ennenkö joku tajusi lopettaa imetyksen hoitohuoneessa. Se on itsekästä puuhaa.
34
Sehän on tosi hygieenistä sun taaperollesi olla siellä vessassa, kun sinä imetät. 2-vuotias varmaan pysyykin tosi helposti paikaallaan koskematta mihinkään esim. 5 minuuttia. Ei kai kukaan raahaa lapsiaan ehdoin tahdoin kuluttamaan aikaansa likaisissa vessoissa yhtään sen pidempään kuin on pakko (siis vessakäynnin/vaipan vaihdon ajan)?Kuinkahan mahtaa ylipäänsä käydä pikkusisaruksen imetyksen kanssa, jos on muita lapsia kotona? Kun eihän se vauva pysty imemään, jos kuuluu risahduskin...
Älä viitsi oikeasti valehdella itsellesi, että tämä johtuisi vauvastasi, lapsen turvallisuudesta tms. Tuskinpa lapsellasi on adhd tai muutakakaan vikaa, ihan normaalilta vauvalta kuulostaa.
Argumenttisi ovat sitä paitsi ristiriitaisia ja epäuskottavia. Itse kerroin esimerkkejä niistä käytännön tilanteista, joissa omat ennakkoluulosi tuottavat hankaluuksia. Toisaalta itsekin sen varmasti ymmärrät ja asia varmasti on tullut useastikin mieleesi esim. siellä muskarissa, jossa muut äidit hoitavat asian helposti ja vauvantahtisesti. Sinä menet pakoon vessaan...
23
Voi hyvä luoja, tämä on jo hullunkurista! Kerro, oi kaikkitietävä imetysguru, miten minun ennakkoluuloni (?) aiheuttavat ko. esimerkkitilanteissa KONKREETTISESTI ongelmia. Miten siirtyminen kymmenen metrin päähän lastenhoitohuoneeseen estää vauvantahtisen imetyksen? Entä tosiaan ne pulloruokitut, ilmeisen kaltoinkohdellut vauvat, miten heihin vaikuttaa se kun maito käydään lämmittämässä? Missä kohtaa olen muka kirjoittanut jotain ristiriitaista - ole hyvä ja lainaa ko. kohtaa.
En tiedä, miten herkkä mahdollinen seuraava vauva olisi häiriötekijöille. Kaikkialla kuitenkin aina neuvotaan rauhoittamaan imetystilanne mahdollisimman hyvin - miksi ihmeessä siis ehdoin tahdoin menisin imettämään rauhatonta vauvaa ihmispaljouden keskelle? Ja ensisijaisestihan käytän aina niitä lastenhoitohuoneita, jotka eivät mielestäni ole niin saastaisia, etteikö isosisko voisi siellä sen aikaa hengailla, että vauva saa maitonsa syötyä. Sille bakteereita haalineelle taaperollekin voi sitten tämän jälkeen käyttää käsidesiä, ja kas, elämä hymyilee taas!
Nyt loppuu tämä vänkääminen osaltani. Jos ei mene jakeluun, että ihmisillä voi olla erilaisia ja silti aivan yhtä hyviä tapoja toimia, niin ei voi mitään. Minä elän helppoa elämääni erinomaisen tyytyväisenä, ja lapsi voi ja kasvaa hienosti. Mikäs tässä ollessa. Stressatkaa vaan muut miettimällä päänne puhki, miten joku VOIKIN olla näin törppö ja mistään mitään tajuamaton :D
rauhoitu ja lue kommentit uudelleen läpi. Joku (34?) kommentoi osuvasti, että käyttäytymisesi on todella itsekästä. Toimintasi haittaa muita, se EI ole hyvä tapa toimia.
Ristiriitaisuuksia tekstissäsi olen osoittanut jo aiemminkin. Esim. ensin väitit vessaimetyksen johtuvan vauvastasi, mutta perustelusi liittyivät käytännössä isoihin rintoisi ja siihen, että et voi keskittyä imettämiseen, jos vaikkapa joku äiti lapsensa kanssa on lähettyvillä.
