Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herpes hoitotyössä olevalla?

Vierailija
08.02.2012 |

Lueskelin herpeskeskusteluita kun itsekin siitä kärsin. Tuli mieleen, että miten te hoitoalalla työskentelevät toimitte kun herpes on aktiivisena??

Varsinkin ne jotka työskentelevät osastolla jossa vastasyntyneitä tai sairaita ihmisiä, joilla alhainen vastustuskyky? Saatteko silloin sairaslomaa vai? Onhan se pelottava ajatus että joku sellainen potilas sen saisi jolle voi olla kohtalokas. Mutta toisaalta, aika monella hoitotyössä olevalle herpes silloin tällöin oireilee, tuskin aina jäädään sairaslomalle??

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herpeksilläkin on eroa. Jos olet hoitotyössä niin kyllä sun pitäisi tietää miten toimit.

Vierailija
2/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäis sun tietää :D perus av-ämmä -vastaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli en tiennytkään, että hoitajat pussailevat potilaita tai harjoittavat näiden kanssa jotain muunlaista limakalvokontaktia.

Mutta siis siinä mielessä relevantti huomio, että hammaslääkäri haluaa käyttää hanskoja, jos potilaalla on huuliherpes.

Vierailija
4/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla hoituu ihan sillä, etten hinkkaa itseäni potilaisiin.

Kuvittelisin, että on aika yleinen käytäntö tämä.

Vierailija
5/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huuliherpes.

Vierailija
6/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

potilaalla on huuliherpes aktiivisena??? Kyllä ne käyttää hanskoja AINA ! Ei mahtais tuntua kivalta lääkäristä saatika potilaasta, jos hammaslääkäri alkais hanskattomia sormiaan suuhun työntämään.

Vierailija
7/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei se herpes näy/ tartuta?

Vierailija
8/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toimenpiteissä on hanskat kädessä. Jos siitä sais sairaslomaa, nii sitähän sais olla melkein joka kk sairaslomalla 1-2 vk

Vierailija
9/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse nykyään paljoa kärsiä, jos on kunnon lääkitys suun kautta. Huuliherpekseen minä otan asikloviiria aina tablettina. Olen ollut myös estolääkityksellä jolloin se pysyy kokonaan poissa.

Vierailija
10/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka koskettelee huomaamattaan herpestään (kutiaa, kirvelee) ja sitten potilasta, niin kyllä tarttuu.

Jos koskee vahingossa herpekseen ja sitten tavaroihin, niin kyllä se niistä tavaroista leviää.

Jos puhuu, niin aina sylki lentää: tarttuu.

Minua todella yökötti äitiysneuvolan terkka, jolla oli herpes ja se plarasi mulle annettavia monisteita ja kostuttu sormeaan syljellään. Kielsin tulemasta vastasyntynyttä tapaamaan kotiini, kun sillä oli se herpes taas. Sillä oli se melkein koko ajan.

Herpeksen omaavan pitäisi pysyä poissa hoitotyöstä tai käyttää estolääkitystä. Sitä voi käyttää vuosikausia, ehkä koko iän. Tuttavani käyttää. Tutulle tulisi se muuten monta kertaa vuodessa.

Vierailija
11/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevasta herpeksestä viruksia (jopa toisten silmään)

Minua iljettää puhua ihmisten kanssa, joilla on huuliherpes.

En tykkää, että joku tulee meille juomaan kahvia kupeistani herpeksessä. (Käsinpestävät kupit mulla.)

Vierailija
12/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sormessa, kynnen vieressä. Siinä se uusii aika usein. On nykyään osastonhoitaja, joten ei ehkä ole paljon kiinni poitilaissa.

HErpes voi tulla mihin vaan.

Vierailija
13/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

erittäin harvinainen muualla kuin limakalvoilla.

Vierailija
14/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hammaslääkäri sanoi, että ei ne yleensä pyrikään, kun se herpes on yleensä kipeä myös.

Ystäväni sai kumminkin huuliherpeksen hammaslääkärivastaanotolla. Sen jälkeen se on uusinut yhtenään. Korvausanomus on vetämässä.

Vierailija
15/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella, luuli sitä perinnölliseksi sairaudeksi. Äidillään on se huulessa, samoin isoäidillään.

Vierailija
16/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on syönyt herpeksenestolääkettä jo 12 vuotta.

Vierailija
17/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin sellaisella viime vuonna. (noin 45-vuotias mies)

Vierailija
18/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttuu kuten flunssakin, myös esineiden kautta. Eihän se niissä kauan elä, mutta vähän aikaa kuitenkin, kuten flunssaviruskin.

Vierailija
19/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin gynellä, joka koko ajan nyppi huulensa herpestä. Sitten alkoi sisätutkimuksen. Laittoi toisen hanskan käteensä ja sillä likaisella kädellä asetteli sormia kohdalleen.

Sanoin, että otetaan uudet hanskat, jotka minä asettelen.

Vierailija
20/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim omilta vanhemmilta koska tarttuu myös pintojen kautta. 90 % väestöstä toimii kantajana, mutta vain osalla aiheuttaa oireita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan