Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko 2-vuotias lopettaa päiväunet???

Vierailija
08.02.2012 |

Meillä on ollut pari viikkoa todella vaikeaa saada -vuotias päiväunille. Hän on siis kotihoidossa isomman sisaruksensa kanssa. Hänen 4-vuotias isosisaruksensa lopetti päiväunien säännöllisen nukkumisen ehkä 1kk sitten.

Voiko tämä mennä näin, että sisarukset ovat näin erilaisia?

En tiedä mitä teen tuon 2-vuotiaan kanssa. Pitäisikö päiväunille vain patistaa vai unohtaa koko juttu. Hän on yleensä nukkunut jopa 3 tunnin päiväunia joten olen ihan neuvoton! Onko tämä ohimenevää?

Millainen päivärytmi me sitten keksitään jos päiväunet jäävät kokonaan väliin?

Apuja kaivataan!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole lapset oikein vauvaiän lukuun ottamatta koskaan mitään päiväunia nukkuneet. Nukkumaan saa toki mennä aina jos huvittaa ja herätä kun huvittaa, miksi sitä lapsenkin jo täytyisi kellon mukaan elää? Mä ainakin olen tyytyväinen kun olen voinut kotiäitinä olla niin ei ole tarvinnut lapsia siihen pakottaa.

Vierailija
2/18 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos autolla tai vaunuilla jonnekkin mennään, saattaa nukahtaa. Riippuu ihan siitä moneltako on herännyt. Se yleensä nukkuu klo 9 ja menee nukkumaan klo 21.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverin poika lopetti päikkärit tasan 2-vuotiaana, joten on se aivan mahdollista. Koita pari päivää ilman päikkäreitä, miten lapsi reagoi.

Voit toki koittaa myös vaikka tunnilla myöhäistää unia, jos se auttaisi. Tai lahjonta :). Lapsi saa jotain kivaa, jos menee kiltisti nukkumaa. Tai vaikka vaan makoilemaan pimeään huoneeseen vähäksi aikaa, sitten saa palkinnon. Idea tässä on se, että mitä todennnäköisimmin lapsi nukahtaa pimeään huoneeseen. Kun vain saat hänet lahjottua sinne ensin ja makaamaan rauhassa sängyssään.

Vierailija
4/18 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime syksynä siis. Lapsi saattais kyllä edelleenkin silloin tällöin nukahtaa päikkäreille, mutta jos nukkuu hetkenkin, niin illalla nukkumaanmeno siirtyy normaalista klo 20:sta klo 22:een. Eli mieluummin päikkärit suosiolla pois. Lapsi on kotihoidossa 1-vuotiaan pikkusisaruksen kanssa.

Päikkärit korvattiin aluksi lepohetkellä, eli sänkyyn kuuntelemaan musiikkia ja vaikka katselemaan kirjaa. (Niin ne päikkärit jäivätkin pois, kun ei päikkäreille mennessä enää vaan nukahtanutkaan.) Nyt saatetaan lueskellä yhdessä kirjaa, tai lapsi saa katsoa dvd:tä hetken. Tai sitten vaan leikkii ihan niin kuin muulloinkin.

Vierailija
5/18 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti hoidossa nukkui aina päiväunet, jopa täytettyään 7 vuotta, viimeisenä kesänä ennen kouluunmenoa, hän nukahti hoidossa päiväunille.

Vierailija
6/18 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on aina ollut tosi vähäuninen, jo pikkuvauvana nukkui vain kahdet puolen tunnin päikkärit. Runsaan vuoden iässä alkoi olla vaikeuksia saada nukahtamaan päiväunille. Vielä se jotenkin onnistui, kun hän oli ainoa lapsi ja ilta oli hankala, jos hän ei nukkunut. Vein häntä vaunulenkeille tai nukuttelin pitkiä aikoja kainalossa, joskus jopa toinen vanhemmista lähti autolla ajelemaan että saataisiin poika unille. Mutta kun hän täytti kaksi vuotta ja pikkusisarus syntyi, ei enää ollut mahdollisuutta tuollaisiin nukuttelusysteemeihin. Joten hän jätti päiväunet kokonaan pois. Puolen vuoden ajan illat hän oli kärttyinen ja väsynyt, mutta sitten helpotti.

Toisaalta sun lapsen unentarve on aika paljon suurempi, jos hän on nukkunut kolmekin tuntia. Jospa tämä sitten olisi vain jotain väliaikaista. Kaverin lapsi oli parin vuoden tienoilla vaikea saada unille, mutta muutamaa kuukautta myöhemmin palasi taas vanhoihin tapoihinsa eli 2-4 tunnin päiväuniin.

Vierailija
7/18 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi nukkui eilen ennätyslyhyet päiväunet, noin 30 minuuttia ja oli sitten todella väsynyt jo klo. 20 ja meni omatoimisesti sänkyyn itsekseen. Normaali nukkumaanmenoaika meillä on 20:30. Nukkui siis klo. 20-8. Ehkäpä se on sitten tarpeeksi.

Lapsi on siis viimeaikoina nukahtanut tunnin-puolentoista kikkailun jälkeen sänkyynsä ja nukkunut 2-3 tuntia kunhan on vain saanut unen. Illalla on ollut sama pyöriminen ja höpöttely sängyssä klo. 20:30 jälkeen ja sitä on saattanut kestää tunninkin.

Ehkä tämä on merkki siitä, että mun pitäisi pikkuhiljaa luovuttaa tässä nukuttamisasiassa :) Mulle vaan itselle on uni niin tärkeä ja rakas asia että haluan varmistaa että lapsetkin saavat sitä tarpeeksi. Ehkä stressaan vähän liikaa.

Kun kotona tässä lasten kanssa ollaan niin en toisaalta pane pahakseni aamulla hieman pidempään nukkumista.

Voisihan sitä ottaa tavaksi satuhetken lastenhuoneessa jonka aikana/jälkeen lapset saavat vähän levätä. Nukkuvat sitten jos nukkuvat.

Oon toisaalta odottanut tätä hetkeä koska etenkin viikonloput ovat niin pitkään rytmittyneet lasten päiväunien mukaan. Antaahan tämä jonkinlaista lisävapautta aikatauluttamiseen.

Millainen päivärytmi teillä on joiden lapset kotihoidossa eivätkä nuku päiväunia?

Ap

Vierailija
8/18 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyviä pointteja on tullut esiin. Lapsen unentarve on ollut aina aika suurta ja oli aikaisemmin päiväkodissa jossa nukkui 2h päiväunet tavallisesti. Oli kuitenkin loppuviikosta todella uupunut ja viikonloppuisin olisi nukkunut vaikka 4 tuntia päivällä ja normaalit yöunet.

Jäin kotiin lasten kanssa 6 viikkoa sitten ja ehkä lapsi hakee uutta rytmiä senkin vuoksi. Nyt kun mietin, niin ehkä tuo iltakikkailu on ollut jo jonkin aikaa merkki siitä, että lapsi nukkuu liian pitkät päiväunet. Vaikka siis ei tahdo mennä nukkumaan niin unta riittää sitten kun nukahtaa. Olen itse vähän samanlainen. En osaa ottaa lyhyitä päiväunia itsekään ja sitten illalla valvon liian pitkään helposti.

Ehkä yritän pitää tästä rytmistä kuitenkin kiinni vielä muutaman viikon jos kyse onkin jostain väliaikaisesta ja jos ei auta niin sitten jätetään päikkärit pois. Voihan sitä pienen lepohetken viettää vaikkei nukahtaisikaan.

Vierailija
9/18 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä pari viikkoa sitten.

Meillä on 2v4kk ikäinen poika, joka on AINA nukkunut tosi huonosti.

Yhtäkkiä menikin yöt ihan överiksi, lapsi huusi yöt, halusi syliin, oli jano, oli sitä ja tätä. En näihin pyyntöihin tietenkään suostunut ja siitähän riemu repesi. Me siis heräiltiin koko ajan.

Poika heräsi aamulla väsyneenä niinkuin minäkin ja silti kamala taistelu päikkäreillä: ei nukahtanut sitten millään ja sitten kun nukahti nukkui tunnin. Alkoi tuntumaan, ettei tässä ole mitään järkeä, minä nukutan lasta yli puolituntia päikkäreille JA yöunille. Voimat tuntui loppuvan, vähensin päiväunia. Jos nukkui niin herätin viimeistään puolen tunnin päästä, yleensä vartin päästä. Se auttoi, nukahti illalla helpommin ja nukkui paremmin. Tosin illat hän oli hyvin kärttyinen väsymyksestä.

Tämä toimi mielestäni tosi hyvin. Poika nukkui kuin unelma.

Nyt hän on nukkunut päiväunia aina silloin tällöin, riippuu kuinka väsynyt on. Huomaan kyllä öisin, kun olen antanut hänen nukkua täydet unet päivällä..

Ehkei kannata stressata päiväunia liikaa. Minä oon just semmonen, että pelkään ettei lapsi saa tarpeeksi unta ilman päiväunia ja kehittyykö lapsi normaalisti jos ei nuku jne. Oon lastenhoitaja ammatiltani ja töissä ja koulussa on aina painotettu lapsen päiväunien tärkeydestä. Ennen omaa lasta ja näitä ongelmia, olin sitä mieltä ettei päiväunia saisi jättää alle 3v pois.

Vierailija
10/18 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkään 2-vuotias ei yleensä nuku päiväunia. Nukkuu vuorokaudessa semmoiset 11,5 tuntia. Jos ei nuku päiväunia, nukkuu noin pitkät yöunet. Välillä saattaa nukkua päiväunetkin, ja silloin yöunet on lyhyemmät. Mutta en jaksa pakkonukuttaa - jos ei nuku, ei nuku.