Ja olen aivan varma, että itsekin tiedät imetyspelkoisena olevasi normaalia arempi ja sen vaikuttavan käytännön elämääsi. Eiväthän muut äidit yleensä toimi imetyksen suhteen kanssasi samalla tavalla, eiköhän sekin kerro jo jotain. Mutta sinä jääräpäisenä et ainakaan tällä palstalla suostu näkemään omia (siis omia, ei vauvasi) rajoituksia. Ymmärrän, että sen myöntäminen itselle voi olla hankalaa ja ikävän tuntuista. Mieluummin jankutat epäselvästi ja jatkat muita ihmisiä häiritseviä itsekkäitä ja hankalia tapojasi.
Jos kuitenkin joskus saat lisää lapsia, toivon, että muistat tämän keskustelun. Voin taata, että silloin toimit toisella tavalla. Et varmasti voi enää pitää vessassa imettämistä vauvan ja isomman lapsen kanssa käytännöllisenä (siinä ei käsidesillä ole merkitystä...)
Kohta tulee muuten kesäkin. Me muut voidaan vauvojemme kanssa viihtyä puistoissa, rannalla jne. On varmaan tosi käytännöllistä, että itse joudut miettimään ulkoilusikin sillä perusteella, mistä löytyy vessa tai muu piilopaikka imetykseen.
23
Jos 2-vuotias ei osaa pissata pönttöön eikä sitä siihen haluta opettaa, kannattaa pysyä kotona. Jos 2-vuotias ei osaa pidättää viittä minuuttia eikä sillä haluta käyttää vaippoja, kannattaa pysyä kotona. Todella.
Vauvani kyllä sietää häiriöitä, mutta syömiseen hän ei kykene vielä keskittymään, jos ympärillä välkkyy kirkkaita valoja ja kuuluu meteliä, tai jos ohi vilahtelee ihmisiä kiireellä vessaan taaperoidensa kanssa.
Ihana yhden lapsen äiti ilmeisesti taas.. Meillä 3v ja 1,5v vanhemmat lapset kotona ja vauva vallan mainiosti kykenee ruokailemaan vaikka telkkari on päällä ja Hevisauruxet pauhaa, ilmassa on värikynää ja muovailuvahaa, välillä käydään pyyhkimässä isosiskon hanuri vessassa kun kakkahätä osuu aina samaan aikaan vauvan syömisen kanssa.. voe mahotonta miten vaikeeksi menis jos pitäis vauvan syöttäminen olla joku pyhä toimitus, jonka aikana kukaan ei saa kävellä tai inahtaakaan. Siperia opettaa.
rauhoitu ja lue kommentit uudelleen läpi. Joku (34?) kommentoi osuvasti, että käyttäytymisesi on todella itsekästä. Toimintasi haittaa muita, se EI ole hyvä tapa toimia.
Ristiriitaisuuksia tekstissäsi olen osoittanut jo aiemminkin. Esim. ensin väitit vessaimetyksen johtuvan vauvastasi, mutta perustelusi liittyivät käytännössä isoihin rintoisi ja siihen, että et voi keskittyä imettämiseen, jos vaikkapa joku äiti lapsensa kanssa on lähettyvillä.
Ja olen aivan varma, että itsekin tiedät imetyspelkoisena olevasi normaalia arempi ja sen vaikuttavan käytännön elämääsi. Eiväthän muut äidit yleensä toimi imetyksen suhteen kanssasi samalla tavalla, eiköhän sekin kerro jo jotain. Mutta sinä jääräpäisenä et ainakaan tällä palstalla suostu näkemään omia (siis omia, ei vauvasi) rajoituksia. Ymmärrän, että sen myöntäminen itselle voi olla hankalaa ja ikävän tuntuista. Mieluummin jankutat epäselvästi ja jatkat muita ihmisiä häiritseviä itsekkäitä ja hankalia tapojasi.
Jos kuitenkin joskus saat lisää lapsia, toivon, että muistat tämän keskustelun. Voin taata, että silloin toimit toisella tavalla. Et varmasti voi enää pitää vessassa imettämistä vauvan ja isomman lapsen kanssa käytännöllisenä (siinä ei käsidesillä ole merkitystä...)
Kohta tulee muuten kesäkin. Me muut voidaan vauvojemme kanssa viihtyä puistoissa, rannalla jne. On varmaan tosi käytännöllistä, että itse joudut miettimään ulkoilusikin sillä perusteella, mistä löytyy vessa tai muu piilopaikka imetykseen.
23
No ok, pakko kai tähän vielä vastata, kun itse pyysin 23:a vastaamaan. Varsinkin lastenhoitohuoneessa on lupa imettää vauvaa, ja siksi niin teen. Vielä kerran jaksan kirjoittaa, että vauvani syö viisi minuuttia ja ollaan valmiita. Niin kauan kuin minua ei kielletä näin toimimasta, en näe mitään syytä sitä lopettaa. Vauva on täysimetyksellä enää kuukauden, josta lähtien imetys vähenee ja jokaisella kauppareissulla ei edes ole pakko imettää. En koe tarvetta kiusata vauvaa ja itseäni väkisin opettelemalla jotain tapaa, joka meille ei sovi.
Perusteluni eivät ole mitenkään ristiriitaisia, sillä pääsyynä toimintaani ovat vauvan tarpeet. Sen LISÄKSI en itse halua pitää rintojani näkyvillä julkisesti, mutta siihenkin toki pystyisin, jos tarve niin vaatisi. En ole imetyspelkoinen, kiitosta vaan. Imetys kyllä on takkuillut mainitsematta jätettävistä syistä enemmän kuin tarpeeksi, joten en halua enää lisää ongelmia väen väkisin siihen tehdä.
Juuri muuten osuin johonkin vanhaan keskusteluun, jossa kahden tai useamman lapsen äidit kertoivat, miten kätevää on käyttää invavessaa (ei edes sitä vauvanhoitohuonetta!), josta isommat lapset eivät pääse imetyksen aikana livohkaan vaan voivat vaikka käydä samanaikaisesti potalla. Eli en nyt mikään ihan kummajainen tässäkään asiassa mielipiteineni ole.
Kesällä en tosiaan luultavasti aio imettää rannalla, ellei paikka ole täysin suojainen. Vauva on kuitenkin kesällä jo paljon vanhempi, joten jos koko päivää ei rannalla olla, häntä ei tarvinne imettää lainkaan. En koe tätäkään erityisen rajoittavaksi, varsinkin kun on kyse yhdestä kesästä elämässäni. Isomman lapsen kanssahan täytyy sitten myös rantsusta löytyä vessa, sillä minä en totisesti kuulu niihin, jotka antavat jälkikasvunsa "pisutella" ympäriinsä puskiin.
Ihana yhden lapsen äiti ilmeisesti taas.. Meillä 3v ja 1,5v vanhemmat lapset kotona ja vauva vallan mainiosti kykenee ruokailemaan vaikka telkkari on päällä ja Hevisauruxet pauhaa, ilmassa on värikynää ja muovailuvahaa, välillä käydään pyyhkimässä isosiskon hanuri vessassa kun kakkahätä osuu aina samaan aikaan vauvan syömisen kanssa.. voe mahotonta miten vaikeeksi menis jos pitäis vauvan syöttäminen olla joku pyhä toimitus, jonka aikana kukaan ei saa kävellä tai inahtaakaan. Siperia opettaa.
Yhden lapsen äiti on huono, koska hänellä ei ole vanhempia lapsia viemässä äidin huomiota tai pitämässä meteliä, jotta vauva tottuisi häiriötekijöihin.
Kaikki AV-mammathan ovat saaneet esikoisiksi vähintään kaksoset, jolloin noloa yhden lapsen äiti -tilannetta ei ole koskaan päässyt syntymään.
No ok, pakko kai tähän vielä vastata, kun itse pyysin 23:a vastaamaan. Varsinkin lastenhoitohuoneessa on lupa imettää vauvaa, ja siksi niin teen. Vielä kerran jaksan kirjoittaa, että vauvani syö viisi minuuttia ja ollaan valmiita. Niin kauan kuin minua ei kielletä näin toimimasta, en näe mitään syytä sitä lopettaa. Vauva on täysimetyksellä enää kuukauden, josta lähtien imetys vähenee ja jokaisella kauppareissulla ei edes ole pakko imettää. En koe tarvetta kiusata vauvaa ja itseäni väkisin opettelemalla jotain tapaa, joka meille ei sovi.Perusteluni eivät ole mitenkään ristiriitaisia, sillä pääsyynä toimintaani ovat vauvan tarpeet. Sen LISÄKSI en itse halua pitää rintojani näkyvillä julkisesti, mutta siihenkin toki pystyisin, jos tarve niin vaatisi. En ole imetyspelkoinen, kiitosta vaan. Imetys kyllä on takkuillut mainitsematta jätettävistä syistä enemmän kuin tarpeeksi, joten en halua enää lisää ongelmia väen väkisin siihen tehdä.