Vierailija
11/18 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun meillä on kaikki kolme nukkunut reilun vuoden ikäisestä vain satunnaisesti päikkyjä.

Vierailija
12/18 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omia voimia tuhlata turhaan nukuttamiseen! Meillä esikoinen lopetti päiväunet ennen 2-vuotis päiväänsä, ja kuopus nyt 2.5 vuotiaana nukkuu joskus autossa. Kun on nukkunut päiväunia, niin yöunille nukahtaminen kestää paljon kauemmin.

Meillä myös päiväunien aikaan otetaan rauhallisesti, pieni paussi kaikilla. Äiti juo kahvit, lapset sitten vaihtelevasta muuta, rauhallista kuitenkin.

Vierailija
13/18 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen ei millään enää nukahtanu päikkäreille ku täytti 2 v. Silti sinnikkäästi nukutin joka päivä aina tuonne 2 v 10 kk ikään, koska "sehän kuuluu asiaan". Tulos oli se, että päiväunta haettiin yhdessä parisängyssä maaten päivällä noin 1,5 tuntia ja sitten nukkui tunnin. Illalla unta haettiin yhdessä makaamalla noin 2 tunnin ajan. Lapsi vain makasi hiljaa ja pyöri, yritti saada unta virkeänä. Kyse ei ollut sellaisesta, että olisimme pakottaneet yksin huoneeseen ja olisi ollut sellaista juoksurallia koko ilta. Me vain maattiin hiljaa silmät kiinni ja uni ei vain millään tullut. Sitten vain totesin, että ei tässä ole mitään järkeä. Lapsi ei vain ollu tarpeeks väsyny päiväunille eikä yöunille. Yöunille nukahti vasta klo 23 aikaan.

Jätin kertalaakista päikyt pois 2 v 10 kk iässä ja sitten alkoi vetelee 13 h yöunia putkeen ja iltaisin nukahti heti. Eli alkoi nukkuu klo 19-08.

Nyt meillä on kuopus tasan 2-vuotias ja pari viikkoa on ollu tosi vaikeaa. Ei nukahda reilussa tunnissa päiväunille. On jääny päiväunia nyt joinain päivinä pois ja jaksaa koko päivän. Rytmi päiväunettomina päivinä on about näin: herää klo 6 ja nukkumaan klo 18:30. Päiväunipäivinä herää klo 6, päikyt klo 12-13:30 ja illalla nukahtaa klo 19.

Vierailija
14/18 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja siskoni lopetimme molemmat päiväunet 2-vuotiaina. Miehen lapsi lopetteli myös 2-vuotiaana, saattaa tosin edelleen nukahtaa ulkoilun jälkeen esim. sohvalle, bussiin tms. Jos nukkuu kauan, niin ilta venyy ja menee ihan härdelliksi.

Vierailija
15/18 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväunet kotona. Päiväkodissa nukkuvat kyllä. Ei ollut mielestäni mitään järkeä nukuttaa väkisin jä käyttää nukuttamiseen tolkuttomasti aikaa ja energiaa.

Vierailija
16/18 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat jättäneet päikkärit pois parivuotiaana.

Saattaat nukkua n. kerran viikossa tai parissa, varsinkin toipilasaikana tai, jos on muuten ollut paljon ohjelmaa tai esim.runsaasti ulkoilua enemmän kuin normisti. Kotona olen ollut lasten kanssa ja meillä ulkoillaan sään mukaan.

Vierailija
17/18 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastanneille, on huojentavaa kuulla ettei asiasta kannata stressailla liikaa. Jos saan lapsen vielä jatkossa päiväunille niin rupean kyllä herättelemään viimeistän 2 tunnin päiväunien jälkeen jotta saadaan iltaruljanssi helpommaksi. Kumpaakaan lastamme ei ole aikaisemmin tarvinnut erityisesti nukuttaa vaan ovat aina nukahtaneet omaan sänkyynsä melko nopeasti itsekseen. Nyt tuo 2-vuotiaan pyöriminen, huhuilu ja höpöttely häiritsee isomman nukahtamista iltaisin (heillä on siis yhteinen huone).

Vierailija
18/18 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa nukkuu päiväunet.

Nukahtaisi kyllä kotonakin päiväunille, mutta illat menee sitten valvomiseksi. Saattaa valvoa 23 asti, jos on nukkunut päiväunet. Eikä lapsi ole päivällä väsynyt, jaksaa touhuta ihan hyvin ilman päiväuniakin. Jos vaikuttaa väsyneeltä niin tosi sitten mennään nokosille.

Autossa saattaa hetkeksi nukahtaa, mutta auton pysähdyttyä on taas ihan pirteä.

Aamulla saa nukkua 8:30 saakka, vapaapäivinä pitempäänkin. Ilman päiväunia käy nätisti klo 21 nukkumaan.