Juuri muuten osuin johonkin vanhaan keskusteluun, jossa kahden tai useamman lapsen äidit kertoivat, miten kätevää on käyttää invavessaa (ei edes sitä vauvanhoitohuonetta!), josta isommat lapset eivät pääse imetyksen aikana livohkaan vaan voivat vaikka käydä samanaikaisesti potalla. Eli en nyt mikään ihan kummajainen tässäkään asiassa mielipiteineni ole.
Kesällä en tosiaan luultavasti aio imettää rannalla, ellei paikka ole täysin suojainen. Vauva on kuitenkin kesällä jo paljon vanhempi, joten jos koko päivää ei rannalla olla, häntä ei tarvinne imettää lainkaan. En koe tätäkään erityisen rajoittavaksi, varsinkin kun on kyse yhdestä kesästä elämässäni. Isomman lapsen kanssahan täytyy sitten myös rantsusta löytyä vessa, sillä minä en totisesti kuulu niihin, jotka antavat jälkikasvunsa "pisutella" ympäriinsä puskiin.
että heti, kun vauva kykenee, alat rajoittamaan imetystä ja vain sen vuoksi, ettei sinun tarvitsisi imettää muuallakin kuin piilossa.
Johan sinulle tässäkin ketjussa on useampaan kertaan kerrottu, miksi ei ole kohteliasta ja tarpeellista imettää vessassa (alunperin keskustelussa oli kyse nimenomaan invavessasta, ei lastenhoitohuoneista ylipäänsä). Mutta mikään perustelu ei saa sinua luopumaan itsekkyydestäsi. Jankutat vauvan tarpeista, vaikka et edes kokeile imettää muualla kuin vessassa.
Lisäksi väität, että ongelmasi ei rajoittaisi elämääsi, mutta toisaalta ilmoitat, etä ensi kesänä imetysrajoituksesi vaikuttavat rannalla oleskeluusi.
Vielä kommenttina esikoisen äiteihin: Kaikki äidit ovat tainneet joskus olla uusia äitejä. Kaikki eivät kuitenkaan kuvittele, että äidiksi tulo olisi peruste olla ottamatta muita huomioon. Ja tässä ketjussa kommentoiva yhden lapsen äiti nimenomaan ilmoittaa, että hänen vauvaansa ei totuteta häiriötekijöihin, vaan hampaat irvessä yrittää imettää vauvaa hiljaisuudessa. Eihän se vauva toki totu, jos siihen ei edes haluta antaa mahdollisuutta.
23
Minä en tiedä muiden imetyksistä, mutta minun vauvani syö siinä viidessä minuutissa, enkä sitä vessaa sen kauemmin varaa. En nyt puhu muiden puolesta, vaan kerron vain omasta tilanteestamme.
Minulla ei myöskään ole minkäänlaista tarvetta totuttaa vauvaa syömään hälyssä. Menen katsos sinne vessaan tarvittaessa imettämään. Viideksi minuutiksi.
Imetys toki on luonnollista, mutta se ei tarkoita, että kaikki sitä haluaisivat julkisesti tehdä (eikä kyse ole välttämättä mistään häpeästä). Ei sitä myöskään voida vaatia. Minulla on imetyspaitoja, mutta ilmeisesti en osaa niitä käyttää sitten niin kuin pitäisi, sillä kyllä minun isot rintani sieltä vauvan takaa vilkkuvat. Varsinkin, kun se levoton vauva tosiaan tiirailee sitten jatkuvasti ohikulkevia ihmisiä/mitä milloinkin. Minun ei silti ole "hankala käydä missään", koska imetän siellä vessassa. Sen viisi minuuttia. Jos se ei ole minulle tai vauvalleni ongelma, miten ihmeessä se on muille ihmisille sitä? Kaikissa noissa mainitsemissasi esimerkkipaikoissa sitä paitsi on luonnollisempaa imettää vauvaa "julkisesti" kuin kauppakeskuksessa, ja kokemukseni mukaan melkein kaikkialla on myös kyseistä tarkoitusta varten se lastenhoitohuone/invavessa. Jossa siis imetän. Viisi minuuttia.